Kameraer og computer vision skal forhindre dødelige kranulykker
Byggeindustrien er blandt de industrier, der hvert år rammes af flest ulykker. Tre områder skiller sig ud, da de indbefatter 90 procent af alle alvorlige ulykker i branchen: Tunge løft og kranarbejde, arbejde i højden og arealer, hvor både personer og tunge køretøjer må deles om pladsen.
Entreprenørselskabet NCC er nu gået sammen med Luleå Tekniske Universitet, Linköpings Universitet og ‘Smart built environment’, der et svensk projekt for at fremme digitalisering i byggesektoren, om at bruge AI til at reducere faren ved kranarbejde.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hvad med at give de køretøjer som skal befinde sig på en byggeplads en 50 x 50 cm magnetplade oven på taget af førerhuset, med noget softwaren kan genkende som værende et køretøj, en stregkode eller blot nogle symboler. Og jeg forstår ikke helt at man skal ændre på afstanden mellem kameraerne, medfører en øget højde på kranen en større sikkerhedszone?
Er løsningen ikke som på semi automatiserede biler at kombinere teknologier. Jeg tænker at det burde kunne løses med Lidar og kameraer. Lidar burde løse problemet med dybde forståelsen som kameraet har det meget svært med. Største udfordring er at få matematikken til at virke, og udnytte at man kan få to vinkler. Dernæst skal sensorerne kunne dække armens spænd, for der skal vel overvåges ligemeget om det er noget tæt på kranen eller langt fra.
Måske skulle man også installere kameraer rundt om krogen,for at få nogle mere horizontale input. Lasten kan selvfølgelig skabe blinde vinkler, men det er jo når den er nede i hovedhøjde at den er farligst.