Kasserede elektroniske trafiktavler har kostet staten omkring 80 millioner kroner
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kasserede elektroniske trafiktavler har kostet staten omkring 80 millioner kroner

Illustration: Joachim Rode/RitzauScanpix

»Hele den sag er et skoleeksempel på, hvordan vi ikke skal gøre. Det er meget ærgerligt, at det ikke lykkedes at finde penge til at fortsætte med trafiktavlerne,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han er transportordfører for Venstre og en del af den politiske kreds, der i 2009 besluttede at sætte elektroniske trafiktavler op langs landets mest trafikerede motorveje. I dag er Vejdirektoratet i gang med at pille de fleste af tavlerne ned igen.

Læs også: »En anelse molboagtigt«: Minister vil have elektroniske trafiktavler op igen

De elektroniske informationstavler og hastighedstavler blev sat op langs motorvejene nær København og Herning for at informere bilisterne om kø, uheld og hastighedsændringer.

I foråret 2017 blev tavlerne dog slukket igen, fordi Vejdirektoratet ikke længere havde penge til at holde dem i drift. Vejdirektoratet har ikke lagt skjul på, at det får konsekvenser for bilisterne at slukke for trafiktavlerne.

Slukket i et år

Efter et års uklarhed om de elektroniske tavlers skæbne blev det i foråret 2018 besluttet, at tavlerne på Motorring 3 ved København skal tændes igen. De øvrige trafiktavler langs Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederikssundmotorvejen og Herningmotorvejen bliver taget ned.

Læs også: Motorvejens molbohistorie: Nu tændes - nogle af - trafiktavlerne igen

Det betyder, at trafiktavler til en værdi af 72 millioner kroner nu kasseres, viser tal fra Vejdirektoratet, som Ingeniøren har bedt om.

Pengene omfatter prisen for hardware, software og opsætning af systemerne. Dertil kommer et beløb til rådgivere, som Vejdirektoratet ikke kan oplyse, men som ifølge direktoratet som tommelfingerregel udgør mellem fem og ti procent af udgifterne. Endelig koster det to millioner kroner at pille trafiktavlerne ned igen.

Det bringer den samlede regning for miseren op på mellem 77 og 81 millioner kroner.

Udtørrede puljemidler

Hos Vejdirektoratet ønsker områdechef Charlotte Vithen ikke at forholde sig til, om man kan betegne de penge som spildt.

»Jeg kan som embedsmand ikke svare på dit spørgsmål om, hvorvidt pengene er spildt. Det er en politisk beslutning, og du må kontakte det politiske system vedrørende dette,« skriver hun i en e-mail til Ingeniøren.

Og i »det politiske system« er Venstres transportordfører ikke i tvivl om, at pengene er spildt.

»Vi besluttede at sætte tavlerne op for at få større trafiksikkerhed og mindre trængsel. Derfor er det meget ærgerligt, at de nu bliver taget ned igen, fordi der ikke er driftskroner til dem,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Tavlerne blev slukket, fordi Vejdirektoratet mistede de 30 millioner kroner i årlige puljemidler, der hidtil har finansieret dem. Beslutningen om at slukke trafiktavlerne er blevet kritiseret af København Kommunes daværende teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL) og af bilejerforeningen FDM.

Tavlerne langs Motorring 3 udgør langt det største af systemerne og har kostet omkring 90 millioner kroner. Udgiften til at holde det system i drift ligger på 6,1 millioner kroner om året, som dækkes af Vejdirektoratets besparelser efter et »gunstigt udbud af vejdriften i perioden 2018 til 2021«.

Vejdirektoratet holder desuden trafiktavlerne ved enkelte broer og tunneler i drift, hvor det er særligt vigtigt at kunne kommunikere med bilisterne.

Artiklen fortsætter under grafikken.

»Simpelthen ikke godt nok«

Rambøll gennemførte i 2015 en evaluering af trafiktavlerne langs Motorring 3 for Vejdirektoratet. Den viste, at trafikanterne kommer mellem 0,5 og 1,5 minut hurtigere gennem den 13 kilometer lange teststrækning, når trafiktavlerne er tændt, og at de bruger mindre tid på at holde i kø. Udenlandske undersøgelser har vist, at sådanne tavler også reducerer risikoen for ulykker.

»Det er en lektie, vi må huske som politikere: Når vi igangsætter noget fornuftigt, skal vi sørge for, at det kommer ind på finansloven, og ikke er afhængigt af puljemidler. For når puljen er opbrugt, står man uden driftsmidler. Det dur bare ikke. Jeg påtager mig min del af ansvaret, for det er simpelthen ikke godt nok. Det er os politikere, der må sørge for, at når vi introducerer ny teknologi, så skal der også være penge til driften. Så enkelt er det,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Vejdirektoratets arbejde med at afmontere trafiktavler er stadig i gang, og kun tavlerne på Helsingørmotorvejen mangler nu at blive taget ned.

Der står at det koster godt 6 Mkr./år at drive tavlerne ved Motorring 3 og at puljemidlerne var på 30 MKr/år (man kan ikke se om disse puljemidler også gik til andet).

Det er da noget mere end 1 Mkr.

Eller har jeg misforstået noget?

  • 12
  • 0

I teksten står årsagen at Vejdirektoratet har mistet 30 mio. i årlige puljemidler - hvor mange af de 30 mio. er gået til at driften af tavlerne ? - forhåbentlig ikke alle 30 mio.

Hvordan kan det koste 6.1 mio. at drive de allerede eksisterende tavler på motorring 3 - det lyder som et særdeles voldsomt beløb.

Men hvorom alting er, så er det endnu et stjerne eksempel på, hvordan danske politikerer forstår at give politikerleden et ekstra hak på skalaen, for tavlerne er vel betalt af de danske skatteyder - husk det når der skal stemmes næste gang !!

  • 17
  • 2

Puljer bør kun bruges til forsøg - ikke til ordinær drift.
Det forhold, at Vejdirektoratet selv har fundet pengene til drift af signalerne på Motorring 3, viser, at det, der er nødvendigt for drift og sikkerhed skal og kan findes indenfor driftsrammen. Resten var åbenbart ikke vigtigt nok til at kunne klare sig i prioriteringen. Politikerne bør holde fingrene væk fra valg og drift af konkret operativt udstyr.

  • 16
  • 1

I banken kan man ikke låne penge, hvis ikke banken kan se, at man har en rimelig chance for at kunne tilbagebetale hele lånet. Banken ser altså fremadrettet, men logisk.
Regeringen låner 80 mill. som de aldrig har tænkt over, hvordan de skal tilbagebetale.
Banken sætter huset på tvangsauktion, og får deres penge ind den vej, regeringen betaler 2 mill. for at rive skilte ned, og så skal vi nok forvente en ekstra regning, for skrotning at elektronik og metal, for det koster da penge at komme af med.
Jeg tænker ikke, at vores regering kunne finde på at sælge udstyret - så meget købmænd kan man vel ikke forlange af de folkevalgte...

  • 3
  • 6

Jeg har aldrig oplevet nogen trafikal fordel ved de der skilte, så for min skyld ingen alarm, at de bliver pillet ned og fremtidige udgifter sparet. Tak.

  • 10
  • 11

Politikkerne har igen ikke forstået det. Disse vejtavler er fake news. Det ændrer slet ikke på transportkapaciteten. Men det koster selvfølgelig penge.
Skiltene er ganske billige ikke specielt avanceret teknik, men inden rådgivere og installation er færig løber det selvfølgelig op i store summer - lidt ligesom det ksoter 75.000 at plante et lille træ i København.

  • 7
  • 10

Der er ITS verdenskongres i Bella Centeret i næste uge. (Intelligent Transport Systems). Alt hvad der kan køre og flyve af spadserdragter og jakkesæt indenfor politik og transport møder op for at høre og tale om intelligent transport.

Informationssystemet på motorringvejen er vel i laveste kategori af ITS sammen med lyssignaler og skilte.

Danske bilister har i perioden med lystavlerne (2009 til nu) betalt mere end 200.000.000.000 kr til staten for veje. Skilte ved ringvejen er også betalt.

Må ærligt indrømme at med den overflod af penge, og den minimale evne der findes til blot at holde laveste niveau kørende, vil min ydmyge holdning være at resten er spild af tid og penge at beskæftige sig med.

"Sø ice is smelting at sø poles, and we take down sø electronic signs at sø engine-ring-road" ..."Sis saves many moneys"

  • 9
  • 1

Det skal ikke koste 30 millioner kr årligt at drive nogle vejskilte. Find et billigere system.

Der er mange mindre virksomheder der vil elske at få lov til at udvikle og drive et sådant system til en brøkdel af prisen.

  • 11
  • 3

Jeg har efterlyst tallet før, så kunne Ingeniøren ikke lave noget opsøgende journalistarbejde og finde ud af præcis hvad det har kostet i drift per tavle?

Det svirrer rundt med tal og rygter, men umiddelbart virker det til at vi taler et sted omkring 100.000 - 200.000 per tavle!!

Det er helt ude i hampen, hvis man sammenligner med almindelig digital signage som kan holdes i luften rent datamæssigt, inklusive 4G forbindelse, for et par tusinde kroner om året.

Ud fra en teknisk betragtning (og det skulle vel gerne være meningen med et fagblad at man blev klogere!) kunne jeg godt tænke mig et detaljeret regnestykke for driften, for jeg er dybt forundret over det astronomisk høje tal.

Bevares, tavlerne bruger nok noget strøm, men alligevel - så jeg har en grim fornemmelse af at det ligger noget helt andet til grund, og det mener jeg faktisk bør komme frem i lyset!

  • 16
  • 0

Kan i huske sci-fi filmen Independence Day fra engang i 90'erne? På et tidspunkt i filmen undre præsidenten sig over, hvordan man har fået råd til at bygge et kæmpe underjordisk anlæg til opbevaring af Aliens og deres udstyr, uden han/offentligheden har fået nys om det. Han får at vide at staten, køber udstyr til langt over normal pris og dermed haft mulighed for at kanaliserer/skjule penge til projektet uden det blev opdaget.
Spørgsmålet er så, hvor/hvad vores højt elskede, host host, politikere har gang i? Måske har vi Aliens under høfte 42 i Thyborøn eller er ved, at have færdig udviklet Warp drive??? ;-)

  • 7
  • 5

@Christian: Jeg har engang hørt at det bl.a. har at gøre med licenser til en Oracle database som systemet bruger til at lagre data.

Det var bl.a. spørgsmålet om hvor mange "brugere" der er af databasen. Er det de administrative medarbejdere hos VD som kan sætte tekst på tavlerne eller er det alle os bilister som kører på M3.

Måske er det en skrøne - det håber jeg. Men jeg er enig: Det vil være rart at se et nærmere regnestykke.

@Carl: Der krydsede vi lige hinanden :-)

  • 7
  • 0

Puljer bør kun bruges til forsøg - ikke til ordinær drift.
Det forhold, at Vejdirektoratet selv har fundet pengene til drift af signalerne på Motorring 3, viser, at det, der er nødvendigt for drift og sikkerhed skal og kan findes indenfor driftsrammen. Resten var åbenbart ikke vigtigt nok til at kunne klare sig i prioriteringen. Politikerne bør holde fingrene væk fra valg og drift af konkret operativt udstyr.

I første udsagn - at puljemidler kun bør anvendes til forsøg og ikke ordinær drift - er helt korrekt: Puljemidler er politikernes gavekasse og det holder ikke at en bevilling kun holder et enkelt år eller to.
Det sidste er derimod en gang forvrøvlet nonsens (eller værre endnu: Din egen politiske kæphest?): De må blande sig alt det de vil, så længe embedsapparatet hjælper med faglig ekspertise. De (det politiske niveau) skal derimod sikre at der også følger en driftsbevilling til de investeringer, som man ønsker er vedvarende.

  • 3
  • 0

Jeg kan ikke lade være at tænke der er en god portion "Yes minister" i det. Vejdirektoratet vil gerne have nogle flere penge, og så tænker de; nu gør vi noget som går ud over flest muligt, vi slukker for tavlerne, for det kan alle se. Selv om det er håndører i det samlede budget. Så kan politikerne lære det, kan de.

  • 11
  • 2

@Christian: Jeg har engang hørt at det bl.a. har at gøre med licenser til en Oracle database som systemet bruger til at lagre data.

Den historie har jeg også hørt, men hvis man alligevel vil lukke systemet, kan man i så fald også smide Oracle på porten og gøre det på en anden måde.

Men igen, det er kun noget der går rygter om, det er derfor jeg efterspørger noget seriøs journalistik, som graver dybere i denne sag.

  • 12
  • 0

Når det offentlige skal lave noget, som involvere IT, så skal det koste spidsen af en jetjager, og skal bruge det helt store guldbelagte system, samt konsulenter til flere tusind kr. i timen, bare for at de drikker en kop kaffe...

https://www.version2.dk/artikel/oracle-vil...

Hvorfor pokker skal der bruges en hamrende dyr Oracle database, når man med stor sandsynlighed kunne nøjes med en gratis MariaDB eller tilsvarende ?

  • 5
  • 1

Jeg har aldrig oplevet nogen trafikal fordel ved de der skilte

Enig. Uden at vide, hvor langt der er, eller hvor lang tid det normalt tager, er skiltene informationsløse. Jeg har ikke engang lagt mærke til, at de er lukket. Det gør ingen forskel.

Der er mange mindre virksomheder der vil elske at få lov til at udvikle og drive et sådant system til en brøkdel af prisen

Bl.a. Google (OK - det er længe siden de var små;) - det hedder Google Maps Traffic og har været i drift siden 2007 og bredte sig hurtigt til det meste af verden. Og det er gratis. Og det er velfungerende. Og der er åbent API. Og masser af apps. Selv biler har det indbygget.

  • 5
  • 1
  • for de informationer de viste var altid for gamle, og det vi selv som trafikanter kunne se ar mere opdateret information.

Disse tavler er et typisk eksempel på at informationsteknologien oversælges af smarte reklamemænd, og at statens indkøbere naivt går i fælden til skade for os alle sammen rent økonomisk.

Godt at de pilles ned, så slipper vi da for den misinformation, og for hele tiden at blive mindet om idiotien i statslige institutioner overfor sælgere af dårlig teknik.

  • 3
  • 3

Der står at det koster godt 6 Mkr./år at drive tavlerne ved Motorring 3 og at puljemidlerne var på 30 MKr/år (man kan ikke se om disse puljemidler også gik til andet).

Det er da noget mere end 1 Mkr.

Eller har jeg misforstået noget?


Kan du RATIONELT forklare hvad der skulle koste i de skilte ?

Når du har de første ti skilte så er de efterfølgende skilte kun udgift i strøm - medmindre (som nogen nævner) at der er en eller anden tåbelig licens som man nok burde have tænkt på INDEN man betalte de 70 mill for skiltene.

  • 3
  • 0

For os der dagligt pendler omkring København, har man kunne mærke et tydeligt fald i hastigheden og en stigning i kødannelse på Motorring 3, siden trafiktavlerne og deres fartskilte blev tændt igen.
Hvis det er formålet, så må jeg sige det er en succes. Hvis det på nogen måde er et forsøg på at få trafikken til at glide bedre, så har det ramt totalt ved siden af og er røget over i den helt anden grøft.

Systemet gør simpelthen almindelige borgere til "kriminelle". Man kommer kørende med 110 og pludselig står der 50, man kender strækningen og ved at der ingen tilkørselsramper er og typisk aldrig er kø her, så man fortsætter med 110. 500 m længere fremme står der 110 igen og man undres over hvad der foregår.

På den strækning jeg pendler har man typisk kunne undgå kø ved at køre før 6:15 og efter 17:00. Nu er der lagt 30-45 min til i hver ende.

Pil de uduelige tavler ned!

  • 2
  • 1

...blev til gengæld som forventet dokumenteret i et detaljerede måledata, sådan at man nu fremadrettet kan planlægge installationer og driftsomkostninger hvor det giver bedste mening.

Der er opnået uvurderlig erfaring specielt omkring drift og data integration oplyser....."

Jeg ved godt at det efterhånden er forkert at forvente opsøgende artikler på ing.dk med teknisk og videnskabende indhold, især hvis man ikke er PRO abonnent - men hvad med at fokusere på evalueringen???

Det VAR forsøg, og forsøg kan lede til en BESLUTNING om drift med tilhørende økonomi - eller til afslutning. Vi kan ikke som samfund få råd til alt hvad der er smart - og heller ikke ti lløsninger der sniges ind af bagdøren.
ROS til vejdirektoratet for at melde ud havd driften vil koste - og til politikerne for at prioritere vores fælles penge, og stoppe i tide!

  • 1
  • 2

Det bør være næsten gratis at drifte, da tavlerne kan styres af en alm PC ud fra data som er tilgængelige i forvejen fra de mange kameraer.

6 Milioner svarer jo til at 8-10 mand drøner rundt hver eneste dag for at holde liv i tavlerne.

  • 3
  • 0