'Katapultsæde' til dansk rumkapsel skydes op til 1,2 kilometer om få dage

'Katapultsæde' til dansk rumkapsel skydes op til 1,2 kilometer om få dage

Raketbyggerne i Copenhagen Suborbitals arbejder på højtryk hen mod næste opsendelse 10. august, hvor en ekstra lang brændstoftank skal sende deres rumkapsel højt nok op til at teste faldskærme. En ny næsekegle i stål er også på vej.

Om kun otte dage vil Copenhagen Suborbitals (CS) udføre sommerens mest spektakulære test i luftrummet over Østersøen, hvis vejrudsigten holder stik.

Om missionen, der gennemføres mellem 10. og 12. august er den vigtigste for de danske raketbyggere, kan diskuteres. Men rent visuelt vil missionen uden tvivl være den mest interessante, da den store rumkapsel Tycho Deep Space bliver løftet op af en - efter amatørforhold - meget stor raketmotor, der sender flammer i fire retninger ned over kapslen. Trykkraften fra hovedmotoren er på otte ton, og raketten er tænkt som en slags redningsraket, der kan fjerne rumkapslen fra toppen af en lang større raket, hvis den store raket eksempelvis bryder i brand - altså som et katapultsæde i et jagerfly.

Når Tycho Deep Space, også kaldet Beautiful Betty , når sit højdepunkt ved 1,2 kilometer, bliver hovedmotoren skudt til side af raket med en trykkraft svarende til de såkaldte HATV-raketter, som CS har testet flere gange i deres værksted på Amager. Efter separationen folder tre faldskærme sig ud, så kapslen kan lande på havet.

Indtil videre ser vejrudsigten fin ud, men der må ikke være bølgehøjder på over en halv meter, og regnvejr kan også aflyse missionen. Overskyet vejr kan raketbyggerne dog leve med, fortæller Peter Madsen, der står i spidsen for motorudviklingen i CS.

Højere tank gør kapsel mere stabil

Allerede efter testen af Big LES-motoren 30. januar besluttede raketbyggerne at øge længden på den brændstoftank, der føder hovedmotoren med lattergas.

»Efter hver affyring skal hybridraketternes brændkammer skæres i stykker, for at nyt gummi kan støbes i. Da Big LES blev skåret op, kunne vi se, at vi havde meget gummi i overskud. Vi valgte derfor at øge lattergastankens volumen med 20 procent ved at forlænge den. Det giver større flyvehøjde eller større hastighed. Alt i alt større sikkerhedsmargin,« siger Peter Madsen.

Udregninger viser, at Tycho Deep Space nu kan nå helt op til 1,2 kilometer.

»Så højt når kapslen nok ikke op. Men vi kommer formentlig i nærheden af en kilometer og får en god hastighed til at kunne trække faldskærmene ud,« siger Peter Madsen.

Forlængede i tanken, fordi I var bange for, at kapslen ikke kom højt nok op?

»Nej, men vi øger sikkerhedsmargenen. En højere tank giver mulighed for at komme højere op i luften og øger stabiliteten af kapslen, da vi flytter tyngdepunktet med op,« siger Peter Madsen.

Faldskærme pakkes og tanks testes

For få dage siden pakkede rumskibsbygger Kristian von Bengtson og Mads Stenfatt de 45 kg faldskærme ned i toppen af kapslen med stor møje og besvær. Faldskærmene var ankommet fra faldskærmsbygger Søren Gregersen i tre pakker og al luft måtte suges ud af dem, før de kunne tvinges ned i kapslens rum ved hjælp af slag og tryk med træplader, skriver Kristian von Bengtson på sin blog på Wired.

Al elektronik til kapsel og raket gennemgår også test for tiden, og inden weekenden er omme, skal der udføres tryktest af LES-motorens to tanke. De to tanke føder henholdsvis hovedmotoren og separationsmotoren, men har en fælles væg i tanken. Væggen deformerede, da raketbyggerne tryktestede den kort før raket og rumskib skulle have været sendt af sted til Nexø sidste gang. Det betød, at opsendelsen af rumkapslen blev udskudt og i stedet blev raketten Smaragd opsendt.

Aktivt styret raket kan være klar om halvanden måned

Efter opsendelsen af rumkapslen venter sommerens sidste opsendelse, der bliver den såkaldte Sapphire-raket, der bliver udstyret med aktiv styring og en næsekegle af stål.

Der bliver ikke tale om en totrins-raket, i stedet overføres ideen fra Smaragd-raketten med en næsekegle med kameraer til Sapphire.
Ifølge Peter Madsen bliver næsekeglen udelukkende lavet i stål, fordi det er nemmest. Næsekeglen i glasfiber viste sig nemlig at klare turen i overlydshastighed, og raketbyggerne har videooptagelser hele vejen, til næsekeglen rammer vandet, hvor gps og andet elektronik også fungerer fint.

Årsagen til, at næsekeglen løsrev sig fra rakettens andet trin var, at samlingen, hvor faldskærmen skulle ud, åbnede sig for tidligt. Den roterende mekaniske holdt faktisk, men da Sapphire er en aktivt styret raket vil den - i teorien - ikke roterere, og derfor kan man droppe den roterende næsekegle.

Det bliver især Flemming Rasmussen, der udformer mekanikken i næsekeglen, mens Peter Madsen drejer selve skallen. Og i Flemming Nyboes software-værksted er det endelige computerprogram også godt på vej.

Det er vurderingen fra Peter Madsen, at Sapphire kan være klar om halvanden måned, hvis alt går vel.

»Men det tal kan måske ganges med pi eller kvadratroden af 2 eller IC4-faktoren. Husk på, at det jo er et softwareprojekt, så vi må bare krydse fingre. Det bliver nok ikke værre end Amanda eller kørecomputeren i IC4. Halvanden måned er nok et meget godt bud, men efterhånden som vi nærmer os efteråret bliver det sværere at få vejret med os på Østersøen,« siger Peter Madsen

Kommentarer (15)

Når Tycho Deep Space, også kaldet Betty Blue...

Hun hedder nu "Beautiful Betty".

"... bliver hovedmotoren skudt til side af en mindre raket med en trykkraft på 800 kilonewton..."

Det er nok lige i overkanten, LES motoren i sig selv yder omkring 80 kN og er CS's kraftigste motor til dato.

  • 0
  • 0

Ja 800 kN er nok lige i overkanten. Det har ikke været muligt at fange Peter Madsen her til morgen for at få præciseret den nøjagtige trykkraft, men jeg har fået oplyst, at rakettens trykkraft svarer til de HATV-raketter, som CS har testet flere gange.

Mvh Thomas Djursing, ing.dk

  • 0
  • 0

Jeg synes du laver en fin dækning af CS. Godt med en lidt ekstern vinkel på tingene i forhold til CS's egen (eminente) dækning af deres aktiviteter.

Pyt med at der smutter et teknisk fakta ind imellem. Det bliver jo rettet når det bliver pointeret. Måske du kan lave en aftale med en eller to CS'ere, ud over Peter til lige at køre (tal-)fakta igennem...

  • 0
  • 0