Kameraer i lyskryds hjælper bussen med over for grønt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kameraer i lyskryds hjælper bussen med over for grønt

Trafikken glider nemmere med mindre forurening til følge. Det er resultatet af et forsøg med intelligent trafikstyring ved ti lyskryds i Valby og København, hvor kameraer, der observer trafikken, kommunikerer direkte med den computer, der styrer lyskrydset. Det skriver Politiken.

De 66 kameraer i projektet, der har kostet fem millioner kroner og ventes at have lave vedligeholdsomkostninger, hjælper lyskrydsene med at tage højde for den aktuelle trafik i stedet for at indstille røde og grønne intervaller på forhånd.

I projektet bliver der taget særligt hensyn til busserne gennem GPS-signaler, der lader trafiklyset vente med at skifte til rødt, til en bus er kommet med over.

Læs også: Intelligent trafikstyring med bluetooth og wifi tømte Parken på 20 minutter

Det har især kunnet mærkes på buslinjerne 1A, 4A og 18 fra Movia, der har forkortet rejsetiden med helt op til 30 procent for nogle passagerer. Også bilerne og cyklerne, der ikke er særligt begunstigede som busserne, har draget nytte med 20 procent kortere rejsetid.

For busselskabet Movia betyder det, at en bus måske kan spares væk i løbet af dagen, samtidig med at der kommer en højere belægning på hver bus, når passagerne oplever den hurtigere rejsetid, pointerer Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen, i Politiken.

»Vi kan se, at busserne kommer hurtigere igennem området, og det kan betyde bedre økonomi for os.«

Læs også: Trimmede signaler vil spare København for 25.000 ton CO2

Systemet er forholdsvis billigt at installere, da trådløs teknologi overflødiggør nedgravning af kommunikationskabler.

Kilde Politiken
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis jeg forstår det rigtigt, så hjælper kameraerne bilisterne (registrerer hvor der er mest trafik) - busserne bliver hjulpet ved at de sender deres position direkte til systemet (data fra bussens gps).

  • 5
  • 0

Har systemet den forventede effekt, når Movia blot øjner chancen for at spare penge, og fjerner en bus?Bussen får kortere rejsetid men kapaciteten og fleksibleteten bliver vel forringet?

  • 1
  • 3

Har systemet den forventede effekt, når Movia blot øjner chancen for at spare penge, og fjerner en bus?Bussen får kortere rejsetid men kapaciteten og fleksibleteten bliver vel forringet?

Sad også og spekulerede på hvor godt systemet er .... 30% lyder af meget, og går det ud over andre trafikanter?

Jeg tænker på at "grønne bølger" må være svære at lave hvis enkelte lyskryds selv bestemmer hvornår de vil skifte. Umiddelbart vil jeg mene at hvis nogle trafikanter (her busser) får højere prioritet, må andre få lavere prioritet, eller deres rytme ødelægges.

Når det er sagt synes jeg det er udmærket om tung trafik kan undgå at bremse ned, og efterfølgende accelere op --- ud over lavere brændstofforbrug giver det også mindre støj.

  • 0
  • 0

"Også bilerne og cyklerne, der ikke er særligt begunstigede som busserne, har draget nytte med 20 procent kortere rejsetid."

Men det lyder som om det ikke stod der da de tidligere kommentarer blev skrevet. Har ing.dk opdateret artiklen uden at skrive det? I så fald er det dårlig journalistik.

  • 1
  • 0

Hverken Politikken eller Ing nævne hvilke 10 lyskryds der er tale om?

(I politikken nævnes godt nok Gasværksvej/Istedgade og Skelbækgade/Sønder Boulevard men her kører hverken 1A, 4A eller 18 og det er så også på Vesterbro).

  • 1
  • 0

Vi skriver i dag 2014.
Lyskryds sluger utrolige mængder energi (Biler som stopper for igenting), tænk at man først har kikket på det nu. Jeg var ude at køre i nat, det måtte jeg stoppe i 4 lyskryds uden tværgående trafik.
Hver morgen cykler jeg på arbejde, hvor jeg passerer 4 lyskryds også uden tværgående trafik. Måske disse 4 lyskryds ikke skulle skifte så ofte. Simpel programmering.
Andre lande lader det gule lys blinke on natten, så man kan se der er et lyskryds og skal sætte farten ned, men ikke nødvendigvis holde stille.
Tænk hvor er vi dygtige.................................

  • 2
  • 0

Jeg tror det er er rigtigt - min tanke med fokus på cyklister og fodgængere var - om disse nu, på sidevejene, skulle vente ekstra tid fordi en ""diesel osende tom bus"" skulle have grønt lys. Hvis der er 3-5 i bussen - får den så også grønt lys frem for 10 cyklister på en sidevej ?

NB: Er der ændret på "time total tiden" for grøntlys til bussen ?

  • 1
  • 2

Hver morgen cykler jeg på arbejde, hvor jeg passerer 4 lyskryds også uden tværgående trafik. Måske disse 4 lyskryds ikke skulle skifte så ofte. Simpel programmering.

På min vej (i provinsen) til arbejde er der nogle lyskryds som "går i rødt", det vil sige rødt for alle retninger hvis der ikke er observeret nogen trafik (vist via følere i kørebanen). Når der så registreres en trafikant kan lyst umiddelbart skifte til grønt. Virker fint - kræver blot lidt tilvænning at lyset bliver rødt, og kort efter grønt igen :-)

  • 2
  • 0

... spørger Lasse Gagnér om. Det er bl.a. på strækningen fra Toftegårds plads ad Vigerslev Alle til Vigerslevvej.

Henning Larsen refererer til lande hvor man sætter gult blink på om natten. Det burde vi også gøre her, da det betyder at man ikke behøver at stoppe helt op og vente når der ikke er tværgående trafik.

For nogle år siden var der en MEGA strømafbrydelse på Sjælland hvor alt gik i sort. Det interessante var, at trafikken i København gled helt gnidningsløst uden ulykker og uden trafikpropper. Der var simpelthen ingen spildt ventetid ved lyskurvene. Jeg mener, at man i Holland har gjort et tilsvarende forsøg i en by med at slukke alle lyskurve. Det betød at trafikken kørte gnidningsløst uden unødvendige stop.

Så måske man skulle gentænke hvordan man vil afvikle trafikken.

Noget andet er, at der er og har været et politisk ønske om at begrænse trafikken og gøre det besværligt at være bilist i København. Det er altså ikke alle (især EL!) der ønsker gnidningsløs trafikafvikling i København.

  • 1
  • 0

Jeg mener, at man i Holland har gjort et tilsvarende forsøg i en by med at slukke alle lyskurve. Det betød at trafikken kørte gnidningsløst uden unødvendige stop.

Så måske man skulle gentænke hvordan man vil afvikle trafikken.

Hvis man laver den "hollandske" model kræver det at krydsene bliver korrekt afmærket, og at billisterne lærer at bruge vigepligtsreglerne --- jeg tænker på afmærkning med/uden hajtænder/skilte og deraf følgende ubetinget-/højre-vigepligt.

Og så er der lige en opgave med at vælge typen af vigepligt i krydsene:

Hvis man lader en vej være "hovedvej" og de andre får ubetinget vigepligt fås en lang racerbane hen ad hovedvejen, da der ikke er fare for at billisterne skal bremse for rødt, og de andre skal altid holde tilbage.

Hvis man lave højrevigepligt får man derimod en hastighedsdæmpende effekt (under forudsætning af at trafikanterne agter at overholde deres vigepligt), idet alle trafikanter skal nedsætte hastigheden når de nærmer sig et kryds, da de ikke kan vide om det er dem selv, eller andre trafikanter, der skal holde tilbage. Systemet er faktisk udmærket i (villa)kvarterer, hvor der ikke umiddelbart er "store" veje - det har jeg selv set i en tysk forstad.

  • 0
  • 0

Overskift: "Kameraer i lyskryds hjælper bussen med over for grønt".

Når man så læser selve artiklen fremgår det at kameraerne IKKE bliver anvendt til at hjælpe busser med over for grønt. Til gengæld er det GPS der bliver anvendte til at hjælpe busser med over for grønt.
Citat: "I projektet bliver der taget særligt hensyn til busserne gennem GPS-signaler, der lader trafiklyset vente med at skifte til rødt, til en bus er kommet med over."

Så busprioriteringen har altså intet med kameraernes funktion at gøre. Uden kameraer ville busserne stadig kunne være prioriteret på samme måde via GPS-delen alene.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten