Kina kræver at elbilproducenter afslører alt

Vestlige bilfabrikanter er i oprør over et nyt lovforslag, der er på vej i Kina. Lovforslaget indeholder nemlig et krav om, at hvis man vil sælge elbiler i Kina, så skal man indgå i et joint venture som mindretalspart med en kinesisk virksomhed og dermed dele produktions- og teknologihemmeligheder. Det skriver Berlingske Tidende med reference til Wall Street Journal.

»Det svarer til, at Kina tvinger udenlandske bilproducenter til at overlevere batteri-, elektromotor- og kontrolteknologi for at få adgang til markedet,« siger en anonym topchef fra en udenlandsk bilproducent til Wall Street Journal.

Metoden er ikke ukendt i Kina, og det amerikanske handelskammer og europæiske industrigiganter som BASF og Siemens har allerede klaget over, at Kina tvinger dem til at afgive deres mest værdifulde hemmeligheder for at få adgang til det enorme kinesiske marked.

Usikkerhed om planerne har ifølge avisen fået Toyota til at udsætte lanceringen af deres seneste Prius-model i Kina, selvom bilen er på markedet i USA og Japan.

De kinesiske myndigheder benægter, at der er problemer.

»Kina er fast besluttet på at skabe åbne og retfærdige forhold for virksomheder med udenlandsk deltagelse,« forsikrede den kinesiske premierminister Wen Jiabao for nylig under et møde med udenlandske industrichefer.

Den kinesiske ti-årsplan har som mål at skabe tre-fem producenter af elektriske biler og hybridbiler, der kan konkurrere internationalt senest i 2020. Desuden skal der være to-tre underleverandører af nøgleteknologier til den globale bilindustri.

Det er dog endnu ikke sikkert, at lovforslaget bliver vedtaget i den form, det har nu. Forslaget er i øjeblikket i en slags høring hos statsejede bilproducenter og andre ministerier, men hvis de ikke har indvendinger kan planen træde i kraft allerede næste måned.

Dokumentation

Læs artiklen i Wall Street Journal

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis ikke man kan indhente ikke-kinesiske firmaer på hæderlig vis kan man altid "indhente" dem med den her metode...

Jeg håber de firmaer der bliver udsat for det her har integritet nok til at give kineserne fingeren.

  • 0
  • 0

Det er en farlig situation… se bare på GM. De solgte e.g. de gamle Saab 9-3 og 9-5 modeller og samlebåndet til kinesiske BIAC (Beijing Automotive Industry Holding Co) inkl. El-bilsudgaverne – som Saab ikke måtte sende på gaden på daværende tidspunkt. BIAC kunne kort efter vise en C71 Electric (9-5) på en udstilling...

De er fuldstændige ligeglade med rækkevidden, holdbarheden etc. i Kina – For som de selv siger, ”alt er bedre end det, vi selv har i forvejen”. Så den kinesiske kunde har aldrig haft noget bedre, hvis de overhovedet har haft noget - så derfor er de glade for alt der kan køre, til lave priser.

Dernæst kom så meddelelsen så om, at de ikke ville lave 1.3 mio. ”Saabs” biler om året med over 3 mil. om året i stedet for (der bliver flere biler end både Saab og Opel nogensinde har produceret på disse platforme) – uvist hvor mange af dem, der bliver elbiler.

– Dem glæder GM sig sikkert til at få retur til US, til dumping priser…

  • 0
  • 0

Jeg fatter ikke at firmaer, som vestas og andre overhovedet handler med kina.

De forærer jo hemligheder og knowhow til kinesere, som bare kopiere skidtet efter 3 år, og vupti,

Så har man masser af konkurrence globalt og man har ikke en kinamands chance for at konkurrer i kina, mod de kinesiske konkurrenter, som har fået foræret ens knowhow, og sikkert får enorme mængder statsstøtte og er garanteret en suveræn markedsandel i kina.

Hvorfor vil virksomhederne overhovedet risikere dette scenarie ??

  • 0
  • 0

De er sku da ikke dumme de kinisere, lad os da bare forsætte med at outscore vores virksomheder til dem, det er som at tisse i bukserne, varmt og dejligt i starten , men det blir hurtigt koldt, at man ikke kan se det, i,dansk erhvervsliv fatter man ikke, der er ingen der tænker langsigtet,det er ussel mammon der styrer det hele, som om 5-10 år halser man hjem til dk, men man er i mellemtiden blevet tømt for alt knowhow,.hvad skal vi så lave ?

  • 0
  • 0

Regeringen tog i 2008, initiativet til at optimere dette, ved at lade kineserne kopier vores knowhow før det laves til forretning, ved at oprette et dansk universitet i kina.

http://dkuni.dk/politik_debat/temaer/dansk...

men jeg ved ikke hvorlangt de er kommet, men det gør da, at vi allerede inden, vi kommer på nye forretnings ideer, har ekporteret det til kina. Så spare vi nemlig besværet med at lave midlertidige arbejdspladser i danmark.

  • 0
  • 0

Lad os ikke forblinde af de tekniske detaljer! Det er simpel protektionisme og må sammenlignes med told og tekniske handelshindringer, og skal derfor håndteres/bekæmpes på samme møde.

Det skal tages op i WTO og/eller gengældes fra EU/USA.

Det er MEGET afgørende at det IKKE håndteres/bekæmpes på virksomhedsniveau, men på myndighedsniveau og internationalt niveau!

  • 0
  • 0

Bilproducenterne er næppe i oprør. Sådan har betingelserne været meget længe, også for konventioenlle biler.

Både Volkswagen og General Motors har i mange år haft givtige joint ventures i Kina og har fået store markedsandele.

Prisen har været, at der kunne ske teknologi-overførsel i disse joint ventures, først og fremmest hos det store Shanghai Automotive Industries, der samarbejder med begge udenlandske bilkoncerner og bygger biler for dem. Og nu er SAIC i gang med at udvikle sine egne bilmærker.

Denne teknologioverførsel er årsag til, at Toyota Motor Corp. har været tøvende med at gå ind i Kina og indtil videre er noget bagud mht. salg i Kina.

  • 0
  • 0

Det er min overbevisning af Kina er mere afhængig af international handel end vi er, så I tilfælde af handelskrig vil Kina blive den største taber, og det ved de godt!

Men det forudsætter selvfølgelig at vi står sammen, derfor skal det som sagt håndteres på højere niveau

  • 0
  • 0

Hvorfor vil virksomhederne overhovedet risikere dette scenarie ??

Hvis nu, f.ex., virksomhederne, d.v.s. ledelsen, tjener flere penge på "derivater" end på selve produktet?

I det her tilfælde kan man måske bogføre en enorm vækst i omsætningen som man så kan omsætte til rigtige kontanter (og rigelige bonuser) gennem aktiemissioner og anden gældsætning - ja, så er det jo lige meget at selve produktet bliver stjålet, kopieret og dumpet i markedet?

Det har i øvrigt sådan cirka altid været reglen at hvis man ville sælge til Kineserne, så gik det gennem et joint-venture med Kinesiske cronies på de afgørende stemmer. Kineserne vil ikke have at udlændinge profiterer på Kinesere, så simpelt er det! Det er pudsigt at dette pludseligt er et problem når det drejer sig om el-biler - gider folk slet ikke sætte sætte sig lidt ind i tingene eller hvad?

  • 0
  • 0

Det er simpel protektionisme og må sammenlignes med told og tekniske handelshindringer,

Jah - men det er desværre sådan at alt i dag er underlagt en 100% "Politisk Relativisme" så Rigtigt/Forkert ikke længere afhænger af Hvad der bliver gjort eller sagt men Hvem der gør eller siger noget; Det gør tilværelsen lidt mere indviklet; nogle kan slet ikke overskue det og vælger at bruge Politiken som guide ;-)

d.v.s: Kina må gerne diskriminere og bevare deres arbejdspladser samt deres IP, Vi må ikke!

PS: "Vesten" er meget mere afhængig af Kina end er af "Vesten". Kina's "job" er at trykke lønninger og produktpriser ned så inflationstallet kan holdes nede og renten dermed kan holdes lav. Når Kina begynder at hæve priserne, f.ex. ved at de ikke gider have så mange USD (det er allerede startet) eller de fokuserer mere på deres interne marked (også i gang), springer "Vestens" gældsdrevne vækst i luften! Handelskrigen er så småt startet, så lunten er lagt!!

  • 0
  • 0

Det er vel ikke urimeligt. Vi skal blot kræve det samme, så ønsker kineserne at sælge noget her til vesten skal det ske gennem et joint venture inkl. transportdelen.

  • 0
  • 0

Det er jo et absurd forslag som ingen med bare lidt forstand vil indvillige i. Det er jo bare en snedig måde at udelukke udenlandske konkurrenter på, og hvis det vedtages så må reaktionen være et stop for salg af kinesisk skrald her i europa. Hvis vi først begynder at udlevere dyrt erhvervet knowhow til kinas virksomheder, vil vi underskrive vores egen industrielle dødsdom.

  • 0
  • 0

Hvad er det de brokker sig over? De kan jo bare undgå Kina. Jeg forstår udmærket Kina, og de gør jo egentlig blot det samme som de selv har været udsat for. Englænderne førte krig mod Kina, fordi de ville have lov til at sælge opium til dem. Er det kapitalisme eller ej? Eller er rønnebærrene sure. Kapitalisme gælder altså begge veje, så det må jo blot afhænge af godt gammeldags købmandskab. Hvis Kina kan spille firmaerne ud mod hinanden, fordi Kina kan optræde som een enhed, ja så er det reglerne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten