Jul med Overnissen 10. dec: Kunne kejser Augustus virkelig skrive al verden i mandtal?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jul med Overnissen 10. dec: Kunne kejser Augustus virkelig skrive al verden i mandtal?

»Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus, at al verden skulle skrives i mandtal.«

Den første sætning af Lukas' juleevangelium er vist et af de skriftsteder, som rigtig mange af os kan udenad.

Men er det nu også rigtigt, det vi hører i kirken den 24. december? Befalede den romerske kejser virkelig, at alle mennesker i hele verden skulle tælles netop i de dage, hvor Jesu fødsel var lige op over?

»Njarh. Det kommer lidt an på, hvilket humør man er i, når man svarer,« lyder det fra Peter Fibiger Bang, lektor på Københavns Universitet og ekspert i Romerriget.

På den ene side viser forskningen, at antallet af folketællinger voksede under kejser Augustus, uddyber Peter Fibiger Bang.

På den anden side begrænser kejserens ordre om at tælle 'al verden' sig kun til en bestemt del af verden, nemlig hans eget domæne, Romerriget.

Hertil kommer, at det er meget tvivlsomt, at der blev foretaget en folketælling i år 1, hvor Jesus ifølge overleveringen blev født.

»Biblen er ikke historisk nøjagtig, og der er noget rod i kronologien. Vi ved, der er folketælling i Judæa, mens Kvirinius er landshøvding, som der står i evangeliet. De foregår bare lidt senere, nemlig i år 6 eller 7,« forklarer Peter Fibiger Bang og henviser til, at selv paven for nylig har meldt ud, at Jesus alligevel ikke er født i år 1.

Alle skulle betale til skattefar

Peter Fibiger Bang understreger også, at alle borgere i Romerriget ikke blev talt samtidigt eller med samme frekvens. For eksempel blev egypterne registreret hvert 14. år, mens der kun blev holdt folketællinger hvert 50. år i andre dele af det vidtstrakte rige. Det afhang lidt af, hvor rigt og indbringende landet var.

»Egypten var et meget frugtbart land, og derfor var det nyttigt for kejseren at holde styr på, hvor mange hoveder der kunne beskattes dér,« siger han.

Folketællingerne havde nemlig først og fremmest til formål at sikre, at Rom ikke gik glip af skatteindtægter fra sine provinser.

Den lokale provinsguvernør havde ansvar for at tælle befolkningen, og nogle steder gik man fra hus til hus for at registrere hoveder. Andre steder blev husdyrholdet talt, eller man målte landbrugsjorden op.

Beskatningsreglerne var forskellige fra sted til sted og som regel tilpasset den stedlige produktion. For eksempel blev nogle frisiske stammer simpelthen pålagt at levere en vis mængde oksehuder hvert år. Blev skatten derimod indkrævet efter størrelsen på husholdningen og antallet af slaver, var det smartest at tælle hoveder.

Turen til Betlehem er en myte

Juleevangeliet fortæller desuden, at 'alle gik for at lade sig indskrive hver til sin by. Og også Josef gik op fra Galilæa, fra byen Nazaret til Judæa til Davids by, som kaldes Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt, for at lade sig indskrive tillige med Maria'.

Men sådan foregik folketællingerne altså ikke, påpeger Peter Fibiger Bang.

»Det er en myte, at man skulle returnere til hjemstavnen, for man blev registreret lokalt. Det ville også være mærkeligt, at alle skulle vade rundt for at blive talt. Når Jesus ifølge Lukas' juleevangelium bliver født i Betlehem, er det for at forbinde ham med jødernes største konge, David. Det handler om, at Jesus skal have en fin jødisk afstamning, når han skal være Messias,« forklarer han.

Vi kan med andre ord konkludere, at Juleevangeliet ikke har helt styr på kronologien og fifler med nogle af de hårde fakta:

Kejser Augusts skrev ikke 'al verden', men sin 'egen verden' i mandtal. Han talte heller ikke alle i sit rige på samme tid, og der var ingen folketælling i Betlehem, Judæa, i år 1. Borgerne i de romerske provinser blev ikke beordret ud på lange vandringer for at lade sig tælle i slægtens hjemstavn. Folk blev talt, hvor de boede. Med andre ord kunne den højgravide Maria og hendes forlovede blive hjemme i Nazaret.

Men er alt det nu også kernen i Juleevangeliet, spørger Peter Fibiger Bang og svarer selv:

»Det interessante er vel egentlig ikke, hvor og hvornår Jesus præcist blev født, men om man tror på ham.«

Hver dag i december tager Ingeniørens overnisse fat i en af julens mange myter.

Klik på en af de blinkende låger og bliv klogere.

OBS: Grafikken kræver understøttelse af HTML5, f.eks. IE9 eller Google Chrome.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I ovenstående står der:

»Det er en myte, at man skulle returnere til fødestedet, for man blev registreret lokalt. Det ville også være mærkeligt, at alle skulle vade rundt for at blive talt.

Men den 8.dec (http://ing.dk/artikel/134096) står der:

Fra andre kilder ved man, at Kejser Augustus i år 2 før Kristi fødsel udsendte et dekret om en slags registrering, og den jødiske tradition krævede, at man rejste til sin fødeby.

Så det er mærkeligt hvis de skulle vade rundt, men samtidig var det en tradition.

  • 0
  • 0

Så det er mærkeligt hvis de skulle vade rundt, men samtidig var det en tradition.

Godt spottet.

Ergo er (mindst) en af de to, der udtaler sig, forkert på den. Begge udsagn kan ikke være rigtige. Det kan ikke både være en myte og en tradition. Enten gjorde de det, eller også gjorde de det ikke.

Mon ikke Peter Fibiger Bang er tilstrækkeligt inde i sit emne til, at der kan stoles på hans udsagn? I såfald bør Overnissen jo rette sit skriveri fra den anden dag, så ikke gamle forkerte myter holdes i hævd.

  • 0
  • 0

»Det interessante er vel egentlig ikke, hvor og hvornår Jesus præcist blev født, men om man tror på ham.«

Ja. Ja. Jo.

Hvis jeg læser om noget fantastisk, f.eks. et nyt stof som kan forvandles til et hvilken som helst grundstof natten over ved at tilsætte kogesalt, så vil jeg være skeptisk.
Den "skepticitet" vil på ingen måde blive mindre, hvis der i samme bog står en række udsagn som jeg ved er forkerte. F.eks. at vand koger ved 30º Celsius, at jorden er flad, eller at der er folketingsvalg hvert år.

Derfor synes jeg at det er yderst interessant om Bibelen nu var korrekt med hensyn de ting vi kan kontrollere, når nu der forventes at vi tager en historie om en mand der laver mirakler til højre og venstre alvorligt.

  • 0
  • 0

For at være så præcise som mulig, har vi fjernet afsnittet i artiklen fra 8. december, da det ingen mening giver at diskutere Augustus dekret om registrering, hvis det ikke kan kædes sammen med rejsen til fødebyen. Ifølge Peter Fibiger Bang, lektor på Københavns Universitet og ekspert i Romerriget, er det en myte, at man rejste til sit fødested for at lade sig indskrive.
Tak for opmærksomheden.
mvh Overnissen

  • 0
  • 0

Den "skepticitet" vil på ingen måde blive mindre, hvis der i samme bog står en række udsagn som jeg ved er forkerte. F.eks. at vand koger ved 30º Celsius, at jorden er flad, eller at der er folketingsvalg hvert år.

Vand koger da ved 30º Celsius? (under forudsætning af at trykket er det rigtige) :)

  • 0
  • 0

Fin analyse.
Der var vel to formål med at skrive i mandtal - enten for at se på værnepligten - eller som et led i skattebetaling.
For Josef var det vel ikke det første, der var aktuel.

  • 0
  • 0

Tak for jeres skarpsindige observationer. Lektor Peter Fibiger Bang, Københavns Universitet, præciserer, at hovedideen med de romerske folketællinger var at finde ud af, hvor meget man kunne beskatte borgerne. Derfor gav det ikke mening at tælle dem i en anden provins eller en anden by end dér, hvor deres jordbesiddelser og anden ejendom kunne tælles med.
Hertil kommer, at hverken Josef og Maria eller andre fra Galilæa blev talt i år et eller rettere år 6 eller 7. Galilæa var nemlig slet ikke som Judæa en romerske provins på det tidspunkt, men under en af romernes klient-konger, som det fremgår af Fergus Millars bog ”The Roman Near East”.
Venlig hilsen
Lene Wessel
Journalist

  • 0
  • 0

[quote]Den "skepticitet" vil på ingen måde blive mindre, hvis der i samme bog står en række udsagn som jeg ved er forkerte. F.eks. at vand koger ved 30º Celsius, at jorden er flad, eller at der er folketingsvalg hvert år.

Vand koger da ved 30º Celsius? (under forudsætning af at trykket er det rigtige) :)[/quote]

Ja, dén havde jeg tænkt på. Men jeg regnede med at man nok forstod meningen ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten