Kampfly-kandidater viser sig frem over Roskilde

Der bliver brug for solide høreværn på årets Roskilde Airshow, der finder sted i den kommende weekend.

Flyshowet, der finder sted hvert andet år, vil særligt i år byde på den slags altoverdøvende brøl fra jetmotorer, som folk – alt efter personlige præferencer – finder fantastiske og forrygende eller frygtelige og forstemmende .

»Med over 70 fly bliver airshowet større end nogensinde, og jeg garanterer for masser af bulder og brag hen over weekenden,« siger Per Faldborg Olesen, der repræsenterer Roskilde Airshow.

F-16 og afløserne

Motorbrølene vil især komme fra danske og belgiske F-16-kampfly, samt ikke mindst fra to af de fire potentielle kandidater i den danske kampflykonkurrence.

Den ene – eller rettere to – er Saab Gripen fra det svenske flyvevåben, dog ikke i den model, der bliver tilbudt Danmark, da den stadig er under udvikling.

Den anden vil være Eurofighter, der som noget helt nyt deltager med to Typhoons fra det tyske flyvevåben. De flyves af blandt andre den danske testpilot Chris Worning, der har en lang karriere i det danske flyvevåben bag sig, men som de seneste mange år har været testpilot for Eurofighter i Tyskland.

Lockheed Martin, der er hovedleverandør bag det internationale megaprojekt F-35, stiller med en såkaldt mock-up af en F-35 samt en simulator, som man kan forsøge sig i. Det er ikke let, kan vi notere herfra.

Boeing, der tilbyder kampflyet Super Hornet, vil også have en stand på Airshowet, hvor interesserede kan prøve at flyve i simulator, men der vil ikke være en mock-up af flyet eller rigtige fly i denne omgang.

Trængsel omkring Roskilde

Det bliver første gang, at besøgende kan stifte bekendtskab med alle fire potentielle kandidater i Danmark og se to af dem i luften over Roskilde. Det har været med til at tiltrække medierne, fortæller Per Faldborg Olesen, der regner med 14.000-15.000 besøgende hen over weekenden.

Ud over de fire kandidater vil der være masser af veteranfly som ME109, Spitfire, P-51 Mustang og mange andre fastvingede fly og helikoptere.

Den nye forsvarsminister Nicolai Wammen (S) kommer også forbi.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

det bliver årtiets skandale når det danske forsvar køber fly lidt tykke brune kuverter nogle penge på nogle schweiske kontoer så har amerikanerne solgt nogle skandale fly med computer problemer reservedele der bliver dobbelt så dyre som man regnede med og servicen kommer til at koste det 3,dobbelte af hvad man regnede med. men det er jo de dumme borgere der skal betale hver gang.svenskerne sælger super fly hvor alle priser er fastlagt med garanti også service samt reservedele fuld pakke som de siger..men nej vi har brug for nye skandaler.som helikopter indkøbene..der må spares på de ældre de unge og alle andre så får vi de skandale fly. de kan kalde dem dreamliner..nr..2

  • 12
  • 10

For ca. fem år siden udtalte en Ph.d studerende fra Forsvarsakademiet, at dette var det sidste køb at traditionelle kampfly, inden man udelukkende ville anvende droner i flyvevåbenet.

Så skal vi have nogle gammeldags fly med piloter til at tøffe rundt over fædrelandet bør vi købe dem lokalt. Altså i Sverige, til fast pris. Ingen IC4 skandale i luftrummet.

  • 2
  • 3

Nu skal vel forsvaret forstå at F-35 har aldrig været kampfly var menes at have udviklet. Planet har altid været for tung. Piloter har allerede en belastning grænse på ca 5,5 g '. For yderligere at losse våben på flyet ville gøre det uoverskueligt i forskellige kampsituationer. Forsvaret må i stedet evaluere JAS 39E Gripen at erstatte F-16. Opførelsen af ​​nye F-16 koster lidt mindre end F-35. Gripen er helt klart billigere at købe og køre, kan tage ud fra og lander på små lufthavne og endda tanke civil fuel. Er der noget der gør et sådant køb tvivlsom? Hvorfor ikke glemme slaget ved Lund i 1676 og freden i Roskilde i 1658?

  • 2
  • 1

Jeg var derude om lørdagen. Det var helt klart den mest spændende samling flyopvisninger jeg har været til - der skete hele tiden noget, og der var et interessant mix af nye og gamle flytyper samt en håndfuld helikoptere.

Det var tydeligt at det handlede om at vise sig frem - hver flyproducent havde et reklametelt (Terma havde også et), og der var også telte der handlede om at rekruttere piloter, flymekanikere og ingeniører.

Det var lidt svært at overse symbolikken i at hvor de andre leverandører havde et fly som var i drift, så stillede Lockheed-Martin med en fuldskala glasfibermodel af F-35. Der var dog ret meget interesse om den.

Sjovt nok var det kun Gripen der var udstillet med fuld bevæbning. Da jeg spurgte en af svenskerne ved flyet hvordan det kunne være sagde han at han mente at det virkede mest logisk og tilføjede: "Det är ju et stridsplan".

I luften var det tydeligt at Gripen og Eurofighter havde mere kraftoverskud og manøvredygtighed end F-16 (der var både to F-16 fra forsvaret som var forbi til en halvhjertet opvisning før de fløj videre samt en belgisk F-16, som gav en komplet opvisning). Eurofighteren var især stærkt overlegen på acceleration, og havde også en imponerende manøvredygtighed. Piloten må have været mast helt ned i sædet det meste af tiden.

En af vores EH101 gav også en pæn opvisning. Selvom den er stor, så er den temmeligt manøvredygtig og viste en række flotte vendinger ( af den gamle Immelmann type hvor helikopteren var helt oppe på siden).

Der blev iøvrigt også fløjet Mustang, Me-109 og Spitfire. Især sidstnævnte viste hvad den kunne, og det så ud til at piloten morede sig så meget at han ikke ville ned. Ihvertfald fortsatte han opvisningen et godt stykke tid efter næste punkt i programmet var blevet annonceret.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten