Kæmpe toglinje åbner i London: Skal fragte 200 millioner passagerer om året

De nye tog, som skal betjene linjen er 200 meter lange. Illustration: Crossrail

Tirsdag morgen lidt over seks åbnede den længe ventede Elizabeth Line i London.

Det skriver det britiske medie SkyNews, som omtaler toglinjen som et af de største europæiske infrastrukturprojekter.

Ifølge planen skal linjen hæve den samlede togkapacitet med 10 procent og den forventes at fragte 200 millioner passagerer om året. Til sammenligning havde metroen i København 73 millioner passagerer sidste år.

»Det her er et stort øjeblik for London og hele landet. Gør jer klar til moderne tog, trinfri stationer og reduceret rejsetid i både hovedstaden og Sydøstengland,« tweeter Londons borgmester, Sadiq Kahn, som selv var med, da det første tog afgik fra Paddington Station.

Toglinjen er opkaldt efter dronning Elizabeth, som også var mødt op til åbningen Illustration: Transport for London

35 milliarder over budget

Selvom åbningen begejstrede både borgmesteren og flere af de omkring 300 fremmødte togentusiaster, har projektet langt fra været problemfrit.

Først og fremmest er åbningen mere end tre år forsinket, og derudover er regningen for byggeriet vokset en del undervejs.

Byggeriet er gået 4 milliarder pund over budget, hvilket svarer til knap 35 milliarder danske kroner. Dermed er projektet endt med at koste 19 milliarder pund, svarende til omkring 165 milliarder kroner.

Ifølge Transport for London, som er byen transportmyndighed, giver projektet imidlertid en samlet samfundsøkonomisk gevinst på hele 42 milliarder pund til den britiske økonomi.

Ferringdon er en af de 10 nye stationer, der er bygget i forbindelse med Elizabeth Line Illustration: Crossrail

Nye moderne tog

Elizabeth Line skal betjenes af et sæt helt nye tog, som er specialdesignet til linjen og bygget i Derby af leverandøren Alstom.

Togene er 200 meter lange og har plads til 1500 passagerer. De har en topfart på omkring omkring 145 kilometer i timen og er forsynet med et intelligent system der styrer lys og temperatur, for at mindske energiforbruget.

Her ses de nye toge holde på Old Oak Common depotet som er bygget til linjen. Illustration: Crossrail

Den nye toglinje strækker sig samlet set over 100 kilometer og skal betjene 42 stationer, hvoraf 10 af dem er helt nye.

I alt er der ifølge BBC gravet 42 kilometer tunnel og omkring 10.000 mennesker har været involveret i det 13 år lange byggeprojekt.

Indtil videre er det kun dele af toglinjen som er åbnet, mens resten åbner senere på året.

Elizabeth Line går fra Reading i vest til Shenfield i øst. Flere steder er der tunnel f.eks. i udstikkeren til Heathrow Illustration: Crossrail

Se videoen om tunnelbyggeriet fra Crossrail, som har bygget Elizabeth Line

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dagens pedantiske rettelser (sorry!):

Navnet er ** Elisabeth Line**. Ikke Queen Elisabeth Line.

Og borgmesterens fornavn er Sadik. Ikke Sidik.

Der køres på alle strækninger, men driften er ikke integeret. Så hvis man skal hele vejen fra vest til øst skal man skifte tog på Paddington, og, hvis man skal ad den nordøstlige gren, skifte igen på Liverpool Street. Bond Street station er ikke færdig, så der kører toget igennem uden at stoppe.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten