Kæmpe brændstoflæk fra Norwegian-vikar kan have ødelagt landingsbane
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kæmpe brændstoflæk fra Norwegian-vikar kan have ødelagt landingsbane

En Airbus 340-300, som var wetleaset fra portugisiske Hi-Fly af Norwegian, spredte brændstof over store dele af Orlandos lufthavns længste bane. Illustration: hifly.aero

Præcis hvorfor det skete står endnu ikke klart, og flyselskabet Norwegian har været yderst fåmælt efterfølgende.

Men følgerne af, at et erstatningsfly fra det portugisiske selskab Hi-Fly under en sikkerhedslanding i Orlando, Florida, sidst i juni dumpede store mængder brændstof ud over landingsbanen, er til gengæld ret håndgribelige.

Store dele af bane 18R/36L, den længste i Orlando International Airport, er nemlig fremstillet af asfalt. Og det kan blive blødt, hvis jetfuel absorberes ned i materialet.

Derfor undersøges banen nu flere gange om dagen for strukturelle og permanente skader på den ellers ret nylagte belægning, fortæller Orlando Sentinel.

Frygten er, at brændstoffet, som lækkede ud på både en taxi-bane og anslået 84 procent af den lange landingsbane, er sevet ned gennem sprækker og sammenføjninger, hvor det opløser bindemidlet i asfalten.

»Vi ved, at noget af asfalten er nødt til at blive udskiftet. Det kommer til at tage noget tid at gennemskue«, siger lufthavnens operationschef, Tom Draper, til Orlando Sentinel.

Halvdelen af lufthavn måtte lukkes af

Hi-Flys Airbus A340-300 lettede fra Orlando mod London om aftenen den 29. juni over en time forsinket, som erstatningsfly for Norwegians Boeing 787-fly, som inspiceres for tekniske problemer med deres Rolls Royce-motorer.

Men små 1.000 kilometer nordøst for lufthavnen besluttede piloterne at vende om på grund af ikke nærmere beskrevne hydrauliske problemer.

Flyet havde dog tonsvis af brændstof ombord til 7.000 kilometers transatlantisk flyvning, og var derfor for tungt til landing. Derfor dumpede piloterne brændstof på vej tilbage før sikkerhedslandingen.

Landingen gik glat. I mere end en forstand, for af uvisse årsager fortsatte flyet med at dumpe brændstof ud over lufthavnsterrænet og ned langs banen. En passager fik endda knipset et billede af det.

Det er uklart om der var tale om en pilotfejl eller et teknisk problem. Men passagererne måtte blive i flyet i en time, imens 30 lufthavnsansatte kæmpede med at få ryddet den miljøskadelige og brandfarlige væske op.

Halvdelen af lufthavnen måtte lukkes af, reservemandskab indkaldes og både den pågældende landingsbane og en bane der krydser den, måtte lukkes indtil næste dag.

Sender regningen til flyselskabet

I lufthavnen har operationschefen aldrig set lignende.

»Det er forbløffende. Vi har talt med andre og ingen har nogensinde set noget som dette«, siger han til Orlando Sentinel

Han priser sig lykkelig over, at det var aften og at der derfor var mindre aktivitet i lufthavnen. Og at den store lufthavn har et stort beredskab til brændstof-spild, som godt nok plejer at begrænse sig til et par liter eller fem.

Sammen med folk fra lufthavnens brændstofselskaber løste beredskabet den umiddelbare fare ved at støvsuge dele af det op og sprede et pulver, som optager brændstoffet, over resten. En større mængde forurenet jord langs banekanterne er siden blevet gravet op og fjernet.

I alt spredte Hi-Fly-flyet brændstof over mere end 50.000 kvadratmeter af lufthavnen. Det er uklart om flyet også dumpede brændstof over bolig- og erhvervsområder nord for lufthavnen.

Ifølge lufthavnen vil den sende regningen for oprydningsarbejdet til Norwegian, som i forvejen er hårdt prøvet af gigantisk gæld, sin groundede Boeing 737 Max-flåde, og motorproblemerne med Boeing 787 Dreamliner-flyene.

Indtil videre har Hi-Fly og Norwegian været samarbejdsvillige, lyder det fra lufthavnen, ifølge Orlando Sentinel.

Bindemiddel bliver fortyndet af jetfuel

Peter Miklos, produkt- og miljøchef i Munck Asfalt, forklarer, at det er risikoen for at asfaltens bindingsmiddel opløses, som bekymrer, når der spildes jetfuel på den.

»Det er velkendt at jetfuel kan opløse bitumen, som er bindemiddel i asfalt. Bitumen er et råolie-produkt, som er den tunge rest ved destillation af råolie«, siger Peter Miklos.

Omkring fem-syv procent af asfalts masse er bitumen – resten er sten og grus.

»Bitumen er blandbart med jetfuel og andre fraktioner fra destillation af råolie. Så bliver det tyndere, og mister sin styrke. Jo stivere et bindemiddel er, jo mere trafik kan asfalten tåle«, siger han.

Han har svært ved at vurdere, hvor stor skade banen kan have taget. Det skal undersøges med prøvetagninger og besigtigelse af, om der opstår fysiske skader.

Det faktum, at midten af banen er af beton (som kan ses af billedet fra en entreprenør her) brtyder dog, at asfalten skal tage imod mindre vægt.

»Hvis konstruktionen er sådan, at der, hvor næsehjulet og landingsstellet under vingerne lander, er af beton, og at det kun er sidearealerne under vingerne, som er af asfalt, er det ikke nær så alvorligt. For så er det betonen, som får den store belastning«, siger Peter Miklos.

Norwegian siger til Orlando Sentinel, at selskabet er med til at efterforske, hvad der skete, men henviser til Hi-Fly for kommentarer. Selskabet tager dog ikke telefonen og har heller ikke umiddelbart svaret på en skriftlig henvendelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten