Trafikforsker om Billundbanen: »Det er jo tåbeligt at anlægge en ny bane, der burde nedlægges fra dag ét«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikforsker om Billundbanen: »Det er jo tåbeligt at anlægge en ny bane, der burde nedlægges fra dag ét«

PLUS.
Billundbanen har skabt meget debat på det seneste, men uanset udfaldet af Folketingsvalget ser det ud til, at banen bliver anlagt. Billedet her er fra anlæggelsen af Ringstedbanen. Illustration: Banedanmark

I næsten ti år har Billund­banen været en del af politikernes transportforlig, og lige så længe har eksperterne kaldt den for langsom, for dyr og dårlig for miljøet. Alligevel støtter både V og S op om at realisere banen efter folketingsvalget.

Cirka 20 kilometer. Så langt er det potentielle jernbanestykke i Midtjylland, som politikerne planlægger at bygge for at forbinde lokalbanen i Jelling med Billund Lufthavn. Banen skal gøre det muligt at tage toget direkte fra Vejle til lufthavnen, men i årevis har planerne mødt højlydt kritik fra landets

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

transportforskere. »Man kan sige, at Billundbanen er symptomatisk for nogle ret store udfordringer for jernbaneudviklingen i Danmark. At begynde at bygge endnu en bane, som man burde nedlægge fra dag ét, det er jo tåbeligt,« siger Harry Lahrmann, der er lektor ved Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet. Skiftende regeringer står bag beslutningen Allerede for ti år siden...