Kalashnikov lancerer elbil: Vil være Teslas store konkurrent
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kalashnikov lancerer elbil: Vil være Teslas store konkurrent

Kalashnikovs prototype-elbil (billedet) er designmæssigt baseret på en sovjetisk hatchback fra 1970’erne ved navn »Izh Kombi«. Illustration: kalashnikov.media

Den russiske våbenproducent Kalashnikov, der er mest kendt for automatriflen AK-47, har meldt sig ind i kampen om super-elbiler – med en ambition om at konkurrere mod Tesla. Det skriver BBC og The Guardian.

Torsdag løftede de sløret for en ny elbil – en prototype – på forsvarsudstillingen ARMY-2018 uden for Moskva. Prototypen hedder CV-1. Den er lyseblå og gennemgående retro: Modellen er nemlig inspireret af en gammel sovjetisk hatchback fra 1970’erne kaldet »Izh Kombi«.

»Banebrydende komponenter«

Elbilen har ifølge Kalashnikov-koncernen en maksimal kraft på 500 kW og en rækkevidde på 350 kilometer på en opladning. Kalashnikov siger selv, at de har udviklet banebrydende komponenter til »super-elbilen«, blandt andet en »revolutionerende« vekselretter, der omsætter jævnstrømsenergi til vekselstrømsenergi.

»Den her teknologi vil lade os være på linje med globale elbilproducenter som Tesla og konkurrere med dem,« meddelte virksomheden ifølge Sputnik, et statsejet russisk nyhedsbureau.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tror ikke det bliver det store salg i vesten, ligner et nostalgiflip fra tilbage i koldkrigstiden, men vil måske sælge ok i de gode gamle beton-kommunistlande!

  • 12
  • 6

Så er det faktisk heller ikke værre.
Vis og kun vis - at den nu kører godt og nogenlunde lever op til bla. holdbarhed og rækkevide. Så er den da ikke voldsomt meget grimmere end så mange andre gamle biler der futter rundt.
Desuden er den yngre generation faktisk svært tiltrukket af retro design - som f.eks den grønne plysmåtte omkring toilettet osv.
Hvis den nu er hamrende nem at skrue på, nogenlunde komfortabel og ellers bare rimelig driftstabil. så har de da i det mindste et nogenlunde udgangspunkt til udvikling. Og desuden er det altid noget at de forsøger i stedet for at gøre ingenting.
Tesla'en er ifølge flere mekanikere jeg har talt med - også et ganske gammelt design i flere mekaniske aspekter. Men det er faktisk ligegyldigt. De fleste normale mennesker har alligevel meget begrænset viden omkring hvad der gemmer sig under hjelmen af de fleste biler.
Det handler om at producere et fornuftigt produkt, som udgangspunkt. Toyota's historiske firhjulstrækker, som den dag i dag, stadig køre pålideligt, der hvor en mekanikker ikke ligger på hvert gadehjørne - har heller ikke flyttet sig meget hvad angår design siden 80'erne.
Det er jo bare en prototype og i begyndelsen især, kommer der jo alt mulige salgsgas ud over disken, for at sparke projektet i gang.
Lad os nu bare håbe at det sætter lidt ekstra gang i udviklingen og produktionen af elbiler generelt - så vi langsomt men sikkert kan komme videre.

  • 21
  • 3

Mon ikke de alligevel skal gentænke lidt...

Ser hellere ikke for godt ud i forhold til sikkerhed for fodgængere. Og så er det nok ikke lykken medmindre de har fået skjult en hel del moderne funktioner i det retro design.

  • 5
  • 1

Helt seriøst er det her da en and. Ca. ingen nyheder om denne Lada med LED-lys og originale dørgreb er mere end to døgn gamle. Kom nu.

  • 8
  • 4

En and

Helt seriøst er det her da en and. Ca. ingen nyheder om denne Lada med LED-lys og originale dørgreb er mere end to døgn gamle. Kom nu.

Det tror jeg også.
Desværre
Den ligner en Austin Maxi.
Vi havde en 1750 Maxi og det var den bedste i den perlerække af vrag min løn tillod os indtil forbroen brækkede stående foran Bilka.
Citroen Mehari,Folkevogn 1600 Stationcar,5 Allegro St car,tre Maxier og en Princess.
Fik bedre løn udenlands og købte eneste fabriksnye bil, en ny Punto som gik 666666 km uden vrøvl bortset fra ny toppakning da min yngste lige havde fået kørekort.
Og en bytter gearkasse samtidig.
Dernæst en 250000 km BMW625I som gik yderligere 400000 før topstykket revnede.
Talte med en af drengene og vi blev enige om at Maxierne var bedst.
En el Maxi fra Fiat Fabrikken i Togliatograd med 500000 på klokken ku nemt få husly her hos mig.

  • 3
  • 4

Uanset designet, kunne jeg godt tænke mig at prøve en retro med næsten 700 HK - med nogen forsigtighed forstås ; o)

Prisen??

  • 0
  • 0

Det svarer til at hver ny benzinbil er en konkurrent til Audi...
Hold nu op med at alle elbiler er i konkurrence med Tesla.

Alle elbiler er i konkurrence med benzin og i diesel i nogenlunde samme klasse af luksus og pris.

  • 21
  • 1

Hvis det er en and, så er Kalasnikov med på spøgen

Mere præcist:
Ejerne af domænet kalashnikov.media ser ud til at være med på spøgen.

Men hvis du går ind på Kalasnikovs hjemmeside kalashnikov.com, så vil du se, at der her linkes til en.kalashnikov.media som en underside. Og her findes historien altså som en.kalashnikov.media/photo/technology/kontsept-elektricheskogo-superkara-cv-1.

Deres elektriske motorcykel SM-1, ser mere ud til at være brugbar.

  • 2
  • 1

Elbiler har ikke behov for meget køling.
Det store luftindtag i næsen er led i et magneto-dynamisk
drivsystem uden roterende dele

  • 4
  • 2

Elbiler har ikke behov for meget køling.
Det store luftindtag i næsen er led i et magneto-dynamisk
drivsystem uden roterende dele

Til Gengæld er køleren en ret stor det af en bils identitet. Det er jo ikke sikkert at der er noget hul i den køler. Jeg troede egentligt ikke på på teslas design uden en køler, men jeg tog fejl og nu har s modellen sin helt egen identitet.

Jeg syntes denne firkantede el-bil er et tiltrængt frisk design pust, med sin kraftige 70 og 80 inspiration. Hvis man vil skille sig ud fra mængden er det da lige præcis den her bil man skal købe. Og det er der masser af bilkøbere der gerne vil, bare sæt prisen lidt højt.
Håber den får et super corny brunt/velour/chrome cockpit med masser af analoge ure og kontakter.

  • 2
  • 0

Med de spaghetti stolper i siderne vil køretøjet ikke få 1 stjerne i NCAP test
Der er heller ikke plads til nummerplade medmindre man sætter den fast med strips på kølergrillen
Blink der kan ses fra siden findes heller ikke.
På en måde er den flot og da det tiltrækker lidt opmærksomhed er det nok mere kattevideoer den konkurrerer med.

  • 4
  • 2

Ideen er interessant nok, men derudover ligner det mest en billig omgang fra PR fra Kalashnikov. Der er ikke ikke brugt mange timer på det bildesign. Kun fronten er tilpasset en smule, derudover er den blot sænket og påsat alt for brede fælge, der gør at den dårligt kan dreje ... altså medmindre den har pneumatisk affjedring, der hæver sig a la de gamle citroener.

Jaguar har også tænkt sig at el-retrofitte en gammel klassiker:
https://arstechnica.com/cars/2018/08/want-...

  • 2
  • 0

Husk det er en prototype der vises frem, det færdige produkt bliver næsten altid udvandet lidt.

Tag stolperne kan sagtens være stærke nok til at holde vægten, min gamle Saab havde tyndere stolper end nærmest alle andre biler, men stadig nogle af de stærkeste og her er der 4 på hver side, istedet for de normale 2-3.

Nummerpladen behøves ikke forand i rigtigt mange lande, men hvis der skulle være plads til en, kunne man bare gøre som Alfa og sætte den i den ene side.

Personligt syntes jeg den er flot og anderledes, og havde ikke noget imod at køre i den, hvis den overholder sikkerheds krav og er nogenlunde på højde med europæiske biler, hvad angår kvalitet og holdbarhed.

  • 0
  • 3

Modellen vil fås i følgende udstyrspakker:

DeLuxe: indeholder sidespejl (valgfrit monteret på fordør eller fremme på forskærmen), bakspejl, blinklys, tågelygter og cigartænder (bemærk reduceret hastighed og rækkevidde ved anvendelse af elektrisk ekstraudstyr).

Sport: Fodbold i bagruden

Næste år lanceres model X, baseret på Lada Niva 1977.

  • 2
  • 3

Retrodesignet på prototypen kan sagtens være for at undgå at afsløre designet på den endelige model. Andre bruger ekstremt futuristiske designs på deres prototyper, så hvorfor ikke gå den anden vej, når der alligevel ikke er nogen, der tror på, at produktionsmodellerne ser ud ligesom prototyperne?

  • 0
  • 0

Designet er mere tiltalende end de øvrige el biler jeg har set...
Det er endda bedre end Teslas... men jeg er så også vild med retro design.
Rigtig mange el biler er en design katastrofe som jeg ville være flov over at blive set i....
Selv en fiat multipla er kønnere end de fleste el biler... Jeg er enig med Thorbjørn angående denne el bil...

  • 1
  • 4

Kalashnikov som jo står bag AK47 blev nok mødt med den samme skepsis da de introducerede den første version af AK47.
I dag er AK47 et af de mest udbredte produkter der er blevet produceret med og uden licens, næsten uændret, over hele jorden i over 70 år..
Produktet er pålideligt det virker altid ligegyldigt hvilke strabadser og prøvelser man udsætter den for.
Kunne det ikke være fedt at have sådan en bil ?

  • 3
  • 1

Køn er den ikke, men stadig flottere end en Tesla eller en Audi. Heldigvis er smag forskelligt. Eller desværre må man nærmere sige i disse dage hvor biler ligner hinanden, medmindre man køber noget smart som en Alfa 159 eller andet der skiller sig ud.

  • 1
  • 6

at Kalasnikov har ønsker om at gå ind på elbilmarkedet -

MEN den viste mock up har intet med det at gøre - det er ikke en bil, der kan køre. Man leder forgæves efter videoer, der viser andet end modellen stående på standen. Hvis man ser på forhjulene, er det også indlysende, at de ikke kan dreje - med kun få mm mellem dæk og skærm.

Min tanke er, at de har shinet et gammel karosseri op, sat nogle LED lamper og nogle smarte hjul på, for at se, om der er interesse / funding til et projekt. Jeg tror ikke, Elon Musk er rigtigt nervøs ;o)

Mvh Flemming

  • 7
  • 0