Japanere grounder halvdelen af alle Dreamliner-fly

En pilot ved det japanske flyselskab All Nippon Airways (ANA) besluttede tirsdag morgen at foretage en sikkerhedslanding med sit Boeing 787 Dreamliner-fly, efter at der var registreret batteriproblemer og mistænkelig lugt.

Nødlandingen foregik i Takamatsu-lufthavnen, og de 129 passagerer og de 8 besætningsmedlemmer blev evakueret via flyets redningsslisker. Efterfølgende har ANA besluttet at køre samtlige Dreamliner-fly i hangar.

Læs også: Sikkerhedslanding får storkunde til at køre alle Dreamliners i hangaren

Læs også: Se Boeings testpilot præsentere 787'erens nye supercockpit

Hændelsen har også fået ANA's konkurrent Japan Airways til at indstille sine flyvninger med Boeings Dreamliner. De to selskaber råder tilsammen over lige ved halvdelen af alle de omkring 50 Dreamliner-fly, der er leveret på verdensplan.

Ifølge Wall Street Journal vil det statsejede Air India afvente information fra enten Boeing eller de lokale luftfartsmyndigheder, før de træffer beslutning om at lade deres Dreamliner-fly blive på jorden.

Selskaber som polske LOT, Qatar Airways og Ethiopian Airlines meddeler, at de kører videre med udrulningen af deres Dreamliner-flåde.

Ud over de nævnte selskaber har også det chilenske LAN Airlines og amerikanske United Airlines modtaget Dreamliner-fly fra Boeing.

Læs også: Dansk Dreamliner-kunde: Flyet har kun børnesygdomme

Dokumentation

BBC: Top Japan airlines ground Boeing 787s after emergency

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

boeing havde for travelt med at få dette fly på markedet. inden for et år skulle det ikke undre om et af disse dreamliner styrter til jorden.for at kunne overgå airbus 380,skyndte boeing sig med at få dreamliner på markedet.et halvfærdigt produkt,dette er bare starten det vi har set nu, flere brande flere nødlandinger..dette vil i fremtiden komme til at koste menneskeliv.personligt vil jeg ikke flyve med dette fly

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten