Jubel-december for Saabs Gripen-kampfly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jubel-december for Saabs Gripen-kampfly

Den svenske flyproducent Saab har i den grad haft en supermåned.

Det nyeste julegave først: Brasilien valgte i går Saabs Gripen Next Generation som afløser for en række aldrende amerikanske Northrop F-5-kampfly. 36 Gripen-fly bliver det til - for en samlet sum af 4,5 milliarder dollars (knap 33 mia. kr.) og en masse lokal produktion af flyene i Brasilien.

Konkurrencen har stået længe og betød samtidig afsked med Boeing Super Hornet og franske Dassault Rafale, der i 2009 blev udråbt som vinder af den daværende præsident. Allerede dengang forlød det, at Saab var flyvevåbnets favorit.

Den 18. december bød også på en hjemlig milliardkontrakt. For efter måneders snakken frem og tilbage fik Saab en produktionsaftale med den svenske regering om at opdatere 60 eksisterende Gripen-kampfly til det, der kaldes E-versioner.

Det er den samme opdaterede Gripen, som får ny motor, længere rækkevidde, ny sensorer og større våbenlast. Gripen NG eller E er det fly, som Brasilien nu køber, som er valgt i Schweiz og som Saab tilbyder i Danmark.

Den nye kontrakt har en værdi af 16,4 milliarder svenske kroner (13,5 mia danske kr.) og følger to tidligere udviklingskontrakter på knap 11 milliarder kroner.

Den 6. december meddelte Saab og Boeing, at de går sammen om at tilbyde en helt ny version af Gripen som træningsfly til det amerikanske luftvåben. USAF står foran at købe op mod 350 træningsfly, der over de kommende 40 år skal uddanne de amerikanske kamppiloter.

Kontrakten kaldes T-X og vil blive afgjort de kommende år. Den kan blive en megaforretning for det internationalt set lille svenske våbenfirma, for T-X programmet kan ende i op mod 1.000 fly.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan være svært at vide præcis hvad grunden er, men mon ikke den brasilianske præsidents vrede over USAs spionage har været medvirkende til at diskvalificere USA ?

  • 10
  • 1

På internettet spekuleres der på det samme, har jeg læst. Måske NSA problematikken har været dråben som fik bægeret til at flyde over? Selv de danske politikere er lidt i vildrede, lader det til.

Det skulle også være billigere at vedligeholde og hvorfor ikke støtte et naboland, når vi har muligheden? Garanteret at de amerikanske fly ikke kan få radar lock på de andre amerikanske fly i en krigs situation ;)

  • 16
  • 3

USA betragter en deres konkurrenter som et godt træningsfly. Er det fordi de mener, at kan man flyve en Gripen, kan man flyve alting. Eller er det for, at deres piloter skal blive ellevilde, når de får et "rigtigt" fly?

  • 5
  • 6

...ledelsen under alle omstændigheder prioriterer valg af bedste materiel...

I politik + religion bruges 'mavefornemmelser', der anvendes ikke regnemaskine eller seriøst værktøj... desværre.

Militær + krudt og kugler er politikers eller troendes forlængede arm, og ikke særlig fornuftbetonet. Kik blot på vores utallige krige rundt omkring på kloden.

Basalt er du jo nødt til at have noget isenkram, da du aldrig kan stole på 'naboen'.. historisk er det utvetydigt dokumenteret.

  • 3
  • 0

Måske Saab skulle starte med at få blæk på de 12 stk. den mundtlige aftale indtil videre er på...

De 36 stk. er det antal der kan forhandles op til senere. Man skal holde sig klart at FX-2 programmet er helt forskelligt fra de europæiske udbud. Brasilien er ret ligeglade med om de får det ene eller det andet af de tre fly. Hvem skulle angribe Brasilien med jagere eller bombere? Paraguay? Uruguay? Ingen af disse ejer et jagerfly.

Brasilien vil have teknologioverførsel til deres industri og det er hvad de betaler for. Jagerne er bare badebilletten.

  • 4
  • 0

man må da håbe for landet og dets forsvar, at ledelsen under alle omstændigheder prioriterer valg af bedste materiel

Ved nærmere eftertanke kan fravalget af USA som leverandør godt være motiveret af dette.

USA har jo vist at de ikke har nogen skrupler, også når det gælder nære allierede.

Så hvem kan vide om den F-35 man køber har nogle udokumenterede features ?

Måske får man en model hvor særlige signaler modtaget på bestemte frekvenser får flyet til at opføre sig en anelse anderledes ?

Måske kan der introduceres en lille systematisk fejl i GPS-systemet ?
Måske virker radaren pludselig ikke helt så godt ?

Selvom det ikke er NSA der har bygget F-35, så har de måske leveret nogle krypto-boards til flyet - eller måske bare haft et par teknikere til at 'vejlede' med konstruktionen.

Brasillien har i hvert fald god grund til at være mistroiske overfor en leverandør fra USA, så hvis Gripen er en teknisk acceptabel løsning, så kan det nemt være den teknisk mest forsvarlige.

Jeg kan godt forstå den brasillianske præsident - og jeg tror at USAs efterfølger til NSA bliver mindst ligeså hemmelig som NSA startede med at være.

  • 9
  • 2

USA betragter en deres konkurrenter som et godt træningsfly. Er det fordi de mener, at kan man flyve en Gripen, kan man flyve alting. Eller er det for, at deres piloter skal blive ellevilde, når de får et "rigtigt" fly?

Tror da godt, at det kan betragtes som en "cadeau" til SAAB. USA benytter jo næsten udelukkende militært isenkram af egen konstruktion. :-)

  • 7
  • 0

OBS : Det blir inte en "strippad" Gripen Light, utan en helt ny plattform i form av ett skolflygplan som SAAB och Boeing kommer att utveckla tillsammans, men med samma ekonomiska "tänk" vad det gäller inköp, service och underhåll som ligger bakom Gripen, vilket för första gången kommer att ge jänkarna en billig övningskärra de kan flyga mycket med för få $.

  • 4
  • 0

Lige nøjagtig med træningsfly har de faktisk købt "udenlandsk" til USN og US Marines - Deres T-45 Goshawk er en krafitigt modificeret BAE Hawk delvist bygget lokalt af McDonnel Douglas (nu Boing).

  • 2
  • 0

Tror denne ordre kan være en real game changer for Gripens vedkommende. For de andre lande på kontinentet vil virkelig studere dette – da Brasilien altid har beskyttet deres egen industri ekstremt meget herunder også produktionen af militærfly. Så af alle lande i Sydamerika var det nok det vigtigste sted at vinde en sådan ordre.

Samtidig tror jeg de fik sparket F-18 helt ud. Eurofighter er kun aktuel til rige oliestater og havde de kunnet få valget havde de nok taget F-35 – men USA vælger at Israel skal have et forspring men på lånt tid. Rafale er godt nok aktuel i Indien – men som jeg læser det skal stort set alle fly fremstilles i Indien såfremt det bliver til noget evt. med Indisk medproduktion(tak for kaffe).

Så med de tre andre ude ligner det Goliath´s(F-35) kamp mod David(Gripen) Eneste forskel denne gang er, at F-35 bliver der som fremtidssikker fly. Jeg håber dog at NATO ikke er så “enøjede” at de ikke kan se ideen i at støtte to platforme på lang sigt.

  • 0
  • 0

Men stykprisen for 12 (eller et andet antal < 36) bliver vel næppe lavere!?

Nu har jeg læst (mindst) tre forskellige udlægninger af aftalen og ingen er enige om noget som helst, bortset fra økonomien: hvordan 4,5 mia USD kan blive til 33 mia DKK på ing.dk indikerer en sjov dollarkurs. De 4,5 mia USD/36 fly er iøvrigt inkl. uddannelse, simulatorer og reservedele. Det er der også konsensus omkring. Det svarer til knap 690 mio DKK/fly og altså knap 100 mio mindre end F-35s fly-away cost (fly-away cost for Gripen menes at ligge lige under 400 mio DKK).

Men de dead lines der er i sving er helt ude i hampen. Den mest rabiate version siger Saab skal levere Brasilien 12 fly/år fra om nøjagtig tre år fra nu af. I betragtning af at den første test-Gripen E først kommer på vingerne til sommer (efter planen) og SwAF skal være launch customer, ja så er der noget der halter gevaldigt.

  • 1
  • 0

Rolig nu, det er jo knap nok en påstand, blot en humoristisk kommentar. Lagde du mærke til " ;) " efter teksten?

Hvorfor tror du at jeg hader USA? Er det fordi jeg indirekte skriver at det ville give mening at sælge militært materiel, som ikke kan bruges mod sælger?


Det jeg bad om en kildeangivelse på, var din påstand: "Garanteret at de amerikanske fly ikke kan få radar lock på de andre amerikanske fly i en krigssituation" Det er en meget farvet/negativ indstilling til USA. Danmark har lige siden 2. verdenskrig købt fly fra USA, og problemer som de, du GARANTERER er aldrig oplevet.

Selv den største Smiley kan ikke få en sådan anklage til at være humoristisk.

  • 2
  • 1

Hvis nu man skal bruge et fly i fremtiden der er billig i brug og driftsikker

Det virker som denne debat kun er om hvilket land man skal holde med. Det vigtigste er vel at vi får det bedste fly, og det fly som beskytter piloterne bedst.
I kamp er det en dårlig taktik at vælge den billigste løsning. Det så vi jo i starten af 2. verdenskrig, hvor de højtudviklede tyske fly ikke fik nogen modstand og ryddede luftrummet, så hæren kunne trænge uhindret frem.

  • 3
  • 1

svensk topkvalitet
til fastpris
noget amerikanerne ikke kan levere
her er det fiktive priser der vokser i det uendelige
fejlramte fly

  • 4
  • 4

Ork Jo: tyskerne opdagede at hvis der går 6 T-34 eller 3 Sherman på en Tiger så vil man stadigvæk tabe hvis det tager længere tid at producere en ny Tiger tank end det gør at erstatte de 6 T-34 eller 3 Sherman!

B2 var så dyr at USA kun producerede 20 af dem - een af disse blev skudt ned i Serbien af en gammel russisk antilufskytskanon med manuelt IR sigte.

Hvis man ikke kan erstatte sine tab hurtigere end fjenden kan forårsage drm så taber man krigen - selv mod inferiøre våben.

  • 4
  • 3

...een af disse blev skudt ned i Serbien af en gammel russisk antilufskytskanon med manuelt IR sigte

- mon dog?:

In the 1999 NATO bombing of Yugoslavia two stealth aircraft were used by the United States, the veteran F-117 Nighthawk, and the newly introduced B-2 Spirit strategic stealth bomber. The F-117 performed its usual role of striking precision high-value targets and performed well, although one F-117 was shot down by a Serbian Isayev S-125 'Neva-M' missile commanded by Colonel Zoltán Dani. The, then new, B-2 Spirit was highly successful, destroying 33% of selected Serbian bombing targets in the first eight weeks of U.S. involvement in the War. During this war, B-2s flew non-stop to Kosovo from their home base in Missouri and back

  • så mon ikke du forveksler B-2 med F_117? Den 'gamle russiske antilufskytskanon med manuelt IR sigte' (hvad dét så end er?) lyder ligeledes som (noget af) en skrøne!

Kilde til citatet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stealth_aircraft

  • 2
  • 0

Lundin - Hvad forhindrer svenskerne i at gøre det samme.
Vi kan være helt sikre på, at ikke alt bliver opensource for køberne af deres materiel.

  • 0
  • 0

På originalsproget:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/saabs...

Argentina taler med Brasilien om at købe et antal Gripen E:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ind...
Brasillien skal som bekendt bygge stellene til Gripen E (og nu også F, for den vil Brasilien have), bortset fra den første preserie, der bygges i Sverige. Embraer står for samlingen i Brasilien.

Saab er i øvrigt forud for tidsplanen. Planen var at have en E prototype på vingerne til sommer og endnu endnu en i 2. halvår 2015. Det er opjusteret til endnu en prototype (nr. 3) i 15H2.

  • 0
  • 0

Den kan vi ikke bruge til ret meget, hvis det er hangarskibsudgaven, Brasilien har bestilt.

Det er det ikke, for den findes endnu kun som ide. Sea Gripen-kontoret i London har travlt med at lokke både Brasilien og Indien til at bide på krogen, den Sea Gripen ligger et pænt stykke ude i fremtiden.

Brasilien har bestilt 36 Gripen E og vil hen ad vejen have Gripen F (tosæders) også - siger de. Gripen F er en overkommelig opgave, Sea Gripen lidt større.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten