

Det var tæt på at gå galt da Arriva-toget RA5362 fra Skjern mod Herning passerede en dæmning ved Kibæk.
Et voldsomt skybrud underminerede dæmningen og fritlagde flere meters skinner. Eroderingen blev først opdaget, da en opmærksom lokotivfører slog alarm.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Satellitter? og her gik jeg og troede, at det var den efterfølgende databehandling, som fandt forsætningerne - som det kræver mere end én overflyvning at spotte.
Lidt ligesom det ikke var den, der digitaliserede stratigrafien i undergrunden ud fra seismikken (mig). der fandt olien i Nordsøen.
Interessant at høre fra danske virksomheder, som arbejder med satellit-data/SAR til mange forskellige anvendelser! Remote sensing og observation af jorden igennem satellit-data er netop dét jeg er aspirerende til, og det giver håb om en fremtid i Danmark efter uddannelse, når jeg læser dette :)
Jeg har med stor læst artiklen, som meget fint beskriver, hvordan banestrækninger kan overvåges vha radar satellitter og InSAR teknikken. Vi har i Geopartner Inspections (https://geopartner-inspections.com/) siden 2018 arbejdet med InSAR baseret overvågning af terrænbevægelser. Anvendelserne er mange inden for byggeri/anlæg, infrastruktur, forsyning og ikke mindst klimatilpasning. Vi har også blik for mulighederne for at overvåge banestræninger vha denne metode, men det er ikke altid ligetil idet geometrien defineret af satellitternes betragtningsvinkel, banelegemernes karakter og sporenes retning betragtningsgeometri har betydning for datadækningen. I de tilfælde, hvor det af denne grund kniber med datadækningen kan man vælge at opstille en radar reflektor. Vi har i Geopartner Inspections udviklet forskellighe typer af radar reflektorer til forskellige formål, og det er i dag en kerne-aktivitetfor os at opstille radar reflektorer rundt omkring i landet for vores kunder bl.a. omfatter havne, kommuner, statslige styrelser og virksomheder.