Jernbanens nye digitale signalsystem går i drift i Nordjylland
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Jernbanens nye digitale signalsystem går i drift i Nordjylland

Illustration: Banedanmark

Som det første sted i Danmark kører togene på strækningen mellem Frederikshavn og Lindholm nu på det digitale signalsystem ERTMS, som skal reducere antallet af signalfejl og gøre det muligt at køre med flere afgange på strækningen.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at Banedanmark er blevet kraftigt forsinket i leverancen af signalsystemet, men det er positivt, at det nye digitale signalsystem nu er i drift på den første danske strækning. Efter indkøringsfasen forventes det at give flere tog til tiden, så det er et eksempel på, at passagererne gradvist kommer til at opleve flere forbedringer af jernbanedriften i takt med, at det nye signalsystem rulles ud,« siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Signalprogrammets udrulning er opdelt i to overordnede projekter, nemlig udrulningen øst og vest for Lillebælt. Oprindeligt var det planen, at den første jyske teststrækning med ERTMS skulle gå mellem Frederikshavn og Hobro. På grund af signalprogrammets problemer blev planen dog ændret til den strækning mellem Frederikshavn og Lindholm nær Aalborg, som nu tages i brug. Resten af strækningen til Hobro står først klar med det nye signalsystem i 2024.

Læs også: Signalproblemer breder sig til Nordjylland: Flere nye baner får gamle signaler

Banedanmark skulle i år også have indviet den første ERTMS-ombyggede strækning på Sjælland, nemlig mellem Roskilde og Køge. På grund af problemerne i programmet er indvielsen af den strækning imidlertid skubbet til næste år.

Læs også: To tog var 177 meter fra at støde sammen under test af det nye signalsystem

På kort sigt vil de nordjyske togrejsende opleve nogle mindre gener, da Nordjyske Jernbaner kører med en reduceret køreplan i opstartsfasen. Det skulle dog gerne opvejes af, at ERTMS-systemet på sigt giver nordjyderne flere tog til tiden, når det er fuldt implementeret i Nordjylland, skriver ministeriet i sin pressemeddelelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det muligt at fotos af hvordan ERTMS-udstyret er indbygget i Desiro og Lint?
Hvad fylder det, og hvor mange andre systemer er det forbundet til?

  • 0
  • 0