Jyder er landets mest aktive raketfolk: Nu skyder de højt

Jyske Danish Space Challenge er ubetinget Danmarks mest aktive klub, når det gælder antallet af opsendelser og arbejdet med børn og unge. Illustration: DSC

De har stort set ingen penge og må bygge alting selv. Alligevel er de Danmarks mest aktive raketforening målt på antallet af opsendelser, og de er bevæbnet med alt fra terrængående køretøjer til ombyggede brandbiler, håndværkerlifte og speedbåde.

Den jyske raketforening Danish Space Challenge (DSC) har allerede fløjet den type motor, som de københavnske raketbyggere i Copenhagen Suborbitals (CS) stadig kun tester på jorden. Raketten SIRV1 med motoren Hekto strøg allerede mod himlen den 11. marts 2007, altså flere år før CS overhovedet eksisterede.

SIRV1 nåede godt nok kun 60 meter op på grund af en menneskelig fejl, men raketten skulle være forløberen til en større væskeraket, en raket der blev tegnet færdig i detaljer året efter.

I årevis lå drømmen om en væskeraket dog gemt på en backupdisk, indtil københavnerne offentliggjorde deres planer for en væskemotor, der på mange måder mindede om de jyske planer - og så blev jyderne ramt på deres stolthed.

»Når vi har haft færdige planer til en motor liggende i skuffen i seks år, så vil det altså være ufattelig ærgerligt, hvis en anden forening bygger en magen til - og ikke os. Vi føler ikke, at vi skal eller kan konkurrere med CS. Men vi er stolte af det, vi kan, og vi vil altså være knap så stolte, hvis vi kun kan tegne noget og ikke bygge det,« siger Jeppe Locht, formand i DSC.

Derfor har DSC intensiveret arbejdet med deres næste motor HT1 (Half Ton), der dækker over en ydeevne på minimum 500 kilo.

Læs også: Sådan virker den jyske raketmotor Half Ton 1

Hvis alt går vel, så vil den flyve til næste forår med en begrænset mængde brændstof. Klarer den turen, så kan efteråret give et skud mod en potentiel europarekord på 12,5 kilometer.

Hypergole væsker skal give DSC fordele

I raketværkstedet i Farre - nordvest for Aarhus - er udfordringerne dog meget jordnære. Deres CNC-fræser har haft et mindre nedbrud, som de har bakset med, og den slags kan sætte en forening som DSC i stå i længere perioder. Men de seneste måneder har raketbyggerne Keld List Laursen, Jørgen Brandt-Larsen, Søren Vejlgaard Vedstesen og et par kemifolk arbejdet især med rakettens hjerte, injektoren.

Planen er at opsende raketten til foråret fra Borris Skydeterræn ved Skjern. Her en den maksimale skydehøjde 5 kilometer. Derfor tanker DSC ikke raketten fuld af brændstof, og motoren skal kun virke i cirka tre sekunder. Først til næste efterår er planen at skyde højt fra Holmsland Klit i Nymindegab, hvor DSC kan skyde ud over Vesterhavet.

Stor affyringsdag 25. juni

De jyske raketbyggere har dog travlt med meget andet end deres væskemotor, da et af deres hovedformål - som direkte står i deres formålsparagraf - er at begejstre børn og unge og gøre dem nysgerrige på natur og teknik. Derfor har de ulønnet holdt omkring halvanden hundrede foredrag de seneste år på skoler og gymnasier, og bygget mindre fastbrændstofraketter med eleverne.

Den 25. juni bliver også den store affyringsdag for DSC, hvor de vil opsende to såkaldte cansats, som er små bokse med udstyr, der bliver sendt ud i en kilometers højde. Samme dag vil de opsende den 3,5 meter lange SSRV-raket, der faktisk bliver fyldt med ekstra 7 kilogram i næsen, for at den ikke flyver over de tilladte 5 kilometer. Og en mulig joker er den tyske raketforening FAR, der »muligvis vil komme med noget stort,« teaser Jeppe Locht, der også oplyser, at gæster er velkomne helt gratis, hvis man blot orienterer DSC på forhånd, da området er skydeterræn for militæret.

Emner : Raketter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den jyske raketforening Danish Space Challenge (DSC) har allerede fløjet den type motor, som de københavnske raketbyggere i Copenhagen Suborbitals (CS) stadig kun tester på jorden. Raketten SIRV1 med motoren Hekto strøg allerede mod himlen den 11. marts 2007, altså flere år før CS overhovedet eksisterede.

Ikke for at nedgøre hverken det ene eller andet hold, men en hurtig søgning afslører at Hekto og BPM-5 ikke har andet til fælles end at de ikke er faststofmotorer. Hvorfor komme med en sådan udtalelse, der forsøger nedgøre bedrifterne i CS?

BPM-5 arbejder med kryogent iltningsmiddel, er omstrømningskølet og er 5 gange kraftigere. Det er på ingen måde trivielle forskelle.

  • 1
  • 11

Det er intet forsøg på at nedgøre CS. Med samme type motor mener jeg netop, at der er tale om en væskemotor, som netop CS også arbejder med. D store forskelle på motorerne har jeg beskrevet i artiklen, som der linkes til Læs også: Sådan virker den jyske raketmotor Half Ton 1. Nej det er ikke trivielle forskelle. Det skriver jeg heller ikke. Syntes bare det er væsentligt at fortælle, at DSC faktisk har fløjet en væskemotor som de eneste i Danmark. Det er da sjovt, når man ser på, hvor meget medieomtale CS og Madsen har fået. Det prøver vi at rette lidt op på her.

  • 13
  • 0

Hej Baldur

De to motorer er begge biprop, og vi i DSC er de eneste danskere, der har fløjet sådan en. Det er faktuelt og har intet med lånte fjer at gøre. Du har ret i, at Hekto og BPM5 er temmelig forskellige i deres udformning og ikke mindst størrelse, men typen er altså den samme. Vores HT1 er samme størrelse som BPM5 men er ikke nær så langt fremme i produktion og test.

I øvrigt er det på ingen måde trivielt at bygge en lille biprop motor. Faktisk var det nemmere at bygge Hektos forgænger Kilo II, som ydede 14 kN, fordi der var masser af plads at arbejde på og kraftoverskud til overskridelser af vægtbudgettet. Siden er HT1 så blevet mere besværlig end Hekto, for den fylder det samme og yder 5-6 gange mere, men til gengæld har vi fået CNC-maskiner og 3D modellering til at hjælpe processen.

DSC er noget andet end CS, og vi lader os inspirere (gensidigt, tror jeg nok). Men DSC har sine egne fjer og behøver ikke at låne :-) Og for at der ingen tvivl skal være, vil jeg gerne, som jeg ofte har gjort, også her udtrykke min begejstring for CS og deres initiativ, virkelyst og kompetence. Det er et fantastisk projekt og oveni vældig flinke mennesker.

mvh Jeppe Locht Formand Danish Space Challenge

  • 22
  • 0

Jeg synes også, det er dybt urimeligt at DSC kopierer vores Biprop koncept - og så endda så længe før vi selv har lavet det ;o))

Tak for roserne Jeppe - og dejligt, der kan co-existere flere seriøse raketklubber i så lille et land :o)

mvh Flemming, CS

  • 17
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten