Kæmpekranernes rige: Her løfter de borerigge og skibe
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kæmpekranernes rige: Her løfter de borerigge og skibe

PLUS.
Flydekranen Sleipnir er opkaldt efter Odins hest, som vi på dansk kalder Sleipner. Den bliver verdens største flydekran med to kraner, der hver kan løfte op til 10.000 ton. Otte pontoner bruges til at løfte og sænke fartøjet og stabilisere det under løft. Sleipnir og dens 400 mand store besætning kan opholde sig 50-60 dage til havs uden at komme i land. Illustration: Benjamin Lund

Singapore er et globalt centrum for shipping. Vi besøger den gigantiske servicestation for tusinder af skibe.

Martijn Wijdeveld står i den sparsomme skygge fra et stillads på verdens største flydende kran, Sleipnir. Den tropiske middagssol får kedeldragterne til at klæbe til ben og arme, og rundt om ham lyder drøn fra stål, der møder stål, og en susen fra Sleipnirs maskiner. I havet bag ham ligger hundreder

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

af skibe i horisonten og venter på adgang til havnen i Singapore, porten til Sydøstasien. »Dækket virker som en radiator på dette tidspunkt af dagen,« siger projektlederen fra den hollandske marineentreprenør Heerema, i hvis flåde af konstruktions- og kran­fartøjer Sleipnir kommer til at indgå, når den er færdig til april. Flydekranens første opgave bliver installation af gasplatforme i Midd...