»Jeg elsker, når jeg kan se, at jeg har inspireret nogen«
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»Jeg elsker, når jeg kan se, at jeg har inspireret nogen«

Kan en ingeniør holde et inspirerende oplæg for grundskole- og gymnasieelever? Ja! Nøgleordene til succes er involvering og passion, lød det, da Engineer the future holdt det første af en række kurser for ingeniører, der vil lære at begejstre unge mennesker med deres fag.

»Så stå dog stille!« I hvert fald hvis det er det, der passer dig bedst. Der er ingen grund til at springe rundt som en anden Chris Macdonald, hvis det er unaturligt for dig, formaner konsulent Hans Ravnkjær Larsen. Foto: Andreas Beck

Giv en lang præsentation af dig selv, brug masser af tekst og sørg for at medbringe rigeligt med grafer...

Lyder det som opskriften på et passioneret, inspirerende og succesfuldt oplæg for en 8. klasse eller en flok gymnasieelever? Næppe. Men hvordan fanger man så de unge menneskers opmærksomhed?

Det har 18 ingeniører i vidt forskellige aldre fra vidt forskellige virksomheder såsom Balslev, Novozymes, Delta og NNE Pharmaplan sat sig for at finde ud af. Derfor er de taget med Engineer the future på kursus under overskriften ‘Lær at holde inspirerende oplæg for skoleelever.’

Og som om det ikke skulle være svært nok, hvis man er brandmand eller læge, bliver det da straks vanskeligt for en ingeniør.

»De tror jo, at vi er så kedelige, at selv møllene falder af os,« bemærker en af deltagerne til istemmende grin fra resten af lokalet.

Ikke desto mindre er dagens deltagere opsatte på at give det deres bedste skud. I løbet af endags-kurset lærer de en masse do’s and dont’s fra underviserne Peter Hyldgård og Hans Ravnkjær Larsen, der til daglig arbejder som henholdvis redaktør på Videnskab.dk og konsulent, og begge har års erfaring med at undervise fagfolk i at formidle med engagement og personlighed. Efter oplæg fra de to undervisere skal deltagerne lave deres eget oplæg og fremføre det for hinanden.

»Tag piller med«

»Nå, lad os tale om, hvad I gør, når I skal ud og holde levende fortællinger for de stakkels - ups, jeg mener heldige - skoleelever,« driller underviser Hans Ravnkjær Larsen fra konsulentvirksomheden Cheche.

Nøgleordet er involvering. Hans Ravnkjær Larsen opererer med en såkaldt ‘involveringstrappe’: Start med at stille publikum et retorisk spørgsmål, derefter et aktivt. Hvis publikum er involverede fra start, føler de sig mere trygge samtidig med, at oplægsholderen har øget sin egen kontrol.

»Når jeg kommer ud og skal holde oplæg, vil jeg sørge for at medbringe et forsøg eller eksperiment. Jeg tror på, at jeg kan fange interessen selv hos de piger, der ikke normalt interesserer sig for det naturfaglige,« siger 29-årige Louise Sejling Haaning, projektleder hos Novozymes. Foto: Andreas Beck

Skal man fastholde publikums opmærksomhed, er det også en fordel at have noget fysisk med. Særligt hvis det er børn og unge.

»Arbejder du ved Novo Nordisk, så tag piller med,« joker Hans Ravnkjær Larsen, inden han understreger det succesfulde oplægs hellige gral nummer to: Passion.

Han vil have ingeniørerne til at tale ud fra deres egen passion, ikke deres profession. De skal fremhæve det, der driver dem i hverdagen.

Det kan være drømmen om at bygge skibe, designe radioer eller den ‘banale’ tankegang, som en ung kvindelig deltager bemærker: Drømmen om at gøre en forskel.

Deltagerne nikker, men:

»Skal vi fange alle? Jeg er ikke sikker på, at jeg kan ramme ind i hjertet på en flok 8. klassespiger, men jeg kan fange de vilde drenge,« lyder det fra en midaldrende herre.

Og nej. Selvfølgelig skal deltagerne ikke fange alle. De gælder om at gøre en forskel, hvor man kan, og passion er et af de vigtigste værktøjer til at inspirere, understreger hans Ravnkjær Larsen.

Selv de modvillige giver efter

En af deltagerne er 29-årige Louise Sejling Haaning. Hun er uddannet civilingeniør i fysik og nanoteknologi, men arbejder i dag inden for et helt andet felt som projektleder for et projekt om sunde enzymer hos Novozymes.

Hendes passion er ingeniørfaget, og den brede der er deri, og det er det, hun vil ud at fortælle skoleeleverne om.

»Som ingeniør kan du jo lavet alt muligt. Se mig: Jeg er uddannet inden for fysik, men arbejder med biotek.«

Sidst på dagen fremlægger kursusdeltagerne tre minutter af det oplæg, de vil holde, når de kommer ud på skolerne. Her er det 29-årige Alexandra Høgsberg Dienst, der arbejder som Flow & Capacity Analyst i Novozymes, som modtager klapsalver fra de øvrige deltagere. Foto: Andreas Beck

Louise Haaning har tidligere været en del af DTU Science Show, og hun er derfor vant til at stå foran et ungt publikum. Men hun har aldrig prøvet at holde oplæg med udgangspunkt i sig selv og sin egen historie.

»Jeg glæder mig. Jeg elsker, når jeg kan se, at jeg har inspireret nogen.«

En del af Louise Haanings budskab vil også være, at man ikke behøver at få 12 i matematik, fysik og kemi for at blive ingeniør. Med interesse kommer man langt. Hun tror også på, at hun kan være med til at inspirere de piger, der ikke umiddelbart har interesse for ingeniørfaget.

»Når jeg har holdt Science Show, plejer selv de mest modvillige at give efter,« smiler hun og tilføjer: »Og så kunne jeg godt tænke mig at være med til at gøre op med fordommene om, at ingeniør er synonymt med en forsker i en mørk kælder.«

Kommentarer (0)