Kan du undgå at få ombygget din VW-diesel til en bovlam øse?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kan du undgå at få ombygget din VW-diesel til en bovlam øse?

Kør din økonomiske og rappe Volkswagen på værksted og få en bovlam øse, der bruger mere diesel, retur.

Det kan meget vel blive resultatet af VW’s dieselskandale, hvor snydesoftware har sørget for, at bilerne kunne overholde NOx-grænseværdierne på rullefeltet, mens de sender langt flere sundhedsskadelige kvælstofilter ud i byluften.

Hvis de 11 millioner berørte VW’er, Skoda’er, Seat’er og Audi’er skal leve op til grænseværdierne i praksis, bliver brændstofforbruget efter alt at dømme højere end i dag, mens motoreffekten falder. Hvor meget er endnu umuligt at sige, ligesom det vil variere fra model til model.

Læs også: Medie: Volkswagen udviklede adskillige versioner af svindelsoftware

De færreste bilejere har lyst til at få, hvad der bag rattet virker som en nedgradering af bilens økonomi og køreegenskaber. Derfor vil mange af de godt 91.000 danskere, der ejer en bil med snyde-software, sandsynligvis være fristet til simpelthen at smide indkaldelsen til VW-værkstedet i skraldespanden.

Men hvad sker der egentlig med en ejer, som ganske enkelt ignorer indkaldelsen og kører videre i sin økonomiske og rappe dieselbil? Det står ikke klart.

Trafikstyrelsen har endnu ikke besluttet, hvordan tilbagekaldelsen skal foregå, oplyser styrelsen i et svar til Ingeniøren.

I Tyskland har myndighederne derimod afvist VW’s plan om en frivillig tilbagekaldelse. Den tyske transportstyrelse, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), vil selv stå for at kalde de 2,4 millioner biler med snyde-software i Tyskland tilbage.

Læs også: Tyskland tvinger VW til at tilbagekalde alle biler med snyde-software

Herhjemme er tilbagekaldelse af biler ikke noget ukendt fænomen. Det foregår normalt ved, at importøren får lov til at benytte Det Centrale Motorregister til at hente adresserne på de nuværende ejere af de berørte biler. Herefter kalder importøren selv bilerne på værksted.

Det var f.eks., hvad der skete, da i første omgang Toyota og siden også andre producenter tilbagekaldte biler med fejlramte airbags fra den skandaleramte producent Takata.

Læs også: Airbag-skandale breder sig: Millioner af biler tilbagekaldes

Afdelingschef Per Alkestrup fra FDM fremhæver dog, at tilbagekaldelse af biler normalt skyldes sikkerhed. I VW-sagen er der tale om et miljøproblem.

»Derfor er der ingen fortilfælde,« konstaterer han.

Læs også: Tvungen reparation får VW's biler til at køre kortere på literen

FDM har aldrig hørt om, at en dansk bilejer er blevet straffet for at undlade at køre bilen på værksted i forbindelse med en tilbagekaldelse. Omvendt har bilejerne altså heller ikke haft samme incitament, som der er i VW-skandalen, hvor bilen kommer til at køre dårligere, men forurene mindre.

Oven i købet er der ingen mulighed for, at synshallen kan kontrollere, om reparationen er gennemført eller virker. Synshallerne har ikke udstyr til at kontrollere NOx-udslip.

Derfor kan FDM endnu kun gætte på, hvad der vil ske med VW-ejere, som dropper reparationen. Per Alkestrups gæt er, at de kan køre frit rundt til næste syn. Her vil de alligevel blive fanget. Ikke fordi det kan måles, at der er noget galt med deres biler, men fordi det vil være registreret, at bilen ikke har fået foretaget reparationen.

Læs også: Dieselskandale: Danske VW-ejere risikerer højere ejerafgift

Dermed kan der blive tale om, at bilen ikke går gennem syn. Men nogen straf for at ignorere indkaldelsen og dermed fortsætte NOx-forureningen er der ikke umiddelbart udsigt til.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når VW har sat nyt software i der får EGR ventilen til at arbejde så meget at bilen kører mærkbart dårligere og bruger mere brændstof, så bliver det for alvor spændende når EGR ventilen får sodet hele motoren til efter et eller to års tid og ejerne skal på værksted for at få skiftet diverse sod-skadet dele i motoren med store regninger til følge.

Når det kommer til stykket - hvor mange går så rent faktisk så meget op i forurening at de hellere vil bruge i 10.000kr klassen på at få ny EGR på istedet for at få den fjernet? Især når det ikke har nogen konsekvenser til syn osv

  • 9
  • 2

Jeg fået skiftet EGR ventil på min Ford Focus C-Max TDCi (Van) 3-4 gange på ca 280.000 km. (Kan ikke huske om den ene kun var en rensning).

Pris små 4000 kr med det hele per gang. Der er forresten 2 års garanti på sådan en ventil (det fandt jeg desvære først ud af sidste gang jeg skiftede).

  • 6
  • 0

Hele artiklens spekulationer basere sig på journalistens vurdering "meget vel".
Det ville være rart med at få lidt baggrund på den vurdering. Altså noget med at VW ikke har de tekniske, økonomiske eller intellektuelle ressourcer, eller at det bryder nogle fysiske love.

Ellers kunne artiklen ligeså godt starte med overskriften "Vil du undlade at få ombygget din VW Diesel bil til en grøn racerbil" og så kunne spekulationerne gå i modsatte retning.

  • 1
  • 5

Gad vide om der ikke allerede er gang i at lave backup af den eksisterende software, så hvis det skulle blive tvang, kan man hurtigt få lagt den gamle software i efter værkstedsbesøget.

  • 4
  • 3

Stop det dog.
Om ca. 10 år er næste alle bilerne røget til skrot og hvem ved hvad vi kører i til den tid. Det spiller ingen rolle i det samlede billede.

  • 4
  • 13

Sidst jeg tjekkede var gennemsnitsalderen på biler i Danmark 12år.
Gennemsnit! Der kører allerede idag mange 20år gamle biler rundt, der forurener mere end 5 nye. Mest af alt fordi en ny bil idag i samme størrelse som den gamle er for stor en investering for mange.

  • 11
  • 0

Såfremt at bilen ikke overholder de gældende regler som den er godkendt under, kan den vel heller ikke køre på danske veje, så det er vel at klippe pladerne.

Mht øget reperationsomkostninger som følge af tilsodning, så er det jo ikke statens problem.

Alt dette, kan koges ned til at det er VW's problem, da det er dem der har solgt et produkt som ikke lever op til det der er lovet.

  • 16
  • 2

Disclaimer: Jeg er ikke uddannet jurist og har ikke nogen erfaring i juridiske anliggender, og nedenstående er kun ment som et indspark. Dette skrevet nedenfor er ikke juridisk rådgivning, og brug af nedenstående er på eget ansvar. Jeg har heller ikke forstand på biler, så tilgiv mig, hvis jeg har skrevet noget vrøvl.

Købeloven, https://www.retsinformation.dk/forms/r0710...

Købeloven kommer vel i spil her. For eksempel når det drejer sig om et forbrugerkøb, dvs. mellem en bilforhandler og en forbruger, jf. KBL §4a.

Det kan vel også konstateres at der foreligger en mangel, jf. KBL §75a, stk. 2, nr. 1 og §76, stk. 1, nr. 1, 2 og 4. Manglen består i at bilen ikke opfylder de krav, som forbrugeren ville forvente til bilen udfra det salgsmateriale som forelå. Her tænkes eks. på NOx-udledning, hestekræfter etc. Da det er fastslået at bilerne ikke har overholdt de specifikationer mht. NOx-udledning, må det derfor anses at være en mangel.

Det må også anses at manglen forelå ved købet af bilen, jf. KBL §77a, samt at bilforhandleren ikke kan påberåbe sig "købt som beset", jf. KBL §77.

Der er en frist på 2 år. Denne frist bortfalder dog, hvis sælgeren (eller producenten) har handlet i strid med almindelig hæderlighed, jf KBL §§81, 82 og 84. Dermed ville det være sandsynligt at krav kan gøres gældende overfor bilforhandleren eller VW, selvom der er gået mere end 2 år, da det må anses at VW har handlet uhæderligt.

Forbrugeren har derfor følgende muligheder: afhjælpning af manglen, omlevering, afslag i købesummen eller ophævelse. Dog kan ophævelse eller afslag i prisen ikke finde sted, hvis sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering. Jf. KBL §78

Derudover kan forbrugeren også kræve erstatning, jf. KBL §80, stk. 2 (genuskøb) kræve erstatning. Eks. tabt brugtvognsværdi, udgifter til afhjælpning eller forhøjelse af afgifter.

Da en afhjælpning i form af bilen kører i testmode vha. omprogrammering, dvs. med nedsat ydelse, vil bilen stadig lide af en mangel, da der er færre hestekræfter etc. (dog er det en anden mangel). Dermed stiller det forbrugeren i samme situation som før. VW kan også afhjælpe ved installering af ny motor/EGR-filter, som vistnok skulle give bilen samme ydelse som før, men med reduceret NOx-udledning.

Dermed kan forbrugeren kræve erstatning og afhjælpning/ophævelse af købet.

  • 11
  • 0

Sidst jeg tjekkede var gennemsnitsalderen på biler i Danmark 12år.


Moderne dieselmotorer holder slet ikke til så mange kilometer som de gjorde i gamle dage. Og det nytter ikke bare at skifte motor fordi alle bilerne på markedet har det samme problem. Man skal ikke regne med mere en ca. 300000 km med en moderne motor med EGR teknologi.
Men helt ærligt så overholder moderne benzinbiler jo heller ikke hvad de lover. Det kan fint være at man kan få dem til at køre langt pr. liter når man lister rundt inde i byen, men ude på motorvejen der kører de jo ikke længere end de altid har gjort. Jeg målte på min Suzuki Alto her den anden dag. Den kørte ikke mere end godt 15 km/liter på en tur til Jylland, og den er sat til 22,7 km/l ifølge godkendelsen. Når den kommer ud på motorvejen, så holder det langt fra stik. Der taler vi vi jo så om 33% snyd og bedrag.
Hele problemet ligger i at vi forsøger at strække denne fossilmotor teknologi langt ud over hvad den kan bære.

  • 3
  • 5

... de tekniske, økonomiske eller intellektuelle ressourcer, eller at det bryder nogle fysiske love ...

Undskyld, det er ganske enkelt noget vrøvl ...

Hvis VW havde kunnet leve op til emissionsopgivelserne med den lovede brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med levetiden på komponenterne og holde økonomien (prisen på bilerne), havde VW ganske enkelt ikke haft noget behov for at fifle med softwaren.

Det korte af det lange - uden snyd, må en eller flere af parametrene give sig.

Bjørn

  • 12
  • 0

> Sidst jeg tjekkede var gennemsnitsalderen på biler i Danmark 12år.

I 2013 var det 9,5 år - Og biler lever i snit ca. 16 år i Danmark så vidt jeg husker.

Mon ikke den oprindelige kommentar var gennemsnitslevealderen der blev ment. Jeg tror de små øko-cruisere kommer til at nedsætte denne i løbet af nogle få år.

Btw. ved lidt søgning fandt jeg gennemsnitsalder til 9.4 i 2011, mens gennemsnitslevealderen i 2012 var 16.1 år. Det har nok næppe rykket sig særlig meget på de 3-4 år. Se evt. http://b.bilen.dk/bilnyheder/2013/08/flere...

  • 3
  • 0

Der burde jo være simpelt at synhallerne ved næste syn kræver en attest udstedt af VW at softwaren er opdateret på den specifikke bil.

  • 1
  • 2

"ved lidt søgning fandt jeg gennemsnitsalder til 9.4 i 2011, mens gennemsnitslevealderen i 2012 var 16.1 år."

Det er noget ævl. Gennemsnitsalderen kan ikke ændre sig fra 9.4 år til 16.1 år på et år -- det er jo stort set de samme biler der kører rund året efter (når levealderen er omkring 10 år). Altså, rent ævl.

  • 3
  • 5

For det første gav jeg under 3.000 for reparation af EGR ventilen. På et autoriseret Peugeot værksted.
For det andet begyndte den først at drille, efter 450.000 km. Og formentlig kun fordi jeg selv var begyndt at pille i den modsatte ende af motoren.

Luftmassemåleren var gået i stykker / slidt op, og i stedet for at betale 1500 for en ny, gjorde jeg som foreslået på nettet: pillede stikket af, så min bil fik alle sine HK igen.
Det resulterede så åbenbart i en tilsodet EGR, der ikke ville lukke igen. Eller også var de to ting tilfældige.

Bilen er lige blevet skiftet for en måned siden. Den nåede at rundet 550.000 km, uden at EGR har været skiftet mere end den ene gang. Og motoren var den mindste grund til at den blev skiftet... :-)

Jeg havde ikke besvær ved at vælge en HDi motor igen, selvom det ikke er samme model som den gamle. :-)

Med hensyn til synshallerne og hvorvidt det kan betale sig at sende sin VW bil retur og få den opgraderet, er der som jeg ser det kun en løsning: Betal det det koster, for en NOx målestand på hver synshal, og test alle biler. Så kunne man også fange de biler med modded EGR ventil.

Der er selvfølgelig altid risiko for at bilen er 'gjort klar' til syn, ved at EGRMOD er deaktiveret / metalpladen foran EGR ventilen er afmonteret .. Men man kan heller ikke teste alting. Jeg kan også sætte gamle dæk på, 10 minutter efter at jeg har været til syn.

  • 7
  • 1

Btw. ved lidt søgning fandt jeg gennemsnitsalder til 9.4 i 2011, mens gennemsnitslevealderen i 2012 var 16.1 år. Det har nok næppe rykket sig særlig meget på de 3-4

En bil forurener jo kun når den kører og når den bliver fremstillet. Lur mig, om den samlede miljøpåvirkning ikke er mindre med en bilpark uden hyppig udskiftning, kontra en hvor man skifter hvert tredie år.

Jeg forstår i øvrigt ikke hvordan man beregner gennemsnitslevealder af et produkt der kontinuert forbedres.

  • 4
  • 0

Når løsningen så endelig er der fra VW's side og bilen bliver indkaldt, skal ejerafgiften sættes op. Og kun ved at få udført det der skal til (indrapporteres af vw værksted), kan den igen nedsættes.

Så er der frivillig tvang inden for rimelighed.

Om ejeren så vil sagsøge vw for en ændret bil er VW & ejerens problem.

  • 3
  • 2

Hvornår trådte den regel i kraft ? 1910, 1945, 1970...2006, 2015 ?

Jeg vil foreslå dig at genlæse indlægget - og denne gang læse hvad der står ...

Den letlæste motivanalyse til trolden Rene Bo lyder:

Hvis VW virkelig kan bygge en billig bil der kan holde længe og kører langt på literen med en god performance samtidig med at bilen lever op til udledningskravene (subsidiært de udledningsmål VW angiver) uden at snyde - hvorfor skulle VW så snyde?

Det er fastslået at VW har snydt.

Konklusionen er derfor at det kan VW ikke og derfor vil bilen ikke være så billig og/eller ikke holde så længe og/eller køre så langt på literen og/eller have den performance som VW har lovet og samtidig opfylde udledningskravene.

Så mht. det konkrete spørgsmål: Kære trold (altså Rene Bo), den regel trådte i kraft cirka omkring Big Bang.

Bjørn

  • 5
  • 0

Der er ingen krav til NOx ved fuld last (fuld last indgår slet ikke i den kørecyklus, der skal "bestås").

Derfor risikerer VW'en næppe at blive en bovlam øse. Fuldlast-settings kan forblive fuldstændigt uændrede.

Derimod kan ændringen risikere at medføre en - formentlig - mindre ændring i forbruget ved dellast, alså al almindelig kørsel.

Artiklens overskrift og noget af indholdet er derfor misvisende.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten