Kina præsenterer nyt højhastighedstog til at køre i ekstrem kulde

Illustration: Screenshot fra YouTube / XinHuaMyanmar

Kina har løftet sløret for et nyt højhastighedstog designet til at kunne køre i ekstrem kulde med en hastighed på op til 350 km/t i temperaturer helt ned til -40 grader celsius.

Det skriver China Daily.

Toget CR400AF-G med plads til 1080 passagerer er en del af Fuxing-seriens EMU-tog, som udvikles og driftes af den statsejede China State Railway Group. Det skal køre på en nybygget jernbane, som forbinder Beijing med provinshovedstæderne Shenyang og Harbin samt andre destinationer.

For at kunne køre sikkert i det til tider ekstremt kolde vejr udviklede China State Railway Group toget med blandt andet et varmesystem til togets mange rør og et unikt bremsesystem.

Togets bremsesystem forhindrer bremserne i at fryse til, fortæller Zhou Song, der er direktør i China Railway Beijing Groups højhastighedstogcenter i Chaoyang-distriktet, hvor de nye tog i øjeblikket opbevares.

»Hvis toget for eksempel stopper i Harbin (en af Kinas koldeste byer i den nordligste Heilongjiang-provins) i en time, så kan bremsesystemet let fryse til på grund af det ekstremt kolde vejr. Det nye system muliggør, at bremserne bevæger sig fra tid til anden, selvom toget holder stille, ligesom en person tramper med fødderne for at holde varmen i det kolde vejr« siger han til China Daily.

Derudover skal et varmesystem forhindre væsker, der løber gennem rørene på toget, i at fryse til, fortæller Gao Shichong, der er souschef i China Railway Beijing Group:

»Væsker kan ikke modstå temperaturer under nul grader, og et tog har masser af rør, heriblandt dem, som forsyner passagererne med vand, og dem, der udleder spildevand. For at forhindre, at de rør fryser til, dækker det elektriske varmesystem hele rørnetværket ombord.«

Ifølge de de kinesiske transportmyndigheder begynder toget snart på sin rute mellem Beijing og landets koldere nordøstlige dele, men der er endnu ikke sat en fast dato.

Efter CR400AF-G-toget sættes i drift, kommer det til at blive inspiceret hver 48. time. Hver inspektion udføres af fem inspektører og varer op til fem timer, skriver China Daily.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

**Væsker kan ikke modstå temperaturer under nul grader

udtaler Gao Shichong, der er souschef i China Railway Beijing Group

Der burde være en kinesisk definition af ordet modstå vedlagt, så man kan prøve at finde ud af hvad Gao mener.

  • 2
  • 1

Kulderekorden i Kina, målt i Indre Mongoliet i 2009, er på -58°C, og i Harbin er den laveste temperatur målt -42,6°C så kan toget kun klare ned til -40°C, så er det utilstrækkeligt.

  • 0
  • 9

Mon ikke væske er opstået i artiklen via nogle ikke tekniske oversættelser af en kinesisk tekst, der rent faktisk udtrykte vand?

Det burde være indlysende, at f.eks. flydende wolfram reagerer lidt anderledes end flydende helium ved en given temperatur ;o)

  • 5
  • 0

Ved frekvent drift med høje hastigheder når de sjældent sådanne højder, at et tog ikke bare kan køre igennem dem. Højhastighedstog er ret gode til selv at rydde sporet. Her fra Japan, da jeg ikke ved nok om kinesiske tog.

Ved virkelig udsatte strækninger kan man anvende sprinklere, der smelter sneen med vand iblandet luft. Ved meget lave temperaturer kan man nok blive nødt til at anvende andre væsker i stedet, med mere problematiske miljøegenskaber.

Udover det kan man jo også bare køre med nogle sneplove tidligt om morgenen, inden første tog sendes af sted, hvis det er helt galt. Og i sidste ende indstille driften, som det kan ske for alle transportformer. Men det sker ikke så tit i Japan. Det hjælper jo også, at højhastighedstog generelt kører på viadukter et godt stykke over jordhøjde, og der derfor ikke er så store problemer med fygning.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten