Kampflykontor: Risiko for 25 procents fordyrelser på motorer og flystel med F-35
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kampflykontor: Risiko for 25 procents fordyrelser på motorer og flystel med F-35

Illustration: Lockheed Martin

Det blev femtegenerationskampflyet F-35, der scorede højest på både økonomi, operationer, industrisamarbejde og strategisk betydning i evalueringen af de tre kandidater i den danske kampflykonkurrence, som Forsvarsministeriets kampflykontor har udarbejdet.

Kampflykontoret har med andre ord ikke tilskrevet F-35-programmets manglende modenhed afgørende betydning i nogen af de fire delevalueringer. Den endelige softwarekonfiguration for F-35 ventes klar i 2017, men programkontoret Joint Program Office (JPO) har i forvejen varslet, at F-35 kan mangle den fornødne kampflykapacitet frem til 2019, to år før Danmark efter planen modtager de første fly.

Illustration: Forsvasministeriets kampflykontor

Læs også: Lockheed Martin opruster produktion af kampfly

På ét punkt giver programmets umodenhed imidlertid kraftigt udslag i evalueringen. Levetidsomkostningerne for hver kandidat er baseret på leverandørernes egne oplysninger, og kampflykontoret har analyseret usikkerheden i de pågældende oplysninger fra de tre leverandører. Og her er forskellene signifikante.

25 procent på flystel og motor

Prisen på flystel og motorer for både Eurofighter og F/A-18 er behæftet med en risiko for en stigning eller et fald på fem procent. Men for F-35 er der risiko for et fald i prisen på 10 procent og risiko for en stigning på hele 25 procent.

  • Super Hornet: stigning/reduktion på 5 procent
  • Eurofighter: stigning/reduktion på 5 procent
  • F-35: Stigning på 25 procent/reduktion på 10 procent

Årsagen til risikoen er, at Lockheed Martin kun kan levere stel og motorer til den oplyste pris, hvis det lykkes at presse omkostninger ned fra det nuværende niveau, hvilket ikke er givet.

»Det asymmetriske usikkerhedsbånd for Joint Strike Fighter skyldes, at produktionslinjen er under modning, og at hovedproducenten skal opnå omkostningsreduktioner for at flyet kan produceres til den tilbudte pris i RBI-svaret fra leverandøren af Joint Strike Fighter,« skriver kampflykontoret i beslutningsgrundlaget.

Illustration: Forsvarsministeriets kampflykontor

De konkrete priser på stel og motorer er mørklagt i den offentliggjorte version af beslutningsgrundlaget. Men leverandøroplysningerne synes ud fra kampflykontorets beskrivelse i grove træk at afspejle ambitionerne i JPO; nemlig at F-35 bliver et meget billigere kampfly, når produktionen går fra de indledende mindre LRIP-partier (Low Rate Initial Production) til storskalaproduktion omkring 2020, et år inden leveringen af de første danske fly.

Læs også: Pentagon: Vi barberer 20 millioner dollars af prisen på F-35

Generalløjtnant Chris Bogdan, chef for JPO og dermed øverst ansvarlig for F-35-udviklingen, proklamerede tidligere på året, at prisen på et F-35 i A-versionen allerede frem til 2019 skal ned på mellem 80 og 85 millioner dollars. Og endnu længere ned, når samlebåndet er varmet op til storskalaproduktion.

Usikre drifts- og vedligeholdelsesomkostninger

En lignende usikkerhed gør sig gældende for flyenes drifts- og vedligeholdelsesomkostninger. Her er prisen for Eurofighter og F/A-18 behæftet med en risiko for en stigning eller et fald på ti procent. For F-35 er der risiko for et fald på 10 procent og for en stigning på mellem 20 og 24 procent. Drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne omfatter flyvetimepris for eksternt vedligehold, omkostninger til modifikationer og opdateringer samt omkostninger til teknisk support.

  • Super Hornet: stigning/reduktion på 10 procent
  • Eurofighter: stigning/reduktion på 10 procent
  • F-35: Stigning på 20-24 procent/reduktion på 10 procent.

»For Joint Strike Fighter eksisterer der ikke erfaringsbaserede estimater for omkostninger til anskaffelse og drift i samme omfang som for de to øvrige kandidater, hvilket er afspejlet i ovenstående forudsatte afvigelser fra de oplyste omkostninger. Endelig er der vedrørende leverandøroplysninger indarbejdet usikkerhed med hensyn til forbruget af brændstof pr. flyvetime, hvor der er størst usikkerhed om Super Hornets forbrug,« skriver kampflykontoret i beslutningsgrundlaget.

Læs også: Hvad skal Danmark med et femtegenerations kampfly?

Ifølge kampflykontoret er risikoen for, at de store fordyrelser bliver realiseret, begrænset. Direktør Lone Lindsby forklarede under en teknisk briefing i Forsvarsministeriet torsdag, at risikoen er vurderet med anvendelse af den såkaldte Monte Carlo-statistikmodel. Det er en udbredt model til usikkerhedsberegning, som med afsæt i en lang række simulerede forløb med forskellige risikofaktorer bruges til at vurdere sandsynligheden for et bestemt udfald.

Makroøkonomiske usikkerheder

Det har endnu ikke været muligt at få indblik i de konkrete risici for, at det danske kampflyindkøb bliver ramt af fordyrelserne. Det var ved torsdagens briefing i Forsvarsministeriet ikke muligt at få udleveret de bagvedliggende data fra Monte Carlo-simuleringerne, og Ingeniøren har efterfølgende bedt ministeriet om at få udleveret de pågældende data og afventer fortsat svar.

Ud over beslutningsgrundlagets gennemgang af kandidatspecifikke usikkerheder peger kampflykontoret på en håndfuld usikkerheder knyttet til makroøkonomiske forhold.

De omfatter for amerikanske F-35 og F/A-18 usikkerhed med hensyn til dollarkursen og for Eurofighters vedkommende kursen på britiske pund. Endelig forudsætter kampflykontoret også usikkerheder knyttet til realvækst i løn og priser, lønkvanter og brændstofpriser, som er ens for alle tre kandidater.

Ingeniøren har også bedt om en kommentar fra Forsvarsministeriets kampflykontor og afventer fortsat svar.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

..1..der er blevet manipuleret med tallene for at Danmark skal vælge dette fly..SKANDALE
..2..nu skal der fyres i forsvaret store besparelser..skandale
..3..flyet bliver ekstrem i drift omkostninger..skandale
..4..i Norge havde politikerne aksepteret prisen på flyet..de glemte en tind motoren var ikke indregnet i prisen en aprilsnar nej en..skandale
..5..i Norge havde man ikke lavet valuta sikring det kostede 20,milliarder..skandale
..6..hvornår kommer der risretssag som kan vare i 20 år om denne..skandale
..7.. prisen holder ikke..flyet holder men det er stille på jorden..skandale
..8..lobbyister,,oversat folk der bestikker, de har haft travlt i denne sag..skandale

  • 13
  • 9

Den dag hvor IC-35 skal tages i brug og evt. fejl og fadæser og alle de misteltene "man" ikke fik taget i ed, da er alle ansvarlige ikke længere på deres poster, og dermed er der ingen, der kan gøres ansvarlig for hvad der måtte gå galt.

  • 11
  • 4

Husk på at i modsætning til Diverse IT skandaler herhjemme, er der 9 lande til udvikling og mindst 15 brugerlande. Glem alle sammenligninger med IC 4 og POL sag samt AMANDA mm,
Nogle af verdens bedste virksomheder og verdens mest højteknologiske firmaer er med i udvikling og produktion af over 4000 forventede fly.
Vi har indtil nu tjent mere end hvad vi har kastet i projektet, og der er flere ordre på vej til danske firmaer.
Terma ansætter 200 mere og er dermed oppe på at have omkring 500 ansat til at bygge dele til F35.
Danske software firmaer er underleverandører til motorsoftware.

  • 5
  • 11

Men det kan stadig ikke flyve... Det kan stadig ikke levere det blev bestilt til at kunne for utrolig mange år siden. Så uanset hvor mange og hvor dygtige lande, virksomheder og andet der står bag så hjælper dette ikke når det der kan laves stadig ikke virker som lovet.

  • 5
  • 2

har beordret et estimat som viser F-35 som både bedst og billigst før sin prestige middag med Obama for stolt at kunne viske denne i øret "nu har Danmark altså vægt F-35". At sandheden er en anden, som så ofte før, er ingen overraskelse. En sand mester i propaganda.

  • 9
  • 3

Glem alle sammenligninger med IC 4 og POL sag samt AMANDA mm

Nogle af verdens bedste virksomheder og verdens mest højteknologiske firmaer er med

Og hvordan er det så gået indtil videre, synes du?
Jeg er overbevist om at man lærer noget af det her - jeg er bare bange for, at det man lærer er hvordan man IKKE skal gøre...

Det er helt klart at der er mange fugle i det her projekt, men indtil videre sidder de altså på taget!
Ligesom for andre projekter, så er det kun fuglene i hånden der tæller.

  • 8
  • 1

som tilfældet også var ifm. anskaffelsen af F-16.

Med F-16 blev vi garanteret modkøb i kontrakten i form af produktion og teknologioverførsel. Der eksisterende i princippet ikke en dansk forsvarsindustri af betydning før vi købte F-16, men da producenten var tvunget til modkøb, fik de danske virksomheder masser af hjælp til at starte produktionen op.

Det kan vi ikke kræve, hvis vi køber F-35. Vores mikroskopiske forsvarsindustri skal konkurrere på markedsvilkår med alle de store forsvarsvirksomheder i de andre F-35 partnerlande.

Terma har størrelsen til at på egen hånd investere i produktion af F-35 dele, men derefter er det så som så. Terma, som ikke ville være blevet til, hvad de er i dag uden modkøbs ordrene fra F-16.

  • 2
  • 0

Der er mindst et dansk firma mere end Terma

Der skal godt nok også ske noget, hvis vi skal hive 20-30 milliarder hjem.

Aerospace & Defense (altså både civil og militær flyproduktion) udgør blot 15 % af Multicuts omsætning i dag, og Multicut er meget klare i spyttet, om deres fokus er på den militære eller civile del:

Multicut vil tidoble folk på Airbus-opgaver
Selvom Multicut allerede har flere aftaler i hus om leverancer til flere af de flygiganter, der er med i opløbet om at blive Danmarks næste kampfly, er det ikke nok for Vildbjerg-virksomheden. For potentialet på det civile marked er langt større end inden for forsvarsfeltet, der er politisk afhængigt, vurderer Lars Rasmussen, administrerende direktør Multicut ifølge Herning Folkeblad.

Målet for satsningen på at blive Airbus-leverandør på det civile område fejler ikke noget. 200 medarbejder skal arbejde med området om fem år – ti gange så mange som det er tilfældet i dag.

http://www.jernindustri.dk/article/view/24...

  • 1
  • 0

Uden at tage stilling til om F-35 er en god idé eller ej, så kunne det være lidt interessant at vide hvor gode de gæt der fremgår i artiklen rent faktisk er. Der må være beregnet denne slags usikkerhed masser af gange før, men er der nogensinde nogen, der efterfølgende har kigget på hvor godt man gættede?

  • 2
  • 0

Det kan vi ikke kræve, hvis vi køber F-35. Vores mikroskopiske forsvarsindustri skal konkurrere på markedsvilkår med alle de store forsvarsvirksomheder i de andre F-35 partnerlande.

Hvorfor kan vi ikke kræve modkøb når vi køber F35 hvis andre partnerlande kan?

Italien skal producere vinger til F35, men efter at de reducerede deres ordre blev antallet af vinger også beskåret. Så hvis Italien kan få modkøb skal vi da helt klart også have det.

https://www.f35.com/global/participation/i...

Alenia Aermacchi also produces wings for F-35 partner and Foreign Military Sales nations, in addition to Italian jets, at the FACO in Cameri. Under current industrial participation agreements, Alenia Aermacchi will produce a minimum of 835 full wings. Alenia Aermacchi was originally slated to produce 1,215 wings before Italy reduced its F-35 purchase from 131 to 90 aircraft.

  • 1
  • 0