Undskyld - den var ufin og fjollet
Kina har løftet sløret for et nyt højhastighedstog designet til at kunne køre i ekstrem kulde med en hastighed på op til 350 km/t i temperaturer helt ned til -40 grader celsius.
Toget CR400AF-G med plads til 1080 passagerer er en del af Fuxing-seriens EMU-tog, som udvikles og driftes af den statsejede China State Railway Group. Det skal køre på en nybygget jernbane, som forbinder Beijing med provinshovedstæderne Shenyang og Harbin samt andre destinationer.
For at kunne køre sikkert i det til tider ekstremt kolde vejr udviklede China State Railway Group toget med blandt andet et varmesystem til togets mange rør og et unikt bremsesystem.
Togets bremsesystem forhindrer bremserne i at fryse til, fortæller Zhou Song, der er direktør i China Railway Beijing Groups højhastighedstogcenter i Chaoyang-distriktet, hvor de nye tog i øjeblikket opbevares.
»Hvis toget for eksempel stopper i Harbin (en af Kinas koldeste byer i den nordligste Heilongjiang-provins) i en time, så kan bremsesystemet let fryse til på grund af det ekstremt kolde vejr. Det nye system muliggør, at bremserne bevæger sig fra tid til anden, selvom toget holder stille, ligesom en person tramper med fødderne for at holde varmen i det kolde vejr« siger han til China Daily.
Derudover skal et varmesystem forhindre væsker, der løber gennem rørene på toget, i at fryse til, fortæller Gao Shichong, der er souschef i China Railway Beijing Group:
»Væsker kan ikke modstå temperaturer under nul grader, og et tog har masser af rør, heriblandt dem, som forsyner passagererne med vand, og dem, der udleder spildevand. For at forhindre, at de rør fryser til, dækker det elektriske varmesystem hele rørnetværket ombord.«
Ifølge de de kinesiske transportmyndigheder begynder toget snart på sin rute mellem Beijing og landets koldere nordøstlige dele, men der er endnu ikke sat en fast dato.
Efter CR400AF-G-toget sættes i drift, kommer det til at blive inspiceret hver 48. time. Hver inspektion udføres af fem inspektører og varer op til fem timer, skriver China Daily.
Undskyld - den var ufin og fjollet
Pudsigt at denne succes historie vises i samme reklame mail som Letbanens problemer med -2 grader vinter
**Væsker kan ikke modstå temperaturer under nul grader
udtaler Gao Shichong, der er souschef i China Railway Beijing Group
Der burde være en kinesisk definition af ordet modstå vedlagt, så man kan prøve at finde ud af hvad Gao mener.
Kulderekorden i Kina, målt i Indre Mongoliet i 2009, er på -58°C, og i Harbin er den laveste temperatur målt -42,6°C så kan toget kun klare ned til -40°C, så er det utilstrækkeligt.
Væsker kan ikke modstå temperaturer under nul grader
Og væsker er vist også et vidt begreb. Min bils køler-, bremse- og sprinklervæske klarer fint frostgrader. Mon ikke der skulle stå "vand", når der nu snakkes om toiletter?
Hvad gør de ved snedriver?
Mon ikke væske er opstået i artiklen via nogle ikke tekniske oversættelser af en kinesisk tekst, der rent faktisk udtrykte vand?
Det burde være indlysende, at f.eks. flydende wolfram reagerer lidt anderledes end flydende helium ved en given temperatur ;o)
Ved frekvent drift med høje hastigheder når de sjældent sådanne højder, at et tog ikke bare kan køre igennem dem. Højhastighedstog er ret gode til selv at rydde sporet. Her fra Japan, da jeg ikke ved nok om kinesiske tog.
Ved virkelig udsatte strækninger kan man anvende sprinklere, der smelter sneen med vand iblandet luft. Ved meget lave temperaturer kan man nok blive nødt til at anvende andre væsker i stedet, med mere problematiske miljøegenskaber.
Udover det kan man jo også bare køre med nogle sneplove tidligt om morgenen, inden første tog sendes af sted, hvis det er helt galt. Og i sidste ende indstille driften, som det kan ske for alle transportformer. Men det sker ikke så tit i Japan. Det hjælper jo også, at højhastighedstog generelt kører på viadukter et godt stykke over jordhøjde, og der derfor ikke er så store problemer med fygning.
Er der ikke noget med at Kineserne bygger deres baner løftet over tærræn? Det er meget hurtigere for dem at bygge sådan da der ikke skal flyttes en masse jord.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard