Jo, hr. minister: GPS-kørselsafgifter er i den grad holdbare
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jo, hr. minister: GPS-kørselsafgifter er i den grad holdbare

Illustration: Siemens

Mens Danmark nu smider gps-baserede kørselsafgifter for lastbiler i mølposen, er lignende systemer for længst taget i brug i Tyskland og Slovakiet.

Samtidig deler lande som Frankrig og Belgien ikke skatteminister Holger K. Nielsens betragtning om, at modellen for at indføre kørselsafgifterne 'slet ikke er holdbar'.

Frankrig og Belgien er tværtimod i fuld gang med at forberede introduktionen af nøjagtig det system, som Danmark nu dropper.

Derfor er risiko ved at indføre kørselsafgifter for lastbiler i Danmark minimal, mener Jens Peder Kristensen, formand for interesseorganisationen ITS Danmark. Organisationens medlemmer tæller bl.a. de teknologivirksomheder, der var i fuld gang med forberedelserne til det nu aflyste udbud.

»Det er meget deprimerende, at gps-baserede kørselsafgifter for lastbiler nu bliver kaldt for et uholdbart projekt,« siger han.

Læs også: Regeringen skrotter kørselsafgifter for lastbiler

Jens Peder Kristensen anerkender, at det over en ti-årig periode ville komme til at koste mellem 3 og 4 mia. kr. til opbygning og drift af et system, der ville give et årligt provenu på ca. halvanden milliard kr. Men disse udgifter skal ses i en bredere sammenhæng.

»Kørselsafgifterne for lastbiler ville være forløber for et tilsvarende gps-opkrævningssystem for personbiler, som kunne indføres senere. Dette aspekt går skatteministeren let og ubesværet udenom,« siger Jens Peder Kristensen.

Læs også: Enhedslisten målløs over droppet lastbilafgift

Han vurderer, at skatteministerens aflysning af gps-baserede kørselsafgifter helt og holdent er motiveret af erhvervslivets modvilje mod nye afgifter.

»Så var politikerne tilsyneladende klar til at vende på en tallerken i forhold til deres tidligere udmeldinger om, at den tunge trafik bør betale en retfærdig andel af deres slid på infrastrukturen og deres miljøbelastning af omgivelserne,« siger Jens Peder Kristensen.

Læs også: Transportbranchen jubler over droppede lastbilafgifter

Jens Peder Kristensen påpeger, at alle de usikkerheder, som fik for flere år siden fik politikerne til at droppe ideen om gps-baserede kørselsafgifter for personbiler, netop ikke er til stede ved et projekt, som kun omfatter lastbilerne.

»Ved at isolere projektet til lastbilerne, kunne man nøjes med at fokusere på de større veje. Systemet skulle ikke omfatte byerne, hvor høje bygninger ville kunne gøre gps-overvågningen vanskelig. Samtidig er antallet af lastbiler jo relativt begrænset sammenlignet med antallet af personbiler, og indbygningen af gps-bokse i den enkelte lastbil ville ikke være teknisk kompliceret. Desuden er rigtig mange vognmænd jo vant til teknologien da man jo allerede skal have en gps-boks til brug i Tyskland,« siger Jens Peder Kristensen.

Læs også: Økologiske Råd: Hvorfor slipper lastbiler for at betale for deres egen forurening?

Også mangeårig klimaekspert og tidligere medlem af Klimakommissionen Jørgen Henningsen undrer sig over, at skatteministeren kalder projektet for 'uholdbart'.

Han finder det tværtimod uholdbart, at lastbilerne i dag slipper alt for billigt, når det handler om afgifter.

»Udgifterne til transport er i princippet urimeligt lave. Derfor kører der så mange lastbiler rundt på de danske og europæiske veje. Nul registreringsafgift og lave afgifter på diesel er hverdagen for lastbiler i Danmark. Så for mig at se, er en lastbilafgift meget fair,« siger Jørgen Henningsen.

Jørgen Henningsen uddyber:

»I princippet overbetaler personbilerne voldsomt i forhold til den tunge transportsektor med registreringsafgiften in mente. Derfor undrer det mig, at lastbilerne slipper.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke skal indføre disse kørselsafgifter. Det koster en formue, og der er ingen vindere overhovedet.

Det handler udelukkende om at kræve penge ind og gøre det endnu mere besværligt.

At en af sælgerne synes det er surt, det forstår alle, men der jo ikke holdbare argumenter for indføre.

Og nej, vi har heller ikke brug for roadpricing, som vil blive mange gange dyrere end det til lastvogne.

Drop skattetænkningen og kom med nogle brugbare forslag.

Brændstofafgifter er da langt lettere at administrere.

Vedrørende argumentet om lastvogne betaling, ja så vil en dyrere transport da blot fordyre hele samfundet, dvs borgerne betaler, det er ren kassetænkning.

Og rart at se et politisk tiltag, der tager hensyn til erhvervslivet.

  • 0
  • 0

Hvis man kan løse et problem simpelt, så er det løst bedst.

Jo mere en lastbilchauffør kører, desto mere tjener han.

Ville det ikke være mere fornuftigt blot at beskatte transportsektorens omsætning lidt mere, og så kalde det vejskat?

Eller er det for konventionelt?

  • 0
  • 0

@ Thomas Vesth

Brændstofafgifter er da langt lettere at administrere.

Ja, og sætter gang i Grænsehandlen .....

Og betyder med stor sandsynlighed at al udenlandsk lastbiltransittrafik undgår at tanke i DK.

Det betyder konkurrenceforvridning for de danske lastbiler ...

  • 0
  • 0

Det er lige det, der er det yderst problematiske i denne og lignende ordninger. Det er slemt nok, at vi er overvåget alle steder og at myndighederne kan følge vor færden via mobiltelefoner. Og lur mig om ikke alle disse tiltag bliver misbrugt i velfærdsSTATEN.

  • 0
  • 0

@ Thomas Vesth

[quote] Brændstofafgifter er da langt lettere at administrere.

Ja, og sætter gang i Grænsehandlen .....

Og betyder med stor sandsynlighed at al udenlandsk lastbiltransittrafik undgår at tanke i DK.

Det betyder konkurrenceforvridning for de danske lastbiler ...[/quote]

GPS systemet ændrer da ikke på meget af det. Det konkurrenceforvrider da også, men tillægger dertil en gigantisk offentlig administration.
Grænsehandelskortet trækkes altid op fra bunken.

Jeg vil æde min gamle stålhjelm på, at politikerne pludseligt øjner en tillægsgrænseafgift på GPS-systemerne alligevel, så du får kastet en grænsekrydsningsafgift i nakken, hvis du krydser frem og tilbage over grænsen inden for 24-timer, da du jo så nok blot har gjort det for, at snyde staten for afgifter.

Et lille afgiftsnøk på den eksisterende brændstofafgift er enkelt, simpelt og giver den ønskede effekt.
Skal grænsehandlen begrænses, så indføres blot en BroBizz løsning, hvor du afkræves en afgift, såfremt du krydser frem og tilbage inden for samme døgn.
Når nu holdningen er, at vi alligevel SKAL flåes, fremfor at staten skal spare...!!!

Justering af brænstofafgiften sker, uden StoreBror systemer fra centralmagtens side.
Men der er selvfølgelig visse, der gerne ser dét indført.

  • 0
  • 0

Måske vi så i et lille stykke tid kan få en konkurrence fordel
og at ikke flere danske lastbiler skal udflages, til Polen
der tabes bestemt ikke noget ved at vente ?

  • 0
  • 0

Hvorfor skal vi have en BroBizz for at køre over grænsen? Det må da kun gælde jyder. Vi sjællændere har da allerede en betalingsring. Vi kan ikke komme fra Sjælland uden at betale store strafgebyrer: To broer og en færge.

  • 0
  • 0

Systemet skulle ikke omfatte byerne, hvor høje bygninger ville kunne gøre gps-overvågningen vanskelig.

Det passer ikke: moderne navigationssystemer kan sagtens klare "urban canyons". Hjulsensorer og gyroer beregner positionen ud fra bilens bevægelser.

Bent.

  • 0
  • 0

Hvorfor al den GPS-liderlighed? Sæt en plomberet km-tæller i lastbilen som aflæses regelmæssigt.

Bent.

Det fortæller da ingenting om kilometrene er kørt i Tyskland el. DK

  • 0
  • 0

Det er ligegyldigt hvilken metode staten indfører, hvis det medfører en øgning af transportudgifterne,vil det være med til at lukke lokalsamfundene, og mon ikke vi har udkantsdanmark nok!

  • 0
  • 0

http://www.toll-collect.de/presse/pressemi...

Lkw-Maut in Deutschland aktuell

10.08.2012

Im achten Jahr nach Start der Mauterhebung für Lkw ab 12 Tonnen zulässigem Gesamtgewicht in Deutschland zieht Toll Collect eine positive Bilanz. Hanns-Karsten Kirchmann, Vorsitzender der Geschäftsführung der Toll Collect GmbH, sagt: „Wir sichern seit 2005 kontinuierliche Einnahmen für den Bundeshaushalt in Milliardenhöhe. Zugleich verzeichnen wir eine erfreulich hohe Akzeptanz bei den Nutzern. Dabei konnten wir die Betriebskosten stetig senken. Aktuell betragen sie 11,2 Prozent der Einnahmen.“

Der zuverlässige und kostengünstige Mautbetrieb hat für Toll Collect oberste Priorität. Seit 2005 wurden die Betriebskosten um ein Drittel gesenkt. Die Gesamterfassungsquote, wichtigstes Qualitätsmerkmal für die Genauigkeit und Zuverlässigkeit des Mautbetriebs, liegt dabei auf dem Niveau von 99,9 Prozent.

Bei Toll Collect waren zum Stichtag 31.06.2012 insgesamt rund 147.000 nationale und internationale Transport- und Logistikfirmen mit fast 942.000 Lkw registriert. In den Fahrzeugen sind derzeit mehr als 721.000 Fahrzeuggeräte zur automatischen Mauterhebung installiert. Dabei hat sich der Anteil von ausländischen Fahrzeugen mit On-Board Units auf 51,7 Prozent weiter erhöht. Im Vorjahr waren es rund 44 Prozent.

Die ökologische Lenkungswirkung der Lkw-Maut zeigte sich auch in diesem Jahr: Der Anteil der günstigsten Schadstoffklassen Euro V und EEV Klasse 1 an der Gesamtfahrleistung stieg bis Ende April 2012 auf 76,5 Prozent.

Die Mauterhebung beruht auf einer Kombination aus Satelliten- und Mobilfunktechnologie. Aktualisierungen von Strecken- und Tarifdaten erfolgen über eine Luftschnittstelle und benötigen daher keine straßenseitige Infrastruktur.

Pressemitteilung drucken

Kommunikation

Pressestelle

Telefon: +49 30 74077-2200
Fax: +49 30 74077-2211
E-Mail

mvh Joachim Beckmann

  • 0
  • 0

@ Ib Erik Söderblom

[quote]@ Thomas Vesth

[quote] Brændstofafgifter er da langt lettere at administrere.

Ja, og sætter gang i Grænsehandlen .....

Og betyder med stor sandsynlighed at al udenlandsk lastbiltransittrafik undgår at tanke i DK.

Det betyder konkurrenceforvridning for de danske lastbiler ...[/quote]

GPS systemet ændrer da ikke på meget af det. Det konkurrenceforvrider da også, men tillægger dertil en gigantisk offentlig administration. [/quote]

Hvordan forvrider GPS-systemet konkurrencen, når udenlandske lastbiler pålægges de helt selvsamme afgifter pr. km, som de danske?

  • 0
  • 0

Jeg kan kun give dig ret!

De oprindelige politiske løfter indeholdt, at Storebælt skulle blive gratis, når den var betalt. Dét løfte blæste (også) væk i vinden, da det viste sig som en god forretning og en udemærket stavnsbinding (Kig eventuelt på de tilknyttede betalingsløsninger, der favoriserer specifikt Danske (Bank) betalingsløsninger, benzinkortløsninger(?) og skjuler, at der rent faktisk findes en forudbetalbar mulighed (dertil, så fremsender Storebælt email's med døde links!!!)).
Politikerne og embedsmændene slås selvfølgelig ikke med dén slags trivielle problemer, da de aflønnes af skateborgerne...
Det er besluttet fra højere sted, hvor uintelligent det end må være, at vi SKAL flåes i afgifter, fremfor at centralmagten skal spare...
Ellers er der jo ikke råd til yderligere IC4/Rejsekort/Bankpakke-projekter.

  • 0
  • 0

Mig bekendt skal alle tunge køretøjer være udstyret med fartskrivere, så det system burde kunne anvendes til at aflæse hvad der er kørt indenfor landegrænserne og så må man betale inden man forlader landet. Der findes også digitale udgaver, så man kan betale med kort via aflæsere, det må være enkelt.
Så behøver man bare en fotografisk registrering af nummerplade når man kommer ind og forlader landet. Så kan man også få eventuelle fart eller parkeringsbøder etc. betalt og checke at køre hviletid er overholdt. Det system er installeret i Spanien og gælder alle køretøjer, by the way, og fungerer fint.

eller er der noget jeg har overset?

Martin.

  • 0
  • 0

Der er kun de indenlandske til, at betale for administrationen i de ofentlige herhjemme.

Prisen til administration betales ligeligt af forbrugerne af MAUT-systemet, som i Tyskland svarer til 11,3% af det totalt opkrævede afgifter.

Håber da ikke at der offentligt ansatte, der synes at det er en god ide at holde administrationsudgifter for sig selv og dækket af den store fælledskasse

  • 0
  • 0

Implementeringen af GPS systemet koster penge!
I første omgang bliver disse penge hentet hos de almindelige skatteborgere.
Efterfølgende vil pengene blive suget ind via GPS-afgifterne.
Når systemet er blevet betalt og det udelukkende er "den daglige drift", der skal financieres, vil det IKKE blive billigere, at køre på vejene.
I så fald, vil jeg blive behørigt imponeret over politikere og embedsmænd!!!

GPS'en er et overflødigt og fordyrende system, medmindre man øjner en forretningschanse selvfølgelig.

  • 0
  • 0

Implementeringen af GPS systemet koster penge!
I første omgang bliver disse penge hentet hos de almindelige skatteborgere.
Efterfølgende vil pengene blive suget ind via GPS-afgifterne.
Når systemet er blevet betalt og det udelukkende er "den daglige drift", der skal financieres, vil det IKKE blive billigere, at køre på vejene.
I så fald, vil jeg blive behørigt imponeret over politikere og embedsmænd!!!

GPS'en er et overflødigt og fordyrende system, medmindre man øjner en forretningschanse selvfølgelig.

Når danske vognmænd kører i Danmark, betaler de vægtafgift

Når danske vognmænd kommer til Tyskland el. Slovakiet el. where ever, så skal den danske vognmand betale afgift/ MAUT

Når Polske, Tyske og Rumænske vognmænd el. who ells kommer til Danmark (og kører ulovlig carbotage kørsel) betaler de ikke afgift for at forurene og benytte vore veje ...

Jeg har ikke besvær med at få øje på det konkurrence forvridene i den nuværende situasion

De Tyske system har finasieret sig selv ...

  • 0
  • 0

...
Når danske vognmænd kører i Danmark, betaler de vægtafgift

Når danske vognmænd kommer til Tyskland el. Slovakiet el. where ever, så skal den danske vognmand betale afgift/ MAUT

Når Polske, Tyske og Rumænske vognmænd el. who ells kommer til Danmark (og kører ulovlig carbotage kørsel) betaler de ikke afgift for at forurene og benytte vore veje ...

Jeg har ikke besvær med at få øje på det konkurrence forvridene i den nuværende situasion

De Tyske system har finasieret sig selv ...

Så problemet er i virkeligheden, at de udenlandske skal tvinges til, at betale.
Dét skal vel ikke gå ud over os andre herhjemme ?

Det Tyske system har financieret sig selv..., men nogen har betalt det.

  • 0
  • 0

De ønsker jo ikke afgifter. Alle deres biler kører jo allerede på tyske plader eller længere væk, og med østeuropæiske chauffører.

Jeg synes man skulle indføre afgifter - gerne med et system som allerede virker som f.eks. det tyske, og så LETTE f.eks. vægafgifterne for danske vognmænd, så de måske kom nogenlunde neutralt ud af det, og kunne konkurrere med løndumping og ulovlig kørsel fra udlandet.

  • 0
  • 0

Hvor svært kan det være, at koble sig på det tyske system ??
De fleste bilister kender GPS og Mobil kommunikation fra deres dagligdag eller fra ferieturen i egen bil.
Det er de samme data der bruges til sporing af objekt data.
Til politikerne kan jeg bare sige: kom så igang med seriøse forhandlinger mellem Tyskland og Danmark!
GPS og Mobil data kender ingen grænser kun mentale blokeringer.

  • 0
  • 0

Vi har vel alle betalt skat af vores indkomst, eller er der nogen som mangler?
Da vi på den måde har givet et bidrag til den danske stat, hvorfor skal vi så påduttes adskillige typer afgifter og ikke at forglemme: 25 procent moms af alt hvad vi køber!
Har vi så betalt nok til den danske stat?

  • 0
  • 0

Hvor svært kan det være, at koble sig på det tyske system ??

Joachim

Meget enig - vi behøver jo ikke at opfinde det dybe vand hver gang - Danmark ville kun være en god delstat mere for det tyske MAUT-system - måske 800.000 biler i stedet for 721.000 biler lige nu

Og systemet findes både i manuel udgave og aut. GPS-system

  • 0
  • 0

Har vi så betalt nok til den danske stat?

Jørgen Olsen

Ikke nok - der mangler 35 mia i 2013 finansloven

Men hvad har de udenlandske vognmænd der bruger, der forurener og benytter vore veje, både til legal transitkørsel og illegal carbotagekørsel, betalt for det?

  • 0
  • 0

Meget peger på, at vognmænd i forvejen får stillet infrastruktur til rådighed for en brøkdel af prisen (transportøkonomisk institut i Oslo estimerede det til ca. 10% i 90'erne); dvs. det er alle andre der qua skatten betaler allerede.

Jeg kan virkelig ikke se, at det er et problem at lade transporthvervet betale lidt mere i direkte omkostninger; bortset fra adm. af systemet bliver det jo næsten en nulløsning ;-)
Måske det kunne give incitament til at reducere netop transportomkostningen.

Endelig - når det gælder GPS: Mon ikke der var et forsikringsselskab eller to, som var lidt meget interesseret i at vide, hvor deres kommende ejendom kører rundt henne?

  • 0
  • 0

Det er måske værd at konstatere at ALLE omkostninger på en produktion lande hos slutbrugeren. (Dig og mig). Således også DANSKE transportafgifter, der i den sidste ende lander som prisforhøjelse på produkter, der passerer Danmark. Danmark be prepared på nulvækst og recession mange år fremover (Hvis jeg var svensker eller nordmand eller sydfra ville jeg tage færgen over Trelleborg og undgå Danmark,

  • 0
  • 0

Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke skal indføre disse kørselsafgifter. Det koster en formue, og der er ingen vindere overhovedet.

Det handler udelukkende om at kræve penge ind og gøre det endnu mere besværligt.

At en af sælgerne synes det er surt, det forstår alle, men der jo ikke holdbare argumenter for indføre.

Og nej, vi har heller ikke brug for roadpricing, som vil blive mange gange dyrere end det til lastvogne.

Drop skattetænkningen og kom med nogle brugbare forslag.

Brændstofafgifter er da langt lettere at administrere.

Vedrørende argumentet om lastvogne betaling, ja så vil en dyrere transport da blot fordyre hele samfundet, dvs borgerne betaler, det er ren kassetænkning.

Og rart at se et politisk tiltag, der tager hensyn til erhvervslivet.

Helt enig i at det fordyrer hele samfundet, men det gør højere brændstofpriser altså også....

  • 0
  • 0

gøre som man gør i f.eks. Storbritannien? Her opkræves ALLE lastbiler en vejbenyttelses-afgift, men til gengæld får britisk indregistrede lastbiler et nedslag i vægtafgiften. Indrømmet, jeg ved ikke hvordan de indkærver denne afgift, men hvis de kan finde ud af det, kan vi vel også? Eller er vi vrikeligt som meget dummere end briterne?

  • 0
  • 0

Det er måske værd at konstatere at ALLE omkostninger på en produktion lande hos slutbrugeren. (Dig og mig). Således også DANSKE transportafgifter, der i den sidste ende lander som prisforhøjelse på produkter, der passerer Danmark. Danmark be prepared på nulvækst og recession mange år fremover (Hvis jeg var svensker eller nordmand eller sydfra ville jeg tage færgen over Trelleborg og undgå Danmark,

Ja, alle (nødvendige) omkostninger lander hos slutbrugeren og så længe vi bare accepterer at prisen stiger og stiger, så betyder det ikke noget for virksomhederne at danske vare køres til udlandet og at udenlandske vare køres til Danmark... Næste gang du køber kød, så tænk lidt over hvorfor det er produceret i Tyskland, Argentina, Polen m.m... Det er ikke en nødvendig udgift med denne transport, da Danmark i forvejen er eksportør af netop kød... Dette kan kun betale sig fordi transport er en så ubetydelig del af varens pris at man ikke vil kunne se en fordobling af udgifterne på slutproduktets pris...

  • 0
  • 0

Hvorfor skal disse anlæg altid laves så kompliceret, med GPS i hver bil osv. en ting er afgifter, hvis vi oven i skal bruge en formue på at implementere det, snakker vi dobbelt omkostning.
Opstil ved tilkørsler til motorvej og med mellemrum kameraer som kan genkende nr. plader, lad disse sammenligne med en database over betalere, som kan betale via internet eller SMS. Mere skal der principielt ikke til, og alle systemer kan købes som hyldevarer/standardsoftware. Systemet kan så evt udbygges til trængselsafgifter på bestemte tidsperioder.
Hvor svært kan det være

  • 0
  • 0

Lastbilernes infrastruktur betales af bilisterne i dag, hvilket man kan syntes er lidt underligt. Men vi har fået det godstransportsystem som vi har subsidieret. Jeg tror at det ville se anderledes ud, hvis lastbilerne kom til at betale deres rettelige part. En lastbil slider måske 20.000 gange så meget som en personbil, har jeg set noget om, så de burde betale en ret god del af gildet.

Dermed også sagt at vi ikke har det godstransportsystem som er samfundsøkonomisk bedst eller mest effektivt. Pga de store subsidier betyder det nok nærmere at vi flytter nogle varer som det ikke kan betale sig at flytte.

Et gps system kunne være en god mulighed. Det vil også beskatte alle lastbiler, uanset hvor de er fra, og vi kan sikkert koble os på tyskernes system. Kan det automatisk udskrive bøder til elefantvæddeløb, så er det helt perfekt.

Så det her er direkte tåbeligt ikke at indføre det. Erhvervslivet bør ikke beskattes for meget, men bør på den anden side betale sin rettigelige andel af de udgifter som det forårsager samfundet. De virksomheder som ikke kan det, er unyttige for samfundet. Så det bør jo være noget med harmonisering i EU etc.

Vh Troels

  • 0
  • 0

@Jesper Dohrup

Idag betaler lastbiler da både afgifter og dieselafgift.

Og hvad betaler de udenlandske last biler, der tanker udenfor DK, i afgifter for at forurene og belaste vejene?

  • 0
  • 0

@Carsten Niemann

Hvorfor skal disse anlæg altid laves så kompliceret, med GPS i hver bil osv. en ting er afgifter, hvis vi oven i skal bruge en formue på at implementere det, snakker vi dobbelt omkostning.
Opstil ved tilkørsler til motorvej og med mellemrum kameraer som kan genkende nr. plader, lad disse sammenligne med en database over betalere, som kan betale via internet eller SMS. Mere skal der principielt ikke til, og alle systemer kan købes som hyldevarer/standardsoftware. Systemet kan så evt udbygges til trængselsafgifter på bestemte tidsperioder.
Hvor svært kan det være

Du har ganske åbenlyst ikke sat dig ind i hvordan man får opkrævet og indkradset pengene.

Der er en grund til at det tyske MAUT-system har en manuel løsning uden GPS, hvor man fortæller hvornår, forureningsnorm og hvor langt man vil køre i landet. Ind- og ud tjeckningssted samt betalingsmiddel/ kreditkort. Så er turen forhåndsbetalt og bliver man snuppet i snyd, er bøderne ikke til at spøge med.

Bliver bøden ikke betalt, bliver køretøjet konfiskeret

  • 0
  • 0

[quote]Og hvad betaler de udenlandske last biler, der tanker udenfor DK, i afgifter for at forurene og belaste vejene?

Eurovignette:
https://www.eurovignettes.eu/

Hvor meget Danmark får, må fremgå. I så fald bør midlerne være "øremærkede".[/quote]

Den gælder kun Bro_Bizz i DK til Øresund og Storebælt.

  • 0
  • 0

@ Jan Damgaard

Jeg var ikke godt nok inde i det; men Eurovignetten er selvfølgeligt et stykke af vejen - bare ikke ret langt.

5.600 kr/ år koster den til deling mellem 5 lande, hvor af Danmark er den mindste. Når man sammenligner med MAUT i Tyskland, hvor 1 passage Syd/ Nord typisk vil udløse en afgift for et eksportkøretøj (EURO 2, 3-aksler) på 1.500,- kr

Så med Eurovignetten snakker vi virkeligt peanuts

  • 0
  • 0

Der opkræves allerede vejskat for lastbiler med en totalvægt på over 12 tons, hvis de benytter motorvejsnettet.

DK er medlem af Eurovignetsamarbejdet.

Udenlandske lastbiler betaler således enten via medlemsskabet eller ved direktkøb af dags-, uge-, måneds- eller årsvignet på servicestationer el. lign.

  • 0
  • 0

At indbygge GPS i lastbiler er fornuftigt..Det giver ganske enkelt mulighed for at belaste de, der bruger færselssystemet mest, på en retfærdig måde. Det være sig i byerne, på landet eller i sårbare områder osv osv.. Eller kort sagt differentiere det, der skal betales for at køre på vejene, også i forhold til hvor der køres..(bomsystemerne ved broerne kunne helt fjernes)

Ud over afgift på benyttelse af vejene, kan farten også kontrolleres.

Administrationen vil begrænse sig til situationer, hvor teknikken ikke har fungeret eller hvor anden tvivl, helt sikkert, vil opstå.
Resten vil IT systemerne tage sig af, både vejafgifter, statistikker,eventuelle fartbøder osv. osv...

Det hele taget i betragtning ville betyde færre ulykker på vejene fordi hastighedsbegrænsninger ville blive overholdt i større grad. Det ville også betyde mere effektiv kørsel. I den forbindelse kunne man måske drømme om transportsamarbejde, vognmænd imellem, for at undgå vejafgifter..Måske oven i købet, at det blev mere almindeligt at transporteret med tog..

Stabiliteten i GPS systemer er meget stor, ja selv GPS'en i en mobiltelefon fungerer faktisk rigtigt godt, så hvis der blev udviklet en lovpligtig bil-GPS'er kunne de blive endog meget stabile.. men det ville iøvrigt være enkelt at beregne afvigelser fra det normale til brug for det private erhvervsliv, såvel som det offentlige.

Man kan heller ikke lade være med at tænke på, om udbygning af vejnettet ville blive meget mere fornuftigt, da man så også ville have tørre faktisk tal, der beskrev den virkelige trafiksituation!

Selvfølgelig skulle GPS'er i lastbilerne følges op af det samme i personbiler. Men det ville være fint at starte med lastbilerne, der formodentlig ikke er så mange af, som der er personbiler...

Men det ville ikke blive så morsomt at køre bil mere...............

  • 0
  • 0

@ paul sehstedt

Der opkræves allerede vejskat for lastbiler med en totalvægt på over 12 tons, hvis de benytter motorvejsnettet.

DK er medlem af Eurovignetsamarbejdet.

Udenlandske lastbiler betaler således enten via medlemsskabet eller ved direktkøb af dags-, uge-, måneds- eller årsvignet på servicestationer el. lign.

5.600 kr/ år koster en typisk eksportvogntog til deling mellem 5 lande, hvor af Danmark er den mindste.

Når man sammenligner med MAUT i Tyskland, hvor 1 passage Syd/ Nord typisk vil udløse en afgift for et eksportkøretøj (EURO 2, 3-aksler) på 1.500,- kr. En dansk trækker, der kører konstant Danmark-Italien vil typisk lægge 150-200.000,- kr/ år i MAUT

Så med Eurovignetten snakker vi virkeligt peanuts

  • 0
  • 0

Det ændre jo intet ved kendsgerningen, at der allerede findes lastbilvejskat i DK.
Og det er jo heller ikke vognmanden, der skal betale vejskatten: han lægger kun ud! Det er slutforbrugeren, der betaler regningen, dvs. en højere varepris.

Der ikke ligefrem det, der er behov for.

  • 0
  • 0

@ paul sehstedt

Det ændre jo intet ved kendsgerningen, at der allerede findes lastbilvejskat i DK.

Ja, og kan man sin historie, er jeg næsten sikker på, at vægtafgiften er sænket med det samme. Never mind - det er peanuts, og især for Danmark, der har hele den skandinaviske transittrafik at kunne opkræve MAUT på

Og det er jo heller ikke vognmanden, der skal betale vejskatten: han lægger kun ud! Det er slutforbrugeren, der betaler regningen, dvs. en højere varepris.

Der ikke ligefrem det, der er behov for.

Det kan vi da håbe på ...

Jeg ser da gerne at vi ikke skal betale ekstra for danske agurker fremover, og danske svin bliver slagtet i DK.

Og vi bliver fri for 1 mill østeuropæere på ulovlig cabotagekørsel i DK. Det ville pynte på arbejdsløsheden

  • 0
  • 0

Ja, det har vi; men desværre viser erfaringen, at der alt for mange udlændinge, der "glemmer" at købe vignetten.

Jeg kan se, at der iblandt debattørerne ikke er én eneste, der er vognmand, for ingen er fremkommet med argumenter, der viser, at man véd, hvad man taler om, når det drejer sig om at drive vognmandsforretning i Danmark.
Jeg er heller ikke vognmand, men har arbejdet i vognmandsbranchen i mere end 30 år. Det er ingen guldgrube, tvært imod.

  • 0
  • 0

@ Steen Jensen

Ja, det har vi; men desværre viser erfaringen, at der alt for mange udlændinge, der "glemmer" at købe vignetten.

Jeg er ikke vognmand; men hvordan fungerer afregning af EURO-vignetten fra fælledsindkrævningen og til afregningen af de enkelte lande?

  • 0
  • 0

@ Karsten,

udenlandske lastvogne kan enten betale online, hvis de har elektronisk fartskriver eller de må standse ved grænsen og betale.
Der er en mængde eksisterende metoder til overvågning af trafik og enkle betalingssystemer.
Det vigtige er at man bygger videre på noget alle skal have om bord - fartskrivere- og ikke finder på en masse gadgets som skal betales i tillæg til afgiften.

  • 0
  • 0

@ paul sehstedt

[quote]Det ændre jo intet ved kendsgerningen, at der allerede findes lastbilvejskat i DK.

Ja, og kan man sin historie, er jeg næsten sikker på, at vægtafgiften er sænket med det samme. Never mind - det er peanuts, og især for Danmark, der har hele den skandinaviske transittrafik at kunne opkræve MAUT på

[/quote]

Etabler bomme ved exit veje/transport terminaler til Norge/Sverige/tyskland og opkræv dine penge der for lastbiler

  • 0
  • 0

At indbygge GPS i lastbiler er fornuftigt..Det giver ganske enkelt mulighed for at belaste de, der bruger færselssystemet mest, på en retfærdig måde. Det være sig i byerne, på landet eller i sårbare områder osv osv.. Eller kort sagt differentiere det, der skal betales for at køre på vejene, også i forhold til hvor der køres..(bomsystemerne ved broerne kunne helt fjernes)

Ud over afgift på benyttelse af vejene, kan farten også kontrolleres.

Administrationen vil begrænse sig til situationer, hvor teknikken ikke har fungeret eller hvor anden tvivl, helt sikkert, vil opstå.
Resten vil IT systemerne tage sig af, både vejafgifter, statistikker,eventuelle fartbøder osv. osv...

Det hele taget i betragtning ville betyde færre ulykker på vejene fordi hastighedsbegrænsninger ville blive overholdt i større grad. Det ville også betyde mere effektiv kørsel. I den forbindelse kunne man måske drømme om transportsamarbejde, vognmænd imellem, for at undgå vejafgifter..Måske oven i købet, at det blev mere almindeligt at transporteret med tog..

Stabiliteten i GPS systemer er meget stor, ja selv GPS'en i en mobiltelefon fungerer faktisk rigtigt godt, så hvis der blev udviklet en lovpligtig bil-GPS'er kunne de blive endog meget stabile.. men det ville iøvrigt være enkelt at beregne afvigelser fra det normale til brug for det private erhvervsliv, såvel som det offentlige.

Man kan heller ikke lade være med at tænke på, om udbygning af vejnettet ville blive meget mere fornuftigt, da man så også ville have tørre faktisk tal, der beskrev den virkelige trafiksituation!

Selvfølgelig skulle GPS'er i lastbilerne følges op af det samme i personbiler. Men det ville være fint at starte med lastbilerne, der formodentlig ikke er så mange af, som der er personbiler...

Men det ville ikke blive så morsomt at køre bil mere...............

Alternativt kunne man indoperere en GPS chip i hver person. Ikke nok med man kunne opkræve vejskatter på "retfærdig" vis, man kunne også benytte data til optimal udbyggelse af gågader og cykelstier. Ligeledes kunne fummelgængeri udløse bøder per automatik.
Tænk sig politiet vil også kunne opklare en hver kriminalitet, i nogle tilfælde endda før den er begået.

Det ville blive det perfekte samfund...

  • 0
  • 0

Det er skræmmende, at man overhovedet overvejer GPS-løsninger til roadpricing. Det er korrekt at teknologien allerede findes, og muligvis kunne komme til at fungere, men det kræver forholdsvist meget elektronik i hvert enkelt køretøj, samt indsamling og behandling af enorme mænger data. Og der er så meget der kan gå galt og fifles med, at det er dømt til fiasko.

Man skulle i stedet overveje at indbygge en chip i alle køretøjer, i stil med en brobizz, som viser fx køretøjets serienummer. Chippen kunne så aflæses på udvalgte steder på vejnettet, og evt. kombineres med aflæsning af nummerplader, så svindel automatisk kunne afsløres. Dette ville være teknisk meget enkelt, stabilt og billigt, og give mulighed for roadpricing, uden at lave total (GPS) overvågning af det enkelte køretøj. Måske kunne man oven i købet blive enige om en fælles standard i EU.

  • 0
  • 0

Hvor svært kan det være. Der er en måske to overgangsmuligheder ved den tyske grænse, resten er bro eller færger. Det er mulighederne for at komme ind og ud af DK med lastbil.

  1. Nummerpladelæser ved danske grænser.
  2. Fartskive kontrolleres med scanner hvis papir form eller der overføres data fra den elektroniske skriver ved udkørsel.
  3. Elektronisk eller manuel betaling.
  4. Ingen betaling, bom bliver nede.
  • 0
  • 0

Sikke mange "gode" ideer, den bedste er sgu alligevel nok den med chippen der indopereres i os mennesker... ;-)

Den lastbil jeg kører i, koster nok i omegnen af 30.000 om året i vægtafgift, jeg ved at for 7-8 år siden kostede en trækker med 2 aksler ca 25.000 kr. om året i vægtafgift, jeg kører godt nok en 3-akslet i dag, men tror at regningen ligger der omkring...

Men skal vi have et system i DK, så skal det være det Toll-Collect der findes i Tyskland, problemet er bare at det kan ikke bruges i hele DK, for dem som ikke har en GPS-bandit i bilen kan ikke betale for deres vej så, i Tyskland betaler du kun for at bruge motorvejen og enkelte store landeveje, og der betaler man fra afkørsel til afkørsel hverken mere eller mindre...
Den model der først var lagt op til skulle jo gælde hele DK uden undtagelse, og det kan ikke lade sig gøre...
Jeg håber inderligt at, HVIS vi absolut skal have det djævelskab, det bliver en udbygning af det som tyskerne bruger så vi kan genbruge den GPS-enhed der er monteret til Tysklands-kørsel, for jeg skal være ærlig og indrømme at jeg efterhånden synes at i et land hvor man kan få en bøde på 1.500 kr og en synsindkaldelse for at have noget så banalt som et bord monteret på instrumentbrættet da det anses som værende noget der stjæler udsyn at man så skal have påklistret hele forruden til med alt muligt lort til betaling hist og pist...

Nogle skriver fejlagtigt at lastbilerne nasser på billisterne, beklager køre venner, men det gør vi nu ikke, der kommer så mange penge ind på afgifter på brændstof og hvad ved jeg, så det at der ikke er registreringsafgift på en lastbil blot er en forsvindende lille del...

Og sidst men ikke mindst skal i jo lige huske på, at i tror vel ikke at priserne på alt vil forblive de samme hvis der kommer afgifter pr. kørt km? Så stiger ALT kan jeg roligt fortælle jer...
Så de eneste det rammer bliver forbrugerne... Altså jer selv...

  • 0
  • 0

For mig at se forekommer der nu flere indlæg på niveau med !nationen hos Ekstra Bladet.

Andre indlæg er så dårligt skrevet, at de næppe giver mening for andre end skriveren.

Heldigvis er der endnu nogle få, der orker at tilbyde fakta og idéer, og som ikke er præget af snævre interesser. Har selv budt ind i andre tråde omkring transport, men debatniveauet er nu så uoplyst og lavt, at jeg opgiver på forhånd.

  • 0
  • 0

For mig at se forekommer der nu flere indlæg på niveau med !nationen hos Ekstra Bladet.

Andre indlæg er så dårligt skrevet, at de næppe giver mening for andre end skriveren.

Heldigvis er der endnu nogle få, der orker at tilbyde fakta og idéer, og som ikke er præget af snævre interesser. Har selv budt ind i andre tråde omkring transport, men debatniveauet er nu så uoplyst og lavt, at jeg opgiver på forhånd.

Trist - selv om jeg selv ofte bliver skældt hæder og hære fra vil jeg til enhver tid vedblive med at hælde grus de obskure påstande visse debatører fortsætter med at udbasunere :-)

  • 0
  • 0

Lastbilernes infrastruktur betales af bilisterne i dag, hvilket man kan syntes er lidt underligt. Men vi har fået det godstransportsystem som vi har subsidieret. Jeg tror at det ville se anderledes ud, hvis lastbilerne kom til at betale deres rettelige part. En lastbil slider måske 20.000 gange så meget som en personbil, har jeg set noget om, så de burde betale en ret god del af gildet.

Dermed også sagt at vi ikke har det godstransportsystem som er samfundsøkonomisk bedst eller mest effektivt. Pga de store subsidier betyder det nok nærmere at vi flytter nogle varer som det ikke kan betale sig at flytte.

Jeg er for så vidt ikke uenig med dig, men sidst jeg så en blot tilnærmelsesvis troværdig undersøgelse af hvad de forskellige transporterhverv bidrager med (og det er helt tilbage i midt 90'erne) lå vurderingen, at den gennemsnitlige danske bilist betaler nogenlunde den omkostning, der påføres samfundet. Busser derimod var i omegnen af 20%. Lastbiler under 10. Dermed sagt, at det ene område ikke dengang subsidierede det andet; det var derimod fælleskassen, der betalte.

Helt sikkert svært at estimere - siden da er skatteprovenuet på biler faldet, så subsidiering fra bil til lastbil ikke nødvendigvis øget.

Det har så også den konsekvens, at der er et par af de øvrige debattører ovenfor som har ganske svært ved at regne: Qua skattefinansieringen er det stadigvæk forbrugeren, der i sidste ende betaler. Blev omkostningen fra transporten lagt direkte på den enkelte lastbil, var der både et bedre incitament til at reducere - og måske en anelse mere retfærdig fordeling i udsigt. Hvem ved...

  • 0
  • 0

Tænk hvis vi stadig spænder ben for transportsektoren, og benspændet betyder kun højere priser til forbrugerne, og aldrig vognmanden/ lastbilen.
Tænk hvor mange penge i Statskassen, hvis der var Forurenings tillæg på Heavy Fuel eller navnet Bunkerolie, netop denne olie som gør at måske Danmark,s handelsflåde sviner mest i hele Verden, og endda gratis,jævnfør Det Økologiske Råd.
Jeg har nu i mindst 100 artikler skrevet om Bunkerolie,men samfundet vil desværre ikke røre dette brændstof , med een ildtang, og Klimakommisær Conny Hedegård, har lovet en halvering før 2050, og det bliver desværre ikke i min tid, men Glødelampen som både gav lys og varme, blev forbudt, så politikere kan stadig træde i karakter.
Fri os for ulige afgifter.Finn Bjerrehave Vig

  • 0
  • 0

Kunne kørselsafgifter & grøn afgift ikke afregnes efter km.tælleren i

køretøjerne, de bliver jo synet ret ofte,hvor km. tælleren også bliver aflæst,

Alle nr. plader med div. oplysninger er jo offentlig tilgængelig.

personbiler kunne jo afregnes på samme måde (mere retfærdig)

NB.Mange forsikringsselskaber afregner præmien efter kørte km.

Med teknologien til hjælp ,skulle det vel ikke være helt umuligt.

De udenlandske vogne er straks værre. GPS eller????????

  • 0
  • 1

Igen regnes der forkert, Enhver speditør med transport til/fra kontinentet - skandinavien vil bruge færgen fra Tyskland eller Polen til Trelleborg, hvis der kommer GPS road-pricing for at køre gennem Danmark. Scandlines - TT og Stena må gnide sig i hænderne og straks bestille flere færger. Og endelig kan køre/hviletidsbestemmelserne overholdes - blot ved lidt planlægning. Så transportafgiften vil udelukkende ramme kun danske forbrugere og virksomheder. Alle andre vil køre uden om. Hvor var det lige transit indtægterne blev af. Nu har vi kun de producerende virksomheder i Danmark til at betale ekstra for im- og eksport + selvfølgelig forbrugere i Danmark af udenlandske varer og forbrugere i resten af Europa for dansk producerede varer. (Konkurrenceevne).
Forventede road-pricing indtægter går i minus set i et helhedsperspektiv. (Så var der lige forventningen til betalingen af den faste forbindelse mellem DK og Sleswig oveni-)

  • 0
  • 0

En del lastvogne har allerede GPS, og man kunne sikkert let gøre det muligt for vognmændene at betale den eksisterende vejbenyttelsesafgift automatisk ved at få de danske motorveje tilsluttet den tyske GPS-overvågning.

En obligatorisk ordning med kørselsafgifter kræver vellykkede pilotprojekter. I artiklen nævnes problemer mellem høje bygninger i byerne, så man kunne starte med at udstyre de københavnske busser eller taxaer med GPS og se om det virker.

Et vigtigt formål med kørselsafgifterne er at regulere trængslen og miljøbelastningen fra dieselpartikler i byerne, så det er vigtigt at systemet virker i storbyer.

  • 0
  • 0

Et vigtigt formål med kørselsafgifterne er at regulere trængslen og miljøbelastningen fra dieselpartikler i byerne, så det er vigtigt at systemet virker i storbyer.

Det er lige nøjagtig problemet med det tyske MAUT i f.t. visionen som bl.a. Holland og Danmark stillede op omkring Roadpricing - det er samme takst hele døgnet rundt og for alle motorveje.

Danmarks ønske var at regulere på flaskehalsene ....

Desuden skulle alle køretøjer med, så man kunne gøre noget ved registreringsafgiften, der er et yndet snydeobjekt samt ressourcekrævende at "Police"

  • 0
  • 0

... Kan jeg se det kan tolkes på forskellige måder, hvilket jeg beklager...

Men lad os tage den fra en ende af.

Der foreslås indtil flere forskellige modeller, som ikke kan bruges af flere årsager.

1: Notering af km ved syn, hvad så med de kilometer der er kørt i udlandet, og hvad med de udenlandske køretøjer som ikke skal synes i Danmark, skal de så bare køre gratis?

2: En udbygning af fartskriveren, hvordan skal det gøres, den registrere jo ikke hvilket land eller hvor du kører henne, det er vel ikke rimeligt at man skal betale afgift at køre på privat grund?

Den eneste holdbare løsning er det tyske system, GPS systemet.

Men igen vil henlede opmærksomheden på at det i Tyskland udelukkende er på motorveje samt nogle få store hovedveje som er berørt at Mauten, almindelige landeveje samt byerne, er det fortsat gratis at køre i/på, og det af den simple årsag, at det er umuligt for en chauffør at fortælle nøjagtigt på hvilke veje der vil blive kørt på.

Desuden giver jeg dem som mener at rederierne vil få kronede dage ret i at vi vil miste en del trafik gennem Danmark, og derved miste indkørte kilometerpenge...

Sidst skal det lige nævnes at der også skal laves et stort arbejde i at få lastbilerne til at blive på motorvejene da der ellers vil blive "snydt" ved at man kører på landevejene i stedet for motorvejene, så der skal opsættes skilte og kameraer, plus der skal sættes mere politi på gaden eller bedre endnu, oprettes et særligt tungvognspoliti som det tyske BAG til at kontrollere at reglerne bliver overholdt.

  • 0
  • 0

Jeg vil lige tage lidt udgang fra FBs indlæg:

et GPS-system er nok det eneste brugbare, hvis der skal opkræves kørselsafgift. Sydbus brugte et australsk system for at holde styr på passager og busser, så det er ikke umuligt... (Jeg tror, systemet kaldes SARA)

Men DK kan også anvendes Eurovignetsystemet effektivt ved at oprette betalingssteder på de relevante af de i alt 14 landegrænseovergange plus havne.

Mens indrejsen via havne kan administreres af rederierne, kan der oprettes døgnbemandede 'grænseposter' ( ikke SKAT eller politi ), hvor de lastbiler, der ikke har e-vignetten i forvejen, kan købe adgang til DK-.

Lastbiler med e-vignette kontrolleres allerede nu elektronisk og disse kan ledes over i en grøn bane.

Det kan måske give 50 til 100 arbejdspladser.

citat FB:
Desuden giver jeg dem som mener at rederierne vil få kronede dage ret i at vi vil miste en del trafik gennem Danmark, og derved miste indkørte kilometerpenge...

DK kan jo ikke miste noget, som vi ikke har endnu og/eller ikke har en udgift ved. Bruges færgerne, slides vore veje ikke og jeg ville se med glæde, at rederierne fik kronede dage: det skaber arbejdspladser!

Desuden bør vi klappe i hænderne over hver lastbil, der ikke bruger DK som transitland. Det nedbringer trafikken og forureningen, hvilket må være prisværdigt.

citat FB:
Sidst skal det lige nævnes at der også skal laves et stort arbejde i at få lastbilerne til at blive på motorvejene da der ellers vil blive "snydt" ved at man kører på landevejene i stedet for motorvejene, så der skal opsættes skilte og kameraer, plus der skal sættes mere politi på gaden eller bedre endnu, oprettes et særligt tungvognspoliti som det tyske BAG til at kontrollere at reglerne bliver overholdt.

DK har i forvejen et særligt tungvognspoliti, der yderst nidkært gransker, at reglerne overholdes.
Ved at bruge eurovignettesystemet som beskrevet ovenfor, kan vi slippe for, at udføre intensiv kontrol inde i landet samt at gennemføre et stort arbejde ved rutelægning m.v.
(Naturligvis skal de juridiske rammer for eurovignettesystemet være tilpasset virkeligheden, men det er vel overflødigt, at nævne...)

Hvis der virkeligt skal indføres kørselsafgift, kan det gøres simpelt...

  • 0
  • 0

Der er ingen grund til et system for systemets egen skyld.
Rejsekortet er rigeligt !!!

Kan kun være enig.

Vi "forgifter" hele vores samfund med afgifter og skatter. Flere og flere ufaglærte gider ikke at arbejde, da det ikke kan betale sig og så kan skattefar stramme skruen endnu mere. Hvilken lavtlønsgruppe bliver det næste "hold" som stopper "festen" ?
Politifolk & sygeplejersker?
Lærere & pædagoger?
Hjemmehjælpere & sosu assistenter?

  • 0
  • 0

Tidligere var det nok at man betalte vægtafgift for at få lov til at køre i sin bil på landevejene.
I dag er teknikken så fremskredet, at det er muligt at differentiere beregningen af afgiften til de vejfarende. Og det oven i købet uden at der skal sættes store administrative indsatser ind.
I princippet kan et GPS system og den viden GPS producenterne har om vejnettet benyttes til et automatisk system til registrering og beskatning af forbrug af landevejene.
Ruten registreres i GPS enheden og tappes for information, når den er i nærheden af en modtageenhed (der er mange måder).
Den organisation, der skal bygges op omkring systemet, vil fortrinsvist tage sig af de situationer, hvor teknikken har svigtet. Og det bliver en meget mindre del end selve formålet - registreringen.
For dem, der er utrygge ved at blive registreret geografisk, må man formode at de så heller ikke har en mobiltelefon, der i kraft af virkemåden også registrerer positioner.

Vi har jo engang accepteret, at der skal betales afgift for at færdes på landevejene. Jeg forstår derfor ikke hvorfor der protesteres over, at det nu ovenikøbet kunne blive en retfærdig beskatning..

  • 0
  • 0

Fordi det er skidt med mobiltelefonerne, hvilket det er, så behøver vi ikke fortsætte ud af samme skråplan.
Jeg har svært ved, at se hvilken retfærdighed folk efterlyser, medmindre nogle måtte føle sig snydt ???
Tværtimod har et GPS system alle muligheder for en stærkt antidemokratisk trafikregulering.

  • 0
  • 0

Fordi det er skidt med mobiltelefonerne, hvilket det er, så behøver vi ikke fortsætte ud af samme skråplan.
Jeg har svært ved, at se hvilken retfærdighed folk efterlyser, medmindre nogle måtte føle sig snydt ???
Tværtimod har et GPS system alle muligheder for en stærkt antidemokratisk trafikregulering.

Helt enig.

Det næste bliver vel at folk der besøger lægen hyppigt skal betale mere i skat og folk der aldrig får børn skal betale mere, da de ikke bidrager til fremtiden (nyt skatteforslag Fr. Thorning??)...

  • og sådan kan vi blive ved og ved og ved...
  • 0
  • 0

Fordi det er skidt med mobiltelefonerne, hvilket det er, så behøver vi ikke fortsætte ud af samme skråplan.
Jeg har svært ved, at se hvilken retfærdighed folk efterlyser, medmindre nogle måtte føle sig snydt ???
Tværtimod har et GPS system alle muligheder for en stærkt antidemokratisk trafikregulering.

Sjov tilgang at kalde et øget krav om betaling for infrastruktur fra en gruppe af brugere, der groft underfinansierer området for udemokratisk.

Den laveste fællesnævner er sandelig hurtigt fundet frem!

Både chauffør og ejer af vogn har givetvis gavn af en GPS-tracking - som sikkert af forsikringsårsager findes allerede. Godstog ved man (som oftest) også hvor man har - og hvem der fører.

Endelig bliver det ikke en tøddel billigere at være dig eller mig af at betale den mest voldsomme udnyttelse af infrastruktur via flat rate (skatten).

SKULLE det få den konsekvens, at eksporterende/fragt-tunge erhverv vælger at placere sig lidt mere hensigtsmæssigt (ved bane/motorvej/havne) er det fint med mig. Man kan måske spare en jysk motorvej så!
Rammer det 'udkantsdanmark'? Måske. Men har vi da råd til andet?

  • 0
  • 0

...
Sjov tilgang at kalde et øget krav om betaling for infrastruktur fra en gruppe af brugere, der groft underfinansierer området for udemokratisk.
...

Hvilket ikke er hvad jeg påstår!
Min tvivl er hos centralmagtens anvendelse af de indkomne GPS-data.
Vi er stærkt på vej, at vende magtpyramiden til en Top-Down model, jeg absolut ikke ser som en demokratisk fremgang.
Men den diskussion behøver ikke primærfokus hér.

Indførelsen af et nyt ekstra system, til opkrævelse af endnu flere penge, er det virkeligt vejen at gå?
Som mindste mål bør det så erstatte mindst én af de allerede eksisterende afgiftskanaler.
Dette er ikke vejen til en effektivisering af den offentlige administration, eller holde fremmede snabler ude af skatteborgernes lommer.

  • 0
  • 0

I princippet kan et GPS system og den viden GPS producenterne har om vejnettet benyttes til et automatisk system til registrering og beskatning af forbrug af landevejene.
Ruten registreres i GPS enheden og tappes for information, når den er i nærheden af en modtageenhed (der er mange måder).

Det lyder så enkelt, men hvor stabilt vil sådan et system være, når først en million enheder begynder at sende tonsvis af data til centralen på samme tid? Og hvordan vil du forhindre, at folk sætter GPSen ud af funktion, fx ved at tage strømmen fra den, eller hindre den i at modtage GPS signaler?

Næ, skal man lægge afgifter på bestemte veje, så sæt en billig RFID chip i alle køretøjer, og sæt aflæsere op på udvalgte steder, i kombination med nummerpladeaflæsning. Enkelt, driftsikkert og billigt!

  • 0
  • 0

Et GPS system skal være internetbaseret og data kan afleveres alle steder hvor der er Wi-Fi.
Mængden af data vil ikke være mere overvældende end de, der allerede håndteres af internettet.
Det vil være lige så ulovlig at manipulere med GPS systemet, som det er at gøre det med fartskrivere (der iøvrigt også kan undværes hvis GPS systemet indføres)

RFID løsningen ville kræve nye aflæsere og stillingtagen til hvor de skal stå..

GPS løsningen er helt uden gade-isenkram, med mulighed for at ændre på både beskatning og hvilke veje, der skal beskattes - vha. rent software!

At færdes på gader og stræder bliver i endnu højere høj grad en offentlig affære, men det er allerede tilfældet i kraft af overvågningskameraer, fotofælder, millioner af mobiltelefoner med kamera hos privatpersoner, radio og TV alle vegne - etc etc.

Al teknologi til at indføre GPS systemer findes allerede. Udgifterne er meget små i forhold til det, der spares og det der opnås.
Tilbage står en eller anden udefinerbar frygt for, at der nok er noget "farligt indeni".
Det "farlige" består i at køreruten registreres, helt som f.eks. samtaler ved mobiltelefoni, vores sygdomme, skat og meget mere...

  • 0
  • 0

Det vil være lige så ulovlig at manipulere med GPS systemet, som det er at gøre det med fartskrivere

Ja, men vil det afholde folk fra at gøre det? Og når en enhed går i stykker (med overlæg eller ej), hvornår vil man så opdage det?
En sådan GPS enhed vil teknologisk svare nogenlunde til en mobiltelefon, og vi ved jo godt hvor tit den slags svigter. Jeg vil anslå, at der til hver en tid, vil være mindst tre procent af enhederne der er defekte. Hvordan skulle man nogensinde kunne få et rimeligt afgiftssystem ud af det?

RFID løsningen ville kræve nye aflæsere og stillingtagen til hvor de skal stå.

RFID aflæserne vil være få, og koste en brøkdel af GPS-løsningen, der kræver dyr elektronik (formentlig over 3000 kr. pr. enhed) i flere millioner køretøjer, samt etablering af et kæmpe datacenter, der er i stand til at behandle de indsamlede data.

Udgifterne er meget små i forhold til det, der spares og det der opnås.

Først skal hvert køretøj udstyres med elektronik til flere tusind kroner, som skal vedligeholdes, og have behandlet data. Alt dette skal betales af køretøjets ejer. Oven i kommer selve kørselsafgifterne. Hvem er det du mener der sparer noget her?

I øvrigt, hvad med miljøbelastningen fra al den ekstra elektronik, og databehandling?

En RFID chip koster måske 100 kr., og kan, i kombination med nummerpladeaflæsning, aflæse både inden- og udenlandske køretøjer. RFID chippen er væsentlig mere stabil end en GPS/GSM enhed, sværere at manipulere, og kombineret med nummerpladeaflæsning, vil systemet også være egnet til sporing af kriminelle. I øvrigt vil det være langt hurtigere, at etablere et RFID-baseret system.

  • 0
  • 0

[quote]Det vil være lige så ulovlig at manipulere med GPS systemet, som det er at gøre det med fartskrivere

Ja, men vil det afholde folk fra at gøre det? Og når en enhed går i stykker (med overlæg eller ej), hvornår vil man så opdage det?
En sådan GPS enhed vil teknologisk svare nogenlunde til en mobiltelefon, og vi ved jo godt hvor tit den slags svigter. Jeg vil anslå, at der til hver en tid, vil være mindst tre procent af enhederne der er defekte. Hvordan skulle man nogensinde kunne få et rimeligt afgiftssystem ud af det?

RFID løsningen ville kræve nye aflæsere og stillingtagen til hvor de skal stå.

RFID aflæserne vil være få, og koste en brøkdel af GPS-løsningen, der kræver dyr elektronik (formentlig over 3000 kr. pr. enhed) i flere millioner køretøjer, samt etablering af et kæmpe datacenter, der er i stand til at behandle de indsamlede data.

Udgifterne er meget små i forhold til det, der spares og det der opnås.

Først skal hvert køretøj udstyres med elektronik til flere tusind kroner, som skal vedligeholdes, og have behandlet data. Alt dette skal betales af køretøjets ejer. Oven i kommer selve kørselsafgifterne. Hvem er det du mener der sparer noget her?

I øvrigt, hvad med miljøbelastningen fra al den ekstra elektronik, og databehandling?

En RFID chip koster måske 100 kr., og kan, i kombination med nummerpladeaflæsning, aflæse både inden- og udenlandske køretøjer. RFID chippen er væsentlig mere stabil end en GPS/GSM enhed, sværere at manipulere, og kombineret med nummerpladeaflæsning, vil systemet også være egnet til sporing af kriminelle. I øvrigt vil det være langt hurtigere, at etablere et RFID-baseret system.
[/quote]

Jeg kan oplyse at en sådan GPS enhed som man bruger i Tyskland til at baetale Maut med gennem TollCollect som står for det hele dernede, den koster et depositum på 10.000 danske kr. og lånes kun i den periode man ønsker det, sådan er det ihvertfald for de danske vognmænd, om tyskerne selv har mulighed for at købe en direkte ved jeg ikke, men jeg tvivler...

Jeg kan endvidere oplyse at jeg har kørt rigtig mange tusinder kilometer med TollCollect og aldrig oplevet problemer.

Til sidst vil jeg indskyde, som jeg også har skrevet tidligere, at folk slet ikke ser det store billede, udover økonomien naturligvis, for HVIS det nu skulle være ALLE veje der skulle betales for pr. kørt kilometer, hvordan vil man så opkræve de penge fra de udenlandske biler som ikke har en sådan GPS-bandit monteret?

Desuden kan den ikke integreres med fartskriveren, da langt fra alle lande benytter sig af den slags elektronik til at betale vejskat med, og der derfor vil være et problem i forhold til kontroller...

I Tyskland koster det 1.000 € at blive taget uden have indløst Maut, hvad enten det sker manuelt eller automatisk...

Jeg er langt fra fan af det, da det ganske enkelt vil skyde priserne på de varer vi som danskere køber i vejret, ergo en skjult skat som andre også har været inde på, man skulle hellere hæve betalingen for brugen af de danske veje for udenlandske køretøjer, det ville give meget mere....

  • 0
  • 0

Jeg hører til dem der går ind for en tilslutning til det tyske system. De afgifter, der opkræves af lastbilerne for tiden udgør en meget lav brøkdel af det beløb der vil kunne opkræves ved sådan en ordning, og udgifterne til vedligeholdelse af vejene vil på den måde meget lettere kunne lægges over på dem der i høj grad forårsager dem.

Om systemet skal bruges til anden overvågning skulle vi efter min mening også være så tillidsfulde at love at gå med til at afgøre sammen med tyskerne. De er så absolut ikke de værste at være i stue med i sådanne spørgsmål. Og de vil sikkert ikke have os med, hvis ikke vi er med i hele pakken.

Jeg ved så ikke, nøjagtigt hvor de forskellige politiske kræfter i Tyskland står i forhold til ideen om at udvide ordningen til personvognsparken (eller rettere: biler under de 12 ton). Det vil være en af de ting man er nødt til at undersøge, men jeg tror ærlig talt ikke der er den store opbakning foreløbig. Man har for et par år siden skrottet nogen forundersøgelser, som jeg husker det. Og husk, lastbilerne slider enormt meget mere på vejene end personbilerne. Det ved tyskerne jo også godt.

  • 0
  • 0

For øvrigt vil det jo ikke være det første kommunikationsapparat med GPS, der sættes i lastbilen. Der er givetvis i forvejen både en tracker til lastsikring og en smartphone. Måske er der flere endnu.

  • 0
  • 0

Bare et spørgsmål, hvor meget mere skal der betales for dagligvarer,byggematrialer osv. og hvem kommer til at tjene mest på det
.
Et vogntog betaler ca 12000 i vægtafgift og vejbenyttelsesafgift + min.
6 kr i afgift pr l diesel der tankes.

Nu kørte jeg mest export, men ca 180.000 km om året, 3 km pr l , så
kan man regne videre,resultatet bliver mere end rigelig.

Derudover al den kontrol, friheden forsvinder, personlig stoppede jeg
i 1999 efter 22 år og 37 lande, da ændringer fra jeg startede til jeg sluttede
gjorde at det ikke var sjov længere.
Bare et eks. Kører man københavn - oslo bliver din sovetid flyttet 3 gange på en uge, det er farlig

  • 0
  • 0

Bare et spørgsmål, hvor meget mere skal der betales for dagligvarer,byggematrialer osv. og hvem kommer til at tjene mest på det

For sidste gang - Prins Knud osv: Det er i forvejen forbrugerne, der betaler. I et virvar af skatte- og afgiftsprovenu.

Resultatet af en kraftig subsidiering af netop lastbiltransporter.

Mere målrettede kørselsafgifter [b]kunne[/b] få den konsekvens, at området fremover ville dække sig lidt bedre ind.

Betale? Det kommer vi til alligevel.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten