Japansk peltier-element er klar til at udnytte bilers spildvarme
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Japansk peltier-element er klar til at udnytte bilers spildvarme

Det japanske firma Komatsu overgår alle spådomme og er allerede om tre måneder, det vil sige til maj, klar til at sælge billige, masseproducerede, termoelektriske generatorer til for eksempel bilindustrien.

En lang række andre industrier kan dog også bruge modulerne til at reducere CO2-udledning.

Det er overraskende, for tidligere har embedsmænd fra det amerikanske energiministerium vurderet overfor pressen, at de tidligste produktionsmodne termoelektriske generatorer først bliver klar til markedet om knap tre år.

Nu er det tid at overveje, om den remtrukne 12 Volt-generator skal afmonteres fra bilen og kyles. To serieforbundne Komatsu-elementer som disse kan give 16 V og 3 A, hvis de bliver monteret på et passende sted ved bilens udstødning. (Foto: Komatsu)

USA har givet forskningsbevillinger til bilindustrien for at få den til at udnytte spildvarmen fra bilers udstødning. En besparelse på henved 10 procent er mulig, anslås det. Det ville give en gevinst på mange millioner liter benzin årligt.

Komatsu's termoelektriske modul er angiveligt 50 procent mere energieffektivt end konkurrenternes.

Modulet fungerer ved at tilføre varme til den ene side og køling til den anden. Komatsu skriver i pressemeddelelsen, at driftstemperaturen er mellem 250-280 grader Celsius på den varme side og 30-150 grader Celsius på den kolde side. Det giver en spændingsforskel på 8 V og en strøm på 3 Ampere.

Modulet er 5 x 5 cm på tværs og 4,2 mm tykt. 7,2 procent af den varmeenergi, der strømmer gennem modulet, omsættes til elektricitet. Det giver maksimalt 24 Watt.

Modulet vil blive fremvist på messen Nano Tech 2009 i Tokyo fra 18. februar, skriver firmaet i en pressemeddelelse.

Den indledende pris ved 50 styk er opgivet til cirka 1500 kroner/styk ifølge internetmagasinet Greencarcongress.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Komatsu
Artikel i Greencarcongress

El

Så skal der vist lidt mere end 2 af de omtalte elementer til. 48 watt er ikke en gang nok til at drive en forlygte ?

En besparelse på 10% benzin ~ 48 watt => at bilen ikke skulle bruge mere end 480 watt ~ ½ KW ??

Det er da rart med ny og energibesparende teknologi, men tallene skal altså lige hænge sammen.

  • 0
  • 0

Nu er det jo tilladt at tænke selv! Elementet er 5x5cm og hvis det skal monteres på udstødningen, så bruger de jo nok mere end et element... Så skal de nok nå de 10%.

Måske laver de en anden type generator, for elementerne afgiver ingen energi før bilen er ved at være varm, så generatoren kan de ikke undvære endnu.

  • 0
  • 0

Koster en liter diesel 10 kroner, og er virkningsgraden 30 % på motoren, og 80% på generatoren, vil ca. 24% af brændstoffet = ca. 2400 Watt. ud af 10 KWh i en liter diesel kunne laves til el i en standard fossil bil.

Det koster altså 1 krone at producere 240 Wh i pågældende dieselbil med en almindelig generator.

En dieselbil med 10 stk. af disse peltier elementer skal altså køre i 15.000 timer for at have tjent sig selv hjem, svarende til over 1 Million km med 70 km/t i gennemsnit.

  • 0
  • 0