Kæmpebusser skal løse Kinas transportproblemer

Det er tid til at tænke anderledes, hvis man skal løse de omfattende transportproblemer i de store kinesiske byer. Det drejer sig især om Beijing og Shanghai, hvor køerne blot vil blive endnu længere, hvis man indsætter flere busser vil blot give flere trafikproblemer, ligesom konstruktion af nye metroer er dyrt og tidskrævende.

Derfor skal der nu eksperimenteres med kæmpebusser, der er så store, at almindelige personbiler kan køre under dem, skriver internetmediet China Hush.

Det er firmaet Shenzhen Huashi Future Car-Parking Equipment Ltd. Co., der står bag projektet, hvor ideen er at udnytte den plads, der findes op til de mange gangbroer, der findes over storbyernes hovedfærdselsårer.

Trafikken glider under den 4,5 meter høje bus, der vil kunne rumme 1.200-1.400 passagerer. (Foto: China Hush) Illustration: China Hush

Busserne får en højde på 4,5 meter, og passagerer stiger ind på første etage, mens biler på under to meter i højden kan køre under bussen. Da busserne går i højden, har firmaet bag busserne valgt at kalde dem 3D Fast Bus.

Pris: 11 mio. pr. kilometer

Hver bus vil få en kapacitet på 1.200-1.400 passagerer. Busserne, der er elektriske, vil få en tophastighed på 60 km/h og vil delvist blive drevet af solceller.

Konstruktion og modifikation af veje, således at de kan trafikeres af busserne, forventes at koste omkring 450 mio. kr. for en strækning på 40 km. Ifølge China Hush inkluderer dette også prisen på en bus.

Det er planen at begynde ombygning af 186 km vej i Beijings Mentougou-disktrikt omkring årsskiftet.

Dokumentation

China Hush: Artikel og video om busprojektet

Emner : Busser
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så skal vi passe på når vi vil over i de 2 inderste vognbaner på motorvejen, og i øvrigt placere os til frakørsel i god tid, hvis bilerne i de 2 yderste baner også kører omkring 60kmt må vi køre i tunnelen under bussen i længere tid.

  • 0
  • 0

Hvordan er det lavet, mht. sikkerhed

Der monteres kraftige stålbuer, du kører under dem og bussen skræver over dem, det skulle give spillerum nok.

Jeg er lidt betænkelig ved de kraftige stålpæle til buerne som monteres mellem vognbanerne, se det sort/gulmalede eksemplar modsat kørselsretningen for bussen.

  • 0
  • 0

Det er sgu' da kreativ tænkning der vil noget.

Men en bus med en kapacitet på 1200-1400 passagerer i kun et lag ?

Selv om det er kinesere må hver bus blive næsten 300m lang ?

Det ligner at bussen i virkeligheden kører på en slags skinner, så er det i virkeligheden en slags højbane ?

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Selv om det er kinesere må hver bus blive næsten 300m lang ?

Jeg får det til omkring 80m lang, det oplyses at bussen er 6 meter bred, det giver en passagekabine på 6*80=480m²

Det ligner at bussen i virkeligheden kører på en slags skinner, så er det i virkeligheden en slags højbane ?

I teksten til videoen står at skinner kan reducere energiforbruget med 30%, men udgangspunktet er en bus.

  • 1
  • 0

Det er sgu' da kreativ tænkning der vil noget.

Kineserne kan åbenbart også være kreative, så der røg vores sidste chance for at have et forspring :-)

Jeg kan dog dokumentere at jeg beskrev en sådan bus i en rapport fra begyndelsen af 1990'erne

  • 0
  • 0

Jeg kan dog dokumentere at jeg beskrev en sådan bus i en rapport fra begyndelsen af 1990'erne

Jeg tror HT kørte med tilsvarende ledbusser i 1990'erne, det nye er 4 led i stedet for 2 (eller intercitytoget som har endnu flere), og så tilstrækkelig frigang under bussen så det kun er bussens sider der optager plads på vejen, skinner og trolley havde vi også i sporvognene, og evakueringslidskene er lånt fra flyindustrien.

  • 0
  • 0

Har aldrig rigtig forstået den her omtalte skinnefaktor,men da jeg forleden kørte fra Thyborøn til Lemvig begyndte jeg at forstå at det er en negativ ting som betyder at skramlet selv på en meget velholdt jernbane (Vi kan jo ikke have at giftexpresserne til Harboøre vælter) slingrer værre end linie 10. Jeg tror vore kinesiske venner skal starte med at studere søsyge.To en halv meter op på sideben som ikke kan blive smalle nok.They are in for a nasty surprise.

  • 0
  • 0

Nu har letbanen nået de højder mange tror en alm letbane også kan båret oppe af varm luft og floskler. Denne udgave kræver efter billedet at dømme omkring 8 m i bredden. En normal vejbane er ca 3,5m.og med lidt plads til Hjul -strøm, uha mm. Et ret stort monstrum. Jeg vil hellere bevæge mig i et mindre køretøjer på størrelser fra småbiler til minibusser, som størstedelen af persontrafikken betjenes af. Og så førerløst komfortabelt med op til 120 km/ tim i gennemsnit i byen i ca. samme højde med en RUF. Palle jensen bør ikke se kæmpebussen som en konkurrent til RUF. Det vil være som at sammenligne et bumletog med en limousine. Man kan blot undre sig over vor manglende politiske handlekraft.

  • 0
  • 0

"Konstruktion og modifikation af veje, således at de kan trafikeres af busserne, forventes at koste omkring 450 mio. kr. for en strækning på 40 km. Ifølge China Hush inkluderer dette også prisen på en bus."

450 mio Kr. for udbygning og ombygning af 40km vej igennem et tæt befolket og trafikeret område af Beijing, samt udvikling af et stk. monsterbus...

Vi må nok se os slået på samtlige fronter her venner. Kineserne ka´ det skidt med prispres.

  • 0
  • 0

udbygning og ombygning af 40km vej igennem et tæt befolket og trafikeret område af Beijing, samt udvikling af et stk. monsterbus...

Det der koster må være elektrificering, terminaler, og bussen.

Ombygning af vejen består primært i lidt maling til striber.

Vi må nok se os slået på samtlige fronter her venner. Kineserne ka´ det skidt med prispres.

Ja, prøv du bare at opbygge en tilsvarende kapacitet med RUF i et tilsvarende område, alene det at gemme de RUFér væk midt i en storby, svarende til passagererne fra en enkelt bus, og se hvor langt du kommer med 450 mio kroner.

  • 0
  • 0

udbygning og ombygning af 40km vej igennem et tæt befolket og trafikeret område af Beijing, samt udvikling af et stk. monsterbus...

Det der koster må være elektrificering, terminaler, og bussen.

Ombygning af vejen består primært i lidt maling til striber.

Vi må nok se os slået på samtlige fronter her venner. Kineserne ka´ det skidt med prispres.

Ja, prøv du bare at opbygge en tilsvarende kapacitet med RUF i et tilsvarende område, alene det at gemme alle de RUFér væk midt i en storby, svarende til passagererne fra en enkelt bus, og husk at inkludere op mod 1.000 RUF i projektet.

  • 0
  • 0

Hvis de kan lave det for den pris, kan samtlige danske vejentreprenører se sig om efter nyt arbejde. En ret ny byvej med 1 spor i hver retning, helt ukompliceret fra Bruuns til Ringgaden i Århus - 1,6 km kostede ca 37 mio.Motorveje er betydeligt dyrere. den nye projekterede udvidelse ved Roskilde på 11 km kommer til at koste et godt stykke over 2 mia. Så Benny , du må hellere fået studeret projekt RUF KBH beregninger vedr. anlægs- og driftbudget. DET er økonomi, der basker. Ja, og så er skinnen kun 85 cm bred

  • 0
  • 0

Palle Jensen bør ikke se kæmpebussen som en konkurrent til RUF. Det vil være som at sammenligne et bumletog med en limousine.

Jeg kan berolige John med at jeg ikke anser den som en konkurrent.

Som en kreativ ide er den spændende. Den var blandt de mange ideer, som jeg valgte fra i den periode hvor jeg brainstormede forud for RUF offentliggørelse.

  • 0
  • 0

Så Benny , du må hellere fået studeret projekt RUF KBH beregninger vedr. anlægs- og driftbudget. DET er økonomi, der basker. Ja, og så er skinnen kun 85 cm bred

Problemet er pladsmangel, og kæmpebussen er kun 6 meter bred, det er ligegyldigt at en RUF skinne kun er 85cm når RUFén rager ud over kanten for hvis du opsatte RUF kan der stadig kun blive plads til 2 RUF-skinner, med en meget lav kapacitet til følge.

Kæmpebussen kan følge en rute nogenlunde som en almindelig bus, den bruger kun sit space når den er der, den kan fungere tværgående og krydse andre ruter uden at udvide sit space, med en RUF sidder skinnesystemet der hele tiden og hvis RUFén skal krydse en vej skal den meget højere op ellers skal alt tværgående trafik begrænses til køretøjer med max 2 meters højde.

Husk at infrastrukturen til kæmpebussen er så billig for alle vejens øvrige installationer skal ikke ændres, og i tæt bymiljø er der rigtig mange broer og vejkryds.

Gad vide om de bygger bussen på en flyfabrik?

  • 0
  • 0

Problemet er pladsmangel, og kæmpebussen er kun 6 meter bred, det er ligegyldigt at en RUF skinne kun er 85cm når RUFén rager ud over kanten for hvis du opsatte RUF kan der stadig kun blive plads til 2 RUF-skinner, med en meget lav kapacitet til følge.

En maxi-ruf er 2 m bred og kører langt hurtigere end bussen kan gøre. Det gør at RUF systemet kan håndtere mange mennesker. Kapacitet er en kompleks størrelse. Man er nødt til at regne på et konkret eksempel for at vurdere det. En kæmpe bus med plads til 100.000 mennesker kan siges at have stor kapacitet, men den er alligevel ikke relevant. Ifølge www.ruf.dk/rufcom.exe kan et RUF netværk med maxi-ruf håndtere samtlige pendlere i København og med langt lavere energiforbrug end bilerne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten