Kampen om fremtidens transportform: Vær med til at designe Elon Musks Hyperloop
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kampen om fremtidens transportform: Vær med til at designe Elon Musks Hyperloop

Drømmen om at realisere Elon Musks såkaldte Hyperloop lever i bedste velgående, og nu er hele tre tunge ingeniørgrupper gået i gang med store investeringer i ryggen.

Grundlæggeren af Tesla og SpaceX fremlagde de første ideer til Hyperloop-systemet tilbage i 2013, hvor han for fuld gas argumenterede for fordelene ved en lynhurtig transportform, der skulle køre i en slags rør ned gennem Californien, og hvor passagerer kunne rejse med mere end 1.000 km/h i en kapsel gennem røret.

Læs også: Sådan ser Elon Musks forslag til rørtoget Hyperloop ud

Siden har flere af de praktiske elementer ændret form, men grundideen er den samme – landtransport skal gøres mere effektiv.

Senest har gruppen Hyperloop Technologies meldt sig på banen. Ifølge Forbes åbnede gruppen onsdag en hjemmeside og en Twitter-konto og er gået i gang med at rekruttere medarbejdere til udviklingen i Los Angeles.

Det nystartede Hyperloop Technologies vil revolutionere godstransporten ud fra Elon Musks ideer. Illustration: Hyperloop Technologies

Her søger de bl.a. ingeniører til at udforme transportkapslen 'The HyperPod', men også medarbejdere til at lægge de optimale ruter mellem byer samt eksperter i aerodynamik og software.

Læs også: Drømmen om Hyperloop begynder at tage form

Foreløbig har gruppen omkring 56 millionner kroner i investeringsposen, men regner med, at der vil komme godt en halv milliard kroner mere til i løbet af 2015, hvoraf bestyrelsesformanden selv regner med at smide halvdelen, skriver Forbes.

Urealistisk er dette formentlig ikke, for det er tunge kræfter, der står bag denne nye gruppe. Som stifter og bestyrelsesformand sidder Shervin Pishevar, som er ved at nå milliardærrækkerne med en lang række succesrige investeringer, bl.a. i taxa-app’en Uber, og faktisk var den, der overtalte Elon Musk til at offentliggøre planerne for sit Hyperloop.

Resten af bestyrelsen er ligeledes blandt Elon Musks venner og hotshots inden for iværksætteri. David Sacks har arbejdet sammen med Musk på PayPal, mens Jim Messina stod bag Barack Obamas genvalgskampagne. Som administrerende direktør finder vi Brogan Bambrogran, som var en af Musks chefingeniører hos SpaceX.

Ifølge Forbes vil gruppen dog ikke i så høj grad fokusere på mennesketransport, men mere på transport af gods over land og under vand.

De to andre grupper er det nyligt omtalte crowdsourcing-projekt Hyperloop Transportation Technologies, som har samlet 100 ingeniører og 25 studerende, der bruger deres fritid på at finpudse Elon Musks ideer og er kommet med en række ændringsforslag til bl.a. design af dør og ruter.

Læs også: Drømmen om Hyperloop begynder at tage form

Og endelig er der idémanden selv, Elon Musk, som i januar annoncerede, at han ville bygge en otte km lang testbane i Texas’ ørken. Denne gruppe skulle også bestå af en række SpaceX-ingeniører, der gerne vil være med i udviklingen.

Læs også: Elon Musk vil bygge Hyperloop-testbane

Mens det nye Hyperloop Technologies endnu ikke har offentliggjort konkrete planer, har Hyperloop Transportation Technologies meldt ud, at en prototype vil kunne være klar i løbet af 2015, og at et endeligt produkt vil stå færdigt inden 2020.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Artiklen nævner bl.a. transport under vand.

Hvis det inkluderer transport under Atlanterhavet og Stillehavet må man først se på fordelene ved hurtig godstransport i store mængder.

Gør man det bliver det dels klart, at omkostningen for at flytte en container fra Kina til Europa/USA er meget beskeden i dag, og at værdien af at forkorte transporten med f.eks. 2-3 uger nok er for beskeden - også i fremtiden til at bære omkostningen ved byggeri af en supertunnel.

Kun hvis persontransport kan finansiere et tunnelbyggeri vil det være relevant at overveje den marginale ekstrainvestering/mulighed ved containertransport. Man kommer dog generelt ikke uden om de samme kapacitetsudfordringer som på jernbaner.

  • 2
  • 0

Pyt.
Nej, lad os bare bruge IC4, for når den bremser "rammer jorden" så er der heldigvis en mindre i denne verden.

  • 0
  • 0

RUF løser jo en lang række problemer omkring personlig og kollektiv trafik på genial vis -og så er det "grønt" og dansk, -
mærkeligt det ikke har vundet større interesse -istedet for dette HyperLoop der jo stadig vil kræve personlige transportmaskiner i nærområderne - et problem der er løst med RUF.

  • 1
  • 1

@Niels-Ole Klausen. Det virker ikke som om ved hvad RUF er. RUF kan ikke som det var da det blev pakkes sammen og smidt i skraldespanden løse nogen former for transport. At man er kommet på en ide om at få en bil til at kunne køre på en skinne med 8km/t i en lang stang gør ikke at konceptet kan løse problemet med transporttid, da det er meget sjældent at gennemsnitshastigheden på DK motorveje sjældent er så lav.
Hvis nu beskrivelsen af RUF have været at bilerne, som de er designet i dag kunne koble sammen via f.eks magneter på front og bagnede ville ideen nok have solgt i sin tid.

  • 0
  • 0

Ja, RUF'ens afløser bliver nok elbiler med autopilot og vejbaner dedikeret til kolonnekørsel.
Og så hvis man skal langt, kan man så kører ombord en hyperloop kapsel og så suse afsted med 1000 km/t, hvorefter man kører af igen og bilen kører selv hen til destinationen.
Alt i alt en bedre, hurtigere og mere effektiv løsning end RUF. :-)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten