En kamerafilosofi fylder 100 år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

En kamerafilosofi fylder 100 år

Illustration: Leica

Det er lille og besværligt – og har teknologisk set altid haltet lidt bagud. Men med et Leica-kamera kommer man helt tæt på og får samtidig en følelse af at være tilbage til dengang, apparatet blev opfundet.

Sådan lyder den prisvindende danske krigsfotograf Jan Grarups skudsmål af Leica-kameraet, der fylder 100 år i år.

»Som en af de eneste krigsfotografer bruger jeg Leica – M-serien med små søgere. Det har en helt unik kvalitet, og det er ikke et intimiderende kamera,« siger Jan Grarup, der har specialiseret sig i at gå tæt på ofre for krig i for eksempel Afghanistan og for naturkatastrofer som i Haiti.

»Alle de andre professionelle kameraer er bedre, hurtigere og kan meget mere. Så det at bruge Leica handler om følelser, fornemmelser og stoflighed. Leica er nærmest blevet en filosofi,« siger fotografen, der i 2011 vandt Leicas egen fotopris, Oskar Barnack Award.

Lilleput-æraen

Leica er kendt som 35 mm fotografiets forfader. Tilbage i 1914 var det en ansat i den tyske virksomhed Leitz Werke Wetzlar, Oskar Barnack, der opfandt og byggede kameraet, som han døbte ‘Liliput’. Senere er det blevet kendt som ur-Leica.

Men på grund af Første Verdenskrigs indtræden blev det lille, handy kamera først rigtigt lanceret og udbredt i 1925.

Indtil da måtte fotografer arbejde med storformat-kameraer af træ, der krævede stativer og et mørkt klæde til at dække fotografen, mens han fokuserede. Så de små Leica-kameraer startede en helt ny æra fra cirka 1930-1970, fordi fotografer pludselig kunne være mobile med et eller flere små kameraer og arbejde ubemærket og hurtigt.

Og det er stadig de egenskaber, en fotograf som Jan Grarup værdsætter ved Leica.

»Jeg kan gå tæt på, uden at jeg træder ind over den intime sfære hos de mennesker, jeg fotograferer. Det har kolossal betydning i mit arbejde, at kameraet ikke tager al opmærksomheden« siger han.

»Faktisk ser de nogle gange på mig med sådan et ‘Nååh, den stakkel, han har ikke råd til et ordentligt kamera’, og så bærer de mere over med, at jeg er der,« griner han.

Historien i søgeren

Da verden først havde fået øjnene op for den lille kamerarevolution, blev det en stor succes, og nogle af de mest ikoniske billeder er taget med et Leica.

De mest kendte tæller blandt andet Robert Capas ‘Falling Soldier’ fra Den Spanske Borgerkrig, det kendte portræt af den cubanske revolutionsleder Ernesto ‘Che’ Gue­vara, fanget i linsen af Alberto Korda, og den nøgne og forbrændte pige Kim Phúc, der er fotograferet af Pulitzer Prize-vinderen Nick Út under Vietnamkrigen.

Frem til 1970’erne var Leica det førende kameramærke, men så begyndte japansk producerede SLR-­kameraer (spejlreflekskameraer) med automatik, motorer osv. at slå igennem og fik mange pressefotografer til at skifte fra Leica M-kameraer til de smarte japanske modeller fra blandt andet Nikon og Canon.

Langsomme i optrækket

Leica M var i sin tid unikt, fordi man blandt andet kunne fokusere linsen og se det udsnit af en scene, man fotograferede, via en separat søger.

I 1980 demonstrerede Leica som de første autofokus i form af deres ‘Correphot’ baseret på et Leica­-flex SL2, som de fremviste på Leica ‘Olympiad of Color Photography’. De lancerede aldrig systemet, som de dømte til ikke at have nogen fremtid. Så helt frem til 2009 har alle Leica-kameraer været med manuel fokus – på nær kompaktkameraer som Minilux, Digilux 1, Digilux 2, D-Lux og C-Lux, der er udviklet sammen med Panasonic.

Heller ikke digitalteknologien troede den hæderkronede kameraproducent på, skønt de allerede i 1996 lancerede Leica S1 Alpha og Leica S1 Highspeed mellemformat-kamaraer, hvoraf det største havde hele 75 megapixels.

»De har været langsomme til at udvikle kameraer, og selvom de er kommet efter det, er de stadig ikke på niveau med Canon og Nikon,« siger Jan Grarup, der kalder sit favoritkamera ‘langsomt’ og ‘besværligt’.

»Det er ikke en hidsig terrier, men et langsomt kamera. Alt er manuelt, så man skal lære at bruge det. Men så er det også svært at bruge andet,« siger fotografen.

Fantombilleder

For Jan Grarup er det især lysfølsomheden i objektiverne, der er helt unik. Objektiverne er kendt for at tegne nøjagtigt og skarpt.

»Leica har mere stoflighed over sig og er på mange måder måske mere virkelighedstro,« siger han.

»En ting, jeg ikke bryder mig om ved de nye professionelle kameraer, er, at de er på et teknisk niveau, der næsten kan gengive noget, der ikke findes i virkeligheden. Men det er ikke en teknisk bedømmelse fra min side, men mere noget med fornemmelse og følelse.«

Selvom Leica ikke laver kameraer for alle, er firmaet respekteret i branchen af de fleste på grund af historien bag.

Mange af de store fotografkoryfæer har ‘skudt’ med det, men det bliver ifølge Jan Grarup valgt fra i dag, fordi det er ‘vanvittigt dyrt’ – et M-kamera uden objektiv koster lige under 50.000 kr. – og besværligt i forhold til mere automatiserede kameraer.

»Så man tager det ikke til sig, hvis man ikke ser fidusen i at komme tilbage til noget af det oprindelige fotografi,« vurderer han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selv om det ikke påstås direkte her i artiklen (til forskel fra Wikipedia.org) så vil folk med historisk interesse vide, at Leitz / Leica ikke opfandt 35mm kameraet.


Det første 35mm filmkamera, blev bygget af en dansk opfinder Jens Poul Andersen "Nellerødmanden" i 1876 og han får patent på opfindelsen året efter.
Den tyske kamera producent Leitz, få licens til produktion og salg. Men tyskerne tager Jens ved næsen og handlen indbringer kun danskeren få hundrede kr. Efterfølgende lader Leitz omverden tro, de er 35mm kameraets opfinder...

Leica M3 er naturligvis en dejlig skyder, hvis man kan leve med de små negativer.

  • 5
  • 0

Pressefotografen tager sit Leica frem for at portrættere en direktør.

  • Nå, du bruger sådan et gammel Leica, siger den teknisk kloge direktør.

  • Ja, i mangel af bedre, siger fotografen.

  • Hvad er da bedre, siger direktøren.

  • Det er der ikke noget, der er,siger fotografen.

  • 5
  • 0

Og jeg mener at huske, Kodak opfandt det første transportable digitalkamera i 1975. Men jeg er ikke helt sikker på årstallet...

  • 1
  • 0

...har Leica optik med blændetal ned til 2.5, er ekstremt lille og har flytbart fokuspunkt hvor man trykker på skærmen dér hvor fokus skal være. Det betyder at man ikke skal rekomponere efter at have fokuseret. Billederne bliver alle skarpe. Det tager fantastiske makrobilleder.

Man kan stadig få kameraet over amazon. Kan anbefales!

Desværre er Leica holdt op med at producere den type kamera.

  • 0
  • 0

Technische Daten:

Max. Auflösung: 2570 x 2570  
Maximale Dateigröße bei 48/24 Bit in MB: 38/19  
Dynamik (D max): 3,3  
Kontrastumfang: 11 Blendenstufen  
Scanfeld (mm): 36 x 36  
Scanzeit in Vollauflösung in sec.: 75  
Scanzeit in Fullpage in sec: 75  
Software: Leica S1 SilverFast  
Verbindung zum Rechner: Lichtleiterkabel in 6, 12, 30 Meter  
Lichtquellen: Halogenlicht (Einstelllicht), Floureszenzleuchten und HMI-Licht  
Objektivsystem: Leica R, Leica M, Zeiss/ Hasselblad, Nikon, Canon FD, Minolta MD, Pentax Olympus, M42, Mamiya 645, Sinar P

Empfindlichkeit:

Dynamik ASA Binning 2x Binning 3x  
1:2000 400 ISO 800 ISO 1200 ISO  
1:1000 800 ISO 1600 ISO 2400 ISO  
1:256 3200 ISO 6400 ISO 4800 ISO

Das S1 Set beinhaltete:

Leica S1 (Alpha, Pro oder High-Speed  
Tageslichtfilter IRa E55  
Leica S-Adapter R  
Netzteil  
PCI Board/ Interface (HS)  
6 Meter Lichtleiterkabel/ Kabel (HS)  
Netzkabel  
SilverFast Leica S1
  • 0
  • 0

Det er nok mange amatørfotografers og fotografers dilemma, Leica eller ej. Fornylig læste jeg denne evaluering af en fotograf fra Los Angeles: Re: leica t or not
In reply to nesni, 1 week ago

You are always paying a premium on Leica gear, so if you are looking for value for your money when considering IQ, you may feel like you are coming up short. I shoot M cameras and lenses, which are hugely expensive. I love the images I get and don't really care to compare pixels with other cameras because I love using my Leicas, simple as that. That makes them worth every penny to me. Your own experience and opinion will be personal to you.

My advice when looking to spend a bunch of money and being totally undecided is to rent or borrow first. In your case I would recommend the Leica T, Sony A6000, and Fuji XT1. If after all of that you decide that there is a part of you that still lusts after the Leica and the experience you get from shooting with it, you will find that thoughts of the financial commitment seem to fade away.
-- hide signature --

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on. - Sir Winston Churchill

Herfra: http://www.dpreview.com/forums/post/53855354

  • 0
  • 0

Jep, Nellerødmanden. Jeg skal gerne kigge på Wikipedias artikel en af de nærmeste dage og få fejlen rettet. Hvis man kigger på diskussionssiden bag Wikipediartiklen, kan man finde andre "diskussionsemner".

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten