Kæmpe krater opslugte butikker under metrobyggeri i Kina

De geologiske forhold på linjeføringen for den kinesiske metrolinje 6 er efter sigende komplicerede og svarer ikke til det, som fremgår af konstruktionstegningerne.

Det er i hvert fald entreprenørens forklaring på, at anlægsarbejdet på en underjordisk metrostation i den kinesiske millionby Guangzhou den 28. januar begravede seks forretninger og tre nabobygninger i et krater.

Se video af kollapset her

Ingen kom til skade ved sammenstyrtningen, som ifølge det lokale dagblad Guangzhou Daily i virkeligheden opstod ved syv mindre jordskred midt om natten midt i Guangzhou, der er hovedstad i Guangdong-provinsen.

Ulykken skete få skridt fra anlægsarbejdet på Kangwang-stationen på den nye linje 6. Ifølge de lokale myndigheder opdagede anlægsarbejderne tegn på den kommende nedsænkning og evakuerede derefter 1.200 beboere fra 412 husholdninger og 103 forretninger og rømmede vejene for trafikanter.

Entreprenørens forklaring underbygges af ingeniørerne og arkitekterne fra Guangzhou-metroen. Da de efterfølgende undersøgte byggepladsen, opdagede de, at der var foretaget en sprængning af en geologisk struktur, som var svagere end beregnet, og at det formentlig var årsagen til jordskreddet.

Ifølge en geolog fra Gaungzhou var de kollapsede bygninger godt 100 år gamle, og kombineret med den grundvandssænkning, som underjordiske anlægsarbejder altid medfører, er jordsænkningen uforudsigelig.

Det er ikke første gang, jorden er skredet i forbindelse med underjordisk anlægsarbejde i byen. Det skete i 2004, da en anden underjordisk togstation var ved at blive anlagt.

I 2009 resulterede anlægsarbejdet på en metrotunnel i Køln i, at byens syv-etagers historiske byarkiv og en nabobygning sank i grus.

Ifølge et bloggersite var byggepladsen ved Cultural Park Station faktisk udpeget som et centralt risikoområde i et bare to år gammelt program til forebyggelse af geologiske risici.

Nu er hullet fyldt op med cement, og de nærmeste huse og veje er under konstant overvågning.

Dokumentation

Se også artikel i Tunneltalk: