Kæmpe møllevinger skal revolutionere vindbranche

Kæmpe møllevinger skal revolutionere vindbranche

Se illustration af kæmpemøllen længere nede i artiklen.

Større og færre vindmøllevinger skal reducere omkostningerne og øge effektiviteten. Det er ideen bag et amerikansk vindkraftprojekt.

Amerikanske vindmøllevinger kan se frem til at få vokseværk. Med millionstøtte fra USA's energiministerium udforsker flere universiteter i samarbejde muligheden for at lade vingernes længde vokse til 200 meter.

I dag er de længste vindmøllevinger på omkring 80 meter. Ideen med forlængelse skal bidrage til at reducere omkostningerne ved at etablere vindkraft samt forbedre møllernes effektivitet.

Den første prototype fra projektet – officielt kaldt Segmented Ultralight Morphing Rotors - kan være klar i 2019.

(Artiklen fortsætter efter grafikken)

En af lederne bag samarbejdet mellem fire universiteter og to nationale laboratorier, Eric Loth, der er professor i mechanical and aerospace engineering ved University of Virginia, ser stort potentiale i konceptet.

»Vi kalder det den ekstreme skala. Der er intet som det,« erklærer amerikanske Eric Loth over for Los Angeles Times og tilføjer:

»Det er mind-blowing, hvad vi foreslår i mange henseender, men jeg tror, det er muligt.«

At forlænge vingerne kræver en forstærkning af resten af møllen. Derfor regner projektholdet med, at vindmølletårnet skal op på omkring 300 meter i højden, mens diameteren på konstruktionen skal nærme sig 400 meter.

Holdet bag konceptet mener, at ekstra store vinger vil kunne generere 25 gange mere elektricitet sammenlignet med nutidens typiske turbiner. Mere præcist satser man på at fremstille en 50 MW-turbine.

Færre vinger på møllerne

Foruden større vindmøller skiller projektet sig ud ved at ville udstyre møllerne med to vinger frem for de nuværende tre.

»To vinger betyder lavere omkostninger,« fastslår professor i electrical and computer engineering hos University of Colorado Lucy Pao, der er en del af projektholdet.

Vindmøllevingernes design ændres ligeledes.

Ideen dikterer, at vingerne ikke fremstilles som én kæmpe enhed, men i stedet deles op i mindre enheder, der kan samles, der hvor møllen skal sættes op. Ifølge planen skilles vingerne ad i dele på mellem 40-50 meter under produktion og fragt, inden de sammensættes til at udgøre den 200 meter lange vinge.

Læs også: Aldrende havmølleparker åbner marked for klog nedrivning

Det skal mindske besværet med at fragte de lange møller på motorveje, og gøre den generelle transport med lastbiler nemmere.

Disse specielt byggede vinger skal desuden have indbygget en mekanisme, der kan folde dem sammen og brede dem ud afhængigt af vindforholdene.

»Som på en blomst skal kronbladet kunne sprede sig ud, så vi kan række ud og fange så meget vind, som muligt,« forklarer Eric Loth.

Modsat kan vingerne folde sig sammen, når vejrmeldinger advarer om orkanstyrke, for at mindske risikoen for ulykker.

Kritik af forventede omkostninger

Men kritikere har allerede tilkendegivet deres skepsis over for gevinsterne ved de forstørrede vinger. Energijournalist og forfatter Robert Bryce vil se projektet i praksis, før han tror det. Han bemærker, at forventningerne til reducerede omkostninger kan være overdrevne.

»Mens længere vinger måske tillader projektudviklerne at producere mere energi fra deres turbiner, kræver det også større tårne til at bære dem. Det betyder højere omkostninger,« argumenterer Robert Bryce.

Ikke desto mindre er et af hovedmålene for projektholdet, ud over at generere mere elektricitet, at begrænse omkostningerne ved vindkraft. Faktisk ønsker man at reducere prisen på vindenergi med 50 pct., siger Eric Loth.

»Det store problem lige nu er, at vindenergi er dyrere end fossil brændstofenergi. Det er vidunderligt ikke at have carbon eller CO2-emissioner, men du bliver nødt til at gøre det omkostningseffektivt, og det er det, hele projektet handler om.«

Hvordan møller med et vingefang på 400 meter skal kunne samles og sættes sammen, medfører udfordringer, som der endnu ikke er fundet løsninger på. Men der forskes i flere muligheder.

Offshore for fuglenes skyld

Hvis teknologien fungerer, skal møllerne placeres til havs. Fugleentusiaster har udtrykt bekymring for, hvorvidt vindmøllernes højde vil ramme trækfugle eller flagermus.

For at undgå frygt blandt fugleelskere lyder planen at placere møllerne 32-40 kilometer fra kysten.

Læs også: Et blæsende 2015 gav rekord i vindkraft

Det dulmer dog ikke bekymringerne hos fulgefolkene, der bemærker, at det er sværere at holde styr på antallet af ramte fugle ved havmøller.

Fuldskala færdig om 10-15 år

Projektets mål er at bygge en prototype i skalaen 1-10 i 2019, hvor den kan testes hos National Renewable Energy Laboratory i Colorado. Indtil nu har projektholdet kun kørt rene simuleringer, og de glæder sig derfor til at kunne se vindmøllerne i fysisk form.

Det kan imidlertid tage op til 10-15 år, før de første fuldskala vindmøller kan levere strøm til forbrugerne, hvis testen af prototypen forløber gnidningsfrit, vurderer Eric Loth.

Professoren erkender, at teknologien skal bevise sit værd, inden investorer er villige til at kaste store summer penge i projektet. Blandt udviklingspartnerne er Sandia National Laboratory.

Sidste år udtalte den amerikanske energiminister, Ernest Moniz, at USA’s vindkraftkapacitet skal øges, således at vind udgør 20 pct. af landets elektricitetsproduktion i 2030. Det amerikanske energiministerium har støttet projektet med over 20 millioner.

Kommentarer (66)

Det er sjovt som nogle koncepter dukker op igen.

Jeg lavede et studenterprojekt for 20 år siden om noget der ligner, for en lille dansk mølleproducet. Det var sådan set meget godt med ideen om at vingerne kan folde ind for at undgå stormlaster. Den hængslingsmekanisme gør desværre systemet tungt, dyrt og kompliceret. Det var godt nok en undersøgelse af en lille mølle, men jeg kan ikke forestille mig at det bliver bedre med en stor mølle.

Der var en tysk producent, Südwind, som lavede sådan en engang.

Her er et lik til den:

http://en.wind-turbine-models.com/foto/111...

  • 16
  • 0