Kina i nyt rekordforsøg - vil bygge 123 kilometer lang tunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kina i nyt rekordforsøg - vil bygge 123 kilometer lang tunnel

Planlægningen gik i gang allerede i 1994, men hidtil er der ikke gravet så meget som et spadestik i den af kinesernes stærkt efterspurgte tunnel under Bohai Strædet.

Men nu skulle de kinesiske infrastrukturplanlæggere være klar til at tage handsken op påny, skriver den velansete China Economic Net på sin netavis.

Ifølge avisen er centralregeringen i Beijing såvel som de regionale myndigheder blevet enige om en plan for investeringen på 260 milliarder yuan - 240 milliarder kroner - som skal gøre projektet til virkelighed.

Der vil i givet fald blive tale om verdens suverænt længste ‘undervandstunnel’ - og så vil den med ét slag integrere Kinas østlige og nordøstlige regioner og forkorte de i dag særdeles lange rejsetider. Afstanden i bil mellem de to regioner vil med tunnellen bliver forkortet med næsten 1.000 kilometer.

Tunnellen skal løbe mellem havnebyerne Dalian i Liaoning-provinsen og Yantai i Shandong-provinsen. Det fremgår ikke af artiklen, hvornår projektet planlægges at skulle åbne.

Kina offentliggjorde første gang konkrete planer om projektet i 1994, og vurderede dengang projektet til at koste 10 mia. kr., og at tunnellen i øvrigt ville være klar til åbning senest i 2010. Projektet led dog en stille og rolig død i de følgende års planlægningsfase.

Ifølge et medlem af det kinesiske Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Wang Mengshu, vil de årlige indtægter fra bompenge ved tunnellen kunne runde 18 mia. kr.. Det er først og fremmest lastbiltrafikken mellem de nordlige industriområder og de sydligere udskibningshavne, som vil generere de store indtægter.

Japan er øjeblikket indehaver af rekorden for verdens længste undervandstunnel, den 54 kilometer lange Seikan-tunnel mellem Honshu og Hokkaido-øen. Tunnellen blev åbnet i 1988 og var i øvrigt under opførelse i 20 år.

Jernbanetunnellen mellem England og Frankrig er 54 kilometer lang.

Emner : Tunneller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er først og fremmest lastbiltrafikken mellem de nordlige industriområder og de sydligere udskibningshavne, som vil generere de store indtægter.

Det lyder mere logisk bare at bygge udskibningshavnene i nord.

  • 1
  • 0

Afstanden i bil mellem de to regioner vil med tunnellen bliver forkortet med næsten 1.000 kilometer.

Hmm, men kører biler og lasbiler omvejen på næsten 1.000km eller er der en færge, der kan kun spares 1.000km hvis det er i forhold til den rute der rent faktisk benyttes i dag.

Ellers er der nok en større besparelse på Femern tunnelen, altså i forhold til den allerede etablerede faste forbindelse over Rusland, Finland, og ned gennem Sverige og Sjælland til Rødby.

  • 4
  • 0

der kan kun spares 1.000km hvis det er i forhold til den rute der rent faktisk benyttes i dag.


Efter mere wiki står det klart at den foretrukne transport i dag er jernbanefærgerne.

Bohai Train Ferry travels 99.8 nautical miles (184.8 km). Currently, there are daily six services (Dalian-Yantai: as of August, 2009) by three vessels: the Sinorail Bohai No. 1, No. 2 and No. 3, each accommodating up to 50 railway freight cars, 50 twenty-ton trucks, 25 passenger cars and 400 passengers.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bohai_Train_F...

  • 1
  • 0

Mine oplevelser med Kinesisk;
trafik kultur; nødberedskab og kvalitetsfornemmelse, taget i betragtning.
Skal jeg overhovedet ikke nyde noget af at være inde i en 120 km lang beton-dødsfælde, sammen med xxxx-antal paniske enebørn, hvis noget går galt.

  • 3
  • 1

Nu leger vi lidt med tanken, er der nogen her der kan fortælle lidt om hvad der skulle til, for at bygge en tunnel fra f.eks. Sæby over Læsø til syd for Gøteborg, er det i det hele taget muligt mht. bundforhold osv. og hvad ville sådan en koste, så vidt jeg lige kan regne ud, så ville den være noget kortere end den nævnte tunnel, men stadig over de 100 km.

  • 1
  • 0

Løselig anslået på et kort ser der ikke ud til at være mere end 20 km Vendsyssel-Læsø, og 40 km Læsø-Sverige. Det ville nok være Læsøs eneste chance for at få en motorvej. Meeen er der tilstrækkelig med trafik?

Jeg spekulerer nogle gange på om tunnelarbejder falder i pris over tid. På den ene side er det vanskeligt byggeri der kræver store mængder beton osv., på den anden side er forholdene kontrollerede, et kunstigt hul under jorden, så det forekommer stærkt automatiserbart.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten