Jul med Overnissen 4. dec: Blev Jesus virkelig født juleaften i år 0?

Jesus blev ikke født i år 0, for det år har aldrig eksisteret. Tidsregningen går fra år 1 før Kristi fødsel til år 1 efter Kristi fødsel.

Men er Jesus så født for 2011 år siden i år 1? Nej, det er han ikke. Det har de fleste længe været enige i, og det har vi nu også pavens ord for.

Den tyskfødte pave Benedikt XVI har i sin nye bog 'Jesus von Nazareth - Prolog, Die Kindheitsgeschichten', der udkom i november 2012, forklaret, at Jesus er født 6-7 år før begyndelsen af vor tidsregning.

Paven har med bogen fuldendt en triologi om Jesus, som han begyndte, da han var kardinal Joseph Ratzinger.

Paven erklærer sig enig i, at årsagen til, at Jesu fødsel er blevet forkert placeret, er en fejl foretaget af munken Dionysius Exiguus i det sjette århundrede, da han skulle regne ud, hvor mange år der var gået siden Jesu fødsel.

Det er velbekendt, at evangelisterne Matthæus og Lukas har helt uforenelige beskrivelser af Jesu fødsel. Ifølge Matthæus blev Jesus født, mens Herodos den Store var i live - og der i dag enighed om, at han døde i år 4 før Kristi fødsel.

Lukas angiver derimod, at Jesus blev født i forbindelse med en folketælling, der blev afholdt, mens Kvirinius var statholder i Syrien.
Den fandt ifølge den romersk-jødiske historiker Josephus, der levede i det første århundrede efter Jesu død, sted i år 6 efter Kristi fødsel. Men måske har Josephus taget fejl eller regnet forkert!

Ifølge paven peger de mulige astronomiske forklaringer på Betlehem stjernen sammen med tidspunktet for Herodos' død på, at Jesus blev født 6-7 år før begyndelsen af vor tidsregning.

De astronomiske forklaringer er dog ikke entydige.

Johannes Kepler beregnede i 1614, at der var tre konjunktioner (planetsammenfald) mellem Jupiter og Saturn i år 7 før Kristi fødsel. Ud fra andre kilder er det dog usikkert, om det var en særlig imponerende forestilling på himlen.

Betlehemstjernen kan også have været en komet. Halleys komet var synlig i år 12 før Kristi fødsel, men der foreligger kinesiske observationer af en komet i år 5 før Kristi fødsel.

Paven holder dog fast i, at Jesus blev født i Betlehem og ikke i Nazareth, som andre mener, det er muligt. Jomfrufødslen kan der i øvrigt heller ikke rejses tvivl om ifølge paven.

Hvad angår årstiden for Jesu fødsel ved man ikke meget. Men juleaften blev det.

Hver dag i december tager Ingeniørens overnisse fat i en af julens mange myter.
Klik på en af de blinkende låger og bliv klogere.

OBS: Grafikken kræver understøttelse af HTML5, f.eks. IE9 eller Google Chrome.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Jomfrufødslen kan der i øvrigt heller ikke rejses tvivl om ifølge paven. "

Og det siger vel meget godt, hvor seriøst man overhovedet skal tage en debat om et religiøst emne.

  • 0
  • 0

Man kan vel med samme ret sige at dag 1 eller år 1 heller aldrig har eksisteret. I det hele taget er dage noget kunstig noget, måneder og år er der bedre logik i. Kan man i det hele taget sige hvornår jorden blev skabt og vores jordår opstod?

  • 0
  • 0

Man kan vel med samme ret sige at dag 1 eller år 1 heller aldrig har eksisteret. I det hele taget er dage noget kunstig noget, måneder og år er der bedre logik i. Kan man i det hele taget sige hvornår jorden blev skabt og vores jordår opstod?

Dage er der da meget logik i: En dag = en rotation ;).

  • 0
  • 0

Citat:------- "Jomfrufødslen kan der i øvrigt heller ikke rejses tvivl om ifølge paven. "------- Tidligere forbundspræsident Heinemanns katolske datter Uta Ranke-Heinemann, professor i teologi, som har læst teologie sammen med pave Joseph Ratzinger har i en tv debatrunde kritiseret, at mandfolkene omkring paven ikke kunne frigøre sig af dogmet, at jomfru Maria også efter fødslen fortsatskal have været jomfru. Hun mente at det i så fald havde været en ekstrem hård fødsel for Jesus, som sikkert ville have skadet hans helbred nok så alvorlig. Ingen af de tilstedeværende kristdemokratiske politikere turde udtale sig kritisk. Hendes Bestseller hedder -Eunuchen für das Himmelreich-

  • 0
  • 0

Helt enig. Guds panservogn er ikke et sandhedsvidne, der kan påkalde sig nogen form for troværdighed. Og mon ikke ham der Jesus blot er en gimmick?

  • 0
  • 0

Jeg må nok sige, at hvis man endnu ikke har haft sex med sin kæreste, og så pludselig kommer og er gravid, så har man godt nok et forklaringsproblem. Det er forståeligt at man i desperation finder på sådan noget som "Jeg er blevet befrugtet af helligånden", men de må da kaldes at gribe efter et halmstrå! Maria var heldigere end politiet tillader: Manden røg på den! Og det er godt nok det mest "mirakuløse" i dén historie...!

  • 0
  • 0

Hvis der findes en almægtig Gud må man antage at han kan sætte en "Jomfrufødsel" igang.

Hvis IKKE der findes en almægtig gud, kan det jo helt klart ikke lade sig gøre. Derfor er Jesus nok et barn med en (romersk?) far fra nabolaget. Men Gud antages ikke at findes ikke i forvejen, derfor er det jo ret ligegyldigt at en jomfrufødsel ikke kan lade sig gøre....

Jeg tror der er nogle ting man skal tage fat på, og diskutere/snakke om, før man snakker jomfrufødsler eller ej :-)

Mvh

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten