Kæderne er fæstnet: Sådan vil nordmænd bjærge forlist fregat
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kæderne er fæstnet: Sådan vil nordmænd bjærge forlist fregat

PLUS.
Kramprammen Rambiz’ arbejde er at fæstne de kæder, der skal bruges til løftet. Det sker i samarbejde med prammen Gulliver. Illustration: Kystverket

Vejret er afgørende for, om hævningen af fregatten kan begynde denne uge. De sidste forberedelser er nu færdige.

Norske Forsvarsmateriell har nu afsluttet de sidste forberedelser til at hæve den forliste fregat Helge Ingstad. Det norske forsvar oplyser til nyhedsbureauet NTB, at operationen nu blot afventer fem til seks dages sammenhængende »acceptable vejrforhold« før selve hævningen kan gå i gang. Se illustrationer

Ønsker du at se hele indholdet?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til al PLUS-indhold og 'Ingeniørens digitale avis.'

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

af bjærgningsoperationen trin for trin nederst i artiklen. Hver af kæderne, som er monteret på fregatten, vejer mellem 12 og 15 ton. Kæder og kræfter I december blev sømålsmissilerne fjernet for at forhindre, at de beskadiges og for at gøre fregatten lettere, inden man begynder bjærgningen. Torpedoerne er også blevet fjernet. I forrige uge blev torpedoerne detoneret under kontro...