I fire år har Victorien Erussard, Jérôme Delafosse og et forskerteam fra det franske forskningsinstitut CEA-Liten bygget en katamaran, som skulle sejle Jorden rundt ved at producere sit eget brændstof.
Vindturbiner, drage-teknologi, batterier, solenergi og brint fra vand-elektrolyse skulle sørge for, at båden Energy Observer havde energi nok til både fremdrift, og til at mandskabet kunne leve et behageligt liv om bord på det 100 fod lange fartøj.
Båden, der er en ombygget version af katamaranen Formula Tag, som blev søsat i 1983, skulle vise verden, at en fremtid med vedvarende energi også kan være komfortabel.
I begyndelsen af juni sidste år satte Energy Observer ud på en seks år lang færd på verdens have. Men ikke alt gik som planlagt.
»Vi formåede ikke at blive helt selvforsynende med energi. Eller - vi kunne ikke producere brint under sejladsen. Når det var værst, måtte vi lægge til kaj hver sjette dag, så båden kunne få fyldt brinttanken op. Det skete ved hjælp af vand-drevet elektrolyse med hjælp fra energi fra solcellepanelerne,« siger Jérôme Delafosse til Teknisk Ukeblad.
Vanskelige solforhold og problemramte turbiner
Katamaranen er nu på værft for at blive forbedret inden næste del af sejladsen, der efter planen skal begynde 23. marts.
Målet var at hamstre nok energi fra solen og vinden til, at man - ud over blot at drive båden - kunne producere overskudsbrint, mens båden sejlede. Brinten skulle bruges til at sejle båden om natten.
»Under gode forhold producerer solcellerne 18 kW. Vi har brug for 9-10 kilowatt energi for at drive båden fremad - det vil sige, at 8-9 kilowatt skulle kunne bruges til elektronikken om bord og til at producere brint. Men forholdene var vanskelige med skyer, storme og orkaner. Ud for kysten ved Galicia i Spanien sejlede vi ind i orkanen Ophelia,« siger Jérôme Delafosse.
To vindturbiner skulle derudover sørge for 3 kW energi.
»Vi har testet en ny type vertikale vindturbiner med et innovativt antivibrationssystem, som skulle fungere med vind fra mange retninger. Men ved svag vind ville turbinerne ikke starte, og ved meget stærk vind gik de så hurtigt, at det blev farligt. Bremsesystemet fungerede heller ikke så godt,« siger Jérôme Delafosse.
De sendte den ene turbine tilbage til værftet til undersøgelser og byttede den anden ud med en turbine, som tager vinden ind horisontalt. Men den var de heller ikke helt tilfredse med.
»Vi foretrækker vertikale turbiner. Derfor arbejder vi blandt andet på et nyt bremsesystem og en forbedret generator,« siger Jérôme Delafosse.
Umoden drage-teknologi
Derudover skulle vindkraft fra en autonom drage give mellem 2 og 4 kW energi. Efter planen skulle den også være i stand til at trække båden. Det viste sig, at besætningen havde store problemer med at få dragen til at fungere autonomt.
»Teknologien er ganske enkelt ikke klar. Og vi kunne heller ikke gøre det manuelt - dragen faldt i vandet for ofte,« siger Jérôme Delafosse.
De undersøger nu, om de kan forbedre drage-teknologien, eller om de skal bytte den ud med en anden vindkraft-teknologi. Delafosse siger, at de har flere ideer til løsninger, men foreløbig gerne vil holde dem for sig selv.
Hvad med et godt gammeldags sejl?
»Vi prøver at innovere til fremtiden. Et sejl vil give skygge på dækket, hvor vi har mange solcellepaneler,« svarer Jérôme Delafosse.
På værftet lægges der yderligere 50 kvadratmeter solcellepaneler på dækket af båden, så der i alt bliver 180 kvadratmeter.
»Båden er som en prototype på fremtidens energimiks. Vi tester teknologien under hårde forhold og tager den viden, vi får, med os op for at bruge den på land,« siger han.
Til Norge næste år
Til trods for problemerne er Delafosse tilfreds med den første etape af den seks år lange ekspedition.
»Vi havde forventet flere vanskeligheder, end vi har haft. Solar Impulse var ikke i stand til at flyve Jorden rundt de første år. Det tog 15 år. Vi har samme type produkt. Hvert år forbedrer vi teknologien. Båden har i omegnen af 2.000 sensorer, vi får alarmer om forskellige problemer hver dag, og vi finder ud af det,« siger han.
Teamet har brugt fem millioner euro på at bygge Energy Observer. Derudover koster selve sejladsen fire millioner euro per år. Besætningen tæller omkring otte personer - inklusive matroser, ingeniører og et filmhold, som laver en dokumentarserie om projektet.
I alt vil Energy Observer besøge 101 havne i 50 lande på seks kontinenter. Destinationerne er udvalgt, fordi de enten er engageret i arbejdet for en mere klimavenlig fremtid, er truet af klimaforandringer eller er på Unescos verdensarvsliste.
Næste måned går turen mod Middelhavet. Her regner Delafosse med bedre forhold til at producere energi ved hjælp af solen. I 2019 besøger de tre steder i Norge.
»Norge bliver det vigtigste land, vi besøger på turen til Nordeuropa. Norge er meget involveret i arbejdet med vedvarende energi - samtidig med at landet har sine udfordringer at arbejde med,« siger Jérôme Delafosse.
Effektivitet på under 50 procent
Han har stor tiltro til brint som brændstof.
»Alle spørger os om, hvor meget energi vi behøver for at producere brint. For at producere 2 megawatt med hydrogen er det nødvendigt med 4,5 megawatt energi. Ja, det er over to gange mere end, hvad du får. Pointen er, at det er gratis, ren energi, som kan høstes fra solcellepaneler og vindturbiner,« siger Jérôme Delafosse.
»Langt størstedelen af den brint, som produceres i industrien i dag, fremstilles ved hjælp af fossilt brændstof. Vi laver det ved hjælp af elektrolyse fra havvand med energi fra solen. Det fungerer strålende,« siger han.
Se en video af søsættelsen af Energy Observer. Videoen viser også flere af båden tekniske løsninger. (Video/redigering: Energy Observer/Mathias Klingenberg. Musik: Epidemic Sound)
Artiklen er fra tu.no.
