Det kunne være interessant at erfare banelinjens (ikke "toglinjens") rute?
Tirsdag morgen lidt over seks åbnede den længe ventede Elizabeth Line i London.
Det skriver det britiske medie SkyNews, som omtaler toglinjen som et af de største europæiske infrastrukturprojekter.
Ifølge planen skal linjen hæve den samlede togkapacitet med 10 procent og den forventes at fragte 200 millioner passagerer om året. Til sammenligning havde metroen i København 73 millioner passagerer sidste år.
»Det her er et stort øjeblik for London og hele landet. Gør jer klar til moderne tog, trinfri stationer og reduceret rejsetid i både hovedstaden og Sydøstengland,« tweeter Londons borgmester, Sadiq Kahn, som selv var med, da det første tog afgik fra Paddington Station.
Selvom åbningen begejstrede både borgmesteren og flere af de omkring 300 fremmødte togentusiaster, har projektet langt fra været problemfrit.
Først og fremmest er åbningen mere end tre år forsinket, og derudover er regningen for byggeriet vokset en del undervejs.
Byggeriet er gået 4 milliarder pund over budget, hvilket svarer til knap 35 milliarder danske kroner. Dermed er projektet endt med at koste 19 milliarder pund, svarende til omkring 165 milliarder kroner.
Ifølge Transport for London, som er byen transportmyndighed, giver projektet imidlertid en samlet samfundsøkonomisk gevinst på hele 42 milliarder pund til den britiske økonomi.
Elizabeth Line skal betjenes af et sæt helt nye tog, som er specialdesignet til linjen og bygget i Derby af leverandøren Alstom.
Togene er 200 meter lange og har plads til 1500 passagerer. De har en topfart på omkring omkring 145 kilometer i timen og er forsynet med et intelligent system der styrer lys og temperatur, for at mindske energiforbruget.
Den nye toglinje strækker sig samlet set over 100 kilometer og skal betjene 42 stationer, hvoraf 10 af dem er helt nye.
I alt er der ifølge BBC gravet 42 kilometer tunnel og omkring 10.000 mennesker har været involveret i det 13 år lange byggeprojekt.
Indtil videre er det kun dele af toglinjen som er åbnet, mens resten åbner senere på året.
Se videoen om tunnelbyggeriet fra Crossrail, som har bygget Elizabeth Line
Det kunne være interessant at erfare banelinjens (ikke "toglinjens") rute?
ruten kan ses på Crossrails hjemmeside https://www.crossrail.co.uk/route/maps/
Dagens pedantiske rettelser (sorry!):
Navnet er ** Elisabeth Line**. Ikke Queen Elisabeth Line.
Og borgmesterens fornavn er Sadik. Ikke Sidik.
Der køres på alle strækninger, men driften er ikke integeret. Så hvis man skal hele vejen fra vest til øst skal man skifte tog på Paddington, og, hvis man skal ad den nordøstlige gren, skifte igen på Liverpool Street. Bond Street station er ikke færdig, så der kører toget igennem uden at stoppe.
Tja, bom bom, hvad er det man siger: ret en stavefej og du er garanteret at der vil være en fejl i rettelsen ... Borgmesterens fornavn er Sadiq.
Supplering af:
Navnet er ** Elisabeth Line**. Ikke Queen Elisabeth Line.
Lidt mere pedanteri:
Kære Alle. Tak for at gøre opmærksomme på fejlene. De er rettet nu.
Og jeg sættet et kort ind i artiklen, til fremtidige læsere.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard