Kæmpe propeller bliver mere miljøvenlige
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kæmpe propeller bliver mere miljøvenlige

ABB propel
Foto: ABB

Store skibe har ofte store propeller, der kræver store motorer for at kunne dreje rundt. Det er ikke særlig miljøvenligt, og det vil ABB gerne gøre noget ved. Derfor har de lanceret en ny propel til store skibe, som er mere energieffektiv og dermed mere miljøvenlig. Det skriver Motherboard.

Foto: ABB

Traditionelt er propellerne drevet af mekaniske dieselmotorer, og styringen overladt til en række ror. Men ABB’s nye propeller bliver styret dieselelektrisk, og motoren kan derfor konstant køre med den mest energieffektive hastighed. Desuden gør det ifølge ABB skibene i stand til nemmere at overgå til grønnere brændstoffer.

Foto: ABB

Hver propel kan dreje hele vejen rundt, hvilket gør, at de også kan bruges til at styre skibet. Dermed er der ikke længere behov for ror under skibet. Sammen med den dieselelektriske motor gør det skibene udstyret med de seks meter lange propeller mere brændstofeffektive og dermed mere miljøvenlige. Nedenfor her kan du se en video, hvor propellen bygges og sættes på et skib.

Kommentarer (24)

Det der beskrives er da ganske traditionelt, en azipod propel med elmotor. Flere danske færger er udstyret sådan. Men hvis dieselmotoren skal køre konstant med den mest energieffektive hastighed, må overskydende energi lagres i batterier, som f.eks. de nye hybridfærger hos Scandlines. Det står der ikke noget om de er, så jeg synes det mest af alt ligner en skjult reklame fra ABB. Men ofte ved mindre azipod er elmotoren monterer i skibets indre, så azipod delen rummer et vinkelgear. Altså et spørgsmål om større friktionstab i gear kontra lettere adgang til at servicere elmotoren.

  • 20
  • 0

Ja, Michael, det er jo præcist det jeg skriver, for du er vel enig i, at azipod med elmotor er ret almindelig. Så jeg kan ikke se andet, end at nyheden er at elmotoren er en integreret del af azipod propellen. Færgen Kanhave fra Samsø (der nu hedder Samsø) havde mekanisk overførsel fra dieselmotorerne, men det var for sårbart, så nu har den fået elmotorer på azipod propellen, og kan derved kaldes for dieselelektrisk.

  • 9
  • 0