Karrosserier i kulfiber kan fungere som batterier i biler og fly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Karrosserier i kulfiber kan fungere som batterier i biler og fly

Bil med kulfiberkarrosseri Illustration: dropthepress / Bigstock

Karrosserier lavet af kulfiber kan fungere ligesom batterielektroder og er i stand til at lagre energi på samme måde som et normalt batteri. Det er konklusionen på et studie fra det teknologiske universitet Chalmers i Sverige, og det åbner op for en masse muligheder for fremtidens transportmidler.

Det skriver Engineering & Technology.

Hvis man tænker kulfiberkarrosseriet ind i energisystemerne på transportmidler, vil det ifølge forskerne bag studiet kunne lade sig gøre at producere biler eller fly, der vejer betydeligt mindre end i dag.

Karrosseriet på en bil behøver med andre ord ikke udelukkende at have rollen som bærende element, men kan også have funktion som et batteri. Det vil også være muligt at bruge kulfiberkarrosseriet til andre formål. Materialet kan bruges til sensorer, til at høste kinetisk energi eller til at lede både energi og data.

Hvis disse egenskaber blev benyttet blandt biler eller fly, vil det ifølge professoren være muligt at reducere vægten med op til 50 procent på disse transportmidler.

For bilerne vil dette blandt andet betyde, at køretøjerne kan komme længere på en enkelt opladning. Men især for fly vil en vægtreduktion være væsentlig. Dagens passagerfly vejer nemlig ofte for meget til at kunne drives på elektricitet, og derfor kan det energilagrende karrosseri være et skridt på vejen til flere elektriske fly.

Stivere end stål

I løbet af studiet har forskerne undersøgt de elektrokemiske egenskaber i forskellige kulfibertyper. Her fandt man frem til, at jo stivere kulfibertypen var, desto dårligere var de elektrokemiske egenskaber i materialet.

Selvom de mest robuste typer af kulfiber derfor ikke egnede sig til energilagrende karrosserier, fandt forskerne ud af, at der findes kulfibertyper med de gode elektrokemiske egenskaber, som endda er en smule stivere end stål. Fibertypen med mindre gode elektrokemiske egenskaber var lidt over tre gange så stiv som stål.

Ifølge professoren vil det ikke være noget problem at gå lidt på kompromis med stivheden for bilerne, hvorimod det for fly vil være nødvendigt at øge tykkelsen på kulfibermaterialerne for at skabe mere robusthed. Dette vil dog også medføre, at lagringskapaciteten øges, pointerer han.

Studiets resultater viser ifølge Leif Asp, at der er god grund til at satse på at optimere hele strukturer for transportmidlerne frem for blot at se på, hvordan man gør de enkelte dele bedre hver for sig.

»Vi ved nu, hvordan man kan producere kulfiber, der både kan lagre meget energi samtidig med, at man sikrer en tilstrækkelig stivhed i materialet. Disse karrosseribatterier kan måske ikke blive lige så energieffektive, som traditionelle batterier er, men fordi de samtidig fungerer som et bærende element, er det muligt at optimere rigtig meget på systemniveau for transportmidlerne,« siger Leif Asp til Engineering & Technology.

hvad når batteriet ikke længere fungerer optimalt, skifter man så hele bilen ud? Eller forventes kulfiberbatterier at have meget lang levetid?

  • 3
  • 3

Energien i en kulfiber karosse ???? Det er da interessantbat at påstå ,at man kan, men hvorledes sker det ?
Illustrationen viser et forhold, der nærmest må betegnes som et kondensator princip.

  • 1
  • 3

Og hvor meget kan der lagres? :) (kontra bilbatteri, hvad giver en hel kulfiber karosse kontra et almindeligt standard elbil batteri?)
Vil man stadigvæk bruge almindelige bilbatterier, hvor kulfiberkarosseriet er et supplement eller er det en helt erstatning?

  • 4
  • 0

Jeg tror nu nok at der går et stykke tid før end denne teknologi når ned i en prisklasse hvor ikke Arabere kan anskaffe sig sådanne apparater. Men tak for artiklen anyway :)

  • 3
  • 2

men er det effektivt nok, hvor meget kan der lagres, i forhold til nuværende batterityper, hvis det er hvad der svare til 50% i forhold til almindelige batterier, kan det være en super god ide, taget i betragtning af et karosseri nemt vejer flere hundrede kilo, men er det 10 %, så er det næppe udgiften værd...

  • 0
  • 0

Nu er vi vist ved at komme langt ud i tovene. Den oprindelige artikel påviser at selve kulfiberen kan anvendes som elektrode i et batteri. Det er jo ikke det samme, som at et karosseri af kulfiber - plast komposit kan lagre energi.

Ideen er vel i sin grundform ikke så ny endda, det batteri som Hellesen opfandt for over 100 års siden har et bæger af zink som hylster og den ene elektrode og en kulstang som den anden
.

  • 1
  • 0

En anden glimrende ting ved kulfibre, er at de ikke ruster. Så i stedet for at smøre bilens metaldele ind i klæbrige substanser, som bestemt ikke er sjove for mekanikeren at rodder rundt i. Så ville det klart være en bedre måde at få bilen til at holde længere og på den måde passe bedre på vores ressourcer.
En bil burde mindst holde 15år før den skal skrottes.

  • 0
  • 0