Kawasaki går amok: 300 HK i en produktionsmotorcykel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kawasaki går amok: 300 HK i en produktionsmotorcykel

Med 300 hk under benzintanken sætter Kawasaki sig tungt på rekorden som den mest kraftige produktionsmotorcykel nogensinde. Modellen hedder Ninja H2R, og produktionen starter i begyndelsen af 2015.

Det er nærmest lysår siden, at 100 hk i en motorcykel blev anset for fuldt tilstrækkeligt. Faktisk pålagde tyske BMW sig selv i mange år ikke at bygge motorcykler med mere end 100 hk. Den strategi er man for længst gået bort fra, for markedet ser ud til at forvente endnu flere hk for hver ny generation af motorcykler.

Læs også: Minitest: Imponerende elektrisk motorcykel

I H2R ligger en firecylindret rækkemotor med dobbelt overliggende knastaksel. De mange hestekræfter skabes ved hjælp af en totrins-kompressor, som Kawasaki selv har udviklet med hjælp fra firmaets gasturbine- og rumfartsafdelinger.

De mange hk i Kawasakis nye motorcykel bliver først og fremmest skabt af kompressoren. Illustration: Kawasaki

Kompressoren drives af krumtappen og via først et traditionelt tandhjulsgear og derefter et planetgear ganges omdrejningerne med 9,2. Det vil sige, at når motoren når højeste omdrejninger på 14.000 omdr. i minuttet, så snurrer kompressoren med næsten 130.000 omdrejninger i minuttet.

Da luften via kompressoren trykkes ind i cylinderen, har Kawasaki været i stand til at holde trykket i cylinderen ned på beskedne 8,3:1, hvilket er en del mindre end sportsmotorcykler uden tryksætning.

Læs også: Dansker får eneret til at producere og sælge Nimbus-motorcyklen

Det skal her bemærkes, at der findes masser af modificerede motorcykler og tuningkits på markedet, men ingen motorcykelproducent har tidligere vovet at levere en model, som er født med så højt et hk-antal.

Hvis alle 300 hk sendes af sted på én gang, så skulle Ninjaen teoretisk set være i stand til at nå en tophastighed på over 400 km/h. Det er et godt stykke over den nuværende rekordholder for produktionsmotorcykler, Suzukis Hayabusa, som kan nå 320 km/h.

H2R er tænkt som en track-day-motorcykel for de absolut mest erfarne førere. Til brug på gade og vej vil Kawasaki i forbindelse med den kommende motorcykeludstilling EICMA i Milano præsentere en model H2 med 'blot' 200 hk.

Emner : Motorer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Yes - lad os få endnu en dødsraket på gaden så midaldrende mænd med 50-er dunk og midtvejskrise kan brænde friværdien af på endnu et farverigt dødsfald!

Ja ja, jeg ved det godt! Jeg er kedelig, gammeldags og halvt svensk når jeg vil forbyde alt der er sjovt, men jeg mener seriøst at det burde forbydes at køre på motorcykel på landevej. Risikoen for at komme til skade på en motorcykel er over 35 gange større end i en bil! Samtidig udgør motorcyklister en alvorlig fare for alle trafikanter grundet deres tendens til hovedløs kørsel.

En motorcykel er et stykke legetøj - og den hører ikke til på offentlig vej. Efter selv at have været vidne til en ganske grim motorcykelulykke, så er jeg blevet endnu mere overbevist om at de ikke hører til i den offentlige trafik. Hvis de slår sig selv ihjel er det selvfølgelig knap så stort et problem, men i den ulykke jeg oplevede, havde MC'en næsten skåret en bil midt over. Føreren af bilen slap utroligt nok uden de store skader og kunne selv gå ind i ambulancen, men havde der været børn på bagsædet, var de blevet udslettet. MC-føreren kunne ikke selv gå ind i ambulancen, og jeg tror ikke man forsøgte at genoplive nogen af delene.
Dertil kommer det faktum at de går adrenalin amok. Folk på motorcykler opfører sig som vilde i trafikken, gestikulerer, slår ud efter biler og provokerer hvis de mener folk har været i vejen for deres rekordforsøg.

Med de restriktioner vi har på så mange tåbelige ting her i landet, så forstår jeg simpelthen ikke at man tillader at et køretøj der står for 0,3% af alle kørte km, skal have lov at være repræsenteret med 10% af dødsulykker. Det gør det 3 gange så farligt som spritkørsel. Men det er jo frihed og "de kommer jo kun selv til skade!" - yeah right! Så nyd din frihed på en bane.

Nå, men undskyld mit sure opstød - men det er sq da sært at lige denne form for dødsforagt skal være lovligt når man kan lovgive om så meget andet.

  • 8
  • 34

Dertil kommer det faktum at de går adrenalin amok. Folk på motorcykler opfører sig som vilde i trafikken, gestikulerer, slår ud efter biler og provokerer hvis de mener folk har været i vejen for deres rekordforsøg.

Og det værste er at alle motorcyklister generaliserer

Når du kommer med sådanne udfald vil det være en god ide at bakke det op med data. Ellers virker du bare som en hidsigprop som har et personligt had til alle motorcykelister.

  • 12
  • 2

Samtidig udgør motorcyklister en alvorlig fare for alle trafikanter grundet deres tendens til hovedløs kørsel.

Hmmm... det tror jeg så ikke er selve køretøjets skyld. I tilfælde af et forbud ville de fartgale (der vitterligt findes) bare skifte til bil i stedet, og køre råddent med så meget mere kinetisk energi at afsætte.

Ja, der findes motorcyklister uden proportionsfornemmelse for den risiko de udsætter dem selv og andre for. At fratage dem deres MC ændrer ikke på dette.

  • 8
  • 0

Dine konklusioner er farvet af dine subjektive meninger.
En bil er et legetøj - for nogle
Dødsulykker kan laves med en traktor og en sprøjtebom.
Min Suzuki Bandit er et transportmiddel, som jeg kører til og fra arbejde på - og en fornøjelse.
Man kan køre lige så hovedløst på et markredskab som på en MC - og med langt værre konsekvenser!
Og forresten, lidt om livskvalitet: Skal ting være sure, for at de er moralsk antagelige?
Må vi ikke have lidt morskab?

  • 15
  • 2

Medmindre ens organer er lavet af grød, så tror jeg ikke føreren der væltede med 400km/t kan bruges ;)
For helvede, hvor kunne jeg godt tænke mig en tur på det missil!

  • 2
  • 2

hvad der sker hvis man giver den E85 at køre på :)

Den vil få færre kræfter, køre magert, have dårlig koldstart og muligvis brænde sig selv af. :)

Ethanol kræver en større volumen tilsat luften end benzin gør for at få et støkiometrisk forhold, hvilket kræver en justering af motorstyringen, så den giver mere brændstof for ikke at køre meget magert. :)

Ethanol er et mindre molekyle end benzin og brænder derfor hurtigere, hvilket gør at man ikke behøver så meget fortænding. Har man dog samme fortænding som med normal benzin vil man opnå at trykket i cylindren er meget højt inden kompressionstakten er slut og motoren kan destruere sig selv. Derfor kræves en justering af motorstyringen, så der er mindre fortænding.

Ethanol har en tendens til at give dårlige koldstarte, hvis det fyldes direkte i en motor der har fået rettet motorstyringen til og det er grunden til at der kommes 15% normal benzin i den ellers dejlige ethanol.

Var motoren dog bygget til at køre ethanol ville den have en højere kompression, da ethanol har et oktantal på 108. Med den rette fortænding ville man også få flere kræfter, da forbrændingen foreløber hurtigere og man så ikke behøver at have motoren til at prøve at komprimere en allerede antændt gas så meget som ellers. :)
Kompressionen og/eller ladetrykket vil også kunne hæves, da ethanol har en højere specifik varmekapacitet (2430) end benzin (2240) og også da der på grund af det støkiometriske forhold kan indsprøjtes en større mængde i luftstrømmen som optager varme.
Nogle vil sikkert om to sekunder komme og sige at man kører kortere på literen grundet at der skal mere brændstof til, men da en motor der fra starten er bygget til at køre på det vil have en større effekt vil brændstofforbruget være omtrent det samme.

Og så med muligheden for at køre næsten CO2-neutralt. :D

  • 7
  • 0

Lige præcis :-) Flere donorer... Og det er altså nemmere at køre langsomt på en hurtig, end hurtigt på en langsom...

Teknikken flytter grænser.

Hvis motorcyklen blev opfundet i dag, ville den ikke blive godkendt til vejkørsel, men nu er det altså en gammel opfindelse, så den bliver heldigvis...

Mener nu også at tosser som er parat til at slå sig ihjel på en MC ikke er anderledes i biler, burde alt over 100 Hk også forbydes her?

  • 1
  • 1

Ja vi kører måske lidt friskt til en gang i mellem på motorcykel.
Men når vi endelig kører stille og roligt overser biler os stadig fordi de som regel har travlt med alt muligt andet end at køre i bil.

Motorcykler burde forbydes. hvad med biler? folk kører da også råddent i en bil?
Og biler kan også fås med mange heste?

Og jeg tvivler på mange ville kunne bruge en 200 hestes mc fuldt ud på vejen(de300 heste er jo kun til banekørsel).

sidst men ikke mindst er det sjove ved motorcykel ikke at køre stærkt men at køre sving, her er det dog også noget møg fordi mange biler vælger at skære svingene selvom de ikke kan se gennem hele svinget.

Bare min mening.

  • 8
  • 0

Folk kører råddent i en bil, ja. Folk får road rage i en bil, ja, folk kører for stærkt i en bil, ja. Men det ændrer ikke på at det er 35!!!???!!! Gange farligere at køre på motorcykel end i bil. Den individuelle risiko er 3 gange højere end for en spritbilist. Vil det så sige at vi også skal accepterer spritbilister. Kom med et godt argument for at motorcykler skal være tilladt på vej... 'At de er sjove' er ikke et argument. Der findes intet praktisk formål for en motorcykel på en landevej.

Det kan da godt være jeg generaliserer, men jeg har kun yderst sjældent set folk der hjerner afsted på samme måde i bil som på motorcykel... Så det er med god grund jeg generaliserer. Der behøves ikke føres meget bevis for at motorcyklister er dårlige trafikanter - prøv blot at køre en tur rundt på djursland en majdag.
Statistikken står rimelig meget for sig selv, hvis man ser på dødsfald, fartbøder og omkostninger for samfundet til at behandle dem der kommer galt afsted på mc.

  • 1
  • 17

Som motorcyklist er fokus 100% på kørslen , det er vist desværre mere end man kan sige om bilisterne. Vil man undgå flere ulykker der indvolverer motorcyklister vil det vist være bedre at øge indsatsen mod ukoncentrerede bilister der ikke overholder vigepligten eller laver alt andet end at føre bilen. Hvad siger din statistik omkring soloulykker vs ulykker hvor bilister er indvolveret ?

  • 13
  • 1

Hvorfor alle de kræfter? Fordi man kan, og fordi det vil sælge. Lur mig om ikke en hulens masse rigmænd med hang til motorcykler, vil stå i kø for at købe sådan en, af den simple årsag at det er den kraftigste serieproducerede (hvis man ser bort fra Y2K og Boss Hoss' V8 maskiner).
Såfremt at folk køre sig ihjel på sådan en, vil det blot tiltrække flere kunder, da man jo gerne skal have det vildeste af det vilde.

Når det så er sagt, så er det da et spændende stykke mekanik som Kawasaki har skruet sammen. Mon ikke den motor vil blive flyttet over i nogle lette trackday biler?

  • 1
  • 0

[quote]...Kom med et godt argument for at motorcykler skal være tilladt på vej....[\quote]

Morten, nu har jeg på grund af de nye kørekortregler kun en 125cc motorcykel der på grund af lav effekt og lav gearing har fartegenskaber der ikke tillader mig at køre 80 km/t hvis der er modvind eller hvis der er en bakke, hvilket også er farligt. Jeg har de sidste 3 uger oplevet utallige billister, både i personbil, varevogn og lastbil der har kørt mindre end en meter bag mig i håb om at få mig til at køre hurtigere, på trods af at jeg allerede har gashåndtaget i bund og sat mig i den mest aerodynamiske stilling jeg kan mens jeg stadig har kontrol over køretøjet og kan se begge spejle.

Derudover har jeg oplevet billister der gør det samme når jeg inden et sving sænker hastigheden på grund af kraftig regn eller våde blade på vejen. Jeg kører så vidt min maskine er i stand til efter forholdene og bliver straffet for det af billister der mener jeg bør køre hurtigere og dermed kører farligt tæt på mig, så det først for alvor går galt hvis jeg mister vejgreb i det sving.

Når det er sagt at høje faregenskaber ikke er eneste grund til ulykker kan vi så komme til, hvorfor jeg har købt mig en motorcykel og hvad den bruges til, hvorefter jeg kommer til det sikkerhedsmæssige. :)
Motorcyklen er købt delvist på grund af en forkærlighed for to-hjulere og delvist fordi jeg ikke har råd til en bil. Jeg er for nylig flyttet hjemmefra, men ønsker stadig at besøge min mor og kammerater i hjembyen, hvilket ville tage en time på min scooter og jeg er på grund af studiet til tider nødt til at besøge medstuderende længere væk for at læse lektier med dem og forberede ting og sager, hvor transporten med en lovlig 30-knallert ville være på op omkring 2 timer, hvis ikke mere. Altså giver motorcyklen mig mulighed for på en økonomisk og benzinøkonomisk måde at udvide min aktionsradius og drastisk mindske transporttid.

Med hensyn til det sikkerhedsmæssige, så bør man selvfølgelig bruge kraftigt sikkerhedsudstyr fra top til tå, men en stor del af sikkerheden ligger også i udformningen af køretøjet og i kørerens hoved. For det første er der ingen blinde vinkler, så længe man ikke blindes af billygter. Nogle prøver at argumentere for at man mister det perifære syn når man har en hjelm på, men visiret er omkring så bredt som man i det perifære syn kan se sine fingre og så længe hjelmen sidder på ens hoved følger den med når man kigger til siden. Hjelmen skærmer nogen lyd og vindstøj ved hastigheder over 70 km/t gør det svært at høre lyde, men sammenligner man med biler er vindstøjen netop minimeret ved at lukke lyden ude, så biler er på grund af deres kostruktion også ret skærmende over for lyd indtil man ruller vinduet ned.

Dernæst kommer stillingen til sikkerhed. I bil kan man være ret sikker på at den stålkasse man sidder i er ret solid og at der er lavet grundige crash-tests, at ens bremser ikke blokerer og at ens sele og mange air-bags minimerer skader. Man føler sig altså sikker i en bil, fordi man er det. På en motorcykel er det dog anderledes. Går det galt, så går det virkelig galt og det har mange motorcyklister i tankerne når de kører og er derfor meget mere fokuserede på sikkerhed end i bilen, hvor man jo føler sig tryg. Også netop følelsen er en vigtig forskel. I bil kan man trykke på en pedal og det føles på præcis samme måde inden i bilen om man kører 90 km/t eller 160 km/t. Den eneste forskel mellem de to hastigheder er at ens syn opfatter at ting bevæger sig hurtigere og man derfor opnår fartblindhed når man kører af igen.

Man opnår også en vis form for fartblindhed på motorcykel, fordi der ikke er stor forskel i følelsen mellem 40 km/t og 65 km/t, når man er i fuldt læder dress. Over 65 km/t begynder luftmodstanden dog at blive stor nok til at man kan mærke den selvom man har sikkerhedsudstyr på og da luftmodstanden firdobles når hastigheden fordobles bliver trykket mod kroppen hurtigt meget stor og giver en en meget mere reel følelse af farten end den man har i en bil. Man har en meget mere direkte følelse af køretøjet, da man kan mærke enhver drejning på gashåndtaget både som acceleration i kroppen men også som ændringer i vibrationerne gennem kroppen. Da man styrer med vægten og har kontakt med køretøjet hele 7 steder (fødder, knæ/ben, røv og hænder) har man også en meget bedre følelse af hvordan køretøjet styrer, hvilken retning man er på vej i og specielt hvis et af hjulene glider sidelæns.
Da du tog kørekort til bil fik du muligvis at vide at du skulle kigge tangentielt på den krumme linje på den side af køretøjet som du ønskede at dreje til, når du skal dreje i fart. Det er en teknik der bunder i at syn følger bevægelse og som i bil sørger for at man ender midt på vejbanen efter svinget er fuldendt, men det er en teknik der er udviklet til motorcykler da man styrer med hele kroppen og mange flere af kroppens sanseorganer.
På motorcykel fylder man også mindre på kørebanen end en bil og dette tillader en at køre i en kurve der går fra den ene yderside til aller inderst i svinget og tilbage til ydersiden, hvilket effektivt gør radius af den cirkel man bevæger sig i betydeligt større, så svinget er mindre skarpt end det ville være i en bil. :)

Motorcykler er et helt fint køretøj, hvis man ønsker og er i stand til at køre efter forholdene og ansvarligt. :D

  • 8
  • 0

Spændende teknologistudie - for det er jo grundlæggende hvad det er. Det og en portion marketing i hvert fald.

En planetgearsdrevet turbine der kører 130.000 omdr/min får min nysgerrighed på dupperne. Spændende teknik (bemærk: serieproduceret).

Hvis det duer får vi andre jo nok glæde af det om 5 år i noget der giver hverdagsmening på pris og præstationer.

  • 1
  • 0

Ja. især hvordan de har løst smøringen af et leje som spinner med 130.000 RPM.
og hvordan smører man et sådant leje uden at olien bremser for meget (friktion)

  • 0
  • 0

Sebastian, helt ærligt, hvis du har råd til en motorcykel (med en helårsforsikring på), så har du også råd til en lille bil (jeg havde flere studiekammerater der holdt bil for under 1000 kr om måneden alt inkl.). Og du highlighter blot endnu en risiko ved motorcykler - de kan også være så små at de ikke er forsvarlige at køre på. Jeg ser ikke det gode argument for at tillade motorcykler i det du skriver - nærmere tvært om, det ser da ud til at vi også ville mindske din risiko for at blive udsat for en ulykke.

Desuden har vi i Danmark (tro det eller lad være) faktisk et ganske velfungerende offentligt transportsystem.

Jeg kan godt lide at folk har så meget imod min holdning, men det eneste argument der kommer frem er at "jeg kører ikke råddent på min". Mej men det må de 239.999 andre motorcyklister i Danmark så gøre!

Fact of the matter: hvis du kører de gennemsnitlige 2700 km om året på din motorcykel, og du gør det i 10 år, så vil 15.000 motorcyklister ifølge sikker trafiks statistik for 2014 være kommet "alvorlig tilskade" med 240.000 motorcykler på de danske veje (roughly), vil det sige at du i løbet af de 10 år du har kørt motorcykel har over 6% risiko for at komme alvorligt til skade! Risikoen for at blive slået ihjel i samme periode er 0,6% - det er 1 ud af 160 mennesker. De tal lyder måske ikke af meget, men hvis man omregner det til risikoen forbundet med at flyve, så vil det svare til at (der foretages ca 20 mia rejser med fly om året) at 12.000.000 mennesker skulle blive slået ihjel om året i flyulykker! Hvis der er 300 passagerer i hvert fly (hvilket der langt fra er), så svarer det til at der skulle styrte 110 flyvemaskiner ned OG DRÆBE SAMTLIGE passagerer hver dag. Hvis du vidste at der styrtede en flyver ned, som dræber 300 passagerer hver 13 minut, ville du så sætte dig op i en flyvemaskine?!

  • 1
  • 13

@Morten Dalgaard:
Det er uomtvisteligt, at det er farligere at køre motorcykel, end det er at køre bil. Der er meget, der er farligere end at køre bil, f.eks. paragliding, dykning, fodbold osv. Er du af den mening, at disse fritidsaktiviteter også skal forbydes?
Nu vil du selvfølgelig sige, at det er som at sammenligne æbler og bananer og, at det ikke er en værdig sammenligning. Men som jeg har læst dine indlæg, skyldes din harceleren mod motorcykler, at du synes, at de er en unødig omkostning for samfundet i kraft af så mange kommer til skade ved at anvende dem.
Det er vel et personligt valg, om man vil transportere sig vha bil, motorcykel eller bus vel vidende, at motorcykel er farligere end de 2 andre nævnte alternativer?
Hvis motorcykler skal forbydes, fordi de er til byrde for samfundet, er der en masse andre aktiviteter, som vi skal forbyde. Lad os starte listen nu!

  • 7
  • 0

Kom med et godt argument for at motorcykler skal være tilladt på vej


Hvis alle kørte motorcykel i stedet for bil, ville der ikke være helt så store problemer med manglen på pareringspaldser. Trængslen på indfaldsvejene til de store byer, ville også falde dramatisk, fordi der er plads til 3 motorcykler for hver bil + de er mere adrætte i trafikken (der ville virkelig være mange penge at hente i tabt arbejdstid). Der vil ikke være problemer med, at føreren af køretøjet sender SMS'er under kørslen - det er dælme svært at betjene mobiltelefonen med handsker.
Udgifterne til at vedlige holde veje, ville falde, fordi en MC på 200 kg + chauffør ikke slider nær så hårdt på vejene som en lille bil på 1100 kg + chauffør.

Jeg ved, at det er utopia, at alle skifter fra bil til MC, men det er også forholdsvist indsigtsløst, at sige, at der findes intet praktisk formål for en motorcykel på en landevej. Hvorfor tror du, at politiet benytter motorcykler? Hvorfor tror du, at Falck har motorcykler?

  • 6
  • 0

Dit gennemførte had til motorcykler får dig til endnu en gang at skulle opleve en ulykke eller to hvor de er til stede. Ganske enkelt fordi jeg tror dit fokus ligger mere cyklen i bakspejlet end på trafikken foran- eller vice versa...

  • 2
  • 0

Fact of the matter: hvis du kører de gennemsnitlige 2700 km om året på din motorcykel, og du gør det i 10 år, så vil 15.000 motorcyklister ifølge sikker trafiks statistik for 2014 være kommet "alvorlig tilskade" med 240.000 motorcykler på de danske veje (roughly)

Det er da helt sort. Der er årligt ca. 150-200 alvorligt tilskadekomne på MC årligt. Over 10 år må det da være 1500-2000 personer ialt?

Et stort problem for motorcykelsikkerhed er manglende rutine bland mc-ister og bilister. Dem der kun kører søndagstur er overrepræsenteret i statistikkerne (overraskelse!). Enhver der har kørt en tidlig forårstid på MC ved hvor overforsigtig man er nødt til at være fordi mange bilister ikke er opmærksom på at der er MC'er på vejene.

MC er ikke et realistisk helårsalternativ for ret mange i DK, men det vil som mange er inde på hjælpe gevaldigt på trængslen hvis bare 10% ville køre MC frem for bil.

  • 4
  • 0

Der er mange holdninger til motorcykler og bilister kan åbenbart ikke forstå glæden ved friheden på to hjul, det ses tydeligt af de kommentarer her. Ja livet kan være farligt som MCist, men desværre er en af de største farer bilisterne!!! Jeg har gennem en del år kørt både sommer og vinter (så jo MC er fin om vinteren, også i sne) og et af de største problemer er at man bliver overset og at bilister ikke kan finde ud af at holde bremseafstand.. Jeg er blevet kørt ned to gange - heldigvis er jeg sluppet med småskrammer, men det ændrer ikke ved at bilister ikke er skide gode til at vise hensyn i trafikken.

  • 4
  • 0

Tillykke Morten, Det lykkedes dig at dreje opmærksomheden næsten aldeles væk fra artiklen. Meget underholdende.

Jeg under egentlig alle bilister at tage MC kørekort, for det giver alt andet lige en væsentlig øget fornemmelse for føret og opmærksomhed på den ovrige trafik.

Mvh
Peter Bue Westh
motorcyklist med stempler i alle rubrikkerne gennem 45 år
PS: Morten, hvad ved du reelt og i praksis om motorcykler?

  • 8
  • 0

Jeg vil vove at påstå at jeg er blevet en bedre og mere opmærksom Billist efter jeg er begyndt at køre MC... Jeg skal hilse og sige at man lærer at holde øje med sideveje, en hel del billister respekterer overhovedet ikke en enkelt lygte med nærlys. Det hjælper med detlange lys, så man VIRKER mere agressiv, så holder folk tilbage 500 meter inden man er fremme ved sidevejen.

Skaf dig en MC og bliv et mere opmærksomt menneske..

  • 5
  • 0

Mon denne motor kan anvendes i den nye "bil/fly" pga hk/kg forholdet ?

Næppe. Omtalte helvedesmaskine er nok ikke designet til vedvarende at yde f.eks. 75% af sit maksimale. Det er kravet i et fly. Mit bud er at motoren er i en sørgelig forfatning efter nogle få timer ved 200+ hk.
En anden ting er at man i en flymotor typisk foretrækker en turbolader frem for en kompressor. Dels på grund af lavere kompleksitet men også fordi en turbolader i højden kan udnytte det større trykfald (dvs. større 'gratis' energi) i udstødningen.

  • 1
  • 0

Jeg har skam mc-kort og har selv eget en helvedesmaskine med 160 hk. Derfor ved jeg også præcis hvad mekanismen er når man spænder den imellem benene. Jeg har haft flere 300+ hk biler, og ingen af dem har haft samme effekt på mig som motorcyklen. Så jeg kender skam mere til det end som så. Men efter at have sat en kammerat i kørestol og selv at have været tæt på så blev den solgt. Kender mange der er kommet til samme erkendelse, så enten kører de virago/gold wing, eller også holder de sig væk!

  • 1
  • 1

Ærketypisk!
Denne tråd demonstrerer fra første indlæg fordommen om at det er en ligefrem proportional sammenhæng mellem antal hestekræfter og sandsynligheden for at blive involveret i en trafikulykke. DOH!

Måske vi kan bede disse kloge hoveder om at fremlægge dokumentation for denne påstand.

I øvrigt bliver en betragtelig andel af de forulykkede motorcyklister jordet af bilister, som ikke formår at orientere sig som de skal ifølge den færdselslov, som de ellers hylder så højt. DET er fakta.

  • 5
  • 0

"virago/gold wing"

Skulle de være mindre farlige? Kig på tal over hvem der dør i trafikken på MC og deres alder. Der er et væld af "virago/gold wing" i blandt. Hvis de dog bare vidste hvordan man tog et sving, men desværre køre de fleste som en billist. Det er folk med friværdi og "virago/gold wing" der dør mest på MC.

  • 0
  • 0

Al respekt for det, og jeg sympatiserer med dig og forstår din reaktion, men jeg beder dig, lad være at moralisere på mine vegne.

Hov hov - Jeg moraliserer ikke, jeg fremfører blot min holdning - det var dig der forsøgte at miskrediterer mig og påstod at jeg ikke havde for to øres indsigt i hvad jeg snakkede om. Jeg er netop klar over risikoen fordi jeg har set hvor galt det som regel går, om ikke for en selv, så for en nær bekendt. Jeg kender INGEN med MC kørekort der ikke kender en der har fået varrige mén af at overvurderer egne evner på en MC.

I øvrigt bliver en betragtelig andel af de forulykkede motorcyklister jordet af bilister, som ikke formår at orientere sig som de skal ifølge den færdselslov, som de ellers hylder så højt. DET er fakta.

Jo deet... Men hvis du gennemgår rapporterne fra bilinspektørerne, så vil du også se at der i hovedparten af ulykkerne bliver henvist til at motorcyklen kørte hurtigere end tilladt:

http://videnskab.dk/kultur-samfund/modpart...

Så kunne det tænkes at der er en sammenhæng imellem at motorcyklister i forvejen er svære at få øje på og det faktum at dem der ikke kører Virago og den slags dovne søndagsmaskiner, har for vane at køre en anelse for stærkt. Det er kun når man fremføre et argument der taler imod motorcykler at man høre folk fortælle hvor fantastiske de er og at det er alle andre bilisters skyld at man kommer galt afsted. Når man bare snakker om hvor sjovt det er (For gu er det da sjovt - men sjovt hører til på en bane, ikke offentlig vej) så snakker alle om hvordan man bliver fartblind og at en MC kører bedst over 160.

Det korte af det lange er, at der er ingen god grund til at legetøj som motorcykler skal høre hjemme på offentlig vej.

  • 0
  • 2

Jeg har aldrig forstået at andre trafikanter kan hænge deres utilstrækkelige evner op på at den anden part ikke overholdt hastighedsgrænsen.
Vi har eksempelvis også set at selv dommerstanden ikke formår at holde fokus med hammeren, når en kvinde eksempelvis indirekte tog livet af sine tre børn i Nordjylland for et par år siden, blot fordi hun ikke evnede at vurdere hastigheder der ligger over de legale !!! Ikke at den anden part ikke havde del i ansvaret.

Med et dansk kørekort har man lov til uden videre at køre over grænsen sydpå. Hvis man ikke har fornøden evne til at vurdere høje hastigheder er man uegnet til at føre bil ! ! !

Ad legetøj:
Hvis motorcykler er legetøj og kun er egnet til lukkede baner, hvilke andre behjulede apparater skal vi så også have med. Gamle biler, små biler, særlige grupper af trafikanter ?
Skal vi gå videre og forbyde skiferier og endegyldigt få slukket al tobaksrygning og hældt al alkohol i kloakken. Hvor stopper det?

  • 1
  • 0

Det fremgår ikke af artiklen om H2R vil kunne opnår typetilladelse i EU. Men Kawa skriver:
"The Ninja H2R is a closed course riding use only model and is not manufactured for use on public roads, streets or highways" så de vil ikke engang prøve
" exhaust sound level of the H2R at the time of factory shipment is 120 dB/A " og de vil næppe opnår det

"always use tyre warmers to heat tyres prior to riding the H2R" - ikke lige til hverdagsbrug.
"always use front and rear motorcycle stands that keep both tyres off the ground" - heller ikke til hverdagsbrug.

Så slå kold vand i blodet. Det er en banecykel.

Det jeg er imponeret over er maskiningeniørens kunnen: Se bare kompressoren
130.000 rpm.
2.4* kompressionratio
intake air reaching speeds of up to 100 m/s
69mm diameter med 6 skovle til tip og 6 kortere
"intake air reaching speeds of up to 100 m/s".
Jo vi holder os lige under det supersoniske ved kompressoren.
At den har RAM intake er vist mere en Ninja-gimmick,

Så få de maskinen til at give seriøst areal i T-s og p-v diagrammet.
300 hk ud at 998 ccm.

Den ellers så roste EcoBoost i3 får ikke en tredjedel ud af literen. En Honda F20C fik ca 120 ud af literen - uden turbo uden kompressor.
Jo en EcoBoost i3 skal også holde lidt længere, ....har igen titandele...og og og...

Tør man at sige "There is a replacement for displacement"?
Eller få man tæsk af Rover V8 (aka Buick 215 V8) fraktionen?

  • 0
  • 0