Kabelfri opladning æder miljøfordel ved elbiler

Trådløs opladning vil være med til at give elbilerne deres gennembrud på forbrugermarkedet. Det tror det amerikanske firma Evatran, der i sidste uge offentliggjorde deres bud på kabelfri opladning af elbiler "Plugless Power" på Plug-in konferencen i San-Jose i USA.

Opladningsstationen bygger på induktionsprincippet og er ifølge producenten 90 procent effektiv, ifølge newscientist.com.

Det er tanken, at opladningsstationen skal installeres for eksempel i garager, hvorefter bilens ejer kan parkere oven på anordningen, der så ved hjælp af spoler oplader bilens batterier. Dermed slipper ejeren af det elektriske køretøj for at skulle sætte stikket i hver dag, når han kommer hjem fra arbejde.

Problemet er, at 10 procent af energien går tabt i overførslen, og dermed er der ikke længere nogen miljøfordel ved at køre elbil frem for en effektiv dieselbil. Det siger Michael Kinter-Meyer fra Energi og Miljødirektoratet i Washington til newscientist.com

»Det er på grænsen. Det kommer an på, hvor grøn elektriciteten er,« siger han.

Dermed peger han på, at størstedelen af al elektricitet stadig kommer fra kraftværker, der bruger fossile brændstoffer som olie og kul. Michael Kinter-Meyer peger også på, at elbiler i forvejen ikke er meget mere miljøvenlige end biler med en god forbrændingsmotor.

»Når man sammenligner en højeffektiv dieselmotor med en elbil, så kan det være de 10 procent, der får vægten til at tippe,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg forstår ikke hvorfor folk inden for miljø / energi forskning ikke tænker længere fremad og får politikerne til at gøre det samme. Man skal naturligvis ikke sammenligne en dieselbil med den nuværende situation hvor elektricitet fremstilles primært vha. kulkraft. Man skal se på situationen som vi ønsker at opnå i fremtiden, hvor el produceres næsten udelukkende vha. vedvarende energi. I den situation er elbilen næsten 100% miljø-neutral og de 10% tab er stort set ligegyldige. Det er tvært imod en rigtigt god ide med trådløs opladning fordi det kan hjælpe med at sætte gang i elbilerne!

Jeg synes at folk generalt er for kortsigtede!

  • 0
  • 0

Jeg er meget enig - det er vigtigt at forstå at hvis man skal omstille fra en energiforsyning basseret på fossile brændsler til en energiforsyning basseret helt eller delvist på vedvarende energi, så vil der uværgeligt blive en overgangsperiode hvor tingene ikke er optimale, fx fordi man starter tiltag der skal udnytte vedvarende energi op inden de vedvarende energikilder er etableret. Man er imidlertid nød til at starte et sted, og så leve med at der i en - forhåbentlig kort - periode vil kunne forekomme situationer hvor fx luftforureningen stiger i stedet for at falde, som det eksempelvis er tilfældet hvis el-biler i begyndelse kører på strøm fra kulkraftværker.

  • 0
  • 0

Det lyder nærmest som om der er tale om garagen hjemme ved bilens ejer. Hvem i alverden kunne dog tænke sig sådan en anordning? Dem der har haft kat ved vist hvad jeg tænker på.

  • 0
  • 0

Hvis det handler om garagen, så er ideen skudt. Hvis det handlede om at lægge det i vejen på hovedstrækningerne, så er den genial (såfremt at den kunne overføre mindst den energi som bilen bruger plus at det ikke blev vanvittigt dyrt at anlægge).

Og jeg er enig i det dumme med hele tiden at betragte nye tiltag ud fra status quo på de andre brikker i puslespillet. Det er det samme som få vindmølleskeptikerne til at sige at vindmøller sviner, fordi deres nuværende backup består af kulværker. Kulværkerne er et levn fra en tidligere energipolitik, som OGSÅ skal udfases til fordel for hurtigerereagerende alternativer, der matcher VE bedre.

  • 0
  • 0

Man skal naturligvis ikke sammenligne en dieselbil med den nuværende situation hvor elektricitet fremstilles primært vha. kulkraft. Man skal se på situationen som vi ønsker at opnå i fremtiden, hvor el produceres næsten udelukkende vha. vedvarende energi.

Jeg er enig i synspunktet. Og måske er fremtiden med vedvarende energi i rigelige mængder ikke langt borte. Den dag, kul- og olieproduktionen ikke kan følge med efterspørgslen, bliver de uudtømmelige vedvarende energikilder formentlig en rigtig god forretning - og så er kul- og oliealderen pludselig forbi.

Som en berømt saudiarabisk olieminister sagde efter oliekrisen i 1973: Stenalderen ophørte jo ikke på grund af mangel på sten.

  • 0
  • 0

jeg forstår ikke helt hvorfor man overhovedet prøver at lave en ladeteknik der altid vil have spild i sådan et omfang. hvis man alligevel skal parkere et specifikt sted lige henover den spole. så kunne man da lige så godt have udviklet et system der i stil med kampfly der tanker op i luften. tilslutter en fast forbindelse til bilen når man parkere i den rette bås. så har man stadig samme nemhed ved at tanke og der er sparet 10% af elregningen.

det kunne også tænkes at en mere fornem anordning under bilen kunne tilslutte ledning når den parkers. og afbryde forbindelsen når bilen startes.

  • 0
  • 0

det kunne også tænkes at en mere fornem anordning under bilen kunne tilslutte ledning når den parkers. og afbryde forbindelsen når bilen startes.

Enig. Man har allerede lavet prototyper af anlæg, som skifter hele batteriet i bilen. Så kunne man vel også lave et anlæg, som tilslutter et kabel til bilen.

Overførslen med spoler er dog mindre mekanisk og derfor ser jeg færre fejlkilder i denne metode.

Jeg så gerne en mere simple metode, at man placerede ladestikket (eller, man kan jo have flere) på bilen oppe lige foran førens dør. Så kunne man i garagen, placere ladestationen lige der, hvor stikket sad. Så er det jo meget nemt, lige at sætte stikket i bilen, når man træder ud af bilen. Kombiner det evt. med en sensor, så bilen automatisk låser op for ladestikslågen, når den står ved siden af sin ladestation. Sæt en lampe på stationen, som blinker når man holder der, for at minde om, at sætte stikket i. Og til sidst, kunne man lade systemet sende en sms eller en anden påmindelse til ejeren, hvis stikket ikke var sat i bilen efter f.eks. en time.

  • 0
  • 0

Jeg synes at 90% effektivitet i energioverførselen er for ringe, når der er tale om de her store enegimængder.

Hvis man absolut skal undgå at gå ud og tilslutte et ladestik manuelt, kan man lade en robot gøre det, evt gerne med et moduleret magnetfelt, så en robotten kan måle sig frem til hvor stikket er i 3 dimensioner, og så lade den indsætte stikket, aktivere en låse mekanisme og til sidst tænde for kontakten.

Jeg gætter at selve ladestiksrobot løsningen er billigere end opladning med 2 spoler (1 spole inde i bilen, og en spole udenfor bilen), fordi at meget kobber er meget dyrt. Tilmed vil laderobot løsningen gøre at bilen ikke skal slæbe rundt på den ekstra dødvægt af en spole.

  • 0
  • 0

Jeg synes at 90% effektivitet i energioverførselen er for ringe, når der er tale om de her store enegimængder.

Hvis man absolut skal undgå at gå ud og tilslutte et ladestik manuelt, kan man lade en robot gøre det, evt gerne med et moduleret magnetfelt, så en robotten kan måle sig frem til hvor stikket er i 3 dimensioner, og så lade den indsætte stikket, aktivere en låse mekanisme og til sidst tænde for kontakten.

Jeg gætter at selve ladestiksrobot løsningen er billigere end opladning med 2 spoler (1 spole inde i bilen, og en spole udenfor bilen), fordi at meget kobber er meget dyrt. Tilmed vil laderobot løsningen gøre at bilen ikke skal slæbe rundt på den ekstra dødvægt af en spole.

udover dødvægten må en spole i bunden af bilen også bevirke at den ikke er kompatibel med better place batteriskiftestationerne. og hvor godt isoleret er spolen? den skal jo gerne holde til det slid en dansk vinter udsætter undervognen for.

  • 0
  • 0

Hvorfor spendere tusinder af kroner eller dollars på et induktionsanlæg, bare for slippe for at sætte et stik i? Tænk at fremsætte det som et projekt.

Så er der da mere gods i tanken om automatisk udskiftning af batteriet på eksisterende tankstationer eller måske nytænkning med udskiftning af væsken, hvis der da er sådan en i fremtidens batterier og væsken kan holde ladningen. Aner det ikke, men af og til opfindes der jo noget, som ikke eksisterede før :-)

  • 0
  • 0

I flg. demograferne blir der flere og flere der kommer til at bo i byer verden over. Og vi går ud fra at rigtigt mange af dem har bil. Vi taler med andre ord om det overvældende flertal af fremtidens biler og bilejere. Med denne tråd er det måske aktuelt at stille spørgsmålet: Hvordan har "man" tænkt sig at disse fremtidens mange milliarder el-bilejere, som bor i byerne, skal oplade deres biler? Blir det med et virvar af ledninger på kryds og tværs hen over fortovene? Blir det med ladestandere for hver 3 m langs kantstenene? Og derudover endnu et problem: Mon ikke det vil gi anledning til en hel del hærværk og anden kriminalitet? Og til ufremkommelighed og andre gener på fortovene? Jeg kan overhovedet ikke forestille mig at løsningen er at grave milliarder af induktionsspoler ned langs fortovene overalt i byerne. Hvad gør man så?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten