Jura kan sætte en kæp i aarhusianske løbehjul
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jura kan sætte en kæp i aarhusianske løbehjul

Løbehjulene fra Voi er på vej til Aarhus i løbet af april. Illustration: Voi

Dette er en forkortet version af en artikel fra vores PRO-medie MobilityTech.

Den svenske udlejningsvirksomhed Voi skal i løbet af april levere 150 elektriske løbehjul til Aarhus Kommunes trafikale knudepunkter. Aftalen med Voi er en toårig forsøgsordning, hvor borgerne frit kan leje de elektriske løbehjul via Vois app.

Kommunens beslutning om kun at vælge én operatør kan dog potentielt være et problem. For da Københavns Kommune også valgte at nøjes med én udbyder til de hvide bycykler, fik de en løftet pegefinger af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Ministeriet mente nemlig, at kommunen favoriserede dén udbyder og sådan udelukkede andre operatører fra at komme ind på bycykelmarkedet i byen.

Aarhus Kommune understreger dog overfor ministeriet, at de vil behandle ansøgninger fra andre udbydere, hvis nogen skulle ønske at komme ind på løbehjulsmarkedet:

»I den forbindelse blev ministeriet oplyst af kommunen om, at aftalen ikke indebærer, at kommunen ikke vil behandle ansøgninger fra andre aktører. Ministeriet lægger derfor til grund, at kommunen har til hensigt at iagttage vejlovens § 80 i deres forvaltning på området,« oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Aarhus Kommune forklarer til Ingeniørens søstermedie MobilityTech, at de vil tage stilling til de operatører, der måtte søge om at blive en del af byens løbehjulsordning, men at de 150 elektriske løbehjul, formentlig er alt, hvad der er plads og behov for.

Aarhus Kommune understreger dog også, at det først og fremmest afhænger af, hvorvidt ordningen bliver en succes eller ej:

»Nu vil vi teste det af og vurdere, hvor stort markedet er, og hvis det bliver en stor succes, er én operatør og 150 løbehjul formentlig for lidt, men det ved vi meget mere om, når de to år er gået,« siger Frands Vidstein Petersen, der er afdelingsleder for kommunens indkøb i Teknik og Miljø.

MobilityTech kan du læse, hvordan juraprofessor Michal Gøtze vurderer kommunernes juridiske ståsted i sager som disse.

Emner : Politik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En mere korrekt beskrivelse ville være "Kommerciel udlejning af løbehjul fra international udlejningsvirksomhed på offentlige områder"

Det har lige så "meget" med deleøkonomi at gøre som at tage en taxa eller købe en burger hos BurgerKing...

Deleøkonomi er når du deler din biltur til København via Gomore eller lejer din private bil ud de to dage i ugen du ellers bare har den til at stå stille..

  • 20
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten