Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog

Klik på billedet for at læse artiklen fra 10. august 1963

Læs også: Motorer vinder stadigt større udbredelse i skibe

Læs også: Video: Da B&W byggede sit første dieseldrevne skib, Selandia

Læs også: Burmeister & Wain søsætter dieselskibet Selandia

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I 2012 udgav Tom Wismann bogen 'Kongeskib i 80 år DANNEBROG 1932 - 2012 på forlaget Steel & Stone Publishing. Bogen beskriver levende og detaljeret det smukke skib fra kølstrækningen til udgivelsesåret, er rigt illustreret, fyldt med tekniske detaljer samt data om skibets mange togter.

  • 0
  • 0

Af artiklen fra 1963 fremgår det, at Dannebrog er udstyret med 2 stk. 3-bladede manganbronzeskruer med diameter 2600 mm og stigning 2200 mm.

Der er godt nok tale om langsomtgående motorer, men kan det passe?

  • 0
  • 0

Artiklen nævner et omdrejningstal på 270 rpm.
Skibets fart opgives (med nuværende maskininstallation) til 14.75 knob.
270 rpm x 2.2 m stigning giver teoretisk 19.24 knob (270 x 2.2 x 60 / 1.852).
Slippet kan derefter beregnes som (19.24-14.75)/19.24 = 0.233 (23.3%).

Det lyder ikke helt urealistisk i mine øren.

  • 3
  • 0