Kæmpe summer at spare på at redde liv i trafikken

Over 700 millioner kroner, hvert eneste år. Så mange penge kan landets kommuner spare ved at gøre en ekstra indsats og skære antallet af døde og kvæstede i trafikken ned med 40 procent.

Det viser nye tal, som kom frem på Vejcenter Sjællands årsmøde for kommunernes færdselssikkerhedsudvalg i sidste uge.

Her fremlagde lektor Lars Bolet, Aalborg Universitets Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, et regnestykke, som viste, at de 13 nye storkommuner på Lolland-Falster, syd- og vestsjælland årligt kan spare 80 mio. kr. gennem den ekstra indsats, der reducerer omfanget af døde og kvæstede i trafikken med 40 procent.

Derved vil de være i overensstemmelse med Færdselssikkerhedskommissionen målsætning for 2012. Ifølge Stina Teilmann-Ibsen, der er leder af Vejcenter Sjælland, kan den kommunale besparelse uden videre overføres til hele landet.

Fidusen er, at mange af de initiativer, der kan redde liv, ifølge Lars Bolet, ikke koster noget.

»Desuden bliver mange af de penge, som vil skulle bruges, i dag brugt i sundhedssektoren. Pengene ligger der,« siger Lars Bolet.

Sidste år blev 860 mennesker enten dræbt eller kvæstet alene i den sydvestjællandske trafik. Efter kommunalreformen sidste år er kommunernes andel af ulykkernes samlede omkostninger vokset med faktor 2-3. Lars Bolet vurderer, at de 13 kommuners andel af omkostningerne til de 860 døde og kvæstede udgør 197,9 mio.kr.

Lavthængende frugter

I hele landet var trafikken i 2007 årsag til 409 dødsfald og 6.668 tilskadekomne. Efter en lang positiv udvikling er det en voldsom vækst i antallet af alvorlige trafikulykker. I forhold til 2006 kostede trafikken i 2007 100 flere liv og 150 flere kvæstede.

Indsatsen for at reducere antallet af dræbte og tilskadekomne med 40 procent og derved hente 80 millioner kroner årligt, anses for så relativt begrænset, at Karsten Nonbo, formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, karakteriserer det som »at gå efter lavthængende frugter«.

Rådene er enkle og mange af dem gratis, f.eks.: Fremlæg hvert kvartal en uheldsredegørelse for udvalget/byrådet, stedfæst alle uheld, lav trafiksikkerhedsrevision på alle vejarbejder og brug pengene, hvor de giver den største sikkerhedseffekt pr. brugt krone.

Desuden: Reservér de penge, der spares ved uheldsforebyggelse, til yderligere forebyggelse, tænk trafiksikkerhed ind i kommuneplanen og sundhedsplanen, gør trafiksikkerhed til en sag for alle sektorer og tillad ikke, at der skabes nye, farlige steder.

For at kommunerne kan få et bedre overblik over, hvor også de lettere uheld med cyklister og fodgængere sker, bliver sygehusenes registrering af uheld nu koblet sammen med politiets. Det fuldt udbyggede kommer system til at omfatte tre-fire gange så mange uheld som hidtil.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er naturligvis en god observation, men mangler de ikke at gøre det klart at den helt afgørende forudsætning er at politiske beslutninger tages på et rationelt grundlag ?

Her i Slagelse er ringvejen en af de værste strækninger mht. uheld og den nye omfartsvej er lige blevet udskudt, igen.

For at spare penge.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det allernemmeste er mere opmærksomhed på sikkerhedsseler. Og det er ikke bare provenu neutral, men positivt - masser af bøde-indtægter:-D

Når ca 10 % ( stadigt) kører uden sikkerhedssele og rundt sagt 1/3 af de dræbte i biler er uden sikkerhedssele, er et groft overslag på overdødeligheden en faktor 4,5. Det vil -atter groft - sige at der unødigt dræbes 40 på grund af manglende sikkerhedsseler. Over 10 %.

Alle trafik dødsfald er da for mange, men her er virkeligt lavthængende frugter - specielt sammenlignet med hastigheden ;-)

  • 0
  • 0

Jeg vil vove den påstand at de der stadig kører uden sele ikke trækker med fuld vægt på den samfundsmæssige hammel.

  • 0
  • 0

Tal fra Statens Institut for Folkesundhed: Hvert år dør knap 14.000 som følge af rygning. Det skønnes, at 2.000 dør af passiv rygning.

  • 0
  • 0

Der dræbes 400 i trafikken årligt totalt. I år 2006 var antallet af dræbte i bil 138.

1/3 deraf er 46, der efter dit udsagn skulle være blevet dræbt, fordi de ikke sad i sikkerhedsseler.

Mit spørgsmål er så, hvor mange af dem, som ikke sad i sikkerhedsseler ville alligevel være blevet dræbt, på grund af uheldets omfang?

Skal vi sige at 10 stykker ville have overlevet, hvis de havde siddet i sikkerhedsseler.

Af de 10 der overlevede. Hvor mange af dem ville være bedre tjent med at være døde, fordi de ville være totalt lammede reste af deres liv?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten