Kina satser på sløve magnettog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kina satser på sløve magnettog

Maglev er også en god ide ved lave hastigheder, mener man i Kina, hvor der er åbnet én linje i provinshovedstaden Changsha og flere er på vej. Illustration: Wikimedia / Baycrest

Når man snakker om maglevtog, tænker de fleste nok på slanke højhastighedstog, der suser gennem landskabet med hastigheder på 300, 400, 500 og endda 600 km/t - som det er lykkedes japanske jernbanefolk at presse et testtog op på. Men i Kina bliver teknologien nu brugt til lokallinjer i provinserne Hunan og Beijing.

Det skriver mediet Chinadaily.

Læs også: Japansk magnet-tog sætter verdensrekord: 603 kilometer i timen

I Hunanprovinsen kan man således hoppe på et maglevtog i hovedstaden Changsha og køre ud til byens lufthavn.

Toget har en tophastighed på 100 km/t, men er alligevel blevet så stor en succes, at to maglevlinjer mere er under planlægning. Den ene af dem vil få 24 stop på en 27,9 km lang rute.

I Beijing er der ligeledes en linje på vej.

Billigere end letbane og metro

Anlægsomkostningerne for maglevlinjer regnes normalt betragteligt højere end for almindelige jernbaner, der ikke skal kunne klare høje hastigheder.

Men ifølge en pressemeddelelse fra CRRC Zhuzhou Locomotive Company, der leverer tog til linjerne i Hunan, koster den første bane i Hunan 153 til 255 mio. kr pr. km, mens letbaner på samme strækning ville koste 306 mio. kr. pr. km, og en metrolinje 815 mio. kr. pr. km.

Læs også: USA poster millioner i magnettog

Desuden er der andre fordele i driftsfasen, der gør maglev interessant selv ved lave hastigheder, argumenterer Peng Qibiao, der leder CRRC Zhuzhou Locomotive Companys afdeling for forskning i maglev.

»Maglevtog er mere sikre og billigere end de nuværende metro- og letbanelinjer. Desuden fungerer de også i dårligt vejr og uden emissioner,« siger han til mediet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan er støjen fra maglevtog sammenlignet med metro, letbane, busser, s-tog? - Jeg tænker der ingen skinnestøj er, men der er måske andre støjkilder i systemet?

  • 3
  • 0

For lokalbaner med mange stop, er højhastighed ikke relevant. Måske kan vi lære noget, da Danmark trods alt ikke er stor nok til højhastighedstog.

  • 7
  • 6

Det er vel også det der skal til for at konkurrere med lufthavnene til indenrigstrafik. Kbh-Ålborg, Kbh-Århus, Kbh-Herning, Kbh-Esbjerg, for ikke at tale om gennemfart via Femern: Kbh-Hamborg

Det er vel mere overspringelseshandlinger end offentlig transport.
Nej dem der vil flyve kan tage flyet og få serveret fly-mad og kaffe, inden de skal af i terminalen.
De der skal sikkert frem til flere destinationer i det danske land. Transit mellem Sverige og Tyskland, skal der ikke mange stop til. Det er blot ikke betjeningen af danskernes behov.
Så nej, Danmark er for lille til "snobberi".

  • 3
  • 9

Uenig! Vi er fint store nok - det kræver bare at laver længere strækninger som non-stop. Det er vel også det der skal til for at konkurrere med lufthavnene til indenrigstrafik. Kbh-Ålborg, Kbh-Århus, Kbh-Herning, Kbh-Esbjerg, for ikke at tale om gennemfart via Femern: Kbh-Hamborg

I en periode, fra 2010, var der direkte Aarhus - KBH - KBH Lufthavn betjent af IC4. Det var ret godt og jeg husker det som at belægningen ihvertfald fra Aarhus var god om morgenen. Mere afslappende og roligt, bla. fordi alle passagere steg på og af samtidig og nok også fordi en stor procentdel arbejdede undervejs. Eneste problem var tiden, 2 t 45 m, som timeplanen vil kunne rette op på.
Hvorfor det stoppede igen, ved jeg ikke. Måske materielmangel. Men ihvertfald kan det sagtens lade sig gøre.

  • 5
  • 1

Det er det mest støjsvage og komfortable, man kan forestille sig.
Støjniveauet for Maglev-forbindelsen fra Pudong-lufthavnen til Shanghai opleves ved 440 km/h, som at køre i en af de dyreste BMW-biler ved 120 km/h.

  • 5
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten