Kina overhaler i stilhed Elon Musks giga-fabrik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kina overhaler i stilhed Elon Musks giga-fabrik

Teslas giga-fabrik blev til af nødvendighed og vil levere nok batterier til firmaets forventede efterspørgsel på elbiler. Illustration: Lasse Gorm Jensen

Vi har hørt om Elons Musks Gigafactory – eller på mundret dansk gigafabrikken.

Kolossen i Nevada som skal spytte batterier ud på samlebånd i hidtil uset omfang.

Men har du også hørt om Amperex Technology Ltd. Eller Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co.?

Det er der næppe nogen af os gennemsnitlige vesterlændinge, som endnu har. Men ikke desto mindre kommer sådanne kinesiske spillere givetvis til at forandre markedet for batterier mere end Tesla tør drømme om.

Kinas samlede produktion af batterier får nemlig gigafabrikken til at ligne en gnalling i det samlede billede.

Læs også: Elon Musk er energiens og transportens Steve Jobs

I 2018 vil giga-fabrikken opnå fuld kapacitet og vil producere flere lithium-ion-batterier årligt, end der blev produceret på verdensplan i 2013. Fabrikkens planlagte årlige produktionskapacitet er på 35 gigawatt-timer (GWh).

Nok til 1,5 millioner elbiler årligt

Men skru tiden fire år frem. Da vil Kinas batterifabrik have en samlet årligt produktionskapacitet på 120 GWh. – eller nok til at dække batteribehovet for omkring 1,5 millioner Tesla Model S el-biler om året.

Så mens Elon Musks store fabrik i den amerikanske ørkenstat snupper al opmærksomheden, er det altså Kina, som har udsigt til reelt at oversvømme markedet med Li-ion batterier. Det fremgår af en rapport fra Bloomberg Intelligence.

55 procent af den globale li-ion-batteriproduktion er allerede hjemhørende i Kina, mens USA blot står for 10 procent. Med Kinas batteridrømme in mente, er der udsigt til, at det kommunist-kapitalistiske land vil sætte sig på over 65 procent af produktionen i 2021.

»Dette er industri-politik. Den kinesiske regering ser li-ion-batterier som en særdeles vigtig industri i 2020´erne og fremover,« siger energi-analytik hos Bloomberg News, Colin McKerracher.

Vil erobre batterisektoren

Kineserne satser i fremtiden på at bygge drees dominans på en konstellationen af talrige mindre batterifabrikker. Kinas regering offentliggjorde ligeledes tidligere i år, at den vil hjælpe landets batteriproducenter med at konsolidere sig. Et initiativ som ligeledes passer godt sammen med Kinas strategi om at få over fem million elbiler på vejene omkring år 2020.

»Dels for at få renere luft i de mange smogfyldte storbyer, dels for at skabe et hjemligt marked for de kinesiske batteriproducenter,« vurderer Logan Goldie-Scot, energifinans-analytiker hos Bloomberg.

Læs også: Kan Teslas batteridrøm blive virkelighed?

»Kinas regering forsøger at skabe et hjemligt marked stort nok til, at de kinesiske producenter har en sikker base. Derfra kan de udvide og bagefter sælge globalt,« siger han.

Tesla skal dog langt fra udelukkes fra ligningen, når det gælder de globale andele indenfor batteriproduktionen. Det amerikanske selskab med base i Californien har meddelt, at det inden udgangen af 2017 vil offentliggøre placeringerne for helt op til fire nye batterifabriker. En af disse menes ligefrem at skulle ligge i Shanghai.

Emner : Batterier
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der ligger en stor risiko for at vi kan blive oversvømmet med Kinesiske billige elbiler om 5-10 år.
Hvor langt er de Europæiske/Japanske/Koreanske/Amerikanske bilfabrikker med antal, samt billige elbils modeller der?

  • 3
  • 6

Så et helt æsnfs produktion af et produkt, overhaler én enkelt fabriks.

Øh, ok?

Hvad er det jeg skal blive overrasket over her?

  • 2
  • 3

Hvem sidder på råstofferne?

Hvis det er Kina, så kommer USA nok til at se langt efter at producere billige batterier.

Var det ikke også Kina som udkonkurrerede på andre råstoffer på verdensplan, ved simpelthen at kunne skabe en produktion meget billigere end alle andre, så andre måtte lukke deres miner ned?

  • 2
  • 1

Det er den samlende overskrift på overskriften til beskrivelsen af en af de største skandaler i tysk erhvervsliv, som man ser på Spiegels netssektion lige nu.

Karteldannelse, fusk med opgørelsen over især dieselmotorernes forurening, udelukkelse af konkurrence på pris i salgsledet og om leverandører til fabrikkerne og endeligt generel enighed om ikke at lade konkurrencen fra ny teknologi gå ud over investeringerne i netop dieselmotorens fossilbårne patent på markedet.

Tysk økonomi har magt, masser af magt, og den er ikke kun legitim. Det har vi vidst længe. Det nye er, at den heller ikke er legal og at det politiske system på både nationalt tysk men også EU-plan sandsynligvis er del af det ulovlige, skandalen.

Miljøhensyn og klima har aldrig været andet end fromme uforpligtende hensigtserklæringer. Man er fundamentalt lige så sorte i hovedet, som den amerikanske præsident. Det er kun sproget, der er et andet, hvor Trump indrømmer at han er kold et vist sted. Vi ved alle, at kun kortsigtede økonomiske interesser har magt, hvorfor Trump er den ærlige, lidt lige som drengen i kejserens nye klæder.

Men karteldannelsen de store tyske bilproducenter imellem er noget, som hverken retsstat, offentlighed eller andre økonomiske aktører kan leve med længere, nu hvor den er kendt. Fru Vestager kunne let tage sagen op, men lader vel som om der er tale om et internt tysk problem.

  • 16
  • 3

Mon ikke det vil få Kineserne, til at se med lidt andre øjne, på deres anmodning om at vente et år med 2018 import restriktionerne.
"Vi kan ikke nå det" lyder endnu mere hult nu

  • 0
  • 1

Der ligger en stor risiko for at vi kan blive oversvømmet med Kinesiske billige elbiler om 5-10 år.

???
Nu må du lige blive enig med dig selv om hvad du ønsker.
Der bliver ikke solgt elbiler nok i Danmark hører vi. Det skyldes afgifterne på elbiler hører vi også, selvom det i virkeligheden næppe gør en forskel fra før afgifterne.

Nu er der så - "risiko" for at kineserne kommer og redder situationen for danskerne med betalelige elbiler, ja endda oversvømmer markedet, men det er pludselig heller ikke løsningen.

Op og ned?????

  • 3
  • 6

Hej igen Hans Jørgen, så kommer du også her og troll'er lidt igen

Du skriver igen intet andet end en gang tågesnak uden bund i, og du lægger dine egne overbevisninger, om hvad du mener, jeg ønsker, frem.

Kineserne er verdens største producent af elbiler i alle prissegmenter, de stormer frem pumpet op af massiv statsstøtte, så jeg mener at der er stor sandsynlighed for at de kan udkonkurrere andre på pris i løbet af få år.
Jeg har ikke givet udtryk for om jeg synes det er godt eller dårligt

Tag dig sammen, eller få dig en hobby

  • 9
  • 4

Jeg undrer mig lidt over al den jubel.

Hvis jeg ellers forstår artiklen ret, så vil der om fire år være produktionskapacitet til at bygge små 1,85 mill Tesla S ækvivalenter.

Pt. produceres der ca. 90 milloner biler (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_coun...). D.v.s. om fire år vil man have kapacitet til at bygge 1/48 del af verdens produktion af biler.

Sagt på en anden måde, der skal investeres ca 48 gange så mange penge i batteriproduktion for at kunne svare efterspørgslen. Ok, jeg er ikke i tvivl om at det sagtens kan lade sig gøre, men mon ikke tidshorisonten vil være noget mere end bare 9-12 år ?

de stormer frem pumpet op af massiv statsstøtte, så jeg mener at der er stor sandsynlighed for at de kan udkonkurrere andre på pris i løbet af få år.

Reelt set er det vist mere en mild brise set i det store perspektiv. Det er trods alt ret uinteressant at man kan bygge en lille brøkdel af den reelle efterspørgsel på køretøjer.

M

  • 4
  • 5

'"Det er trods alt ret uinteressant at man kan bygge en lille brøkdel af den reelle efterspørgsel på køretøjer."*

Det var da fuldstændigt irrelevant i denne sammenhæng.

Der jo forskel på det, og på elbilsefterspørgsel, og om hvem der kan dække/prispresse denne.

Efterspørgslen på elbiler vil stige i takt med at folk ser fordelene, og priserne falder

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

I forbindelse med ovenstående linkede artikel, tillader jeg mig at gentage et par overskrifter, der siger lidt om hvor hurtigt det går, og hvor nr2 også relaterer lidt til Steen Ole Rasmussens indlæg da det siger lidt om hvor mange penge der er i bil/olie-industrien.
600.000 jobs på spil alene i Tyskland, ikke noget at sige til at bilfabrikanterne kun fodslæbende følger Tesla.
Der er langt flere økonomisk gennemsyrede "aftaler" vi aldrig får at vide om, pengene styrer.

Perspektiv
5 år:
FEBRUARY 1, 2012 / 1:45 PM / 5 YEARS AGO
Insight: Oil industry sees no threat from electric car
Furthermore, the agency predicts that neither consumers, nor carmakers, will get over 'range anxiety’.
By 2035, the agency sees few, if any, electric vehicles on U.S. roads that can travel for 200 miles without recharging.

Tal lige om et fejlskud. de kunne dårligt nå at lukke munden efter den udtalelse, før de fik Tesla S lige i nakken med 350-420km rækkevidde
.

Og nu taler flere regeringer om at forbyde brændstofmotorer allerede i 2030

JULY 18, 2017 / 2:26 PM / 7 HOURS AGO
Combustion engine ban puts 600,000 German jobs at risk: Ifo
BERLIN (Reuters) - More than 600,000 jobs could be at risk in Germany from a potential ban on combustion engine cars by 2030,
the Ifo economic institute said in a study commissioned by Germany's VDA car industry lobby.

  • 2
  • 1

Mig bekendt forurener fremstillingen af batterier i Tesla størrelsen lige så meget som kørsel i en stor dieselbil i ca 6-8 år.
Teslas nye Gigafactory har baseret batterifremstillingen på anvendelse af solenergi og andre grønne tiltag med stort set nul udledning af fossil baseret forurening.

Mon kineserene også gør det - eller bidrager de bare med endnu mere forurening?

  • 4
  • 11

Mig bekendt forurener fremstillingen af batterier i Tesla størrelsen lige så meget som kørsel i en stor dieselbil i ca 6-8 år.

Dokumentation? Tak!

Det lyder til at du har læst den Svenske "undersøgelse" hvorefter de også indrømmer at deres beregninger er behæftet med stor usikkerhed og i realiteten kan miljøbelastningen være bare en tiendedel

Jeg siger ikke at Kineserne ikke sviner, der skal selvfølgelig lægges "pres" på dem som man nu formår når man som bilfabrik køber batterierne der.
Ligeledes skal der fokus på udvindingen, i miner med børnearbejdere, også til alle vores smartphones og laptops.

  • 6
  • 2

Dokumentation? Tak!

Det lyder til at du har læst den Svenske "undersøgelse" hvorefter de også indrømmer at deres beregninger er behæftet med stor usikkerhed og i realiteten kan miljøbelastningen være bare en tiendedel

Jeg er helt enig i at den omtalte undersøgelse er af tvivlsom karakter - det var heller ikke det der var budskabet.
Budskabet var fremstilling med anvendelse af fossile brændstoffer contra grøn teknologi.

Men sådan kan man jo vælge at læse hvad man vil - når man nu holder meget af trolle'ri

  • 3
  • 3

Jeg er helt enig i at den omtalte undersøgelse er af tvivlsom karakter - det var heller ikke det der var budskabet.
Budskabet var fremstilling med anvendelse af fossile brændstoffer contra grøn teknologi.

Men sådan kan man jo vælge at læse hvad man vil - når man nu holder meget af trolle'ri

At troll'e er når man kommer med udokumenterede provokerende udsagn

Det udvander kraftigt det budskab du vil frem med, når du starter med en personlig mening, baseret på en:
"undersøgelse af tvivlsom karakter"

  • 5
  • 3

Der kan udvindes/genbruges de forskellige bestandele

Indtil videre er der dog ikke så mange at der kan laves egentlig rentabel genvinding (de fungerer jo over 10 år i bilerne (ca. 80% kapacitet), hvorefter man kan bruge dem i husstande 10 år? mere. Enkelte dårlige celler kan også udskiftes på nogle.

Min bekymring går på at det måske bliver relativt for billigt med nye, og ja, i nogen lande ser man stort på miljø så.....

  • 2
  • 0

Hvis jeg ellers forstår artiklen ret, så vil der om fire år være produktionskapacitet til at bygge små 1,85 mill Tesla S ækvivalenter.

Pt. produceres der ca. 90 milloner biler (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_coun...). D.v.s. om fire år vil man have kapacitet til at bygge 1/48 del af verdens produktion af biler.

Den beregning er behæftet med en del fejl.
Der sker en del anden batterifabrikation uden for Kina end lige den der sker på Tesla gigafactory (f.ek.s i Syd Korea).
Derer planlagt meget ny kapacitet også uden for Kina inden for de næste 4 år. Tesla snakkerom at de skal have helt op til 4-5 stk. gigafactory.
De fleste elbiler får mindre batteri end en Tesla S. Vel typisk en 50-60 kWh.

Et konservativt gæt er, at du godt kan mindst fordoble det antal elbiler der vil blive bygget. Det vil sige 4-5% af verdensproduktionen om 4 år. Sandsynligvis højere, da kinesernes mål er 12% af salget i 2020 og 20% i 2025.

Personligt tror jeg nu heller ikke at disse tal holder. Alle kommer igen, igen, igen til at opskrive hvor hurtigt elbilssalget vil stige.

  • 12
  • 2

Nissan Leaf, verdens mest solgte elbil, kommer med Leaf2 model 2017-09-06. Tilsyneladende får den ~300 km rækkevidde og har type 2 (Mennekes) AC ladestik, men beholder Chademo til DC. Den bliver i øjeblikket testet i Spanien og Frankrig i camouflage-beklædning.

Det er en af de biler jeg er mest spændt på. Både mht. specifikationer og pris.
Hvis den virkelig har Chademo til DC så lyder det som en beslutning der virkelig kan få negativ betydning for salget, og som Nissan vil blive nødt til at omgøre i senere opdatering af modellen.

  • 1
  • 1

@Mads Nyvold
I artiklen "Men har du også hørt om Amperex Technology Ltd. Eller Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co.?"

Det er jo i høj grad fordi Ingeniørens journalister vælger ikke at skrive om det. Desværre sidder Ingeniørens journalister i en selvvalgt Google-boble hvor journalistik består af søgning med engelsk ord og så "hjælper" Google dem videre til medier i USA og engelsk-talende lande. Denne artikel ingen undtagelse, det er en oversættelse fra det amerikanske medie Bloomberg.

"Teslas enorme batterifabrik", "Elons Musks Gigafactory"... og ikke et ord nævnt om at det er Panasonic der har batteri (battericelle) fabrikken i bygningen. Tesla har en batteri-pakke samle-fabrik i bygningen.

Jeg ser frem til at Mads Nyvold og hans kolleger bryder Google-boblen og skriver flere elbil-nyheder fra ikke engelsk-talende lande. Her nogle eksempler på nyheder Ingeniøren (endnu) ikke har omtalt:

Porsches kommende elbil Misson E kommer med 800 V batteri og motor. Det bliver med CCS ladere med op til 350 kW. Porsche har indvidet deres første 350 kW (op til 950 V) DC ladestation i Berlin 2017-07-14. Jeg formoder Porsche starter allerede nu for at få erfaring med kompatibilitet med nuværende ~400 V elbiler og for at teste deres elbil prototyper.

Nissan Leaf, verdens mest solgte elbil, kommer med Leaf2 model 2017-09-06. Tilsyneladende får den ~300 km rækkevidde og har type 2 (Mennekes) AC ladestik, men beholder Chademo til DC. Den bliver i øjeblikket testet i Spanien og Frankrig i camouflage-beklædning.

I september starter skiftet fra NEDC til WLTP i EU. Det er på samme tidspunkt som 2018 bilmodellerne vil blive præsenteret på IAA biludstillingen i Frankfurt Am Main. Forventet er at 100 km NEDC vil blive til ~75 km WLTP. Nye modeller skal måles med WLTP fra 2017-09, nuværende modeller kan vente til 2018-09. Det bliver spændende at se hvilke bilfirmaer vil være på forkant med de nye testkrav og hvilke vil vente så længe som muligt.

  • 5
  • 0

@Jens Olsen

Det er en af de biler jeg er mest spændt på. Både mht. specifikationer og pris.


Ja bestemt er den ny Nissan Leaf interessant. Med denne elbil i C-segment / Golf-størrelse har Nissan alle muligheder for at få stor succes, men vigtig hvad pris bliver.

Rygter siger at Leaf2 har Renault Zoe batteri-pakke. Hvis det er tilfældet håber jeg at de sætter 12 moduler i pakken (180 MJ / 49.2 kWh) og ikke kun 10 moduler som bruges i Zoe 40 (150 MJ / 41 kWh). Det er en offentlig hemmelighed at allerede i dag kunne Zoe 40 have 180 MJ batteri, hvis man kan acceptere en vægt forøgelse (læsseforringelse) på ~50 kg.

Hvis den virkelig har Chademo til DC så lyder det som en beslutning der virkelig kan få negativ betydning for salget, og som Nissan vil blive nødt til at omgøre i senere opdatering af modellen.


Det ville have været godt hvis de også havde CCS i, og kunne evt. have beholdt Chademo. Når de har type2 / Mennekes stik har de jo alle styresignaler / protokol til også at styre CCS DC opladning. Der vælter frem med CCS stationer, >3200 i Europa, og det er ikke så mærkeligt for det er EU standard fra 2017-11-18.

  • 0
  • 0

Kineserne er verdens største producent af elbiler i alle prissegmenter, de stormer frem pumpet op af massiv statsstøtte, så jeg mener at der er stor sandsynlighed for at de kan udkonkurrere andre på pris i løbet af få år.
Jeg har ikke givet udtryk for om jeg synes det er godt eller dårligt

I Danmark storsælger man mikrobiler i 100 tusind kroners klassen. Du skriver at Kina producerer elbiler i alle prissegmenter, så kan man ikke konkludere at de også har noget der matcher mikrobilerne?
Dem har jeg ikke set meget til, men mon ikke danskerne fik markant mere hang til disse elbiler hvis kineserne "oversvømmer" landet? Det kan vel ikke i dine øjne betragtes som en risiko, men en chance?
De elbiler der er på markedet i Danmark i dag er dyre - med eller uden afgifter, og det kunne kineserne måske ændre på. Hvorfor gør det dig ikke glad?

  • 1
  • 1

@Il Bahnsen

Det var da fuldstændigt irrelevant i denne sammenhæng.

Der jo forskel på det, og på elbilsefterspørgsel, og om hvem der kan dække/prispresse denne.

Efterspørgslen på elbiler vil stige i takt med at folk ser fordelene, og priserne falder

Sært, jeg troede dette site var ing.dk - ikke djoef.dk eller marketing.dk.

Jeg beskriver noget så lavpraktisk som reel produktionskapacitet og du svarer med at efterspørgsel stiger. Det er for så vidt korrekt nok at efterspørgsel giver anledning til at udvide kapacitet, men det tager altså en rum tid at bygge både batteri og bil fabrikker - det er ikke noget der kan bygges på et par måneder.

Mens jeg har fuld forståelse for at virksomhedsejere, børsmæglere og lobbyister prøver at tale deres produkter op - det er trods alt deres job, men jeg undrer mig lidt over at ingeniører gør det i stedet for at se på de tekniske realiteter.

@Jens Olsen

Den beregning er behæftet med en del fejl.

Det er jeg absolut og fuldstændig overbevist om at den er ;)

Der sker en del anden batterifabrikation uden for Kina end lige den der sker på Tesla gigafactory (f.ek.s i Syd Korea).

Det gør der utvivlsomt, men hvad er relevansen mht. fremtidig produktion af elbiler ? Eftersom Syd Korea er et godt gammeldags kapitalistisk land, så er al deres produktion afsat til anden side og derfor irrellevant.

Derer planlagt meget ny kapacitet også uden for Kina inden for de næste 4 år. Tesla snakkerom at de skal have helt op til 4-5 stk. gigafactory.

Fugle på taget er ikke det værste, men de er stadigvæk bedre at have i hånden. Problemet for tesla er at de nok gerne vil bygge nævnte men næppe er i stand til det før de begynder at tjene penge på deres nuværende.

Personligt tror jeg nu heller ikke at disse tal holder. Alle kommer igen, igen, igen til at opskrive hvor hurtigt elbilssalget vil stige.

Det interessante er vel hvornår leveringen af dem begynder at indhente salget.

@Henrik Mikael Kristensen

Der skal også tages højde for forbedrede batterier.

Fabrikkerne vil på et tidspunkt kunne fremstille dobbelt så meget kapacitet pr. år, simpelthen fordi batterierne er fordoblet i kapacitet.

Det vil kun ske hvis der sker et videnskabeligt gennembrud der introducerer en helt ny form for batteriteknologi.

Blot for en ordens skyld - jeg har intet imod elbiler, er overbevist om at det er fremtiden og er sikker på at de vil være i stand til at levere samme fornøjelse som en benzinbil med mange hk (dog ikke lyden, suk, men så må det være)

Det der irriterer mig er den manglende realitetssans der bliver udtrykt af en længere række af let til svært fanatiske tilhængere af elbiler.

M

  • 1
  • 2

Hej Il.

Nu vil jeg ikke starte en lang diskussion med dig. Og jeg har heller ikke nogen kritik af dig. Men jeg synes blot, at du er selvmodsigende m.h.t. Kina. Så jeg er blot nysgerrig m.h.t. hvad dit synspunkt er..

I dit første indlæg skriver du ordret : " Der ligger en stor risiko for at vi kan blive oversvømmet med Kinesiske billige elbiler om 5-10 år ". Når du bruger ordet risiko, regner jeg med, at du ikke bryder dig om, at vi kan blive oversvømmet med billige kinesiske elbiler om 5-10 år.

Men i et senere indlæg skriver du ordret : " Kineserne er verdens største producent af elbiler i alle prissegmenter, de stormer frem pumpet op af massiv statsstøtte, så jeg mener at der er stor sandsynlighed for at de kan udkonkurrere andre på pris i løbet af få år. Jeg har ikke givet udtryk for om jeg synes det er godt eller dårligt ".

Her tager du ikke stilling til, om det er godt eller skidt, at billige kinesiske elbiler bliver stærkt konkurrencedygtige. Det er da lidt i modsætning til dit første indlæg.

Det er ikke for at være på tværs. Og det er ingen kritik af dig. Jeg kan blot ikke finde ud af, om du mener, at det er godt eller skidt, hvis billige kinesiske elbiler oversvømmer andre lande i fremtiden.

MIt synspunkt er, at det kan være fint nok - eller ligefrem godt - hvis Kina kan sælge nogle billige elbiler til os i fremtiden. Det kræver dog 2 ting. Dels skal elbilerne være gode, holdbare og af god kvalitet. Dels skal de have et højt sikkerheds-niveau.

Så vidt som jeg husker havde nogle af de kinesiske biler, vi blev opmærksomme på i udlandet, kun ringe sikkerheds-niveau. Hvis kinesiske producenter skal kunne sælge til Europa, tror og håber jeg, at de vil sørge for, at bilerne lever op til europæiske mål indenfor trafiksikkerhed.

At få billige kinesiske eller ikke-kinesiske elbiler er en super god ting.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkehed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 1

Jeg beskriver noget så lavpraktisk som reel produktionskapacitet og du svarer med at efterspørgsel stiger.

Nej!

1.Jeg skriver om elbiler

2.Du svarer med 90.000.000 biler

Du synes åbenbart at det er smart, jeg synes det er malplaceret, hvilket jeg nævner.

Derefter kommer jeg med nogle facts om udviklingen for at sætte tingene vedrørende elbiler i perspektiv

.

"Det der irriterer mig er den manglende realitetssans der bliver udtrykt af en længere række af let til svært fanatiske tilhængere af elbiler."

Den var god... du har aldrig tænkt over at din egen "realitetssans" er præget af hvordan du (fejl)tolker dine input?

  • 1
  • 1

I Danmark storsælger man mikrobiler i 100 tusind kroners klassen. Du skriver at Kina producerer elbiler i alle prissegmenter, så kan man ikke konkludere at de også har noget der matcher mikrobilerne?

Nej Hans Jørgen, det kan man ikke konkludere
Elbilsprissegment starter desværre, lige nu, heller ikke der hvor du vil kunne købe dem hos Harald Nyborg

Jeg ved godt det er svært for dig at forstå, men det drejer sig ikke om at alle små ego’er får mulighed for købe en 100kkr elbil, men en risiko for, at de i vores verden sælgende bilfabrikker bliver presset fra Kina, (som vi har set med stort set alt andet de kan producere billigt) med de enorme konsekvenser det kan få.🤔

  • 1
  • 1

Der ligger en stor risiko for at vi kan blive oversvømmet med Kinesiske billige elbiler om 5-10 år.
Hvor langt er de Europæiske/Japanske/Koreanske/Amerikanske bilfabrikker med antal, samt billige elbils modeller der?

+1 ........... -6

  • 0
  • 2

Der ligger en stor risiko for at vi kan blive oversvømmet med Kinesiske billige elbiler om 5-10 år.
Hvor langt er de Europæiske/Japanske/Koreanske/Amerikanske bilfabrikker med antal, samt billige elbils modeller der?

Jeg har prøvet at finde hoved og hale i dine udmeldinger. Når jeg sammensætter det så er kineserne på vej med billige elbiler, men dem skal vi ikke have af alverdens forskellige årsager.
Men vi skal have elbiler, som nødvendigvis må være dyre må konsekvensen være, - eller hvor tager jeg fejl?
Når så den almindelige dansker ikke har råd til dyre elbiler, afgifter eller ej, så er hans mulige alternativ stadig den gamle brændstofbil. Hvor er din løsning på det???

  • 0
  • 2

Jeg har prøvet at finde hoved og hale i dine udmeldinger. Når jeg sammensætter det så er kineserne på vej med billige elbiler, men dem skal vi ikke have af alverdens forskellige årsager.
Men vi skal have elbiler, som nødvendigvis må være dyre må konsekvensen være, - eller hvor tager jeg fejl?

Er du fuldstændig langt ude, beyond belief, eller er du en troll? Ja jeg er i vildrede, jeg har aldrig oplevet noget ligende. Og du bliver bare ved, og ved, og ved......

Du har ikke engang forstået (eller læst?) mit tidligere svar til dig.
Det ikke har noget at gøre med alt det du stadig kører rundt i.

Er den så svær, det er sgu da dansk:

"Jeg ved godt det er svært for dig at forstå, men det drejer sig ikke om at alle små ego’er får mulighed for købe en 100kkr elbil, men en risiko for, at de i vores verden sælgende bilfabrikker bliver presset fra Kina, (som vi har set med stort set alt andet de kan producere billigt) med de enorme konsekvenser det kan få."🤔=tænkende ansigt

Hvad jeg skriver, er som regel helt klart, skarptskåret, og gerne oplæg til eftertanke og diskussion

Aldrig! beregnet til overtolkninger, eller tildelelse af læsers personlige overbevisning om mine intentioner eller mulige meninger

Det kræver dog, at man kan læse indenad, og ikke tillægger egne personlige fortolkninger og beslutninger, om hvad jeg måtte mene, til den oprindelige tekst

Der er 2!!! .... 2 linier, læs dem, som de er, uden at lægge nogle af dine egne personlige meninger, formodninger eller fortolkninger i dem.
Hvis du ikke kan forstå det, selv med tidligere vejledning, må jeg erkende at jeg ikke kan nå ind til dig.

Nu hvor alle intresserede så har haft mulighed for at tænke og læse igen, samle informationer, og vurdere, tager vi så 2 halvleg

Om 5år lægger jeg så mit oplæg frem igen, så bliver det spændende at se folks mening med deres horisont til den tid

  • 0
  • 2

@Henrik Mikael Kristensen

Der skal også tages højde for forbedrede batterier.

Fabrikkerne vil på et tidspunkt kunne fremstille dobbelt så meget kapacitet pr. år, simpelthen fordi batterierne er fordoblet i kapacitet.

Det vil kun ske hvis der sker et videnskabeligt gennembrud der introducerer en helt ny form for batteriteknologi.

Nej, det er ikke rigtigt.

Batterier forbedres kontinuerligt, og det kommer ikke så meget fra gennembrud, som ovennævnte, men mest fra forbedringer i produktionsmetoderne. Der er flere frugter at plukke her endnu.

Siden 2005 er batterier blevet omkring 80% bedre i kapacitet pga. forbedrede produktionsmetoder.

Hvis der er et lille gennembrud, så er det en begyndende benyttelse af silicium i batterierne, men her er udfordringen at få så meget af det ind i batteriet som muligt uden at gøre det mekanisk ustabilt.

Så en faktor 2 stigning i batterikapacitet indenfor en årrække er realistisk.

  • 0
  • 0

Så vidt som jeg husker havde nogle af de kinesiske biler, vi blev opmærksomme på i udlandet, kun ringe sikkerheds-niveau.

Endnu engang myten om at Kina laver skrammel..

Den sikreste bil EuroNCAP testede i 2013 var den første bil af Kinesiske Qoros - Qoros 3. Den er blandt andet mere sikker end en Tesla (som ellers først blev testet i 2014 og som der blev råbt op om var ih og åh så sikker) og "vandt" også over biler fra mærker som Volvo og BMW testet samme år. Det drejer sig om deres første bil som bliver solgt i lande som Slovakiet!

https://www.euroncap.com/en/results/qoros/...

Kina har altså både et firma der har lavet en af de mest sikre biler nogensinde i første hug og de sidder solidt på fremtidens produktion af batterier og elbiler. USA og EU er længe sat af på de to områder.

  • 2
  • 1

Hej Thomas.

Nu er der jo andre biler end den, som du nævner.

Jeg lider desværre af dårlige hukommelse og distræthed. Men hvis jeg husker rigtigt, havde flere af de kinesiske biler, som vi blev opmærksomme på i Vesten, dårlig sikkerheds-niveau. Ihvertfald var noget af det noget skrammel.

Hvis Kina kan lave billige gode elbiler med godt arbejdsmiljø, godt sikkerheds-niveau m.m., er det utrolig godt.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 3