Kameracomputer i bilen vækker søvnige bilister

Nu er der hjælp på vej til døsige bilister, der sidder og nikker med hovedet i deres varme bil midt om natten på den lange lige landevej.

Det tyske forskningsinstitut Frauenhofer har udviklet et elektronisk system, der kan opdage, når føreren af bilen er ved at falde i søvn og vække ham.

Systemet fungerer ved, at fire til seks små kameraer filmer førerens ansigt og øjne. Ud fra de data afgør kameraerne og computeren, om føreren er ved at falde i søvn, ved at se på, hvordan øjnene bevæger sig, og hvor de kigger hen.

Anordningen er på størrelse med en tændstikæske og har fået navnet Eyetracker.

Udviklerne hævder, at øjensporeren kan bruges til en stribe forskellige formål, men det mest oplagte er at holde et vågent øje med søvnige bilister.

Ifølge udviklerne er hele anordningen på størrelse med en tændstikæske, og den kan uden problemer installeres i en hvilken som helst bil, ny som gammel. Systemet kan endda fungere uden at skulle kalibreres først.

Forskningsinstituttet oplyser dog ikke, hvor pålideligt systemet er, eller hvor meget det kommer til at koste.

Rådet for Sikker Trafik vurderer, at 20 procent af alle dødsulykker i trafikken sker, fordi føreren af en bil har været for træt til at køre og måske ligefrem er faldet i søvn bag rattet.

For mange søvnige danskere kører bil

Havarikommissionen for Vejulykker undersøger, hvordan det kan blive mere sikkert at køre bil på de danske veje blandt andet ved at studere, hvad der er sket, når en bilist er kørt galt. Formanden for kommissionen Sven Krarup Nielsen er positivt indstillet over for teknologier, der kan ruske op i søvnige bilister.

»Selve ideen med at finde ud af, om føreren er træt og ikke burde køre bil, det er en god idé,« siger han med henvisning til at mange danskere hvert år dør i trafikken på grund af søvnige bilister.

Han mener, at danskerne ikke er gode nok til at lade bilen stå, når øjenlågene er blevet for tunge.

»Det, der kunne være rigtig godt, er at give trafikanterne et signal om, at nu er det på tide at holde en pause eller slet ikke køre længere. For det er de rigtig dårlige til selv at gøre,« siger han.

Vil risikoen ved at bruge computere, der vækker søvnige bilister, ikke være, at man fjerner bilisternes ansvar for selv at bedømme, om de er for trætte til at køre bil?

»Det problem har vi altid, når vi begynder at bruge teknologi til at hjælpe trafikanterne, og det skal vi selvfølgelig tænke over, men vi kender jo masser af teknologiske løsninger, som trods alt totalt set har gjort situationen bedre,« siger han.

Dansk søvnpilot

Den tyske øjensporer er langtfra den første anordning, der forsøger at holde øje med trætte bilister. For eksempel er der allerede et dansk produkt på gaden, som går under navnet Anti Sleep Pilot.

Den danske søvnpilot tester med jævne mellemrum, om føreren er vågen, ved at give en biplyd, som føreren så skal reagere på ved at trykke på apparatet. Søvnpiloten måler ikke noget på føreren, men baserer sine bip på en algoritme beregnet ud fra oplysninger om blandt andet søvnmønstre.

I modsætning til øjensporeren skal søvnpiloten dog kalibreres til hver enkelt bruger. Hver person, der kører i bilen, skal således indtaste nogle oplysninger om sig selv, før systemet virker.

Eyetrackeren bliver vist frem for offentligheden første gang på en messe i Stuttgart i november, så der er formentlig et stykke vej endnu, før den første søvnige bilist bliver reddet fra at køre galt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne også indbygge en slidse som kørekortet skal placeres i, og hvis føreren fortsætter sin bevidstløse kørsel, makulerer den kørekortet og smider bilnøglen væk. Som bonus kunne makulatoren måske også ordne mobiltelefonen for de mobilsnakkere som er et endnu større problem.

  • 0
  • 0

Danskere er kendt for deres højtlydende snorken, så man kunne bare anbringe en mikrofon ved rattet og en forstærker med relæ-udgang, som cutter tændingen/brændstofpumpen. :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten