Kageproducent reddede fabrikken med automation
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kageproducent reddede fabrikken med automation

Illustration: Bjørn Godske

Antallet af medarbejdere er faldet fra 460 til 250 – men det er immervæk et mindre fald, end hvis hele fabrikken var lukket og flyttet til udlandet.

Den fare var meget overhængende i 2011, hvor kageproducenten Bisca på Møn var i dyb krise, fortæller produktionsdirektør Jesper Ahrenkiel:

»Vi tjente ingen penge, og kravet var, at enten så effektiviserede og automatiserede vi, eller også flyttede produktionen. Vi valgte at stå sammen som organisation og gik i gang med at gennemgå alle processer,« fortæller han.

Det førte til en hel række af tiltag, hvoraf mange skulle nedsætte energiforbruget og omstrukturere organisationen. Og så blev hele produktionsprocessen grundigt gennemgået. For uden en effektiv kageproduktion var der ligesom ikke rigtig nogen virksomhed.

Som så mange andre danske virksomheder kæmpede Bisca med lønniveauet, som lå markant højere end i nabolande som Polen, Tyskland og Sverige:

»Så vi fokuserede primært på steder, hvor vi havde meget manuelt arbejde, hvilket først og fremmest ville sige i vores pakkeri,« siger Jesper Ahrenkiel.

Det førte til indkøb af de første delta-robotter, hvilket vil sige robotter, som ved hjælp af tre arme lynhurtigt kan tage kagerne, som lige er kommet ud af ovnen, og placere dem i kagebakker.

Automation fastholder job

Hele processen frem til i dag har krævet investeringer på over 30 mio. kroner og ført til en væsentlig reduktion af medarbejderstaben. En del af reduktionen var robotternes skyld, og en anden del skyldtes, at virksomheden samlet set lagde arbejdsprocesser om, så det blev muligt at gennemføre det samme med færre ansatte. Men Jesper Ahrenkiel ser ikke længere et behov for at blive færre, måske tværtimod:

»Hele formålet med at indføre robotter har jo været at gøre os mere konkurrencedygtige, så vi får mere kapacitet og flere ordrer. Derfor skal de fem medarbejdere, der har stået i pakkeriet, måske bare arbejde med noget andet eller på andre tidspunkter,« siger han.

Ifølge en ny undersøgelse fra IDA ligger automationsgraden i de små og mellem­store virksomheders pakkerier lavere end andre steder, og det kan Jesper Ahrenkiel godt genkende. Derfor står der også øverst på ønskelisten over nye projekter et pakkesystem, der er i stand til at plukke enkelte kasser fra paller og samle dem i blandede leverancer til kunderne. Sådanne systemer er dog noget af en økonomisk mundfuld for en mellemstor virksomhed som Bisca:

Læs også: Virksomheder mangler tid til at automatisere

»Men vi kan se, at teknologien bliver billigere og billigere, og vores behov for at kunne forsyne kunderne med tilpassede produkter stiger. Når de to kurver nærmer sig hinanden, må vi overveje, om det kan betale sig,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

....antager jeg. Mange der rager lidt overgennemsnittet arbejder i udlandet og de af dem som stadigt er tilbage i Polen skal have de samme lønninger som her. Så fidusen er til at oveskue ved, en udflytning. Sprog er et stort problem. Jeg har erfaring med polakker her tillands. De er ikke bange for at lave noget, når de har forstået opgaven, men det tager tid med en blanding af gebrokkent tysk og engelsk samt fingersprog og visuelle demonstrationer som er nødvendige, for at undgå fejl.

  • 2
  • 4

Men der er efterhånden mange producenter der har lavet fabrikker i Polen.
Senest har jeg set Bosch opvaskemaskiner hvor der står Made in Poland, og Samsungs hvidevarer hvor der også står made in Poland på.
Jeg mener også Philips har lavet en fladskærmsfabrikation (altså selve skærmen) i Polen, som også producerer til mange andre TV fabrikanter.
Så noget må der jo være at hente økonomisk. Indtil de også vil have lidt mere for deres arbejde.

  • 2
  • 0

Bjarke Mønnike
Jeg kan absolut ikke genkende dine erfaringer...

Jeg er ofte selv i Polen på en fabrik, alle ingeniørerne og teknikere taler meget fint engelsk (husk at den største antal udenlandske minoritet i London er Polakker)
Operatørerne taler typisk kun Polsk, men det gør intet da jeg let for oversat fra min Polske ingeniør kollegaer hvis jeg skulle have nogle spørgsmål til en operatør i montage afdelingen.

Vores arbejdsinstruktioner bliver udarbejdet på engelsk og oversat til Polsk hvis den er udarbejdet i DK, Hvis den er udarbejdet i Polen bliver den ligeledes lavet Polsk og Engelsk.

  • 4
  • 0

Nu er det ikke teknikere og ingeniøre der står og styre maskinerne på en kage fabrik men ganske alm. ufaglærte og der kan sproget være et stort problem. Et andet problem der kan være årsagen er kvalitetsstyring at polakerne ikke nødvendigvis har samme forståelse af hvilken kvalitet der er påkrævet bla. pga sproget. For hvornår er en småkage f.eks den rette gyldene farve? tro mig det er langt fra bare lige at vurdere.

Mit bud er at det man spare i løninger sætter man til i kvalitetskontrol og tilsvarende opfølgning af at sikre produkterne, for nej polakerne både kan og vil arbejde ingen tvivl om det men udgangspunktet for kvalitetsvurderinger og opfattelse er ikke det samme som her i DK.

  • 2
  • 0

Det er godt, at nogle danske fabrikker omsider finder ud af, at vi kan kun kan konkurrere hvis vi automatisere. I mange år, har man ment at det eneste vi kunne konkurrere på, var at sende job'ene ud af landet. Fordelen, ved at have en automatisk fabrik i Polen, eller i Kina, er ikke stor. Automation har mange fordele, f.eks. er muligt at opnå mere ensartet produktion.

  • 5
  • 0

Hos visse kommentatorer, at man beskæftiger sig mere med den Polske arbejdskraft, fremfor de positive effekter ved automatiseringen herhjemme af de eksisterende produktionslinjer ?

Er der en eller anden dagsorden i det ?

  • 2
  • 0

Man kan diskutere om det et hensigtsmæssigt med produktion i Polen; men læs dog hele artiklen.
Der står faktisk intet om at Bisca har været på vej til Polen,
Kun billedteksten omtaler et helt andet firma, som har været på vej til Polen.

  • 1
  • 0

.....Jeg kan give Jesper Ahrenkiel er at overveje emballagestørrelserne nøje, hvis Bisca
ønsker at anvende robotter til pakning af paller med blandede varer

Jeg arbejdede på Tuborg mens jeg læste og der arbejdede man med at få løst
pakningen af paller med blandede varer, sodavand, øl, hvidtøl og fadølsfustager med
alle på en palle til de enkelte depoter med palle maskiner.
Det lykkedes ikke, mens jeg var der og jeg ved ikke om det er lykkedes i dag.

Men i stille stunder har jeg leget med tanken. Jeg mener at årsagen dengang at det ikke lykkedes
skyldes at sodavandskasser og ølkasser havde forskellige størrelser og hvidtøls kasser og ølfustager ikke havde størrelser og mål der harmoniserede med ølkassernes.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten