Jernbaneselskab forventer tekniske fejl på 13 splinternye tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jernbaneselskab forventer tekniske fejl på 13 splinternye tog

Transportminister Ole Birk Olesen fejrede for en uge side, at Nordjyske Jernbaner har overtaget togdriften i Nordjylland fra DSB, men løse luftslanger i selskabets nye blå dieseltog betyder, at firma-mottoet langt fra altid bliver opfyldt uden forsinkelser. Illustration: TRM

Det havde formentlig været hurtigere at tage jernhesten.

Eller et prustende og langsomt veteran-tog.

For nok indeholder Nordjyske Jernbaners spritny Coradia Lint 41 tog masser af nymodens detaljer, men driftssikkerheden kniber det med.

Således gik et af de nye tog i stå i myldretiden her torsdag morgen mellem syv og otte. Det skete på vej fra Brønderslev til Aalborg, da en luftslange hoppede af. Forsinkelsen betød for nogle passagerens vedkommende, at de kom to timer senere frem end planlagt.

»Vi måtte have et andet tog til at trække toget videre,« siger administrerende direktør hos Nordjyske Jernbaner, Peter Hvilshøj til Nordjyske Medier.

Ekstra ubelejligt tidspunkt

Nedbruddet er ekstra uheldigt, idet Region Nordjylland, Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner her i august officielt overtog den regionale togdrift fra DSB.

Før indsættelsen af Coradia Lint 41-togene og overtagelsen af jernbanenettet har der været flere år, hvor nordjyderne har haft grund til frustration over forsinkede og aflyste tog fra DSB’s side.

Læs også: For dyre og ineffektive: Regeringen vil fyre DSB på lokalbanerne

Men nu tyder noget på, at de nordjyske passagerer fortsat skal væbne sig med tålmodighed.

Video: Transportminister Ole Birk Olesen glæder sig over, at togstrækningerne i Nordjylland er overgået fra DSB og til private aktører.

Problem gentager sig

Nordjyske Jernbaner har for 350 millioner kroner købt 13 af de nye Coradia Lint 41 toge.

De blå dieseltog kommer fra en fabrik i Tyskland, og ifølge jernbaneselskabet er Lint-togene miljøvenlige, med lavt energiforbrug, godkendt til at køre 140 km/t og i myldretiden kan togene kobles sammen, så der bliver dobbelt så mange pladser.

Togene blev leveret i løbet af foråret 2017, så de ifølge togselskabet skulle være klar og gennemtestede til indsættelsen her efter sommerferien i 2017. Men luftslangerne har det altså med at falde af. Et problem som også er konstateret på flere af de andre nyleverede tog.

Læs også: Regionaltog til tiden

»Det er meldt som en garantisag til producenten, og det er der forhåbentlig forståelse for, når det viser sig på flere tog,« siger direktøren til Nordjyske Medier.

Nordjyske Jernbaner har i forbindelse med købet sikret sig, at to af togproducentens ansatte fra fabrikken i Tyskland, bor i Nordjylland og arbejder for Nordjyske Jernbaner i to år. De to teknikere skal ifølge TV2 Nord nu gennemgå alle de nye tog for at finde og udbedre fejl som den, der opstod torsdag morgen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Nordjyske Jernbaners nyleverede tyske tog til 340 millioner kroner døjer med ustabile luftslanger, hvorfor producenten kan se frem til en garantisag. "

.....der stod ikke.....

"DSBs nyleverede italienske tog til 8.340 millioner kroner døjer med ustabil drift, hvorfor producenten kan se frem til en garantisag."

  • 4
  • 3

...at man ikke nævner nogen steder, at producenten er Alstom?
Frygt for at Blive kædet sammen med Alstoms store problemer i Signalprogrammet?
Juridiske overvejelser ift garantisagen?
Manglende viden?
Alstoms Lint tog er da fine, og kører mig bekendt uden sådanne problemer i udlandet.
Der er da ingen grund til at lade være med at nævne, at togene er bygget af
(Fransk ejede) Alstom i Tyskland.

  • 7
  • 0

citat NT's hjemmeside "NT er ejet af Region Nordjylland og de 11 nordjyske kommuner"

Der er ikke et eneste professionelt bestyrelsesmedlem og driften er 100% offentligt drevet og financieret. Næstformanden er endda tidligere trafikmafioso, så Svend er nok en af de frustrerede.

  • 5
  • 1

Artiklen omtaler eet nedbrud - hvordan (bortset far et formiddagsblad) - kan det være nyhedsstof ?

Ja men det kan da godt være den sidste hændelse af en stribe, men det fremgår da ikke ?

Hvad er op og ned her ?

  • 3
  • 2

Fra kilden:

"... administrerende direktør hos Nordjyske Jernbaner, Peter Hvilshøj.."

"Ifølge Peter Hvilshøj er problemet med luftslangen et problem, som selskabet har set på flere af de nyleverede tog."

Er din første tanke virkeligt at noget er "hacket"?

  • 3
  • 1

Ole Birk aner som vanligt ikke hvad han har med at gøre. Der er intet "privat" ved Nordjyske, det er off. ejet, af Nordjyllands trafikselskab, men lad os da endelig holde liv i myten om, at "bare de "private" kommer til, så går det hele meget bedre".
Med Nordjyske Jernbaners overtagelse af trafikken, opsplittes den samlede nationale togtrafik yderligere. Flere skal skifte undervejs, og det er en beslutning, der er truffet på Slotsholmen af Thorning-regeringen, der angiveligt ville forbedre den kollektive trafik.
Ja, DSB havde forsømt Nordjylland i årevis bl.a. ved at reducere IC-betjeningen af Frederikshavn, og Banedanmark ved ikke at udbygge banen nordenfjords til dobbeltspor. Manglen på standsningssteder på strækningen har kostet mange passagerer, der blev tvunget over i bilerne.
Oveni kommer obstruktionen af en omladeterminal i Hirtshals, hvor Nordjyske Jernbaner gjorde hvad de kunne for at genere godsoperatørerne. NJ ville ikke dele pladsen med godstogene.
Folketinget ville hellere ødsle med pengene ved at bygge halvtomme motorveje...hvem kan så undre, at forholdene bliver derefter.
Desværre hænger vi jo på Ole Birk frem til næste valg, der antagelig finder sted i beg. af 2019. Med mindre det går ham, som det gik Lobby-Larsen: De falder pga. egen inkompetence.

  • 4
  • 3

Det er muligt, at den nationale togtrafik på papiret er blevet opsplittet en smule, men i praksis vil passagerne opleve en forbedring.
Nordjyske Jernbaner er et af de mest ambitiøse og kundefokuserede trafikselskaber i DK, og de præsterede en vældig passagerfremgang efter renovering af skinnerne og indsættelse af Desiro'er i 2005.
Hvis man ser på de hidtidige forbindelser på tværs af Limfjorden, tænker jeg, at DSB har lagt en vis kommuneskat i Aalborg - lyntogene har i perioder holdt ca. 10-15 min og ventet ved perronen, før de kørte videre - nu er skifte-/ventetiden fem minutter.
Eneste forringelse er, hvis du skal til Lindholm St. fra en af nærbanestationerne syd for Aalborg, og der er trods alt en del busforbindelser mellem Aalborg St. og Nørresundby.

Hvad Hirtshals angår, er den primære synder BaneDanmark, som ikke sørget for, at der er et brugbart vendespor i Hjørring, så godstog i rentabel længde kunne vende her fremfor at skulle til Frederikshavn, hvilket er spild af diesel, mandskab og materiel. Hvis man (politikerne) ønskede, at NJ skulle aflyse 1-2 daglige persontog på strækningen for at give plads til gods, kunne man vel pålægge dem det (eller bedre: bevilge et par mio. kr til et længere krydsningsspor i Tornby)

Men det er helt korrekt, at motorvejene er overprioriteret i.f.t. jernbanen. Hvis der er basis for en motorvej, burde der absolut også være det for dobbeltspor (i hvert fald mellem Aalborg og Hjørring).

  • 2
  • 1

"DSBs nyleverede italienske tog til 8.340 millioner kroner døjer med ustabil drift, hvorfor producenten kan se frem til en garantisag."

Hvis du har fulgt bare en lille smule med i den sag ville du nok erindre:

  • DSB og den daværende regering indgik et forlig med Ansaldo om at man fik IC-4 til halv pris, mod at man overtog alt ansvaret for færdiggørelse og idriftsættelse,.
  • 3
  • 0

Lokaltog og Arriva har 83 tog kørende i Danmark uden de store problemer.
Altså en gennemprøvet "hyldevare", alligevel kommer der tekniske problemer.

Nå, men bilfabrikkerne tilbagekalder også med jævne mellemrum serie af biler med fejl der skal rettes, på ellers gennemprøvede modeller.

  • 2
  • 1

Arriva har længe kørt med disse møgtog og jeg har lige så længe ment, at den komfort kan man ikke være bekendt at tilbyde danskerne på de lange stræk i Jylland.
Derudover er togene enten isnende kolde og tilemmede om vinteren eller drønende varme og ulidelige om sommeren. Toiletterne er med direkte udgang til passagerafdelingen og spreder en ulidelig hørm gennem toget.

Bevares. Disse forhold kan man godt gøre noget ved, men det gør man ikke, for det koster.

Så hellere fortsætte i DSB gamle MR-tog, selvom dieselhørmen kan rive i halsen og sæderne er lavet til dværge.

  • 3
  • 1

Hvad er nu det , Ole. Du plejer da nok, at kunne læse, hvad skrevet står. Hvorfor så ikke denne gang. Men til benefice for prins Knud…

Ja, DSB forsømte trafikken i Nordjylland, dels med reduktion af IC-trafikken, og dels med lange ventetider - på modkørende tog på enkeltsporsbanen. At politikerne ikke ville udbygge banen til dobbeltspor, kan du ikke laste DSB for. Årsagen til nedgraderingen var bl.a. det ulidelige politiske krav, om at hvert enkelt tog, skulle tjene penge, resp. "hvile i sig selv". Det er der jo ikke ret mange tog, der kan leve op til, men prøv du, at fortælle det til de bundliniefikserede djøf'ere.
Bedre blev det hele jo ikke, at jernbanebroen over Limfjorden blev påsejlet, og at Banedanmark ikke kunne finde ud af, at få sat en ny broklap i indenfor rimelig tid, men først skulle igennem EU's idiotiske udbudscirkus. Og da det hele skulle være så billigt, som muligt, så valgte man en klovn af en polsk fabrik, i stedet for en lokal "smedemester" eller et skibsværft, der forstod hvad det handlede om.

Dette er dog ikke noget argument for at opsplitte landstrafikken, som det er sket her. Og som Ole Birk planlægger såfremt Vejle-Struer kommer i udbud, så er det slut med direkte tog KH-Struer/Thisted. Muligt, at der kan vindes et par min. ved togskifte i Vejle, men opvejer det det komforttab et togskifte altid vil være?

Det er korrekt, at der primært var modstand i 1) Banedanmark og i 2) transportministeriet v/Heunicke mod at udbygge Tornby og Hjørring stationer ad hensyn til godstogene, samt forslaget om en partiel udbygning med krydsspor mellem Hirtshals og Ålborg. Ligeledes modsatte 3) NT sig, udvidelser og flere sporskifter til rangering af godstogene i Hirtshals. Altså et delt ansvar til de tre parter. Læs igen, Ole, læs!
Du om nogen burde vide, hvem der i Folketinget 1) kæmpede bravt for at etablere tidssvarende og nyttige forhold for godstogene, og 2) modsatte sig, at DSB skulle smides væk fra de nordjyske baner. Så hvorfor dette?

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten