Kassen er tom: Snart skal bilister betale for at bruge veje og broer

Kassen er tom: Snart skal bilister betale for at bruge veje og broer

Med et nyt trafikforlig lægger politikerne op til, at bilister i fremtiden skal betale for at køre på veje eller over broer. For eksempel må en ny bro ved Frederikssund droppes eller finansieres ved brugerbetaling, lyder det.

Kassen er tom, og derfor kan det være nødvendigt at tage nye metoder i brug, når der skal bygges broer og veje.

Det fremgår af trafikforliget, som Folketingets partier minus Enhedslisten vedtog tirsdag d. 7. februar.

Politikerne lægger op til, at der i fremtiden kan etableres betalingsveje og -broer, som finansieres ved hjælp af OPP (offentligt-privat partnerskab).

Det betyder eksempelvis, at en pensionskasse betaler for et infrastrukturprojekt, hvorefter selskabet kradser pengene ind hos de personer, der benytter strækningen. Sådan sker det også i f.eks. Frankrig, hvor der på mange motorvejsstrækninger er brugerbetaling.

Helt konkret skriver politikerne blandt andet, at der i forbindelse med en ny fjordforbindelse ved Frederikssund er to muligheder, som Frederikssund Kommune må forholde sig til:

Enten udsættes projektet på ubestemt tid, eller også må projektet gennemføres ved en brugerfinansieringsmodel.

Men det er dyrt at være fattig, lyder det fra Henrik Harder, der er lektor ved institut for arkitektur og medieteknologi på Aalborg Universitet.

»Alting har sin pris. Beder man andre om at betale for noget, så mister man også noget. Nemlig kontrol over tingene,« siger han.

»Ud over at drive broen skal private firmaer tjene på en investering, og kravene til forrentning af investeringer i private virksomheder er typisk større end i det offentlige.«

Han nævner, at private selskaber eksempelvis kunne betinge sig af, at der ikke opføres offentlige infrastrukturprojekter, som konkurrerer med de private og dermed undergraver forretningen.

Vanskeligt at realisere

Flere pensionsselskaber og ATP har tidligere givet udtryk for interesse i at investere i infrastruktur, men lektor Per Homann Jespersen fra RUC tror ikke på en betalingsmodel ved Frederikssund.

Det gør han ikke, fordi der i forvejen eksisterer en bro.

»Du kan ikke finansiere en ny bro med brugerbetaling, fordi du kun får penge ind i den periode, hvor der er trængsel på den anden bro. Hvis det er i myldretiden, og jeg har travlt, vil jeg måske vælge betalingsbroen, men ellers vil jeg vælge den gratis,« siger han.

Løsningen kunne være at gøre begge broer til betalingsbroer, men det bliver vanskeligt at gennemføre politisk, lyder det fra Per Homann.

»Det støder på nogle politiske problemer, fordi folk, der har kørt over broen i 50 år eller mere, ikke kan se, hvorfor de pludselig skal betale for det,« siger han.

Desuden deler den nuværende bro kommunen i to, og en model med to betalingsbroer ville derfor virker som en betalingsring mellem de to dele af kommunen.

Ud over at fremtiden for en Frederikssundmotorvej er uvis, trækker trafikforliget også tæppet væk under planerne for at forlænge motorvejen helt til Frederikssund.
Den sidste del af etapen er nemlig blandt de projekter, som partierne har opgivet at finansiere. Det drejer sig desuden om:

  • Udbygningen af Køge Bugt Motorvejen (Solrød S-Køge)
  • Udbygning af Fynske Motorvej (Odense V-Nørre Aaby)
  • Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S-Isterød)

Kommentarer (38)

Men så gider jeg ikke betale to gange for samme ydelse. Så må politikerne også være indstillet på at fjerne vægtafgiften og indfører en afgift per kørt kilometer istedet.
For man kan ikke kræve dobbelt for samme ydelse.

  • 1
  • 0

Altså, jeg vil hellere at skatten stiger lidt, og vi så slipper for al den brugerbetaling, der er blevet så populær.

Administrationen af alle de små beløb hist og hér er da for dyr til at det giver mening.

  • 1
  • 0

Der er da vist allerede betalt for veje og broer via registreringsafgift, benzinafgifter, grøn afgift samt moms af hele svineriet...

  • 1
  • 0