JSF står bomstille i luften efter opbremsning for første gang
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

JSF står bomstille i luften efter opbremsning for første gang

Ingeniørerne hos Lockheed Martin, der udvikler kampflyet JSF, fik i går lidt at glæde sig over midt i disse trængte tider, hvor eksperter og politikere står i kø for at uddele lussinger til projektet.

Ifølge Lockheed Martin lykkedes det nemlig at få det mest avancerede version af kampflyet, F-35B, til at overgå fra almindelig aerodynamisk flyvning til vertikal opdrift, hvor flyet svævede frit i luften.

Testflyet, der går under navnet BF-1, er et såkaldt Stovl-fly, Short Take-Off and Vertical Landing. De bygges til det amerikanske marinekorps samt den italienske og den britiske flåde, hvor det skal afløse forskellige versioner af det legendariske Harrier jumpjet.

Læs også: Se Joint Strike Fighter stå stille i luften

Læs også: Joint Strike Fighter kan lette og lande lodret

F-35B er samtidig den version, der har drevet udviklingen og designet af de øvrige to JSF-versioner herunder luftvåbenversionen, som også Danmark har i kikkerten.

Stovl-flyene er set med ingeniørøjne et af de absolut mest spændende flyprojekter nogensinde, fordi det er den teknisk mest komplicerede version. Flyet skal efter planen kombinere supersonisk hastighed med evnen til at lette og lande vertikalt samt en vis grad af stealth.

Det er ikke set før, fordi det er teknologisk ekstremt kompliceret netop at kombinere vertikal opdrift med supersonisk hastighed. Det skyldes, at det traditionelt har krævet motorer med stor fan-diameter for at skabe nok kraft, og det gør flyene ude af stand til at flyve supersonisk, fordi de bliver for tykke.

Det er på F-35B løst ved at anvende en drejbar jetdyse samt en vertikal fan bag cockpittet, der skaber opdriften, når flyet svæver og dermed ikke udnytter vingernes aerodynamiske egenskaber, men Lockheeds ingeniører har døjet med en række problemer som for høj varmeudvikling og gearkasseproblemer.

Ifølge Lockheed Martin lykkedes det så for den britiske tidligere Harrier-pilot, Graham Thompson, i går at gennemføre en række test af at det avancerede motorsystem, der efter en normal take-off overgik til Stovl-konfiguration i en hastighed af 200 knob.

Herefter sænkede Thomson gradvist farten til 0 knob i 150 fods højde, hvor efter han fortog en række test af det avancerede motorsystem svævende i fri luft for senere at lande normalt.

Næste skridt bliver at lave en vertikal landing, men hvornår Lockheed forventer det vil ske, har ikke været muligt at få oplyst.

Dokumentation

Federation og American Scientists om F-35B Stovl

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

[quote]Næste skridt bliver at lave en vertikal landing

Længere nede i nogle link står der:

Se Joint Strike Fighter lette og lande lodret. (26/12 2009)
Joint Strike Fighter kan lette og lande lodret (19/12 2009)

Hvad kan det fly ???
Kan det lette lodret nu eller har det gjort det.
[/quote]

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så har den første prototype af JSF lettet og landet i en "hover-pit". Det var vist under konkurrencen med Boeings JSF model, hvor de skulle vise at konceptet fungerede. Det de har gjort nu, må så være første gang de har lavet en fuld opbremsning i luften.

Ret mig hvis jeg husker forkert :o)

Mvh Søren Augustesen

  • 0
  • 0

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så har den første prototype af JSF lettet og landet i en "hover-pit". Det var vist under konkurrencen med Boeings JSF model, hvor de skulle vise at konceptet fungerede. Det de har gjort nu, må så være første gang de har lavet en fuld opbremsning i luften.

Mon ikke det nye er at det nu er lykkedes for en version af JSF som er langt tættere på produktionsmodellen? Det er da et fremskridt, for jeg mindes tidligere snak om at STOVL modellen havde problemer med overhovedet at opfylde kravene.

Det skal nok blive spændende at se konceptet virke ordenligt i drift. Jeg tror der bliver mange dyre lektier inden STOVL er ordenligt indkørt. Men det er der jo ikke noget nyt i. Bare se hvordan togleveringer går her til lands! :o)

  • 0
  • 0

Er dette ikke blot alm. luderjournalistik fra ing.dk's side?
Det forekommer mig,at jeg ved alm.googling eller brug af andre obskure søgemaskiner vil kunne finde en engelsk-sproget pressemeddelese fra Lockheed Martin som siger nogenlunde det samme - selvflg. fratrukket Erik Holms adverbier.

  • 0
  • 0

Er det en nyhed at JSF projektet er gået i stå midt ude i den blå luft mens det brænder sine reserver af? Det har det været i stand til længe.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten