Kampen om CO2-afgiften går ind i ny runde: Politisk flertal vil aktivere »handlepligten«

Illustration: vchal/Bigstock

Regeringen har tøvet med en CO2-afgift, som klimaminister Dan Jørgensen (S) tidligere har afvist og kaldt »Georg Gearløs-agtigt«, men de overordnede linjer og niveauet for en CO2-afgift bør komme på bordet allerede nu, siger formand for Klimarådet, Peter Møllgård, på et pressemøde i dag.

»Vi mener, som vi har sagt i noget tid, at det kan man gøre allerede nu. Man kan sagtens skitsere et niveau (for en CO2-afgift, red.) og så sige, at så må detaljerne falde på plads senere,« siger Peter Møllgård på pressemødet, hvor Klimarådets Statusrapport 2021 blev præsenteret.

Læs også: Klimarådet dumper regeringens klimaindsats

»Når det er vigtigt, så er det fordi der giver virksomheder og borgere mulighed for at tage bestik af, at drivhusgasudledninger bliver dyrere i fremtiden og medtage det i deres investeringsbeslutninger allerede i dag. Det er klart vores anbefaling, at vi får en indikation af niveauet.«

Han påpeger, at et ekspertudvalg gennem de næste to år skal undersøge rammerne for en CO2-afgift, men at regering og Folketinget ikke nødvendigvis bør vente med at handle, før udvalgets konklusioner ligger på bordet.

»Der ligger jo også en mulighed for, at ekspertudvalget kan gøre det (præsentere de overordnede linjer og niveauet, red.), før de er helt færdige,« siger Peter Møllgård.

Som en reaktion på Klimarådets anbefaling af en CO2-afgift fra klimaminister Dan Jørgensen (S) lader det dog til, at CO2-afgiften først vil blive taget op senere på året.

»Som det fremgår af aftalen om en grøn skattereform kommer der også sidst på året drøftelser om en ensartet CO2-afgift, når ekspertgruppen har delafrapporteret,« lyder det fra klimaministeren.

Læs også: Klimarådet: Regeringen overser elbil-boom

Politisk flertal vil aktivere ‘handlepligten’

Peter Møllgård understreger, at Klimarådet nu er kommet med en faglig vurdering, men at det er op til politikerne på Christiansborg, hvorvidt den såkaldte ‘handlepligt’, som medfører, at klimaminister Dan Jørgensen (S) skal fremlægge nye klimainitiativer, skal aktiveres.

Den handlepligt ønsker et politisk flertal aktiveret på baggrund af Klimarådets vurdering, der peger på at Danmarks klimaindsats ikke »anskueliggør« nogen mulighed for at klimalovens mål om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030 kan nås, skriver Information.

Et bredt flertal på Christiansborg bestående af regeringens støttepartier, Venstre og Konservative kræver, at S-regeringen omgående øger klimaindsatsen. Kritikken fra Klimarådet kaldes af Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, for »sønderlemmende«.

»Vi tager det dybt, dybt alvorligt. Derfor bliver vi nødt til politisk at tvinge Dan Jørgensen (S) og regeringen til at handle nu,« siger hun til Information.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Handlepligt, vil det også sige at staten hæver deres mål for CO2 besparelse fra 10% til 70% i 2030, ligesom regeringen forlanger for resten af landet.

  • 9
  • 1

I Norge har regjeringen bestemt at CO2-avgiften skal bevege seg gradvis fra 420 i dag til 1429 DKK per tonn CO2 i 2030. Dette er et veldig bra tiltak, da alle vet hva de har å holde seg de neste 9 år.

  • 17
  • 0

Vi er vel stadig et par stykker, der husker hvilken ulykke kuldioxidafgiften var, da den indførtes i 1992. Jeg boede selv i udkants/produktionsdanmark, og i den lille by jeg boede i, kostede den ca. 1000 energitunge arbejdspladser. Nej. Man flyttede dem bare andetsteds hen, og vi måtte til at køre langt efter arbejde. Så global kuldioxidbesparelse blev der naturligvis ikke noget af. Men Svend Auken fik da en glorie at pudse. En af de opgaver jeg senere fik var forresten at oversætte elforsyningsloven til et sprog de unge mennesker kunne forstå. Og en anden at bistå en kommune på Sjælland med at knække koden for DONgs beregning af gasprisen. Begge dele jo da intellektuelt udfordrende, men aligevel ikke rigtigt nogen værdig beskæftigelse.

  • 7
  • 7

Hvad tænker du om at placere skatten i forbrugsleddet? Altså når du fx tanker benzin? Eller køber cement (uanset hvor det er produceret)..? Vil det være for administrativt tungt? Socialt skævt? Hvorfor tænker ingen i de baner? Så motiveres forbrugerne jo også til mere fornuftige valg..

  • 3
  • 0

For godt et halvt år siden flyttede jeg fra et udkantsområde til Københavns nordlige udkant. En af forskellene er, at der her er betydeligt flere, der kører i statssubventionerede Teslaer. Og Teslaejerne vil jo kunne glæde sig over ikke at blive nær så hårdt ramt af en Kuldioxid afgift, som den lavtlønnede, der dagligt må køre langt for at skaffe til dagen og vejen. Og det mest absurde er, at hele øvelsen naturligvis overhovedet ingen virkning vil have på klimaet. Men nok på vindmølle aktionærernes bankkonti.

  • 8
  • 9

Man har en vanskelig opgave, og vælger at løse den ved at springe over hvor gærdet er lavest - ved at "CO2-spare", fremfor at bruge hovedet. Hvor ville vi have været hvis man blot havde ansat flere skrivere fremfor at opfinde bogtrykkerkunsten? Sat flere stearinlys op, fremfor at opfinde det elektriske lys? Sat flere motorer på luftskibene, fremfor at opfinde flyvemaskinen? At Klimarådet går ind for en sparetaktik, er jo forståeligt. De eksisterer jo i kraft af en "jo værre, jo bedre taktik". En slags bevillingsmaksimering. Men det er til at græmme sig over, at folk i dette forum, der burde stå op teknologiens side, tror at man kan spare sig ud af problemet. Held og lykke - der er milliarder af mennesker der ønsker bare en brøkdel af det vi har, og som hellere vil køre i en smadret benzin-Toyota, end at køre i en Tesla de ikke har.

  • 6
  • 1

Men det er til at græmme sig over, at folk i dette forum, der burde stå op teknologiens side, tror at man kan spare sig ud af problemet

dette var åbenbart et hovedtema på sidste måneds (virtuelle) 'Davosmøde':

Vestens lukkede uni-polære model kræver, at de nationale regeringer underkaster sig et globalt totalitært system styret af en elite, der anses for kvalificeret til at kontrollere og distribuere afkast fra de formodede begrænsede ressourcer. Et eksempel herpå er Paris-aftalen vedrørende klimaet[...]I tilfælde af ressource-mangel og befolkningstilvækst indtager det herskende vestlige oligarki (f.eks. Bill Gates) en neo-Malthusiansk opfattelse: Befolkningstilvæksten skal begrænses baseret på planlagte økonomiske matematiske modeller for “bæredygtighed”, der er defineret ud fra en tænkt naturlig ligevægt[...]For at kunne forsvare deres Malthusianske syn, har globalisterne hængt sig op på kuldioxid-udslippet. Der findes ingen tegn på, at højere kuldioxid-niveauer til dags dato har skadet økosystemet – tværtimod...

https://newspeek.info/oest-vest-paradigmes...

  • 2
  • 8
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten