»Jeg har aldrig brudt mig om en halvtynd pilsner«

De seneste år er der sket en ølrevolution i Danmark. Specialøllen er ikke længere kun for en snæver kreds af ølentusiaster, men har fundet vej frem til frokost- og middagsbordene hos den brede befolkning. En af dem, der har banet vejen for udbredelsen, er kemiingeniør Casper Møller, manden bag specialøllen Skovlyst, som i dag sælges i millionvis i supermarkeder landet over og serveres på feinsmeckerrestauranter som Noma.

Overvejer du at søge nyt job? Tjek mulighederne på Jobfinder

Danmark er en ølnation, og alle danskere bør have råd til at kunne stille en pæn flaske kvalitetsøl på bordet.Casper Møller, kemiingeniør og brygmester.

For Casper Møller har de senest ti år været en rejse fra ølspecialist med fokus på de brygtekniske detaljer til kommerciel leder med sans for markedsføring og bundlinje. En rejse, der tog sin start, da han i 2004 var med til at etablere restaurant Skovlyst med eget bryggeri i Hareskoven nordvest for København. Ambitionen var at gøre en forskel på det danske ølmarked.

»Jeg har aldrig brudt mig om en halvtynd pilsner, og på det tidspunkt var de fleste øl på markedet mainstream-øl til billige penge. Der var en stor ligegyldighed over for øl, og det ville jeg ændre,« fortæller Casper Møller, der ud over sin ingeniøruddannelse også er uddannet brygmester.

Skoven har siden begyndelsen været den største inspirator for den danske brygmester. Tanken med bryggeriet i skoven var at hente råvarer fra naturen og se, hvad der skete, når de blev hældt i brygkedlen. Første forsøg var med birkesaft og bøgekviste, sidenhen kom brændenælder. Casper Møller har endda prøvet med kastaniemel og rønnebær, men måtte droppe det igen på grund af manglende smagseffekt.

Læs også: Mød ingeniøren, der skaber bedre bølger

Med en dobbeltuddannelse i rygsækken som kemiingeniør og brygmester har de brygtekniske processer altid været i fokus for den 41-årige ølentusiast.

»I begyndelsen havde jeg al min interesse rettet mod de tekniske detaljer. Vi stemplede for eksempel aldrig datomærkerne mere end tre måneder frem af frygt for, at øllet ikke ville kunne holde sig frisk,« fortæller Casper Møller.

Men det skulle vise sig, at den brygtekniske knowhow langtfra var nok til at skabe forretning. Der skulle mere end sublim smag til for at få kundernes øjne op for den nye specialøl. Som kommerciel leder måtte Casper Møller lære sig et nyt sprog inden for markedsføring.

»Jeg har lært, hvor vigtigt det er at fortælle produktets historie. Etiketten skal sælge en oplevelse, ikke bare en øl. Den tankegang var helt ny for mig,« forklarer Casper Møller.

Kemiingeniøren skulle desuden lære at prissætte sin øl, så den blev interessant for kunderne, se specialøllen med kommercielle øjne og finde balancen mellem kompromisløs kvalitet og bundlinje. Oveni kom det økonomiske pres som selvstændig.

»Det har været en kæmpe udfordring at skulle linke det ingeniørfaglige med det økonomiske. Udarbejde forretningsplaner, sikre fornuftige indkøb og håndtere udgifter til medarbejdere. Det ville jeg gerne have været klædt bedre på til som ingeniør,« forklarer Casper Møller.

Læs også: Bag Xbox-algoritme står en dansker

I dag foregår produktionen på bryggerier i Frankrig, Østrig og Polen i tæt samarbejde med den danske brygmester. Tapningen sker stadig kun på flaske. Dåseøl rimer ikke på kvalitetsøl, mener Casper Møller:

»Jeg er stolt af, at vi i dag kan producere til en pris, der gør, at alle kan være med - uden at gå på kompromis med kvaliteten. Danmark er en ølnation, og alle danskere bør have råd til at kunne stille en pæn flaske kvalitetsøl på bordet.«

I 2012 tredoblede Casper Møller sin omsætning. Skovlyst sælges i dag også i Sverige og er på vej ind på det tyske marked. Virksomheden sælger omkring tre millioner flaskeøl årligt.

Med serien 'Der står en ingeniør bag' bringer Ingeniøren i disse måneder en række artikler om virksomheder og løsninger, hvor ingeniører spiller en central - og i nogle tilfælde overraskende - rolle.