Kamp om bilfri zone i Paris: Først var bilerne væk – nu er de tilbage
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kamp om bilfri zone i Paris: Først var bilerne væk – nu er de tilbage

Illustration: Kcindy, BigStock

Først måtte bilerne godt køre langs floden Seinen i Paris. Så gjorde borgmesteren området bilfrit i 2016. Nu har en domstol så underkendt forbuddet, men den franske kamp for færre biler langs Seinens bredder fortsætter.

Borgmester Anne Hidalgo vil nemlig gøre alt, hvad der står i hendes magt, for at bilerne igen kommer væk fra områderne helt nede ved Seinen, skriver den franske avis Libération.

»Seinens bredder er blevet emblematiske på internationalt plan. De er symbolet på Paris – byen, hvor klimaaftalen blev underskrevet,« siger borgmesteren til Libération.

Hun vil derfor anke afgørelsen, og mens sagen bliver behandlet, vil hun appellere til både politiet og borgerne om, at bilerne ikke hører til langs vandet.

Anne Hidalgo er meget aktiv i kampen, og tweeter på livet løs for at få overbevist sine borgere om, at bilerne skal væk fra Seinen. Til det bruger hun både argumenter om turisme og om byens historie:

»Som en del af Unescos Verdensarvsliste er Seinens bredder det historiske hjerte i Paris,« skriver borgmesteren på Twitter.

Hun lover dog samtidig, at hun kun vil forbyde biler ved det lille område langs Seinen, og at bilforbuddet ikke vil nå ud til hovedgaderne i Paris.

Københavns overborgmester støtter kampen

Sagen er ikke uvæsentlig for danskere, da vore egne politikere også diskuterer, om der skal være udvidede miljøzoner – altså områder, hvor køretøjer skal leve op til særlige krav.

Læs også: Folketinget overvejer forbud mod dieselhakkere

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), udtrykte mandag sin sympati for den parisiske borgmester og hendes kamp mod bilerne:

Der er nu startet en underskriftindsamling. Målet er 35.000 underskrifter, og der er i skrivende stund næsten 29.000, der har skrevet under på, at der bør være forment adgang for biler ved Seinens bredder.

Forslaget remser en række forskellige argumenter op, men har et gennemgående budskab om, at pariserne ønsker at kunne danse, drømme og ånde langs Seinens banker.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Princippet er at hvis du lukker vejen langs Seinen så kommer der færre biler ind til byen. Det er absolut ikke det der er sket. Trafikken er flyttet ind på de parallelle veje og provokeret et rent kaos. Ifølge borgmesteren er forureningen ved Seinen gået ned men ifølge Præfekturet er forureningen gået op inde i byen (ret logisk) selv om det dog ikke er så alvorligt som oppositionen siger.
Da beboerne i Paris generelt igen bil har, får hun helt sikkert hendes 30 000 underskrifter. Til gengæld er hendes Parti en død fugl i Stor Paris og der er panik i Partiet i flere indre arrondissementer.

  • 4
  • 0

Engang var Paris en landsby der ikke var større, end at alt kunne transporteres rundt på menneske-trukne kærrer, til nød med en hest foran på de bredere adgangsveje.
Og sådan kan Paris langs Seinen da blive igen, men så er konsekvensen nok også at aktivitetsniveaet og økonomien falder til noget nær samme niveau som dengang.

Og det kan da være hyggeligt nok for de få der sætter pris på netop det, men for Frankrig er det næppe en farbar vej.

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten