Kæmpebusser skal løse Kinas transportproblemer
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kæmpebusser skal løse Kinas transportproblemer

Det er tid til at tænke anderledes, hvis man skal løse de omfattende transportproblemer i de store kinesiske byer. Det drejer sig især om Beijing og Shanghai, hvor køerne blot vil blive endnu længere, hvis man indsætter flere busser vil blot give flere trafikproblemer, ligesom konstruktion af nye metroer er dyrt og tidskrævende.

Derfor skal der nu eksperimenteres med kæmpebusser, der er så store, at almindelige personbiler kan køre under dem, skriver internetmediet China Hush.

Det er firmaet Shenzhen Huashi Future Car-Parking Equipment Ltd. Co., der står bag projektet, hvor ideen er at udnytte den plads, der findes op til de mange gangbroer, der findes over storbyernes hovedfærdselsårer.

Trafikken glider under den 4,5 meter høje bus, der vil kunne rumme 1.200-1.400 passagerer. (Foto: China Hush)

Busserne får en højde på 4,5 meter, og passagerer stiger ind på første etage, mens biler på under to meter i højden kan køre under bussen. Da busserne går i højden, har firmaet bag busserne valgt at kalde dem 3D Fast Bus.

Pris: 11 mio. pr. kilometer

Hver bus vil få en kapacitet på 1.200-1.400 passagerer. Busserne, der er elektriske, vil få en tophastighed på 60 km/h og vil delvist blive drevet af solceller.

Konstruktion og modifikation af veje, således at de kan trafikeres af busserne, forventes at koste omkring 450 mio. kr. for en strækning på 40 km. Ifølge China Hush inkluderer dette også prisen på en bus.

Det er planen at begynde ombygning af 186 km vej i Beijings Mentougou-disktrikt omkring årsskiftet.

Dokumentation

China Hush: Artikel og video om busprojektet

Kommentarer (16)

Så skal vi passe på når vi vil over i de 2 inderste vognbaner på motorvejen, og i øvrigt placere os til frakørsel i god tid, hvis bilerne i de 2 yderste baner også kører omkring 60kmt må vi køre i tunnelen under bussen i længere tid.

  • 0
  • 0

Hvordan er det lavet, mht. sikkerhed

Der monteres kraftige stålbuer, du kører under dem og bussen skræver over dem, det skulle give spillerum nok.

Jeg er lidt betænkelig ved de kraftige stålpæle til buerne som monteres mellem vognbanerne, se det sort/gulmalede eksemplar modsat kørselsretningen for bussen.

  • 0
  • 0