Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog

Klik på billedet for at læse artiklen fra 10. august 1963

Læs også: Motorer vinder stadigt større udbredelse i skibe

Læs også: Video: Da B&W byggede sit første dieseldrevne skib, Selandia

Læs også: Burmeister & Wain søsætter dieselskibet Selandia

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I 2012 udgav Tom Wismann bogen 'Kongeskib i 80 år DANNEBROG 1932 - 2012 på forlaget Steel & Stone Publishing. Bogen beskriver levende og detaljeret det smukke skib fra kølstrækningen til udgivelsesåret, er rigt illustreret, fyldt med tekniske detaljer samt data om skibets mange togter.

  • 0
  • 0

Af artiklen fra 1963 fremgår det, at Dannebrog er udstyret med 2 stk. 3-bladede manganbronzeskruer med diameter 2600 mm og stigning 2200 mm.

Der er godt nok tale om langsomtgående motorer, men kan det passe?

  • 0
  • 0

Artiklen nævner et omdrejningstal på 270 rpm. Skibets fart opgives (med nuværende maskininstallation) til 14.75 knob. 270 rpm x 2.2 m stigning giver teoretisk 19.24 knob (270 x 2.2 x 60 / 1.852). Slippet kan derefter beregnes som (19.24-14.75)/19.24 = 0.233 (23.3%).

Det lyder ikke helt urealistisk i mine øren.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten