Kampfly: Danmark skal betale hemmeligt beløb for amerikansk it-opdatering

Illustration: US Air Force

Danmark og syv partnerlande skal være med til at finansiere en amerikansk it-opdatering i kampflyene F-35 til den nette sum af 22 mia. kroner. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Forsvarsministeriet er beløbet allerede indregnet i den samlede pris på 66 mia. kroner for købet af de 27 F-35 kampfly, som Danmark godkendte den 14. december 2017.

Læs også: Pentagon-rapport afslører 1.000 mangler og nye forsinkelser for F-35

»Den danske andel af udgifterne til C2D2 vil således skulle afholdes inden for den økonomiske ramme, der fra dansk side er afsat til kampflyene,« skriver Forsvarsministeriet i et svar til Jyllands-Posten.

Forsvarsministeriet har dog valgt at mørkelægge det eksakte beløb, der skal gå til omkostningerne for C2D2(continuous capability development and delivery, red.), begrundet med »hensyn til Danmarks forhandlingsposition«.

Læs også: Analyse: Rigsrevisionen bekræfter eksperternes advarsler om kampflyindkøb

Anonyme kilder vurderer over for Jyllands-Posten, at der er tale om et trecifret millionbeløb fra den danske statskasse, da udgiften på 22 mia. kroner fordeles nogenlunde efter størrelsen af landenes indkøb.

Danmark kendte til udgift før amerikanere

It-opdateringen skal udføres gennem det såkaldte C2D2-program, der er en strategi for løbende opdateringer af kampflyene F-35.

Den samlede pris for programmet løber op i 16 mia. dollars, svarende til ca. 95,5 mia. kroner, hvoraf de amerikanske myndigheder skal betale broderparten på 73,5 mia. kroner.

Læs også: Sådan har Forsvarsministeriet tryllet med tallene bag kampflyindkøbet

Oplysningerne kom først kom frem for de amerikanske politikere under en høring i Kongressens forsvarsudvalg den 7. marts.

Forsvarministeriet i Danmark har dog kendt til C2D2-programmets udgifter i flere måneder, længe før de amerikanske myndigheder.

Forsvarsudvalget blev ikke orienteret

De danske politikere i forligskredsen bag kampflyindkøbet kendte imidlertid ikke til C2D2-programmet, før Jyllands-Posten lavede en rundringning.

Læs også: Efter kritik: Forsvarsminister tavs om historiens største forsvarsindkøb

På baggrund af den vil ordførerne fra Radikale, Socialdemokratiet, SF og Konservative nu have flere oplysninger i sagen, skriver avisen.

Den norske regering har også valgt at mørklægge deres andel af beløbet på 22 mia. kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det har man været klar over altid.Hvis flyet skal være up to date, kræver det jævnlige hardware modifikationer og software updates. F 16 opdaterer vi stadig, og den sidste opdatering er ikke kommet endnu. Dem betaler vi i fællesskab med de andre europæiske F 16 brugere for at få udviklet og testet.

  • 0
  • 0

Det har man været klar over altid.

Nej, det er ikke rigtigt.

C2D2 er det nye navn for Block 4, som selvfølgelig er planlagt til at komme efter den nuværende Block 3. Efter Block 4 (C2D2) kommer der så naturligvis en Block 5 (indsæt fancy nyt navn her).

Det nye er, at udgifterne til Block 4 (C2D2) stiger voldsomt.

Foreløbigt er de firedoblet*, og man kan ikke garantere, de ikke stiger yderligere.

*Hele beløbet er ikke en prisstigning, da man også regner nye indkøb ind i de nye tal for C2D2.

  • 0
  • 0

Man har kendt til C2D2 (“continuous capability development and delivery,”) siden en gang i september 2017 hvor det første gang blev offentliggjort at man vil bruge ca samme system som på F16: software opdateringer tit og Hardware opdateringer ca hvert andet år Citat: Vice. Adm. Mat Winter, who heads the F-35 JPO, first discussed the C2D2 proposal at the Defense News conference in September, where he compared the strategy to running app updates on an iPhone. The idea was to continually push out new software upgrades instead of packaging them together with other capabilities released more slowly. Citat slut

https://www.defensenews.com/smr/defense-ne...

https://www.defensenews.com/air/2018/01/25...

  • 0
  • 0

Lyder da godt nok som bondefangeri hvor vi kan blive ved med at betale for opdateringer som burde være gratis for det bunke skrot!

  • 0
  • 0

Hej Tommy,

C2D2 er blot et nyt navn for Block 4. Det står faktisk i artiklen, du citerer fra:

The report also raised questions about how the JPO could execute the next phase of F-35 development, formerly known as “Block 4 follow-on modernization” but now termed “continuous capability development and delivery,” or C2D2.

Det nye er, prisen for C2D2 bliver voldsomt højere end tidligere beregnet, hvilket også rammer Danmark. Det andet nye i C2D2 er, at man skubber betalingen for færdiggørelsen af Block 3 over i budgetrammen for C2D2. Block 3 er altså underfinansieret. Hvilket faktisk også lidt overfladisk står i samme artikel:

The plan, however, has been criticized by some — including DOT&E — who see C2D2 as a way for the program office to defer some planned 3F capability into 2019, even as full operational capability will be declared this year.

The JPO plans to start C2D2 this calendar year, beginning with a number of 3F software patches through 2019 and then gradually introducing planned Block 4 capabilities

  • 0
  • 0

Artiklen beskriver at det er en nyhed at vi skal betale for løbende opdateringer. Det gør vi stadig for F16, og selv på det gamle fly , er der problemer med software opdateringerne. Vi kan vælge IKKE at betale for opdateringerne og leve med et fly der bare ikke er top moderne ( mit gæt at vi kan det) Det nye er at det er underfinansieret , ikke at det er forsinket, det er alle opdateringer, også til fly. De første fly som vi køber bliver af Block 4 typen og skal ikke opdateres med hardware de første par år og de sidste bliver nok block 6. Sammenligning med F16 er at den købte vi i block 1-5-10 og fik sidenhen opgraderet dem alle til block 10 og den næste serie vi købte var block 15 og det er dem der flyver i dag.

  • 0
  • 0

For en it-opdatering!??? Nogen må sgu gnide sig i hænderne, hele vejen ned til banken. Selvfølgelig koster det at sikre sig mod blå skærm. - Meeeen, alligevel!

  • 0
  • 0

Når vi engang langt ud i fremtiden får vores F35 fly, opdager politikerne at flyene slet ikke kan anvendes. De er nemlig forlængst overhalet af udviklingen og vil til den tid være skrotningsmodne. Førerløse droner er nok nærmere, hvad man til den tid vil anvende. Teknikken er der jo, - og så er det sikkert meget billigere...

  • 0
  • 0

Det ser ud til at du har ret.

De første block 4 fly bliver leveret i 2Q 2021 og der har allerede vi fået leveret : Lot 12 okt 2017 til dec 2020 : DK 2 fly lot 13 okt2018 til dec 2021 :DK 4 fly lot 14 okt 2019 til dec 2022 :DK 8 fly

så minimum 4 til 6 fly der skal opgraderes, afhængig af hvor vores fly er i produktions linien på det tidspunkt hvor de skifter over til Block 4

http://www.gao.gov/assets/690/686436.pdf https://www.fbo.gov/utils/view?id=1db00afd...

  • 0
  • 0

Vi får leveret fly fra senest 2020!!! Nævn bare en drone der kan overtage bemandet A/A om 2 år? Hvorfor tror du at USA køber så mange F35 og andre fly hvis droner er billigere ?

  • 0
  • 0

Locheed Martin er et firma som tidligere bland andet har produceret pålideligt materiel. Men enhver kan se, at F35 er noget, som de ikke selv vil stå til ansvar for.

Hvor mange dage endnu, Christiansborg?

  • 0
  • 0

Det er den samme sang igen hvor man prøver at lave en skandale ud af ingenting.

Kampfly koster kassen det er ingen overraskelse, så vil man have dem eller vil man ikke. DK har valgt at have kampfly og vi sparede så en milliard i valutasikring på flykøbet og må allerede nu give nogle penge ud til den første opdatering og bare rolig der kommer flere.

Fordelen med F-35 er at alle opdateringsomkostninger fordeles over 3000+ fly

UK skulle f.eks. betale 6 milliarder(2017kr) for en mindre opdatering af deres ca 50 trance 1 eurofighter fly.

Frankrig skulle betale 180 millioner kr./stk. for en opdatering af de første 10 Rafale fly.

En stor af denne regning på 22 milliarder går til implementering af diverse våbensystemer altså skal de firmaer der producerer dem betale Storm shadow/meteor/Brimstone/jsm missile).

Så Danmark kommer kun til at betale en mindre bløb af de 22 milliarder for vi har ikke nogle forsvarsvirksomheder der skal have diverse sensorer/våbensystemer implementeret i JSF platformen .

Så prisen for opdateringen bliver ikke meget højere end en stor opdatering af de gamle F-16(hvis det var muligt) som Taiwan/Korea/Grækenland er i gang med (F16V)

  • 0
  • 0

Den samlede pris for programmet løber op i 16 mia. dollars, svarende til ca. 95,5 mia. kroner, hvoraf de amerikanske myndigheder skal betale broderparten på 73,5 mia. dollars.

Når nu USA betaler 73,5 mia dollars af den samlede regning på 16 mia dollars, så kan det jo ikke blive så frygtelig dyrt for de andre lande... ;-)

  • 0
  • 0

Det forekommer mig at F35-projektet er fejlskudt fra start. Det er overambitiøst og overkompliceret. Ledende kræfter i USA's forsvarsministerium har nok i de indledende faser siddet og kørt hinanden op, og det er det endt med at urealistiske drømme om et niveau af "avancerethed" er blevet nedfældet som krav i udbudsmaterialet. På den måde er der visse lighedspunkter med DSB's IC4.

  • 0
  • 0

Hej Kenneth

Det var en svipser, der nu er rettet. Beklager den lidt for løse omgang med enhederne ;)

Vh Nina

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten